Oude liefde... (CS FSI)
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 825
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Het is best hard, 200 km/u met een A2. Ik had in oktober mijn 1.6 een paar keer volgas in Frankrijk. ( op een lege snelweg) Ik merkte dat de laatste km's de snelheid langzaam klimt. Ik ben tot 190 gegaan, ik vond het best spannend. Er stond ook wat zijwind en de auto was aardig vol met bagage. Dan merk je dat het chassis tekort schiet voor dit soort snelheden.
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Ja, fabrieksopgave was dacht ik iets van 200 of 203 oid, dus ik ben tevreden, ook al moet je er mss nog iets aftrekken voor teller correctie.
Dak suist ook nogal omdat het niet helemaal strak in de dicht stand gezet is. Maar dan nog
Vond het best makkelijk gaan en bleef super recht en gevoeld stabiel.
Mijne is vrij leeg zonder achterbank, maar volle tank en het was wel zo goed als wind stil.
Dak suist ook nogal omdat het niet helemaal strak in de dicht stand gezet is. Maar dan nog
Vond het best makkelijk gaan en bleef super recht en gevoeld stabiel.
Mijne is vrij leeg zonder achterbank, maar volle tank en het was wel zo goed als wind stil.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6312
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Motortje loopt lekker zo te horen! En mooie snelheid hoor. Niet mis voor een autootje van een kleine duizend kg. Had alleen nog een langsbrullende 911 verwacht
Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat de ProBoost upgrade fijn en bovendien erg gewenst is (oa reduceren koelwatertemp en uitschakelen van de gehekelde "Schichtladungsbetrieb"), benieuwd naar jouw oordeel!
Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat de ProBoost upgrade fijn en bovendien erg gewenst is (oa reduceren koelwatertemp en uitschakelen van de gehekelde "Schichtladungsbetrieb"), benieuwd naar jouw oordeel!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 25 jun 2021, 12:53
- Locatie: Zutphen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik heb laatst na een ritje in een Bentley Continental W12 eens geprobeerd hoe hard mijn BBY'tje wilde gaan en dat hield op bij 161km/u op de GPS. Duurde wel een eeuwigheid voordat ik daar was. Die Bentley was met een teenkriebel over de 220 km/u
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
In aanloop naar de sleutelmeeting morgen toch alvast maar de ECU die door Proboost aangepast is voor de 1,6 gewisseld (eindelijk, want lag alweer ff), dus ik weet morgen bij aankomst waarschijnlijk al wat het gevoelde verschil is-was.
Vooraf opgemerkt dat het rijden vanaf ~ half gas en dan klimmend in toeren, meestal voelde alsof het een auto met een te grote turbo was: vanaf een bepaald toerental begon de auto ineens serieus te trekken.
Ik denk dat dat de speling in inlaatklep is: daar merk je de ouderdom van het onderdeel en de draaipunten ervan stel ik me zo voor.
Gelukkig startte de auto meteen weer na het wisselen van de ecu. Toch altijd weer spannend
Vooraf opgemerkt dat het rijden vanaf ~ half gas en dan klimmend in toeren, meestal voelde alsof het een auto met een te grote turbo was: vanaf een bepaald toerental begon de auto ineens serieus te trekken.
Ik denk dat dat de speling in inlaatklep is: daar merk je de ouderdom van het onderdeel en de draaipunten ervan stel ik me zo voor.
Gelukkig startte de auto meteen weer na het wisselen van de ecu. Toch altijd weer spannend
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Voor hen die benieuwd waren: met de proboost gemappte ecu rijdt het écht anders: de wat hortende, stotende gasreactie af en toe vanaf onderin het toerental, is geheel weg. Ook was het 'gas loslaten' erg plotseling en leek een gasklepaanslagdemper oid te missen. Nu weet ik dat dat blijkbaar allemaal het effect van een gesleten vlinderklep was (specifiek voor de 1,6).
Verbruik met de oude ecu was echt gunstig: 1x 1:19 gereden, ook een keer 1:18 en wat vaker 1:17 als ik meer dan 120km/u op de snelweg kon rijden en reed. Of de gemapte ecu daar ook nog wat in doet, weet ik nu nog niet, maar ben wel benieuwd.
