Rinus met Alumientje

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 apr 2012, 12:17 0 x

[quote="falcon"][quote="Rinus"]Van het weekend de A2 in mijn eigen garage gereden (Monza eruit) om wat te frobelen aan de auto[/quote]Heb je een brug in je eigen garage? Mooi om te zien hè, dat alles er nog zo netjes uit ziet. Als ik aan de A2 klus merkt m'n vader ook altijd op dat die auto er nog als nieuw uit ziet, prachtig compliment is dat![/quote]

Ja, zegt wel wat over de auto. vind ik. Ik vind de onderkant eigenlijk nog wel belangrijker dan de bovenkant. Want er kan zo veel meer verborgen zitten. Mijn reguliere monteur zei het al, dat het een puik karretje was, maar het is altijd leuk om het ook zelf te zien.

Nee, ik heb geen brug (was het maar waar), maar kan de auto wel omhoog zetten met echte garagekrikken, die ik in bezit heb. En ik heb zeer behoorlijke as steunen. Hoort toch wel eigenlijk bij de "basisuitrusting", vooral als je oldies hebt, waar je wel eens wat aan wil doen.
Rinus

27 apr 2012, 10:05 0 x

Jeetje...gisteren zowat Alumientje kort gereden. Gisteren op de terugweg naar huis van mijn werk, bij het Gouwe viaduct (Gouda) precies in die kuil met de afsplitsing van de A20 naar Rotterdam toe. Had deze route gekozen, omdat er op de A27 richting Gorinchem 35 minuten file stond.

Maar komt er een auto van links over verschillende banen om precies zichzelf tussen mij en mijn voorganger te proppen. En dat terwijl twee auto's voor mij alles ook nog eens plotseling op de rem ging. Nou, ik heb wel erg hard moeten remmen (ging wel niet zo hard, maar toch) Ik zag zelfs het ABS lampje knipperen. Ik heb die gozer met een hooguit half metertje gemist. Het hart zat in mijn keel. Ik dacht even, dat ik het echt niet zou redden.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 apr 2012, 20:16 0 x

[quote="Rinus"]Jeetje...gisteren zowat Alumientje kort gereden. Gisteren op de terugweg naar huis van mijn werk, bij het Gouwe viaduct (Gouda) precies in die kuil met de afsplitsing van de A20 naar Rotterdam toe. Had deze route gekozen, omdat er op de A27 richting Gorinchem 35 minuten file stond.

Maar komt er een auto van links over verschillende banen om precies zichzelf tussen mij en mijn voorganger te proppen. En dat terwijl twee auto's voor mij alles ook nog eens plotseling op de rem ging. Nou, ik heb wel erg hard moeten remmen (ging wel niet zo hard, maar toch) Ik zag zelfs het ABS lampje knipperen. Ik heb die gozer met een hooguit half metertje gemist. Het hart zat in mijn keel. Ik dacht even, dat ik het echt niet zou redden.[/quote]

Dat is zeker schrikken. Was het wegdek terplaatse nat? Dat zou het inschakelen van het ABS kunnen verklaren.
Ik heb zelf ook van dergelijke momenten gehad, het ene moment rijdt het nog door, het andere
moment staat alles in een keer stil. Het enige wat je ertegen kunt doen is zover mogelijk voor
uitkijken, maar dat valt niet altijd mee.
Ik probeer zelf zoveel mogelijk afstand te houden, daar wordt weleens "gebruik" van gemaakt door uitvoegers die hem op het laatste moment ertussen "schoenlepelen". Daar gaat je remafstand ...
Ging achter je verder alles goed? Je zult niet de eerste zijn die vervolgens door de achterligger alsnog kort gemaakt wordt ...

Ik verbaas me er soms over, hoe kort men op elkaar rijdt, zelf bij vrachtauto's. Als er iets gebeurt, heeft men geen tijd meer om te reageren.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Rinus

28 apr 2012, 00:25 0 x

Ik had genoeg afstand gehouden tot mijn voorganger, doe ik eigenlijk altijd. Maar zoals je zegt, als er eentje zich er tussen wringt, is je remafstand weg. De weg was inderdaad nattig (had daar voren denk ik, geregend).

