Audi A2 van Joost

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 dec 2022, 12:48 3 x

Als vervolg op mijn zoektocht hierbij mijn eigen topic

Ben jaren werkzaam geweest bij een merkdealer (niet audi), niet als monteur maar als service adviseur waarbij ik veel technische kennis heb op gedaan dmv modelintroducties maar ook de nodige andere trainingen. Praktijkervaring heb ik wat minder maar ook daar het nodige zelf gedaan al dan niet met hulp van een monteur collega.

De A2 stond jaren lang op mijn wensenlijstje. In de beginjaren veel te duur voor mij. De jaren er na kwam er gezindsuitbereiding en als hoofdauto toch iets te klein voor ons. Maar nu mijn vrouw in 2023 haar leaseauto moet inleveren moest er een nieuwe wat kleinere auto voor terug komen als 2e auto. Qua budget willen we er niet al te veel aan uit geven dus ik zag mijn kans schoon;

na een zoektocht via een oud collega er eentje kunnen aanschaffen die hij had ingeruild. Net prijsje moeten betalen maar de basis is goed. Interieur is smoezelig maar netjes en heel. Buitenkant groeit op sommige plekken mos, is in 8 jaar nooit gewassen dus ook naar het nodige was en polijstwerk. Maar onderhoud heeft hij wel altijd gehad (en gedocumenteerd). Het is een Nederlandse auto met kloppende km stand.

Vorige week de auto opgehaald, geen gekke dingen. Remmen schuren erg en moeten worden losgehaald en schoongemaakt. Airco werkt niet of nauwelijks maar geen storingslampjes, rijd verder prima en alles wat er op zit werkt :thumbmin:

Gisteren even tijd gevonden om de auto buiten aan te pakken voordat hij in de garage kan, dat viel wel tegen, in die zin dat ik 5 uur bezig ben geweest om het ergste vuil er af te krijgen

- eerst de auto in de foam gezet om het loszittend vuil te verwijderen
- daarna auto afgespoten
- Vervolgens met 2 emmers de auto wezen wassen. Deursponningen overal onder, serviceluik in en ook het tankklepje niet te vergeten. De spoelemmer heb ik 4x moeten verversen omdat het water te zwart was :O
- Daarna de auto geinspecteerd maar nog steeds was er nog veel vastzittend vuil
- Vervolgens met een klei handschoen heel voorzichtig het vast zittend vuil los gemaakt. Toen de velgen en andere plekken in de Iron-X. Nogmaals de auto heel goed afgespoten en toen begon het er een beetje op te lijken (tu)

Omdat de velgen er toch nog af gaan heb ik daar nog niet veel aandacht aan gegeven, komt nog...

Afbeelding

Daarna grotendeels afgedroogd

En toen kwam het moment om hem in de garage te zetten. Op foto's is het lastig te zien maar de helling is behoorlijk steil. Theoretisch gezien wist ik dat het kon maar was toch fijn dat het zonder problemen kon

Afbeelding

Precies op tijd binnen voordat het begon te regenen en waaien. Nu in de garage staat hij mooi droog onder vals wit licht. Ik heb inmiddels de kentekenplaten er af gehaald om goed schoon te maken en de motorkap verwijderd om even goed te kijken of er nog gekke dingen zijn, maar vooralsnog weinig gekke dingen

Maandag gaan de wielen er af en word er begonnen met de remmen

Afbeelding

Machinaal polijsten en in de wax zetten gebeurd later een keer, we zijn er nog niet

Vanuit hier zal ik ook de updates neer zetten. Helemaal in nieuwstaat gaat hij niet worden maar wil hem wel technisch 100% krijgen en opties zo goed mogelijk :thumbmin:
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 dec 2022, 12:50 0 x

Een van de zaken is de koplamp, de ene is gewoon heel netjes en goed. De andere zit veel vocht in.

het is een type waar het glas van los gehaald kan worden maar binnen zit ook veel smeer en oxidatie. ook op de spiegels en andere plekken. De wokkel is bruin. Bovendien zie ik dat in het verleden al mee is geprutst van 1 van de klemmetjes voor het glas is afgebroken en is men druk geweest met kit. Met andere woorden; ik moet op zoek naar een nette nieuwe/andere rechter koplamp

Als iemand een nog net exemplaar heeft liggen hoor ik het graag, en anders toch maar nieuw eens kijken of ik wat kan vinden. Ik zie op onderdelenlijn er ook wel wat, maar ik kan lastig zien of daar het binnenwerk en wokkel wel netjes van is

Deze staat hier vlak over de grens, rechter lamp lijkt prima te zijn en heeft het zelfde interieur als mijn auto dus misschien kan ik nog wel wat dingen vinden. kan daar wel eens voor bellen
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 1-223-1309
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 dec 2022, 14:03 1 x

Ik zie ook dat op de Slachtfest A2 dezelfde 16" wielen zitten. Misschien daarmee de eigen set aanvullen/netjes maken?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Ger964
Berichten: 238
Lid geworden op: 26 mar 2014, 01:10
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 dec 2022, 18:42 1 x

Op Kleinanzeigen een set koplampen .


https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... nt=app_ios
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 jan 2023, 17:32 0 x

Bij de oude lampen waar het glas los afneembaar is, kun je de wokkel ook los uitnemen.

