Terug, ditmaal voor 't echie
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zoek op het forum op FSI 1.6 BAD. Er komen dan wel wat verhalen naar boven over de 1.6 FSI.
Voor mij een reden om 6 jaar geleden toch voor een 1.4 16V te kiezen.
Ook omdat ik vrij weinig rijd (ca. 8000 km/jaar) en de motor door de directe benzine inspuiting in de cilinder gevoeliger is voor inwendige vervuiling van het inlaattraject.
Het is belangrijk om eerst eens een proefritje met een A2 (met welke motorisering ook) te maken.
Het is een (eigen)wijs karretje waarvan je bepaalde eigenschappen wel moet (leren) waarderen ...
Waar ik zelf aan heb moeten wennen bijvoorbeeld is het relatief slechte zicht links naar voren door de dikke voorruitstijlen. Is trouwens is waar meer MPV-achtigen last van hebben ...
Is door een andere kijktechniek wel op te vangen.
Meer info over mijn ervaringen: viewtopic.php?f=4&t=1269
Voor mij een reden om 6 jaar geleden toch voor een 1.4 16V te kiezen.
Ook omdat ik vrij weinig rijd (ca. 8000 km/jaar) en de motor door de directe benzine inspuiting in de cilinder gevoeliger is voor inwendige vervuiling van het inlaattraject.
Het is belangrijk om eerst eens een proefritje met een A2 (met welke motorisering ook) te maken.
Het is een (eigen)wijs karretje waarvan je bepaalde eigenschappen wel moet (leren) waarderen ...
Waar ik zelf aan heb moeten wennen bijvoorbeeld is het relatief slechte zicht links naar voren door de dikke voorruitstijlen. Is trouwens is waar meer MPV-achtigen last van hebben ...
Is door een andere kijktechniek wel op te vangen.
Meer info over mijn ervaringen: viewtopic.php?f=4&t=1269
- iKnijff
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Ga ik vanmorgen doen!Peter_Audi_A2 schreef: ↑24 mar 2018, 08:16Het is belangrijk om eerst eens een proefritje met een A2 (met welke motorisering ook) te maken.
Net in één ruk uitgelezen. Wat ontzettend fijn dat je A2 tot dusver zo onderhoudsarm is. Hier zou ik absoluut voor tekenen. Dank voor je waardevolle input. (:
- iKnijff
Inmiddels de eerste proefrit achter de rug en een ervaring rijker. Hoewel dit specifieke exemplaar me niet aantrok (ruikt naar rook, schakelen naar z'n drie ging stroef en is een diesel), ben ik wel onder de indruk van de A2. Hij rijdt solide, voelt totaal niet licht aan en je zit heerlijk hoog. Daarnaast is 'ie zowel voorin als achterin erg ruim en is ook de kofferbak zeker niet klein te noemen. Ik kan wel stellen dat ik gecharmeerd ben van de A2.
Wel viel het me op dat het motorgeluid aardig aanwezig was, zowel op de provinciale als de snelweg. Is dit alleen bij een diesel het geval, of hoor je de motor ongeacht het type gewoon goed? Verder vond ik het opvallend dat het tikje van de richtingaanwijzer uit het midden van het dashboard lijkt te komen. Normaal komt dat geluid voor je gevoel van recht voor je neus.
Inmiddels heb ik, mede door het advies van een aantal leden hier, besloten niet voor een diesel te kiezen. Met het oog op de toekomst is dat gewoon niet de meest handige keuze. Ik wil de auto minimaal 4-5 jaar gaan gebruiken en wellicht dat ik binnen die tijd veel steden niet meer binnenkom en de belasting op de diesel nog veel verder gestegen is. Hoewel de 1.6 FSI me vanwege z'n extra PK's aanspreekt, zegt m'n gevoel dat ik moet kiezen voor de 'standaard' variant. Dit door de hogere wegenbelasting en het feit dat de kans op (heftig) onderhoud meer aanwezig is. Voor m'n zoektocht wel fijn dat de motor in ieder geval vaststaat. Nu nog bepalen voor welke opties ik wil gaan.
Ik houd jullie op de hoogte.
Wel viel het me op dat het motorgeluid aardig aanwezig was, zowel op de provinciale als de snelweg. Is dit alleen bij een diesel het geval, of hoor je de motor ongeacht het type gewoon goed? Verder vond ik het opvallend dat het tikje van de richtingaanwijzer uit het midden van het dashboard lijkt te komen. Normaal komt dat geluid voor je gevoel van recht voor je neus.