Achter ging gelukkig alles goed, maar ook net aan, want ik zag de auto achter me ook behoorlijk stuiteren.
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

28 apr 2012, 11:12 0 x

En dan ben je blij dat de A2 zo goed in elkaar steekt :D

Er zijn vele andere kleine auto´s waarin t weggedrag ed ronduit slecht is! (heb n poosje geleden eens 100km in een fiat punto 1.6 sporting gereden.... wat n aanfluiting; bak herrie, krakkemikkig aanvoelen, schakelen alsof je in een pan soep roert :? )

Ben echt blij met mn mini A8 ;)

Groet, Joris
j.hoeben1

28 apr 2012, 14:51 0 x

[quote="Rinus"]Jeetje...gisteren zowat Alumientje kort gereden. Gisteren op de terugweg naar huis van mijn werk, bij het Gouwe viaduct (Gouda) precies in die kuil met de afsplitsing van de A20 naar Rotterdam toe. Had deze route gekozen, omdat er op de A27 richting Gorinchem 35 minuten file stond.

Maar komt er een auto van links over verschillende banen om precies zichzelf tussen mij en mijn voorganger te proppen. En dat terwijl twee auto's voor mij alles ook nog eens plotseling op de rem ging. Nou, ik heb wel erg hard moeten remmen (ging wel niet zo hard, maar toch) Ik zag zelfs het ABS lampje knipperen. Ik heb die gozer met een hooguit half metertje gemist. Het hart zat in mijn keel. Ik dacht even, dat ik het echt niet zou redden.[/quote]

Zo heb ik mij afgelopen zondag het apelazarus geschrokken toen ik bij de fontein in Eindhoven de autobaan op reed. Ik kwam van het centrum af en rij de buitenste ring van de fontein rotonde op richting knooppunt Leenderheide. Ik zie wel in een keer een dikke (dacht ALFA ROMEO) achter mij zitten die super snel aan was komen rijden en reed bijna op mijn bumper zo kort bij was hij. Maar goed we rijden van de rotonde de weg op en voor mij zit een zondag rijder (oude man met vrouw) in zo'n klein oud Fiatje. Ik nader die auto al op de rotonde en op het moment dat ik de rotonde af ga en dat eerste stuk naar de snelweg op draai ga ik dat Fiatje inhalen maar op het zelfde moment doet die Alfa rijder dat ook en begint mij in te halen en te toeteren en lichtsignalen te geven. Ik rijd die Fiat voorbij en ga keurig naar rechts om hem door te laten rijden en hij gaat mij voorbij en zie dat er een jonge vent met een flink opgetut jong grietje langs hem zat en mij voorbij rijd. Hij gaat abrupt voor mij rijden en vliegt in een keer op zijn rem zodat ik ook met een hele snelle reactie vol in de remmen moest gaan tot bijna stilstand. Die gast gaf toen een flinke dot gas. Ik zag dat hij achter een dubbele uitlaat had en verdween. Ik was blij dat de A2 super remde want anders waren er volgens mij ongelukken gebeurt. Het is ongelooflijk dat er van die achterlijke malloten op de weg zitten die denken dat ze als ze in een snelle wagen rijden zich ook alles kunnen veroorloven. Maar het liep gelukkig allemaal goed af

Sjors
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

28 apr 2012, 19:37 0 x

[Zo heb ik mij afgelopen zondag het apelazarus geschrokken toen ik bij de fontein in Eindhoven de autobaan op reed. Ik kwam van het centrum af en rij de buitenste ring van de fontein rotonde op richting knooppunt Leenderheide. Ik zie wel in een keer een dikke (dacht ALFA ROMEO) achter mij zitten die super snel aan was komen rijden en reed bijna op mijn bumper zo kort bij was hij. Maar goed we rijden van de rotonde de weg op en voor mij zit een zondag rijder (oude man met vrouw) in zo'n klein oud Fiatje. Ik nader die auto al op de rotonde en op het moment dat ik de rotonde af ga en dat eerste stuk naar de snelweg op draai ga ik dat Fiatje inhalen maar op het zelfde moment doet die Alfa rijder dat ook en begint mij in te halen en te toeteren en lichtsignalen te geven. Ik rijd die Fiat voorbij en ga keurig naar rechts om hem door te laten rijden en hij gaat mij voorbij en zie dat er een jonge vent met een flink opgetut jong grietje langs hem zat en mij voorbij rijd. Hij gaat abrupt voor mij rijden en vliegt in een keer op zijn rem zodat ik ook met een hele snelle reactie vol in de remmen moest gaan tot bijna stilstand. Die gast gaf toen een flinke dot gas. Ik zag dat hij achter een dubbele uitlaat had en verdween. Ik was blij dat de A2 super remde want anders waren er volgens mij ongelukken gebeurt. Het is ongelooflijk dat er van die achterlijke malloten op de weg zitten die denken dat ze als ze in een snelle wagen rijden zich ook alles kunnen veroorloven. Maar het liep gelukkig allemaal goed af

Sjors[/quote]

Tsja, tis jammer dat zoiets gebeurt. Maar helaas gebeurt t steeds vaker, verhuftering van de samenleving (zo van; ikke ikke ikke)

Ik rij auto sinds 1998 & merk dat de laatste jaren t verkeer & vooral t gedrag van de mensen verandert in negatieve zin. Men gunt elkaar niks meer, is wel jammer.

