nieuw op forum A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
marcoa2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 nov 2024, 22:06 0 x

Peter_Audi_A2 schreef:
11 nov 2024, 19:58
Klinkt als een motor die bij warme motor veel te veel benzine krijgt en dan "verzuipt".
Kwam vroeger bij carburateurmotoren nogal eens voor als de choke bleef hangen en/of de chauffeur pompend gas gaf bij de warme start.

Mijn gok zou de koelvloeistof temperatuur sensor zijn en/of de bedrading ervan.
Deze sensor stuurt zowel de temperatuur meter in het dashboard als ook de motor ecu aan.

Heb je een indruk van het benzineverbruik?
kvs sensor hapering ontdekt ja, benzineverbruik weet ik nog niet , getankt maar totaal nog maar iets van 100km gereden ! . maar als kvs blijft ""hangen"" op lage temperatuur zal het benzineverbruik zeer waarschijnlijk wel hoger uitpakken
HansJan
Moderator

11 nov 2024, 22:16 2 x

Krachtige en waardevolle analyse @Peter_Audi_A2, erg scherp!

Nu maar hopen dat dit de daadwerkelijke oorzaak is, dan kan het vertrouwen van @marcoa2 in zijn geliefde project weer snel groeien :mrgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

11 nov 2024, 22:22 1 x

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 nov 2024, 22:47 1 x

Citaat uit de vijfdde post in dit topic...

En wat betreft het slecht starten, vooral bij warme motor. Uitlezen is de voor de hand liggend eerste stap, dan weet je meer.
Als het slecht starten met name optreedt bij nog (enigszins) warme motor en niet bij koude motor, zou ik eerst vaststellen welke temperatuur de ECU door krijgt. De A2 heeft twee temperatuursensors in één behuizing: een voor de ECU en een voor het instrumentenpaneel en die kunnen los van elkaar defect raken.

Als de ECU van de sensor hoort dat de motor koud is, stuurt ie extra benzine en de warme motor verzuipt...
HansJan
Moderator

11 nov 2024, 22:59 0 x

Ook scherp van jou @Peter_Maathuis! Vermoed dat de TS hier overheen gelezen heeft ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
marcoa2
Audi A2 clublid

11 nov 2024, 23:12 0 x

Peter_Maathuis schreef:
11 nov 2024, 22:47
Citaat uit de vijfdde post in dit topic...

En wat betreft het slecht starten, vooral bij warme motor. Uitlezen is de voor de hand liggend eerste stap, dan weet je meer.
Als het slecht starten met name optreedt bij nog (enigszins) warme motor en niet bij koude motor, zou ik eerst vaststellen welke temperatuur de ECU door krijgt. De A2 heeft twee temperatuursensors in één behuizing: een voor de ECU en een voor het instrumentenpaneel en die kunnen los van elkaar defect raken.

Als de ECU van de sensor hoort dat de motor koud is, stuurt ie extra benzine en de warme motor verzuipt...
klopt helemaal. punt is ook vooral dat het niet permanent was en is, dat kvs sensor ineens kwa waarde instort en daar zit nu net het vennijn. de de eerste 2 tests via obd prima, alle waardes goed. voor mezelf dus eigenlijk al uitgesloten dat er toch iets met sensors aan de hand was. ""toevallig"" kwam er nu wel een hapering van sensor uit na een half uur met draaiende motor op obd live/..had ik uitgelezen op een ander moment of de motor maar 10 minuten had laten draaien was er mogelijk weer geen afwijking te zien. wat ik op zich wel heel apart vind is dat ecu een hapering in sensor/evt bedrading (ook bij draaiende motor) dit niet als een fout ziet en dus ook niets registreert.. van 90 graden naar plots 20 is een afwijking van 70 graden !
dankzei dit forum ook al een en ander wijzer geworden, bedankt mannen ! :) genoeg te vinden hier
morgen gelijk nieuwe sensor regelen , liefst gelijk monteren, ben zeer benieuwd of warm startprobleem definitief weg is, dan gaat de vlag uit
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 nov 2024, 23:26 0 x

De intelligentie van de ECU laat inderdaad wat te wensen over. Wanneer een emmer koelvloeistof binnen een paar seconden 70 graden kouder of warmer wordt, is er duidelijk sprake van een defecte sensor. Dat zou met een paar regels software te detecteren zijn (zelfs in 1999) :mrgreen:

