nieuw op forum A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
audiJan

04 mei 2025, 12:27 0 x

Tip bewaar de oude wielagers.

Il heb ze ook verv blijkt na 2 jaar het nieuwe lager defect.
L en rechts. Ok ging toen voor een ander merk om het zo maar te noemen bleek weggegood geld.

Op sturen voor garantie mits je dat al zou krijgen is lastig rijden zonder lager 😄
Ticcie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 mei 2025, 13:01 0 x

marcoa2 schreef:
04 mei 2025, 12:16
bedankt voor je compliment @Ticcie !
wat betreft merken gebruik ik voor de draaiende gelagerde onderdelen zoals de wiellagers eigenlijk altijd met merk skf. is altijd goed.
de rubbers zijn van het merk febi bilstein, trommels en remschoenenset van het merk brembo, de veren van sachs.
dit zijn de bekende merken die altijd wel goed zijn !
Dat zijn inderdaad de merken die over het algemeen goede kwaliteit leveren! Febi voor de rubbers kan wel minder zijn, maar de keuze in merken zal ws beperkt zijn bij dat soort delen. En iig een stuk beter dan Moog bijv.
marcoa2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 mei 2025, 21:48 0 x

vanmiddag de remtrommels en nieuwe remcilinders gemonteerd op de as. uiteraard ook weer goed gecoat . wat ik na het monteren nog altijd even doet is rondom de bouten/of contactvlakken nog altijd even met de spuitbus er over heen, om het goed te houden. en het beter af te sluiten tegen vochtindringing. in pricipe kan de as nu al onder de auto, dan kan ik vervolgens de handremkabels, remschoenen/veren en abs sensors gaan monteren.

de achterzijde bodem auto is nu ook bijna in orde:

-de metalen klemband van bezinetank verwijderd omdat er stevige roest op zat. de niet zichtbare kant ( tankzijde) zat nog meer roest op !
door het model van de beugel blijft hier water in staan. dit is wel een aandachtspuntje ! al is de buitenkant netjes roest het aan
binnenkant gewoon vrolijk door, en dat zie je niet !
-hitteschildbevestigingen her en der roestvrij gemaakt, en ook aardig wat boutjes behandeld tegen roest.
alleen hitteschilden zelf nog even met hittebestendig zilverkleur spuiten.
-rondom bevestigingpunten as /wielkasten een en ander beter in de lak gezet. ( zelf ook lichte beschadigingen gemaakt met demonteren
as) en gelijk een test of mijn bestelde lak (azuurblauw) een beetje goed spuitbaar is, lijkt goed overeen te komen.
het hele alu chassis is eigenlijk verder gewoon nog in nieuwstaat ! daar word ik nu blij van ! :cool: en scheelt bakken met geld,tijd, en slecht werken er aan.
het enige wat nu wel storend is dat de uitlaatdelen behoorlijk roestig zijn, en in dermate staat dat opknappen ook zinloos is. het is de eerste nog. op zich een nette prestatie.
sparen maar voor iets van rvs.. maar zolang die nog gasdicht is voorlopig even houden zo. centjes zijn intussen op !
Bijlagen
IMG_2112[1].JPG
IMG_2112[1].JPG (3.46 MiB) 1425 keer bekeken
IMG_2113[1].JPG
IMG_2113[1].JPG (2.68 MiB) 1425 keer bekeken
IMG_2116[1].JPG
IMG_2116[1].JPG (2.54 MiB) 1425 keer bekeken
IMG_2117[1].JPG
IMG_2117[1].JPG (3.48 MiB) 1425 keer bekeken
marcoa2
Audi A2 clublid

10 mei 2025, 23:06 3 x

het achteras/bodem renovatie project zo goed als af. met nieuwe veren,rubbers veren, lagers,remschoenen,remcilinders.
ik had wel wat problemen met de remmen, ik had brembo remschoenen besteld, bij monteren bleek dat deze veels te klein waren. raar, want wel op kenteken besteld.(1.4 BBY) ik moest dus de 200mm versies hebben, zo bleek.
blijkbaar zijn er ook modellen met kleinere remtronnels/remschoenen van 180mm.) wat nogal door elkaar loopt op onderdelenwebsites zag ik.

TIP als je zelf remschoenen wilt vervangen let dan op de juiste diameter ! meet het desnoods even op als je het niet zeker weet

