Rinus met Alumientje
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hanteer het principe dat je altijd de wielen met een momentsleutel vastzet! Weet je zeker dat alle bouten met hetzelfde moment zijn vastgezet en dat ze op een juiste manier vast zitten!
Overigens moeten ze officieel met 120NM worden vastgezet, (zie bijlage onderaan bij "wielen")
Doe dit gewoon ook bij de niet lichtmetalen velgen, gewoon een gewoonte van maken!
Theo
Overigens moeten ze officieel met 120NM worden vastgezet, (zie bijlage onderaan bij "wielen")
Doe dit gewoon ook bij de niet lichtmetalen velgen, gewoon een gewoonte van maken!
Theo
Dit voorjaar de bouten van de zomerwielen (lichtmetaal van de A3) een week na de wielenwissel ook maar eens nagetrokken. Allemaal konden ze nog een tikje hebben, terwijl ze toch op het juiste moment waren vastgezet. Een week later dus nog maar weer eens eraan (met weer dezelfde momentsleutel op dezelfde 120 Nm) en toen bewoog er gelukkig niets meer.
[quote="Falcon"]Wat ook handig is: koop een momentsleutel en zet de bouten vast op 110 nm. Gaan ze zeker niet uit zichzelf los, en je krijgt ze toch altijd weer met de hand los! Voor 20e heb je al zo'n sleutel...[/quote]Ik ben hier altijd voor teruggeschrokken omdat ik begreep dat de nauwkeurigheid van een momentsleutel nogal afneemt met dalende prijs. Weet jij een goede voor dat bedrag?
Tot nu toe leen ik er een van een bekende, die is goed maar heeft dan ook 100 euro gekost. Ik weet dat goed gereedschap wat mag kosten, maar voor 2x per jaar wielen wisselen is me dat toch net teveel als ik er een goede kan lenen.
[quote="Falcon"]Wat ook handig is: koop een momentsleutel en zet de bouten vast op 110 nm. Gaan ze zeker niet uit zichzelf los, en je krijgt ze toch altijd weer met de hand los! Voor 20e heb je al zo'n sleutel...[/quote]Ik ben hier altijd voor teruggeschrokken omdat ik begreep dat de nauwkeurigheid van een momentsleutel nogal afneemt met dalende prijs. Weet jij een goede voor dat bedrag?
Tot nu toe leen ik er een van een bekende, die is goed maar heeft dan ook 100 euro gekost. Ik weet dat goed gereedschap wat mag kosten, maar voor 2x per jaar wielen wisselen is me dat toch net teveel als ik er een goede kan lenen.
[quote="Thck"]Je kunt die "goedkopre" ook even bij een kennis die wel een dure heeft ijken (dus even beide instellen en vergelijken).[/quote]
Daarmee is de statische fout wel te bepalen, ja. (Ik weet dan dat ik bijv. 140 Nm moet instellen om 120 Nm te bereiken.)
Maar een momentsleutel moet je na gebruik ontspannen i.v.m. de veerspanning. Een volgende keer moet ik hem dus opnieuw instellen. Hoe reproduceerbaar is dat? Levert dezelfde instelling mij telkens weer hetzelfde moment?
Daarmee is de statische fout wel te bepalen, ja. (Ik weet dan dat ik bijv. 140 Nm moet instellen om 120 Nm te bereiken.)
Maar een momentsleutel moet je na gebruik ontspannen i.v.m. de veerspanning. Een volgende keer moet ik hem dus opnieuw instellen. Hoe reproduceerbaar is dat? Levert dezelfde instelling mij telkens weer hetzelfde moment?
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik koop mijn spullen vaak op deze site
http://www.draaijers.nl
Redelijke prijzen en goed spul.
Voor 5 a 6 tientjes heb je daar een goede momentsleutel, die ook nog eens hercalibreerbaar is..
http://www.draaijers.nl
Redelijke prijzen en goed spul.
Voor 5 a 6 tientjes heb je daar een goede momentsleutel, die ook nog eens hercalibreerbaar is..
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Sinds drie jaar heb ik ook het halfjaarlijkse zomer/winterritueel.
Ik trek zet eerst vast met de wielsleutel (zodanig dat ik ze zelf ook weer los kan krijgen),
en rijd vervolgens een blokje om. Daarna trek ze nog een keer na op dezelfde wijze.
Vaak kunnen 1 of meerdere bouten nog een tikje vaster.
Een momentsleutel is idd. beter, maar ik heb in de drie jaar nog geen problemen met deze
methode gehad.
Ik heb eerlijk gezegd minder vertrouwen in de kwikfitters die met de luchtsleutel de boel
vastzetten, zodanig dat je ze met goed fatsoen niet meer los krijgt ....
Ik trek zet eerst vast met de wielsleutel (zodanig dat ik ze zelf ook weer los kan krijgen),
en rijd vervolgens een blokje om. Daarna trek ze nog een keer na op dezelfde wijze.
Vaak kunnen 1 of meerdere bouten nog een tikje vaster.
Een momentsleutel is idd. beter, maar ik heb in de drie jaar nog geen problemen met deze
methode gehad.
Ik heb eerlijk gezegd minder vertrouwen in de kwikfitters die met de luchtsleutel de boel
vastzetten, zodanig dat je ze met goed fatsoen niet meer los krijgt ....
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
[quote="
Maar een momentsleutel moet je na gebruik ontspannen i.v.m. de veerspanning. quote]
Dit was vroeger zo bij de toenmalige momentsleutels, bij de moderne uitvoeringen is dat niet meer zo, werken met een ander mechanisme en niet meer met een handvat waarmee je een veer spant (de duurdere uitvoeringen althans)
(bovendien, indien je de eventuele afwijking hebt vastgesteld dan kun je deze bij het instellen toch incalculeren)
Ik gebruik het heel veel!!