Ik heb (bij een voor mij nieuwe auto of bij af en toe optredend wangedrag) vaak Torque (Lite) op mijn mobiel aanstaan om mee te kijken naar de parameters die de ECU ontvangt / afgeeft.
marcoa2
Audi A2 clublid

12 nov 2024, 00:00 0 x

in 1999 waren ze al vrij ver, ik heb een witte fiat cinquecento modeljaar 1992 , daar is meer uit te lezen, en als je blaasd naar de auto is er al een storing . die lees ik uit via programma laptop. achteraf gezien had ik dat programma ook voor de a2 kunnen gebruiken, maar heb een los kastje aangeschaft via marktplaats. 60 euro en nog nooit gebruikt. nu al terugverdient ! kan hem zelfs nog via code registreren en udaten.echt een ideaal ding. geen verlengsnoeren of lege accu laptop op het moment supreme
in ieder geval is me al duidelijk dat vooral rijdend meten op waardes (live) meer te zien is op afwijkingen / storingen sensors.
weer wat geleerd
Bijlagen
IMG_1461[1].JPG
IMG_1461[1].JPG (2.82 MiB) 1164 keer bekeken
audiJan

12 nov 2024, 14:42 0 x

marcoa2 schreef:
11 nov 2024, 18:07
helaas vandaag weer een paar keer niet willen starten, het startprobleem is er dus nog gewoon en had helaas niets met het benzinefilter te maken. weer storingen uitgelezen, er zijn geen stiringen !?? ook live waardes van sensoren waaronder lamda en kvs temp. sensor, alles werkt correct en de waardes zijn ook goed !
tja wat nu eigenlijk..voor mij is het nu een onbetrouwbare auto. geen idee wat ik nu nog eraan zou moeten doen. lukraak allerlei dingen vervangen lijkt mij ook zinloos en gaat ook bakken met geld kosten,en het probleem niet opgelost.
balen !
Wat bij mij zelf is opgevallen is dat wanneer ik gelijk na het insteken vd sleutel start dit nooit gelijk aanslaat.
Nu heeft mijn auto al wat ervaring en heb ik de pomp voor een paar tientjes verv.

Wat schets mijn verbazing starten en aanslaan is een stuk sneller .

Omdat ik een auto van 20 jaar niet met dito pomp wilde blijven door rijden heb ik hem dus vervangen.

De oude pomp los gehaald en inderdaad de koolborstels zo goed als versleten.

Ik zeg alsje het niet weet of deze ooit vervangen is geweest deruit en vervangen .
Het is ook een slijtage onderdeel.
marcoa2
Audi A2 clublid

12 nov 2024, 20:24 0 x

geen idee of de brandstofpomp ooit vervangen is, bij mij is het in ieder geval sleutel omdraaien en loopt dan echt direct , benzinedruk is prima op orde. het (soms)niet willeen aanslaan is ook alleen bij warme motor. (benzinepomp hoor je ook gewoon dan)
mocht dat minder worden gaat er uiteraard een niewe pomp in !

Vandaag voor een nieuwe "g2/g62 kvs sensor bij de onderdelenboer langsgeweesd. niet op voorraad,morgen ophalen.
ik heb ook gelijk een pakkingset gekocht voor het gasklephuis. die gaat ik gelijk demonteren,checken en schoonmaken en weer monteren met nieuwe pakkingen ! ook om uit te sluiten of luchtinlaat okay is, nergens lekt of valse lucht trekt.

vandaag nog wel even carteontluchtingaansluiting gedemonteerd, schoongemaakt en weer gemonteerd met nieuwe pakkingen.(zie foto) dat was wel hard nodig de oude pakkingen bunkerhard geworden, en braken zo af ! logisch dat het dan lekt..

en hierbij nog een foto van de auto, ik noem hem zelf "het vliegtuig" door de lijn van de auto heb ik het idee dat hij nog net niet opstijgd. en ligt ook erg laag achter ook hoor ik allerlei flaps {kleppen klimaatcontrol) heen en weer gaan op contact, soort van controle voor het opstijgen haha
Bijlagen
IMG_1462[1].JPG
IMG_1462[1].JPG (3.13 MiB) 980 keer bekeken
IMG_1458[1].JPG
IMG_1458[1].JPG (2.7 MiB) 980 keer bekeken
Plaats reactie