Inmiddels heb ik, mede door het advies van een aantal leden hier, besloten niet voor een diesel te kiezen. Met het oog op de toekomst is dat gewoon niet de meest handige keuze. Ik wil de auto minimaal 4-5 jaar gaan gebruiken en wellicht dat ik binnen die tijd veel steden niet meer binnenkom en de belasting op de diesel nog veel verder gestegen is. Hoewel de 1.6 FSI me vanwege z'n extra PK's aanspreekt, zegt m'n gevoel dat ik moet kiezen voor de 'standaard' variant. Dit door de hogere wegenbelasting en het feit dat de kans op (heftig) onderhoud meer aanwezig is. Voor m'n zoektocht wel fijn dat de motor in ieder geval vaststaat. Nu nog bepalen voor welke opties ik wil gaan.
Ik houd jullie op de hoogte.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Mijn eerste A2 was een 1.4 benzine en ik heb nu een diesel - de benzinemotor is heel stil vergeleken met de diesel.
Het knipperrelais zit achter het aflegvakje onder de airco-bediening, dus in het midden van het dashboard en vrij laag; goed gehoord!
Mijn ervaring is dat zowel de 1.4 benzine als de 1.4 diesel zeer betrouwbaar zijn als je een beetje (met 3 ct/km kom je een aardig eind) aan onderhoud doet.
Het knipperrelais zit achter het aflegvakje onder de airco-bediening, dus in het midden van het dashboard en vrij laag; goed gehoord!
Mijn ervaring is dat zowel de 1.4 benzine als de 1.4 diesel zeer betrouwbaar zijn als je een beetje (met 3 ct/km kom je een aardig eind) aan onderhoud doet.
- JJR
ja geen probleem, trekt ook weinig van de accu. Heb hem een keer een week laten zitten en dan heb je constant een wifi netwerk erbijtrebbor77 schreef: ↑24 mar 2018, 08:11ik heb deze : https://nl.aliexpress.com/item/Latest-V ... 0.0.41wrVE
Kan je obd dongel nou wel of niet er in houden tijdens het rijden? Als ik het doe dan valt mijn auto uit.

Ik zal kijken of ik die dongle nog even kan vinden. edit: gevonden. Dit is de wifi versie ( benodigd voor iOS/apple)
https://nl.aliexpress.com/item/Cimiva-U ... autifyAB=0
- Kever
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Grappig, ik ben afgelopen maandag bij een blauwe 1.4 TDI aan de Hoorn in Alphen a/d Rijn wezen kijken: hij stonk wat naar rook... Zag er verder redelijk goed uit, nieuwe koplamp linksvoor, onderhoudsboekjes erbij. Gezien je woonplaats was dit vast de auto waarmee je een proefrit gemaakt hebt. Ik heb geen proefrit gemaakt, want hij stond binnen, en zo serieus geïnteresseerd was ik nou ook weer niet.
- iKnijff
Klopt! Inderdaad grappig dat je daar ook tegenaan bent gelopen.
De buitenkant zag er niet verkeerd uit, maar binnenin zag ik toch wel veel slordigheidjes. Met name knoppen die lelijk waren. Al blijft het natuurlijk wel een auto van een jaar of vijftien oud, dus wellicht is het niet realistisch van mij om te verwachten dat die er nog (enigszins) netjes uitzien.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Tip: de buitenkant is lastig (lees: duur) aan te passen, dus die moet naar je zin zijn. Het interieur (knoppen, meubilair) is eenvoudig en relatief goedkoop aan te passen. Dus kijk door de versleten knoppen heen!
In mijn ogen is het belangrijkste bij een 15 jaar oude auto: de onderhoudshistorie.
Bij een proefrit (iemand met) VCDS meenemen, is ook geen slecht idee: dan kun je kijken wat de auto zelf vindt dat er mis is... Bij voorkeur aan het begin van de proefrit alle fouten wissen en aan het eind van de proefrit nogmaals uitlezen en kijken welke fouten zijn teruggekomen.
In mijn ogen is het belangrijkste bij een 15 jaar oude auto: de onderhoudshistorie.
Bij een proefrit (iemand met) VCDS meenemen, is ook geen slecht idee: dan kun je kijken wat de auto zelf vindt dat er mis is... Bij voorkeur aan het begin van de proefrit alle fouten wissen en aan het eind van de proefrit nogmaals uitlezen en kijken welke fouten zijn teruggekomen.
- iKnijff
Kijk, goed om te weten.
Is dat een kabel waarmee je met behulp van bepaalde software op een laptop o.i.d. de auto uit kunt lezen en dingen aan kunt passen? Ik kan me voorstellen dat een dealer/particulier uitlezen geen probleem vindt, maar zijn ze niet bang dat je per ongeluk iets aanpast? Als ik Tweakers mag geloven kun je namelijk allerlei aspecten wijzigen.Peter_Maathuis schreef: ↑25 mar 2018, 13:21Bij een proefrit (iemand met) VCDS meenemen, is ook geen slecht idee: dan kun je kijken wat de auto zelf vindt dat er mis is... Bij voorkeur aan het begin van de proefrit alle fouten wissen en aan het eind van de proefrit nogmaals uitlezen en kijken welke fouten zijn teruggekomen.