apk afgekeurd op de mistlampen (schakelaar)

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
enzodus
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2022, 07:54
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 mar 2023, 21:25 0 x

beste A2ers,

Ik ben Michiel Enzo en heb sinds twee jaar een audi A2. Hoewel nog steeds verliefd helaas veel garage bezoek gehad en allerhande vervanging van onderdelen moeten ondergaan.
Ik heb heb um van een verkeerde auto dealer uit Haarlem gekocht die me van allerlei gebreken niet verwittigde. Trots heb ik mijn verlies genomen maar de kosten rijzen de pan uit. Waaronder een grote beurt begin dit jaar a 1350, -. Nu sta ik weer voor het blok omdat een schakelaar 160,- excl. kost volgens mij garage. Vorig jaar bij een andere garage wel mijn apk gehad maar ik heb nooit mijn mistlampen kunnen aanzetten. (sinds aanschaf(ook met Apk van de garage uit Haarlem gekocht...))

ik heb de 2001 editie 1.4 16v in donkerblauw met een panoramadak (waar helaas geen motor meer in zat... wel een gemolde schakelaarconsule die je die indruk gaf dat het dak eraf kon :innocent: )

heeft iemand een suggestie voor de schakelaar? misschien van een ander merk zoals VW of seat??
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 mar 2023, 21:30 2 x

Welkom hier. Spijtig te horen dat er weer een garagist niet oprecht heeft gehandeld.

De eisen voor verlichting worden steeds strenger. Zodra een auto is uitgerust met mistlampen en daarvoor een schakelaar aanwezig is, dan moeten deze functioneren.

Er is een gerede kans dat de schakelaar defect is en nieuwe schakelaars zijn inderdaad erg duur. Optie is een andere op de sloop kopen (desnoods zonder mistlamp functie) en die monteren. De mistlampen zijn dan enkel aanwezig als optische functie.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
enzodus
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2022, 07:54
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 mar 2023, 21:46 2 x

Dankjewel voor je reactie en tip, Hans! ik heb mezelf eindelijk toegang tot het forum weten te verschaffen...
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 mar 2023, 08:17 2 x

De A2 is een oudere auto. Techniek is relatief eenvoudig en de auto is verder best betrouwbaar. Maar nu de auto wat ouder word komen er wel wat gebreken inderdaad. Als je wat handig bent zijn de meeste zaken heel simpel op te lossen maar als je voor alles naar een garage moet gaan die alles nieuw er in wil steken dan kan de A2 een hele dure auto worden inderdaad. (geld eigenlijk voor alle 20+ jaar oude auto's)

Ik zou eens een 2e hand schakelaar monteren en zien of dat het oplost, al zegt mijn gevoel eerder dat ergens anders zit. zijn deze af fabriek er in gezet of naderhand (zoals bij veel A2's). Mogelijk dat men daar (net zoals jou dakje) heeft zitten prutsen
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

22 mar 2023, 14:00 2 x

De mijne heeft ook mistlampen, puur voor de sier, bij de APK, gaat de zwarte omranding eraf, en klik ik de gesloten deksels weer erop, zodat je de mistlampen niet ziet.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

22 mar 2023, 14:22 1 x

Mist achterlicht is verplicht bij dit bouwjaar, gewone Ali Express monteren voor €20 incl porto na 6 weken mag ook erop.

Verder is het loterij hoe streng een garage kijkt, maar als dure, wegwezen...
Net als Kwitfilt me U moet nieuwe en dan een briefje van 800 tot 1200 euro laten zien.

Vooraf een forum zoeken is beter dan veel dure herstel.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Lar
Audi A2 clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 05 dec 2018, 18:45
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 mar 2023, 19:29 1 x

De lichtschakelaar gaat er heel makkelijk uit. Eentje lenen (een gewone zonder mistlampsymbool van iemand en na de apk weer omruilen.?
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 mar 2023, 20:49 2 x

chipsoer schreef:
22 mar 2023, 14:00
De mijne heeft ook mistlampen, puur voor de sier, bij de APK, gaat de zwarte omranding eraf, en klik ik de gesloten deksels weer erop, zodat je de mistlampen niet ziet.
Als de lampen voor de sier zijn gemonteerd, de lichtschakelaar geen mistlampfunctie voorzijde kent, de lampen niet als DLR bijv zijn geschakeld, dan zal er geen APK afkeur volgen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 mar 2023, 20:53 1 x

In een vergelijkbare situatie (de hoogteverstelling van een koplamp werkte niet => afkeur) heb ik de knop van de hoogteverstelling afgeplakt en onbruikbaar gemaakt. Daarna keurmeester verteld dat deze auto geen hoogteverstelling van de koplampen heeft => goedgekeurd.

Zwarte kapjes zonder opening over de mistlampen zetten voor de APK is ook wel een goede - veel goedkoper dan nieuwe(re) lichtschakelaar.

Goed dat je in elk geval het forum hebt ontdekt!

Een APK plan je iets minder dan twee maanden voor de vervaldatum. Bij afkeur neem je de auto weer mee en meldt je je hier met het lijstje afkeurpunten. Dan krijg je advies wat je goed zelf kunt doen, waar je voordelig onderdelen vindt en wat je beter aan de garage kunt overlaten.
Bij duidelijke instructies voor de garage (doe alleen A en B, in plaats van "repareer maar wat nodig is"), weet je wat de reparatie ongeveer gaat kosten. Eventueel koop je zelf de (tweedehands) onderdelen en laat de garage het moeilijke werk doen...
Gebruikersavatar
enzodus
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2022, 07:54
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 mar 2023, 18:28 4 x

dank jullie allemaal voor de reacties/ suggesties.
Ben uiteindelijk heel goed geholpen door de garage. Men heeft een led-lampje weten te plaatsen onder de oude schakelaar (die het wel deed trouwens) Dus nu is van binnenuit te zien dat het achtermistlicht brandt. Ben door de apk. Nu zelf even een aparte schakelaar voor mijn mist lampen aan de voorzijde installeren tzt. Eerst weer even wat uren maken...als in geld verdienen. gegroet
Plaats reactie