Nieuw zonder A2, nu niet meer

Stel hier jezelf en je A2 voor.
falcon

23 feb 2012, 12:14 0 x

[quote="MN-NL"]@pier: Mooi verhaal van de RDW, maar bij alle auto's die ik ken is het verschil tussen beide gewichten 100kg. Tis dus altijd 100 kg denk ik zo?[/quote]Volgens mij heb je gelijk en zit er in NL altijd 100 kg verschil tussen. Als je het CVO bij je hebt bij de overschrijving naar NL kenteken kijken ze alleen naar de EG-typegoedkeuring. Dat type correspondeert met een bepaald gewicht (heeft Pon als importeur handig geregeld met de RDW) en dat komt op je kenteken te staan. Omdat ik de eerste keer geen CVO bij me had werd de auto gewogen en kwam er 1213 kg (1113 leeg) op kenteken. Na de 2e keer mét CVO langs geweest te zijn staat er nu 1065 kg (965 leeg) vermeld. Daar gaat 'ie in werkelijkheid dus ver overheen (airco, glazen dak, diesel)!
MN-NL

23 feb 2012, 12:26 0 x

Hangt een beetje van de RDW vestiging af. Het nummer van de Europese goedkeuring staat ook op je Duitse kenteken en dat is in theorie voldoende.

Met CVO sluit je alle discussie uit, want dat is het voorgeschreven document. Mooi dus dat je het papiertje binnen hebt.

Ik zou iedereen willen aanraden bij aankoop dat document te vragen, danwel het zelf op te vragen voordat je naar de keuring gaat. Kost je de kop niet en je hebt het in het negatieve scenario van falcon na 1 kwartaal wegenbelasting zo'n beetje terugverdiend.

Gr. Marc
falcon

23 feb 2012, 14:56 0 x

Op mijn Duitse kentekenpapieren staat niet het EG-typegoedkeuringsnummer. Daar stond wel het leeggewicht van 1065 vermeld (terwijl dat nu de massa rijklaar is en het leeggewicht 965kg is) maar kennelijk vond de RDW dat niet betrouwbaar om over te nemen zonder CVO. Op het CVO staat zelfs dat de massa rijklaar 1205 kg is maar daar kijken ze dus niet naar, slechts naar het typegoedkeuringsnummer.
Ik vermoed dat het er ook mee te maken had dat er nog niet eerder een vergelijkbaar uitgevoerde auto van vergelijkbare leeftijd (ieder (model)jaar nieuw goedkeuringsnummer?) in hun database voor kwam. Daardoor was er geen referentiemateriaal en moest er gewogen worden. Maar inderdaad, om op zeker te gaan luidt het advies: neem het cvo dat bij jouw auto hoort mee naar de rdw ten tijde van de overschrijving naar NL kenteken, dan kan 't nooit fout gaan.
MN-NL

23 feb 2012, 15:08 0 x

Kijk eens bij vakje K op de Duitse papieren (als je de kopie nog hebt tenminste)....

Daar staat het nummer van de EG-Typgenehmigung of ABE!

Gr. Marc

(ABE = Algemeine BetriebsErlaubniss)
Romulus

23 feb 2012, 16:56 0 x

[quote="niwesa"]Hij staat weer voor de deur. Gekeurd en wel. Gewicht op kenteken 895 kg. Dus dat is mooi.[/quote]Proficiat!

[quote="niwesa"]Klein BPM verschil, ik kwam uit op € 381,-, douane op € 397,-.

Verschil zat in de CO uitstoot.[/quote]Dat zal wel CO2 moeten zijn... klein cijfertje, wereld van verschil ;)
Wel raar dat ook Autotelex er zo langs zat?
MN-NL

23 feb 2012, 17:56 0 x

Even voor de duidelijkheid: je BPM aangifte doe je bij de Belastingdienst, de Douane heeft er niets meer mee te maken (alleen controle langs de snelweg....).

De man van de Belastingdienst bij de RDW (front office) neemt je aangifte in ontvangst en controleert deze op volledigheid. Hij mag geen correctie aanbrengen! Wel mag hij door bekijken van de auto vaststellen of de aangifte te goeder trouw is gedaan.

De Belastingdienst backoffice controleert vervolgens de aangifte op juistheid. In principe moeten ze de aangifte accepteren (en jou direct een betaalbericht sturen). Vervolgens kunnen ze zo nodig een naheffingsaanslag opleggen (die je aanvullend moet betalen).

Gezien de gang van zaken verwacht ik dat je gewoon cf. je aangifte gaat betalen (als je tenminste dat CO2 getal goed hebt overgenomen).

Let wel, er is over de gang van zaken bij BPM voor importauto's al heel veel gedonder incl. processen geweest. En ook de Belastingdienst intern (de medewerkers dus) zijn lang niet altijd blij met hun nieuwe taken en bevoegdheden. Dus uitzonderingen op dat wat voorgeschreven is komen helaas voor.

In jouw geval, oudere auto en in financiële zin een discussie over ten hoogste 25 Euro gaat er niets gebeuren. Haal je daarentegen een 1 jaar oude Panamera uit Duitsland, praat je over die 25 Euro met 3 extra nullen of zo. En dan worden er hele andere middelen uit de kast getrokken.

En wat is de bottom line? Gefeliciteerd met de A2! Veel rijplezier, ik hoop dat je snel je kentekenbewijs in huis hebt. Daar kan ik je ook nog een verhaal over vertellen trouwens..... :evil: . Reken wel op een weekje....

Nog een tip dan: betaal je BPM bericht per giro, voor 15.00 uur, naar het aangegeven spoednummer. Niks spoedopdracht naar de bank geven, gewoon per internet. En door inloggen bij de RDW met DigiD kan je zien of de auto, met welk kenteken, al op je naam staat :idea: .

Groet, Marc
Woco

23 feb 2012, 18:49 0 x

Ben je een paar keer naar Duitsland gereden?

Wij denken erover om een A2 diesel als extra aan te schaffen...
Plaats reactie