Verbruik met de oude ecu was echt gunstig: 1x 1:19 gereden, ook een keer 1:18 en wat vaker 1:17 als ik meer dan 120km/u op de snelweg kon rijden en reed. Of de gemapte ecu daar ook nog wat in doet, weet ik nu nog niet, maar ben wel benieuwd.
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
890km vandaag richting Italië, geen enkel probleem 120-140 km/u op de Autobahn in DE en nog steeds kom ik niet onder de 1:17
Foto’s vlakbij de Gotthardpas
Foto’s vlakbij de Gotthardpas
- Bijlagen
-
- 3491C5FF-EBD7-4A6B-AB40-E07FEDEAC52C.jpeg (3.81 MiB) 3504 keer bekeken
-
- 75F9B112-CAC4-4B76-B61F-6ED5DE0FDF80.jpeg (4.73 MiB) 3504 keer bekeken
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
- Rein
- Audi A2 clublid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:15
- Locatie: Leidschendam-Voorburg
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Dat zijn fijne verbruikscijfers, 1:17 haal ik eigenlijk zelden, ook niet op de langere stukken. Het schommelt bij mij rond de 1:15.
En een wat late reactie op iets verder terug in dit draadje, maar Proboost verhoogt het rijplezier, weg “turbo gat” en een veel betere driveability :
En een wat late reactie op iets verder terug in dit draadje, maar Proboost verhoogt het rijplezier, weg “turbo gat” en een veel betere driveability :
- tkosa2
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
- Locatie: Leiderdorp
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Ja moet ik ook nog een keer doen, de flaps in de inlaat van mijn FSI staat nu vast in de stand open, omdat de bediening daarvan is afgebroken, reparatie is mislukt.
Maar proboost is gemakkelijker dan de inlaat vervangen en bovendien veel andere voordelen.
Het verbruik van mijn FSI ligt zo rond de 1:12, met moeite denk ik, wel vaak kortere ritjes, van zo'n 10km, dus dat helpt niet.
Bij de proboost maken ze de ecu open, solderen ze er dan gewoon een nieuwe 95040 eprom in ?
Als ik de ecu opstuur duurt het een tijdje voor ik die weer terug heb. Nu heb ik een donor ecu, maar daar moet de immo nog even af. Ook handig als de originele ecu met de post zoekraakt.
Maar proboost is gemakkelijker dan de inlaat vervangen en bovendien veel andere voordelen.
Het verbruik van mijn FSI ligt zo rond de 1:12, met moeite denk ik, wel vaak kortere ritjes, van zo'n 10km, dus dat helpt niet.
Bij de proboost maken ze de ecu open, solderen ze er dan gewoon een nieuwe 95040 eprom in ?
Als ik de ecu opstuur duurt het een tijdje voor ik die weer terug heb. Nu heb ik een donor ecu, maar daar moet de immo nog even af. Ook handig als de originele ecu met de post zoekraakt.
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Geen idee wat een 90210 chip is, maar zij hebben zelf destijds een eigen programma hiervoor geschreven als ik de Duitse collega’s mag geloven.
Overigens haalt Proboost de immobiliser er meteen uit als je dat wilt.
Ik rij voornamelijk lange stukken en denk dat als ik alleen 100 rij, de auto echt richting 1:20 gaat.
Ik heb 1:19,2 al gezien en zit op de langere ritten met 120 (Belgie en ‘s avonds) en 100 km/u snelwegen (en tijdstippen tegenwoordig) vaak rond de 1:18 (5,5 liter).
Nu al ruim 15.000 km erbij.
Overigens haalt Proboost de immobiliser er meteen uit als je dat wilt.
Ik rij voornamelijk lange stukken en denk dat als ik alleen 100 rij, de auto echt richting 1:20 gaat.
Ik heb 1:19,2 al gezien en zit op de langere ritten met 120 (Belgie en ‘s avonds) en 100 km/u snelwegen (en tijdstippen tegenwoordig) vaak rond de 1:18 (5,5 liter).
Nu al ruim 15.000 km erbij.
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost