nieuw op forum A2
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3859
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Merk je verschil met droog of vochtig weer?
Zitten er bobbeltjes op de penbobines? Dit is een teken dat ze slecht beginnen te worden.
Zitten er bobbeltjes op de penbobines? Dit is een teken dat ze slecht beginnen te worden.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
kan er geen pijl op trekken, droog of nat weer heeft geen invloed, penbobines zijn niet oud ,geen bobbeltjes. gecontroleerd en ook nog 4 nieuwe bougies gemonteerd .bij uitlezen komt er ook geen enkele timingsfout of misfires , bobine etc uit. als de motor loopt ook gewoon keurig op 4cilinders zonder haperingen.
het gaat elke keer mis bij lage toerentallen. electronica gaat over de zeik.en een kersboom aan lampjes. en daar reageerd de motor en alle andere electrische systemen vervolgens weer op. na wissen gaat het weer (even) goed.
alles nu wel uit en treure bekenen. naar de garage brengen is uiteraard een optie,maar ik vrees dat dat aardig in de papieren gaat lopen financieel. ik ben er nog niet uit. komt tijd komt raad zal ik maar zeggen.
het gaat elke keer mis bij lage toerentallen. electronica gaat over de zeik.en een kersboom aan lampjes. en daar reageerd de motor en alle andere electrische systemen vervolgens weer op. na wissen gaat het weer (even) goed.
alles nu wel uit en treure bekenen. naar de garage brengen is uiteraard een optie,maar ik vrees dat dat aardig in de papieren gaat lopen financieel. ik ben er nog niet uit. komt tijd komt raad zal ik maar zeggen.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3859
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Na mijn aanschaf van de A2 12 jaar geleden vroeg ik aan de garage wat te doen aan het gebrek aan trekkracht bij lage toerentallen.
"Meer gas geven", was het antwoord.
De 1.4 16V staat niet echt bekend als een motor geschikt voor het "nieuwe rijden",
misschien de rijstijl wat aanpassen zonder meteen in het rode gebied te eindigen ...
Hier mijn eerste ervaring met de A2 (ruim 12 jaar geleden): viewtopic.php?p=1269#p1269
In aansluiting hierop: viewtopic.php?f=7&t=1759
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
onder de 1500 toeren heel weinig trekracht met daarbij vooral een belabberde indirecte gasresponse wat het nog erger maakt . ben wel bekend met dit blok ik heb 15 jaar een vw lupo gehad met het 1.4 aua blok. gewoon de gasklep DIRECT bedient met stalen kabel. veel beter en daar gebeurd nooit niks mee. maar nee dachten ze, laten we het op een ingewikkelde manier gaan doen, een pedaal met een bonk elektronica, vervolgens eerst naar de ecu en dan daarna nog is een keer naar het gasklephuis..totdat de electronica verouderd en storingen gaat geven. in plaats van simpel een gaskabel vervangen voor een tientje nu met dure electronica modules in de weer :wat het dan ""mischien"" zou kunnen zijn. gewoon te modern voor mij dit eigelijk, het maakt de hobby niet leuk meer.
en kan hem uiteraard wel hoog in de toeren houden, maar met een koud blok en bv inparkeren / wegrijden/schakelen vrees ik dat ik over een paar maanden mn koppelingsplaat of/en koppakking kan gaan vervangen.
het was nou net de bedoeling van deze auto om vooral rustig te rijden en benzine te besparen !
en kan hem uiteraard wel hoog in de toeren houden, maar met een koud blok en bv inparkeren / wegrijden/schakelen vrees ik dat ik over een paar maanden mn koppelingsplaat of/en koppakking kan gaan vervangen.
het was nou net de bedoeling van deze auto om vooral rustig te rijden en benzine te besparen !
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3859
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Klinkt bekend, het "inkakken" van de motor bij wegrijden / hernemen had ik in de beginperiode. Echter zonder de kerstboom aan brandende lampjes.
Een motor update van de BBY computer bij mijn A2 door @koop9 heeft dit toen voor een groot deel verholpen.
Werd indertijd door Audi gedaan bij klanten die deze problemen aangaven bij de A2.
Wat nog is te overwegen is een rooktest: https://www.garagedebaco.nl/diensten/rook-test/
Daarmee is er meer kans een eventueel luchtlek op te sporen in het inlaatgedeelte van de motor.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
dankjewel voor de info ! , ik dacht dat ik versie of typenummers stuurapparaten zelf kon inzien, benieuwd of ik dan ook kan inzien welke versie, in ieder geval iets om makkelijk zelf even uit te vogelen.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1632
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Nee is alleen te zien met uitleesapparatuur.
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
dat klopt, ik kan alleen maar uitlezen,niets (her)programeren.. daarvoor moet ik bij jou wezen..
nu heb ik even bekeken welke update versie ik heb dat is nummer 4637 (zie foto)
ik heb dus niet de update 5246 !
wat ik dan nog het beste kan doen :
1-de 5246 update programmeren voor betere gasrespons bij lage toerentallen / beter oppakken bij lage toeren om de storingen te voorkomen
2-toch nog het gasklephuis inleren
3-gaspedaal inleren ( gelezen dat dit dan ook nodig zou zijn bij ontkoppelen accu.)
mogelijk lost dit dan de problemen op.
nu heb ik even bekeken welke update versie ik heb dat is nummer 4637 (zie foto)
ik heb dus niet de update 5246 !
wat ik dan nog het beste kan doen :
1-de 5246 update programmeren voor betere gasrespons bij lage toerentallen / beter oppakken bij lage toeren om de storingen te voorkomen
2-toch nog het gasklephuis inleren
3-gaspedaal inleren ( gelezen dat dit dan ook nodig zou zijn bij ontkoppelen accu.)
mogelijk lost dit dan de problemen op.