En ook nieuw

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Audi_gekkie

10 aug 2014, 15:48 0 x

[quote="Hanzel"]Stond van de week naast een vrij nieuwe Passat, daar spatte het metallic effect van de auto af.[/quote]

Dit is misschien mica-lak? Volgens mij zijn er lakken metallic met mica effect en zonder.

[quote="Hanzel"]Ik ga van de week een DAP900 set kopen.[/quote]

Zo jij weet wat je moet kopen :D

[quote="Hanzel"]Ik ben een erg rustige rijder. Ik schakel erg snel door naar de hoogste versnelling. Ik zit met de A2 bij 55 a 60 in zijn 5, bij de Clio zat ik bij 50 in zijn 5, dit is bij de A2 niet echt mogelijk. Je moet natuurlijk oppassen dat je niet juist meer gaat verbruiken. Het versnellen gaat normaal gedoseerd, niet plank en ook niet te langzaam. Ik houd mij verder netjes aan de snelheid en op de snelweg rij ik niet sneller dan 110 km/h. Ik ben dus van het relax rijden maar probeer niemand in de weg te zitten ;) Ik ga eens kijken hoe het mij bevalt om weer op benzine te rijden en anders laat ik er misschien in het najaar toch gas in zetten.[/quote]

Pas op met te lage toeren. Het "nieuwe" rijden geeft erg veel vervuiling in de motor waardoor bijv. de EGR snel vervuild, maar ook de rest van de motor krijgt het te verduren.
Tot voor kort schakelde ik steeds bij 2.000t/pm en dan komt hij in een hogere versnelling rond de 1.500t/pm uit, maar dit doe ik niet meer. Ik probeer niet lager dan 1.700-1.800t/pm uit te komen.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 aug 2014, 17:03 0 x

Als je dan toch een dap koopt bestel dan gelijk een fles teerverwijderaar, die van dodojuice werkt erg goed.
Voor taaie teer spetters wat tarmelade pasta en dit een tijdje laten intrekken.
Dat verwijderd makkelijker dan kleien.

Als de lak een stevige beurt nodig heeft vindt ik de meguiars 105 ultracut bijzonder fijn spul.
Daarna een rondje finale van monello of oldskool mequiars M80, heb je gelijk een glaze. ;)

Het nieuwe rijden is killing voor elke motor btw...........
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

10 aug 2014, 21:59 0 x

[quote="Hanzel"]

[quote="Hans Jan""]En het verbruik is knap hoor, gemiddeld 1:18,5! Daar zal menig een een puntje aan kunnen zuigen. Kan je iets over je rijstijl vertellen? Dat verklaart ook vaak het gemiddelde. [/quote]

Ik ben een erg rustige rijder. Ik schakel erg snel door naar de hoogste versnelling. Ik zit met de A2 bij 55 a 60 in zijn 5, bij de Clio zat ik bij 50 in zijn 5, dit is bij de A2 niet echt mogelijk. Je moet natuurlijk oppassen dat je niet juist meer gaat verbruiken. Het versnellen gaat normaal gedoseerd, niet plank en ook niet te langzaam. Ik houd mij verder netjes aan de snelheid en op de snelweg rij ik niet sneller dan 110 km/h. Ik ben dus van het relax rijden maar probeer niemand in de weg te zitten ;) Ik ga eens kijken hoe het mij bevalt om weer op benzine te rijden en anders laat ik er misschien in het najaar toch gas in zetten.[/quote]

Heb je toch voordeel van de smalle banden. Hoe hard zijn ze opgepompt?
Rijd je lange afstanden?
Met deze rijstijl heb je vooral bij korte ritjes, als de motor niet op temperatuur komt, last van vervuiling van de motor.
Moet wel zeggen dat het verbruik heel laag is voor een 1e tank.
Ik heb zelf als beste resultaat 1 op 16.5 gehaald, 110 op de snelweg, banden van 185 breed, en buitentemperatuur van ca. 10 graden. Normaal zit ik op de 1 op 14 (relatief veel korte ritten en 120/130 op de snelweg)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Hanzel

11 aug 2014, 00:30 0 x

Ik heb nog niet gekeken wat de bandenspanning is, heb de auto net. Ik rij voor 85% snelweg en bijna altijd ritten langer dan 100 kilometer. Ik vermoed dat het ook niet zuiniger gaat worden. Mocht het nieuwe rijden echt slecht zijn dan moet ik mijn rijstijl aanpassen. Ik vermoed dat met mijn vele snelweg kilometers toch zal meevallen met vervuiling of heb ik het mis?
HansJan
Moderator

11 aug 2014, 00:42 0 x

Je moet vermijden dat je altijd met lage toerentallen in hoge versnellingen rijdt. Dat vervuilt de motor. Trek hem bij tijd en wijlen ook even lekker door als deze op bedrijfstemperatuur is. En zo nu en dan even wat hogere snelheden rijden om de boel goed heet te stoken.
Dat zijn zaken die het blokje erg op prijs stelt.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
foppe

11 aug 2014, 00:44 0 x

Je bandenspanning doet best veel, het kan zomaar 10%-15% schelen.
De meeste 3L rijders pompen.het op tot 3 bar.
Hanzel

11 aug 2014, 17:29 0 x

Naar mijn weten moet je de bandenspanning redelijk conform voorgeschreven handhaven. Je kunt wel wat afwijken maar je moet oppassen voor rare slijtage. Te hard dan slijt de band harder in het midden.

