Afgelopen 1 april was het dan zover...
Ik kon eindelijk mijn gele bolide gaan ophalen bij Eenink! En dat was geen grap!
Wat helaas ook geen grap was, was dat het niet zonder problemen zou verlopen...
Voor de duidelijkheid, Jan en ik waren tot een deal gekomen voor wat betreft de inruil van mijn oude A2, dus daarmee zou ik dan naar Vorden gaan.
Je gelooft het niet, maar ik wil gaan vertrekken en de accu blijkt leeg te zijn...
Snel startkabels gepakt en op juiste wijze aangesloten. Normaal werkt het altijd, behalve nu, net nu ik zo’n belangrijke afspraak heb en ook nog eens haast had...
Uiteraard Jan opgebeld en situatie uitgelegd en daarna de ANWB ingeschakeld. Dat was voor mij de meest snelle oplossing op dat moment.
De ANWB was er gelukkig binnen een uur en heeft de accu gek genoeg wel met (eigen) kabels kunnen reanimeren.
Accu is ook nog getest en computer gaf aan dat accu sowieso vervangen zou moeten worden. De actuele spanning was op dat moment 9 volt.
Hoe dan ook, ik was blij, want ik hoefde nu geen € 156,- voor een nieuwe accu te betalen en kon eindelijk vertrekken naar Vorden!
Het werd allemaal veel later dan gehoopt, want op sommige plekken stond het verkeer ook even vast op de weg... Eindstand was dat ik 17:59 uur aankwam, 15 minuten later dan gepland, hoewel de oorspronkelijke tijd 16:00 uur was...
Ik baalde sowieso van deze situatie en had ook mijn excuses aangeboden voor al dit ongemak.
Gelukkig nam Jan het goed op en kon onder het genot van een kop thee voor mij en koffie voor Jan de overdracht beginnen!
Uiteindelijk ben ik iets na 20:00 uur vertrokken naar huis.
Er is heel veel aan deze gele Colour.Storm gedaan.
Sowieso al voor verkoop, maar ook in opdracht van mij.
Voor verkoop is er o.a. het volgende gedaan:
- Remschijven vervangen
- Remblokken vervangen
- Remtrommels vervangen
- Remschoenen vervangen
- Draagarmen vervangen
- Accu vervangen (origineel zat er nog in)
- Deurvanger linker voorportier vervangen
- Microswitch linker voorportier vervangen
- Stootrubbers van schokdempers achter vervangen
- Airco service
En nog wel meer zaken, maar die heb ik niet gedocumenteerd gekregen.
Op mijn eigen verzoek en uiteraard voor eigen rekening heb ik het volgende laten doen:
- koplampen polijsten
- Mistlampen voor + juiste schakelaar
- Kentekenverlichting units vervangen
- Parkeersensoren laten plaatsen
- Cruise control
- Distributieset vervangen
- Veerschaal rubbers achter vervangen
- Bluetooth/USB adapter
- Velours mattenset erbij gekocht met korting
- 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak
Ik heb zelf dan nog nieuwe gasveren erop gemonteerd, waardoor de achterklep nu vanzelf omhoog wordt geduwd.
Je zou denken dat je voor € 6935,- een auto koopt die na alle reparaties en modificaties met vlag en wimpel slaagt voor de Vakgarage aankoopkeuring, maar niets is minder waar...
Op de terugreis vielen mij al een aantal dingen op en los van de gebreken die ik dus al had geconstateerd, was het sowieso al mijn bedoeling om een aankoopkeuring door de Vakgarage te laten uitvoeren.
Dit heb ik een dag na aflevering dus ook gedaan, vrijdag 2 april.
De uitslag was niet al te best...
Opmerking van de monteur: Auto oogt netjes, maar vertoont toch veel gebreken.
Ik heb het rapport ingescand en gemaild naar Eenink.
Sinds vandaag een afspraak gemaakt met Eenink dat ik aanstaande vrijdag de auto inlever en de gebreken worden hersteld.
Zie hier een lijst die ik zelf heb samengesteld naar aanleiding van het aankoopkeuring rapport en punten die ik zelf heb geconstateerd.
