Oude liefde... (CS FSI)
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Nee, een rubbertje ontbreekt, maar dat lijkt mij symptoom bestrijding. Het echte probleem is volgens mij het ‘doorbuigen’ wat me door uitlubberen van de ijzeren ringetjes en de pen erdoor veroorzaakt lijkt te worden.
Hopelijk laadt de video
Hopelijk laadt de video
- Bijlagen
-
- IMG_8226.MOV
- (42.07 MiB) 34 keer gedownload
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3816
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het rubbertje voorkomt dat het ruitenwisserframe (ook op snelheid) tegen de ruit aan komt en krassen veroorzaakt.
Het mooiste is een nieuwe ruiterwisserarm, maar die zijn lastig tot onmogelijk te vinden.
Het rubbertje zat er bij mij vanaf de aanschaf van de A2 (12 jaar geleden) wel op,
en na een tip op het forum kort geleden bleek dat deze was verdwenen ...
Over het filmpje: De speling zoals te zien op het filmje hoeft op zicht nog geen probleem te zijn.
Het is vooral het doorbuigen/torderen in de andere richting dat er voor zorgt
dat het ruitenwisserframe te dicht bij de ruit komt en krassen veroorzaakt.
Het mooiste is een nieuwe ruiterwisserarm, maar die zijn lastig tot onmogelijk te vinden.
Het rubbertje zat er bij mij vanaf de aanschaf van de A2 (12 jaar geleden) wel op,
en na een tip op het forum kort geleden bleek dat deze was verdwenen ...
Over het filmpje: De speling zoals te zien op het filmje hoeft op zicht nog geen probleem te zijn.
Het is vooral het doorbuigen/torderen in de andere richting dat er voor zorgt
dat het ruitenwisserframe te dicht bij de ruit komt en krassen veroorzaakt.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Walter,
Ik zou de beide armen iets verder buigen. Hierdoor komt de wisser onder een iets andere hoek op het raam met de arm verder van de ruit af. Dit verhoogt ook iets de druk op de ruit.
Mooiste is de wisserarm uit elkaar halen en de geponste verbinding weer recht buigen en alternatief weer bevestigen (met boutje moertje ?). Op Duitse en Engelse forum zijn er revisie setjes in omloop.
Maar zoals gezegd een beetje speling is geen probleem. En de rubbertjes zijn op AliExpress te krijgen schijnt. Zie topic hier op het forum.
Zo kras is waardeloos en wordt alleen maar erger
Ik zou de beide armen iets verder buigen. Hierdoor komt de wisser onder een iets andere hoek op het raam met de arm verder van de ruit af. Dit verhoogt ook iets de druk op de ruit.
Mooiste is de wisserarm uit elkaar halen en de geponste verbinding weer recht buigen en alternatief weer bevestigen (met boutje moertje ?). Op Duitse en Engelse forum zijn er revisie setjes in omloop.
Maar zoals gezegd een beetje speling is geen probleem. En de rubbertjes zijn op AliExpress te krijgen schijnt. Zie topic hier op het forum.
Zo kras is waardeloos en wordt alleen maar erger
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Om even op de foutcode terug te komen,
Daar zou ik me niet zo’n zorgen om maken. Als dit het enige is valt het erg mee.
Kenveld gestuurde thermostaat betekend in dit geval dat de motor normaal op103-104 graden Celsius werk temperatuur draait .Alleen bij volle belasting daalt de temperatuur naar 90 graden.
Die 104 graden is echter een zware beproeving voor al het plastic materiaal wat aan het koel systeem verbonden is.
( Nb het temperatuur metertje in het Dashboard staat bij 104 graden wel keurig op 90 graden)
Het is ooit bedacht om in de toestand van lichtbelast rijden een efficiëntere motor te krijgen. De nadelen van een bedrijfstemperatuur van 104 graden zijn in de praktijk groot.
Daarom heeft een Duitse firma een update van de ECU ontwikkeld waarbij die temperatuur altijd op 90 graden blijft en niet meer tot boven het kookpunt. De A2 Dokter kan die update leveren.
Daar zou ik me niet zo’n zorgen om maken. Als dit het enige is valt het erg mee.
Kenveld gestuurde thermostaat betekend in dit geval dat de motor normaal op103-104 graden Celsius werk temperatuur draait .Alleen bij volle belasting daalt de temperatuur naar 90 graden.
Die 104 graden is echter een zware beproeving voor al het plastic materiaal wat aan het koel systeem verbonden is.
( Nb het temperatuur metertje in het Dashboard staat bij 104 graden wel keurig op 90 graden)
Het is ooit bedacht om in de toestand van lichtbelast rijden een efficiëntere motor te krijgen. De nadelen van een bedrijfstemperatuur van 104 graden zijn in de praktijk groot.
Daarom heeft een Duitse firma een update van de ECU ontwikkeld waarbij die temperatuur altijd op 90 graden blijft en niet meer tot boven het kookpunt. De A2 Dokter kan die update leveren.
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Vooralsnog met bovenstaande oplossing even opgelost
- Bijlagen
-
- AEB5ED96-9C0B-465D-8D26-1C6BD69627AB.jpeg (1.65 MiB) 4062 keer bekeken
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Top tip! En de gedegen uitleg.jaapje schreef: ↑20 nov 2023, 14:21Om even op de foutcode terug te komen,
Daar zou ik me niet zo’n zorgen om maken. Als dit het enige is valt het erg mee.
Kenveld gestuurde thermostaat betekend in dit geval dat de motor normaal op103-104 graden Celsius werk temperatuur draait .Alleen bij volle belasting daalt de temperatuur naar 90 graden.
Die 104 graden is echter een zware beproeving voor al het plastic materiaal wat aan het koel systeem verbonden is.
( Nb het temperatuur metertje in het Dashboard staat bij 104 graden wel keurig op 90 graden)
Het is ooit bedacht om in de toestand van lichtbelast rijden een efficiëntere motor te krijgen. De nadelen van een bedrijfstemperatuur van 104 graden zijn in de praktijk groot.
Daarom heeft een Duitse firma een update van de ECU ontwikkeld waarbij die temperatuur altijd op 90 graden blijft en niet meer tot boven het kookpunt. De A2 Dokter kan die update leveren.
Dat ga ik dus op zeker laten doen zodra-ie een kenteken heeft!