Afbeelding

En zo staat hij er momenteel bij, beetje troosteloos aanblik

Afbeelding

Ankerplaten zijn binnen en VCDS is ook binnen, vanavond maar even installeren en morgen uitlezen. Morgen wat meer tijd om wat voortgang te boeken,
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 jan 2023, 21:21 3 x

Koplamp in duitsland was al verkocht. De auto stond net enkele dagen op ebay kleinanzeigen maar volgens het autodemontagebedrijf was deze al enkele maanden binnen en al behoorlijk gestript.

Dus maar weer even verder zoeken naar een rechter koplamp. op onderdelenlijn staan er ook wel een paar maar sommigen zien er niet fris uit en anderen staan dan weer geen foto's bij en dan ook nog ver van hier.

Vandaag wel veel kunnen doen aan de A2

Wielen er af was echt lastig, alles zat echt muurvast. Aangezien de auto 3 jaar vrijwel stil heeft gestaan denk ik dat de wielen er zomaar een jaar of 5 - 8 er geen wiel af is gehaald. Met wat voorzichtigheid en de nodige (in)spanning toch alles goed los kunnen krijgen.

Auto op de assteunen gezet, wielen er af en moet zeggen dat het niet tegen viel, ja de remmen moeten hoognodig schoongemaakt worden maar blokken, schijven en geleiders zien er allemaal goed uit. Flink met de staalborstel en boormachine in de weer geweest om alle roest te verwijderen om vervolgens alles in de mat zwarte 2 componenten coating te zetten, ook de ruitenwisser arm gespoten vandaag

Afbeelding

Ook remtrommels achter in de mat zwarte 2k, (hier glans het nog, want net gespoten)

Afbeelding

Ankerplaten waren beter dan in eerste instantie leek, maar vervang ze wel nu ik ze toch heb. Kost een paar euro per stuk dus dat is het hem ook niet. Gelijk ook even een extra beschermlaag aangebracht

Afbeelding

Morgen alles weer in elkaar zetten :thumbmin:
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jan 2023, 23:24 0 x

Goed bezig Joost! En alsnog een warm welkom hier gewenst.
Ik heb je relaas vanaf de zijlijn gevolgd, mooi avontuur en hebt de handen op de goede plaats zitten. 😉 Volg het met belangstelling!👍

Puntje van kritiek: de remtrommels moet je ontdoen van de lak daar waar het hart van de velgen aansluit. Dat mag niet gespoten / gelakt zijn. Zo dus.

Welke 2K lak gebruik je precies? Heel slim om de nieuwe ankerplaten gelijk te spuiten. Dat plaatwerk is zo dun dat het vrij snel wegrot zodra roest door steenslag zijn werk doet.

Succes verder, keep up the good work!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 jan 2023, 08:25 0 x

Puntje van kritiek: de remtrommels moet je ontdoen van de lak daar waar het hart van de velgen aansluit. Dat mag niet gespoten / gelakt zijn. Zo dus.
Ik zag het hier op het forum al eerder eens voorbij komen inderdaad. Voor mij is dat nieuw en begrijp ook niet helemaal de reden er achter. Het klemmen gaat op het conische gedeelte van de bouten. Enige wat ik kan voorstellen als er extreem verschil in laagdikte is (dus drupers) dat de wielen dan niet meer recht onder de auto komen met alle problemen van dien maar hier is slechts een dun gelijkmatig laagje op gekomen.

we hebben hier thuis ook een VW up, en die is gewoon vanaf nieuw ook met gespoten remtrommels uit de fabriek gekomen, ook op het hart. En zag hier de zimmermann remtrommels voorbij komen die ook tot op het hart uit de fabriek zijn gecoat. Dus vandaar dat ik alles maar heb meegespoten :)


De 2K coating die ik gebruik is van Crop huismerk; Deze dus. Is echt super duurzaam en redelijk hitte bestendig. Nadeel is dat zodra je de componenten met elkaar mixt dat de spuitbus dan max 24 uur houdbaar is. dus een goede voorbereiding van alles wat je wil spuiten is aan te raden en liefst binnen een dag dus de bus op maken.
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 jan 2023, 09:10 2 x

Draai een velg eens om en kijk eens naar het hart? Dat is ook niet gespoten. Een velg en zo ook de remtrommel wordt warm/heet. Verf verandert onder die omstandigheden in een pasta en 'lijmt' de delen aan elkaar. Een velg demonteren wordt dan een uitdaging. In de fabriek wordt speciale lak gebruikt en een 2K lak zal ongetwijfeld soortgelijke eigenschappen hebben, maar het wordt aanbevolen de delen zo blank mogelijk te houden.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 jan 2023, 18:39 0 x

Ah kijk, weer wat geleerd. :thumbmin: Ik zie nu dat ik bij de voorwielen wel de naaf heb afgeplakt. :P Ja waarom achter dan niet is dan wel gek. Maar de 2K is hittebestendig dus zal vast goed komen
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Plaats reactie