Deze lijst heb ik opgesteld voor Eenink. De minder urgente zaken heb ik achterwege gelaten. Wat nu wordt genoemd dient ook hersteld te worden.
1. - Storing gasklep; motor heeft na tijd stilstaan moeite om op gang te komen na starten. Motor stottert, is terug te zien op wijzer van toerenteller en motor slaat soms af direct na starten. Tijdens rijden gaat optrekken niet altijd vloeiend. Mogelijk ook iets mis met EGR.
2. - Af en toe een metaalachtig geluid tijdens het rijden, vooral bij hogere snelheid boven 50 km. Ankerplaat links voor loopt aan. Vakgarage zou dit mogelijk al hebben hersteld, extra inspectie kan geen kwaad.
3. - Uitlaatsysteem: Achter demper lek
4. - Hitteschild achter demper los
5. - Uitlijning: Trekt naar rechts
6. - Stuurdelen: Stuurkogel stofhoezen links rechts kapot
7. - Ashoes rechts kapot
8. - Scheeftrekken voertuig bij remmen: Trekt naar rechts
9. - Stabiliteit bij rechtuitrijden: Trekt naar rechts
10. - Stel indicators voor rem doorgeknipt/doorgeroest? (moeilijk leesbaar)
11. - Brandstoffilter doorgeroest en lekt
12. - Storing stelmotor temperatuur regel klep
13. - Ruitenwisser mechaniek piept (best wel hinderlijk luid)
14. - EOBD/ECU storingen oplossen
15. - Deurvergrendeling via schakelaar op linker voorportier van binnenuit werkt niet. Lampje brandt ook niet
16. - Schakelaars elektrisch bedienbare ramen links werken niet en zijn niet verlicht. Schakelaar van raam rechter voorportier functioneert goed
17. - Schakelaars elektrisch verstelbare spiegels werken niet en zijn niet verlicht
18. - Rood ledje in linker voorportier brandt/knippert niet na vergrendelen van buitenaf en sleutels zijn nog steeds niet in te leren
19. - Lage tonen speaker linker voorportier werkt niet, hoge tonen speaker (tweeter) werkt wel
20. - Sigarettenaansteker geeft geen spanning
21. - Gordelriem van bestuurder en gordelriem van passagier rechts achter missen gordel gesphouder ook wel belt buckle genoemd (zwart schijfje/drukknopje)
Ik kan dit mogelijk zelf oplossen.
Verder is het echt een hele mooie auto en ben ik ook ontzettend blij met deze aankoop!
Het betreft een 1.4 benzine Pro Line met winterpakket uit 2005 met 209.290 km op de teller.
Auto heeft voor mij maar één eigenaar gehad, een Duitse vrouw.
De auto komt uit Nürnberg en is 20-06-2005 voor het eerst op kenteken gekomen, maar pas 31-03-2006 bij de vorige eigenaar terecht gekomen.
Jan vermoedt dat de auto als showroom model is gebruikt of mogelijk door iemand van Audi is geleased. Hier is verder geen documentatie van.
Voor meer specificaties verwijs ik je graag naar deze pagina:
https://eeninkautos.nl/#482440-audi-a2-1-4-pro-line
Na reparatie onder garantie heb ik niet echt grote plannen qua modificaties.
Sowieso lekker gaan genieten van de auto en wel nog gaan proberen het massa gewicht naar beneden te krijgen. Dit staat nu namelijk 100 kg te zwaar geregistreerd.
De kachelventilator en regelaar zijn aan vervanging toe. Ik denk niet dat ik het kan maken om dit te claimen onder garantie, omdat dit gewoon bij alle A2’s gegarandeerd na 15 jaar versleten is.
Ik heb het al een keer zelf gedaan en het is best wel goed te doen en ook enigszins nog wel leuk, dus dat is iets dat ik wellicht nog zelf ga doen.
Mogelijk dat ik in de toekomst nog FIS wil laten inbouwen, maar dat heeft voor mij nu totaal geen prioriteit.
Ik heb al wat mooie kiekjes zelf kunnen maken maar als ik ze wil uploaden geeft het forum aan dat het bestand te groot is...