Bij montage van wielen gewoon even op een heel lichte stand zetten zodat je daarna alsnog met de momentsleutel kunt natrekken en er is niets aan de hand!
Ps: zo'n accutolletje (zoals jij dat noemt) dat is nou juist prutswerk en weggegooit geld indien je deze aanschaft voor je wielbouten!
Theo
Theo
Maar een momentsleutel moet je na gebruik ontspannen i.v.m. de veerspanning. quote]
Dit was vroeger zo bij de toenmalige momentsleutels, bij de moderne uitvoeringen is dat niet meer zo, werken met een ander mechanisme en niet meer met een handvat waarmee je een veer spant (de duurdere uitvoeringen althans)
(bovendien, indien je de eventuele afwijking hebt vastgesteld dan kun je deze bij het instellen toch incalculeren)
Rolf, dit gaat alleen op voor diegene die niet weten waarmee ze bezig zijn(zo.n kwikfitter b.v.)! Indien je weet hoe je met een luchtsleutel om moet gaan is het een ideaal stuk gereedschap! (het ligt dus niet aan het gereedschap maar aan de gebruiker!)Luchtsleutels zijn je rijnste wielboutenporno!
Die dingen zouden ze moeten verbieden en ze vervangen door een accutolletje.
Daarna vastzetten met een momentsleutel.
Ik gebruik het heel veel!!
Bij montage van wielen gewoon even op een heel lichte stand zetten zodat je daarna alsnog met de momentsleutel kunt natrekken en er is niets aan de hand!
Ps: zo'n accutolletje (zoals jij dat noemt) dat is nou juist prutswerk en weggegooit geld indien je deze aanschaft voor je wielbouten!
Theo
Theo
Verleden week is de a2 uitgelijnd en zijn de wielen/banden gebalanceerd.
Niet bij de kwikfit oid maar bij een specialist, en ook die gebruiken een luchtsleutel ,maar als je ziet hoe subtiel zij hiermee omgaan is dit absoluut geen wielbouten porno.
Je kan ze natuurlijk met een lucht sleutel zo vast zetten als je wilt, maar wat ik zag,was hij zo ingesteld dat de moment sleutel nog juist dat laatste zetje gaf om ze op 120nm vast te zetten.
Niet bij de kwikfit oid maar bij een specialist, en ook die gebruiken een luchtsleutel ,maar als je ziet hoe subtiel zij hiermee omgaan is dit absoluut geen wielbouten porno.
Je kan ze natuurlijk met een lucht sleutel zo vast zetten als je wilt, maar wat ik zag,was hij zo ingesteld dat de moment sleutel nog juist dat laatste zetje gaf om ze op 120nm vast te zetten.
- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Thck
Ik gebruik het heel veel!!
Bij montage van wielen gewoon even op een heel lichte stand zetten zodat je daarna alsnog met de momentsleutel kunt natrekken en er is niets aan de hand!
Ps: zo'n accutolletje (zoals jij dat noemt) dat is nou juist prutswerk en weggegooit geld indien je deze aanschaft voor je wielbouten!
Theo
Theo[/quote]
Gebruik zelf helemaal niets voor m'n wielbouten, gewoon met het handje erin draaien.
Maar loop jij maar eens een gemiddelde garage binnen en ga op zoek naar een monteur die een momentsleutel gebruikt voor de wielbouten.................
Die rossen die bouten er zo in met een luchttol! flink vast knetteren en klaar.
En leg mij eens uit waarom een accuschroef/boor machine niet goed zou kunnen werken?
Draait de bouten er prima in maar niet snoeihard, geen last met snoeren en slangen etc. en de meeste hebben ook een torque instelbaar mechanisme die lang niet de 120Nm halen, wel zo veilig.
Daarna even aantrekken met de momentsleutel, klaar.
Rolf, dit gaat alleen op voor diegene die niet weten waarmee ze bezig zijn(zo.n kwikfitter b.v.)! Indien je weet hoe je met een luchtsleutel om moet gaan is het een ideaal stuk gereedschap! (het ligt dus niet aan het gereedschap maar aan de gebruiker!)Luchtsleutels zijn je rijnste wielboutenporno!
Die dingen zouden ze moeten verbieden en ze vervangen door een accutolletje.
Daarna vastzetten met een momentsleutel.
Ik gebruik het heel veel!!
Bij montage van wielen gewoon even op een heel lichte stand zetten zodat je daarna alsnog met de momentsleutel kunt natrekken en er is niets aan de hand!
Ps: zo'n accutolletje (zoals jij dat noemt) dat is nou juist prutswerk en weggegooit geld indien je deze aanschaft voor je wielbouten!
Theo
Theo[/quote]
Gebruik zelf helemaal niets voor m'n wielbouten, gewoon met het handje erin draaien.
Maar loop jij maar eens een gemiddelde garage binnen en ga op zoek naar een monteur die een momentsleutel gebruikt voor de wielbouten.................
Die rossen die bouten er zo in met een luchttol! flink vast knetteren en klaar.
En leg mij eens uit waarom een accuschroef/boor machine niet goed zou kunnen werken?
Draait de bouten er prima in maar niet snoeihard, geen last met snoeren en slangen etc. en de meeste hebben ook een torque instelbaar mechanisme die lang niet de 120Nm halen, wel zo veilig.
Daarna even aantrekken met de momentsleutel, klaar.