Zo maak ik me niet zo druk meer om anderen, reageer ook niet zoals vroeger (lees, af&toe n toeter af gebaar; zo van rustig aan). Denk; laat maar, ga jij je gang maar.

Groet, Joris
Rinus

15 mei 2012, 12:44 0 x

Weer een "avontuur" meegemaakt met Alumientje. Het plan was, om met de auto naar de Moezel af te zakken. Dat is niet doorgegaan. Donderdagmiddag, op de terugweg naar huis, begon er een vreemd geluid te ontstaan bij het linker voorwiel. Het geluid ging ook mee in snelheid. Soms erger, soms ging het helemaal weg (bij remmen bijvoorbeeld). Het leek net, of dat er iets onder de band geplakt was. Even gecheckt, maar ik kon niks vinden. Doorgereden naar huis, en wel scherp opletten op het geluid niet gekker werd. Auto reed voor de rest goed, ook het blokje bleef gezond klinken, geen trillingen of schokken.

Maar ik vertrouwde het toch niet, en zeker niet om ermee naar Duitsland te gaan hobbelen. Het was te kort dag om nog iets met de garage te plannen, want we gingen de volgende morgen vroeg daarna al op pad. Toen is de keuze maar op de Monza gevallen, ook geen straf, hahahahaha.(en veel bekijks weer gehad aldaar, en weer vele duimpjes omhoog).

Maar weer thuis (gisteren), gelijk met de A2 naar de garage gehobbeld, Het geluid was er nog steeds. Met Cor (de monteur) een stukje gereden, en ja hoor, het geluid was er weer.

En hij kwam tot de conclusie...het voorwiel was zich aan het loswerken. Bij de garage bleek inderdaad, dat er al twee wielbouten zich losgewerkt hadden. Daar hebben ze zo'n 2500 km over gedaan (sinds laatste beurt,toen zijn de wielen eraf geweest). Nog niet op een dusdanige wijze, dat het gevaarlijk werd, maar genoeg om het geluid te veroorzaken. Gelijk de bouten op alle wielen maar aangetrokken, en het euvel is weer weg. Alumientje rijdt weer als zoals ze dat hoort te doen.

Moraal van het verhaal. Bij lichtmetalen wielen is het altijd raadzaam om de vastheid van de wielbouten na zo'n 250 a 500 km te controleren, als de wielen eraf zijn geweest.
falcon

15 mei 2012, 13:14 0 x

[quote="Rinus"]Moraal van het verhaal. Bij lichtmetalen wielen is het altijd raadzaam om de vastheid van de wielbouten na zo'n 250 a 500 km te controleren, als de wielen eraf zijn geweest.[/quote]Wat ook handig is: koop een momentsleutel en zet de bouten vast op 110 nm. Gaan ze zeker niet uit zichzelf los, en je krijgt ze toch altijd weer met de hand los! Voor 20e heb je al zo'n sleutel...
Wel aangenaam dat je nog een reserve-vakantieauto had staan :)
Rinus

15 mei 2012, 13:41 0 x

[quote="falcon"][quote="Rinus"]Moraal van het verhaal. Bij lichtmetalen wielen is het altijd raadzaam om de vastheid van de wielbouten na zo'n 250 a 500 km te controleren, als de wielen eraf zijn geweest.[/quote]Wat ook handig is: koop een momentsleutel en zet de bouten vast op 110 nm. Gaan ze zeker niet uit zichzelf los, en je krijgt ze toch altijd weer met de hand los! Voor 20e heb je al zo'n sleutel...
Wel aangenaam dat je nog een reserve-vakantieauto had staan :) [/quote]

Ja,de A2 is de dagelijkse auto.We hebben ook nog twee hobby auto's, dus we kunnen "uitwijken" mocht dat nodig zijn.
Plaats reactie