Ik krijg trouwens steeds meer het gevoel dat ik de A2 met de verkeerde motor heb gekocht. Ik vind het vervelend dat ik er niet mee kan rijden zoals ik dat wil en mij moet aanpassen aan de motor. Dit i.c.m. het hoge olieverbruik geeft mij toch een behoorlijk naar gevoel! De auto kan zuinig rijden maar je kunt het niet omdat het slecht voor de motor is, raar verhaal. Tsja wat moet ik hier nu mee. Ondanks het motorblokje van 10 jaar geleden is vind ik teleurstellend. Het blok van mijn Clio was dit ook maar deze had geen centje pijn.

Cheers
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

11 aug 2014, 19:18 0 x

[quote="Hanzel"]Naar mijn weten moet je de bandenspanning redelijk conform voorgeschreven handhaven. Je kunt wel wat afwijken maar je moet oppassen voor rare slijtage. Te hard dan slijt de band harder in het midden.

Ik krijg trouwens steeds meer het gevoel dat ik de A2 met de verkeerde motor heb gekocht. Ik vind het vervelend dat ik er niet mee kan rijden zoals ik dat wil en mij moet aanpassen aan de motor. Dit i.c.m. het hoge olieverbruik geeft mij toch een behoorlijk naar gevoel! De auto kan zuinig rijden maar je kunt het niet omdat het slecht voor de motor is, raar verhaal. Tsja wat moet ik hier nu mee. Ondanks het motorblokje van 10 jaar geleden is vind ik teleurstellend. Het blok van mijn Clio was dit ook maar deze had geen centje pijn.

Cheers[/quote]

Ik denk dat jij met de rijomstandigheden zoals je die opgeeft een heel goede uitgangspositie hebt om zuinig te kunnen rijden
zonder last te krijgen van extreme vervuiling.

De problemen die hier op het forum vermeld worden met de benzine-uitvoering hebben vaak betrekking op mensen die
veel korte stukjes rijden waarbij de motor niet op temperatuur komt. Dit is voor iedere motor slecht, audi of niet.
Het enige wat je hier tegen kunt doen, is zoveel mogelijk korte stukjes rijden vermijden en/of regelmatig even met
de auto wat langere ritten rijden en daarmee de boel schoonbranden.

Daar schijnt trouwens ook nog discussie over te zijn, wat zuiniger is: of het toerental zo laag mogelijk houden bij optrekken, of juist zo snel/fors mogelijk optrekken om vlot de ideale (zuinige) snelheid te bereiken.

Gewoon lekker rijden met dat ding, en het oliepeil in de gaten houden.
Heb je trouwens een idee hoe de vorige eigenaar deze auto heeft gebruikt?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
foppe

12 aug 2014, 00:29 0 x

[quote="Hanzel"]Naar mijn weten moet je de bandenspanning redelijk conform voorgeschreven handhaven. Je kunt wel wat afwijken maar je moet oppassen voor rare slijtage. Te hard dan slijt de band harder in het midden. [/quote]
Dat valt best mee hoor, zomerbanden blijven gewoon vlak door al het staaldraad wat er in zit. alleen de winterbanden willen wel balonnen, daar moet je mee oppassen.

Dan praat ik overigens wel over de 3L maten, dus tot 165 13 inch. Hoe de bredere banden zich gedragen weet ik niet, (alhoewel de 215 65 16 van mijn toyo ook netjes vlak blijft bij max spanning).
Audi_gekkie

12 aug 2014, 02:28 0 x

@Hanzel
Kom op niet zo negatief. ;)
Geen enkele automotor vindt het fijn om lage toeren te draaien, ook niet de Clio.
Wat @Peter_audi_A2 zegt, de rijomstandigheden die jij beschrijft zijn prima.
Toch wil ik je adviseren om niet te laag in de toeren te gaan. Persoonlijk vind ik een snelheid van 50km/pu in de 5e best laag, maar misschien zijn de bakverhoudingen van de benzine-versie zo anders dat het wel kan.
Kunnen de benzine rijders op het forum hier iets over zeggen?

Heb jij ook FIS (boardcomputer) op je dashboard? Ik heb het wel en daarmee een test gedaan.
Nou heb ik een diesel en jij een benzine, maar het principe blijft hetzelfde.
Als ik 50km/pu rijd in de 5e dan rijd ik minder zuiniger en zeker even zuinig dan wanneer ik dit doe in de 4e versnelling.
In zo'n geval zou ik altijd een lagere versnelling kiezen.
Plaats reactie