het geheel op remdruk krijgen duurde nogal lang. ook een beetje dom van mij, nadat ik de remleidingen bodem auto doorgeknipt had, vergeten even af te dichten met kauwgom of iets dergelijks, waardoor ook lucht in abs en wellicht ook in hoofdremcilinder .alle remolie op laagste punt weggelopen, logisch.
alles bij elkaar een liter nieuwe remolie bijgevuld. ! achteraf gezien ook helemaal niet verkeerd, gelijk een goede doorspoeling van alle remleidingen /abs systeem.
(uiteraard ook de remmen voorzijde gelijk goed ontlucht/olie even door laten stromen op nippels remklauwen )
verder alle bevestiginspunten hitteschilden bodem opgeknapt/vervangen/behandeld. waar nodig weer beter vastgezet. ook alle clips en schroeven van kunstof delen zoals wielkastbeplating vervangen voor roestvrijstaal . en dat was hard nodig ook, een hoop bevestigingspunten + boujes/moeren verregaand veroest. een en ander zelfs volledig doorgeroest en weggeroest.(bevestigingspunten hitteschilden vooral)
alles is nu ok weer goed geconserveerd, op de roestgevoelige punten zoals schanierpunten ophanging as, binnenzijde as nog met valvoline tectyl behandeld als kers op de taart :cool:
meer als goed nu,en beter beschermd als dat het nieuw was mag ik nu wel bescheiden zeggen.
ik wacht nu alleen nog op 6 nieuwe kunstof glijdopjes ankerplaat links. dan kan ik ook de linkerkant afmaken en laten zakken.
na af en toe een hoop gemopper als er weer eens wat tegenzat of afbrak, maar uiteindelijk ben ik nu zeer tevreden en geeft het me een goed gevoel !
Bijlagen
IMG_2122[1].JPG
IMG_2122[1].JPG (2.13 MiB) 879 keer bekeken
IMG_2121[1].JPG
IMG_2121[1].JPG (2.61 MiB) 879 keer bekeken
IMG_2120[1].JPG
IMG_2120[1].JPG (3.68 MiB) 879 keer bekeken
IMG_2119[1].JPG
IMG_2119[1].JPG (2.68 MiB) 879 keer bekeken
edje13
Audi A2 clublid

11 mei 2025, 08:41 0 x

Op welke manier heb je de hitteschilden weer vast gezet ivm afgebroken draadeindes.(evt foto).
Ticcie
Audi A2 clublid

11 mei 2025, 11:10 0 x

Prachtig hoor. Dat is letterlijk als nieuw!

Misschien is het verstandig om de abs pomp ook nog te ontluchten? Daar heb je vcds of soortgelijk voor nodig die de abs pomp bedient terwijl je m dan ontlucht.
marcoa2
Audi A2 clublid

11 mei 2025, 21:34 1 x

uiteindelijk is er maar 1 aluminium draadeind afgebroken van het chassis van de hitteschilden. vooral de moeren en vulringen her en der krokant, dat vervangen. ook met 2 goede tyraps bij tank vastgezet. het verdient geen schoonheidsprijs maar het zit nu goed vast en roest ook nooit meer.
de rest waar nodig opgeborsteld en goed in de roestwerende primer/lak/tectyl zodat het niet verder kan roesten.
bij het afgebroken draadeind chassis ( zie foto) doe ik verder niks. de rest zit goed vast dus rammeld verder niet. in het chassis boren voor een niuwe bevestiging is geen optie wat mij betreft.

wat abs ontluchten betreft denk ik dat hij nu wel goed ontlucht is. ik heb ook goede remdruk. maar om daar zeker van te zijn is een beetje koffiedik kijken..
ik weet niet of je dit dan tijdens rijden/remmen merkt ?
vcds of iets wat de abs pomp bedient tijdens ontluchten is voor mij nieuw . daar zou ik wel meer over willen weten !
Bijlagen
IMG_2138[2].JPG
IMG_2138[2].JPG (2.8 MiB) 719 keer bekeken
IMG_2136[1].JPG
IMG_2136[1].JPG (3.13 MiB) 719 keer bekeken
Peter_Maathuis
Moderator

12 mei 2025, 22:14 1 x

HansJan
Moderator

12 mei 2025, 22:17 1 x

Wow, dit heb je echt serieus en professioneel aangepakt zeg. Het ziet er geweldig robuust uit, deze kan er weer flink wat decennia tegenaan!

Je hebt een valse start gemaakt met deze A2, maar de liefde die er nu ingestoken wordt verdient ze met recht. Respect!

Ga zo door, we blijven je verhalen met plezier volgen!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
marcoa2
Audi A2 clublid

13 mei 2025, 21:52 2 x

bedankt voor de rem tip en het compliment !
roest is bij mij altijd top prioriteit om aan te pakken al zie je het niet..soort van roestfobie. ik kan er niet tegen.
ik besteed liever mn geld aan roestpreventie dan aan allerlei luxe opties. de basis moet goed zijn en blijven ! ik zeg altijd : het hoeft niet mooi te zijn,als het maar goed in de lak zit ! uiteindelijk is dat het behoud van je auto buiten slijtage onderdelen om.
alhoewel ik wel getwijfeld heb om dit zo grondig aan te pakken en zo veel geld in te steken aan onderdelen gezien de hoge kilometrage
(+- 220 K ) en lage waarde financieel gezien, maar groot voordeel is dat ik alles zelf doet . en ik vindt hem nu verder heerlijk rijden na alle motorcomplicaties in het begin. nu helemaal storingsvrij en onder controlle. daarom besloten het nu allemaal aan te pakken / vernieuwen, voor mij is tie dat zeker waard.
dit is leuker en uitdagender dan postzegels verzamelen of zoiets. . (met alle respoct voor postzegelverzamelaars uiteraard)
dit laten doen zal onbetaalbaar zijn ,altans niet met mijn besteedbaar budget.
alleen al aan eigen uren arbeid van schat ik het nu al op 60 uur totaal. En heb ik nog maar de helft gedaan, elke dag een paar uurtjes telt ook hard op !
uiteindelijk krijg ik nu wel een steeds betere auto. en ook wel prettig om allerlei apk afkeur en dat soort ellende mee te voorkomen.
de bedoeling is om de voorzijde ook op deze manier aan te pakken.
demonteren, roestvrij maken/behandelen en weer opbouwen met nieuwe onderdelen.
ik heb al aardig wat onderdelen, maar ik ben nog aan het sparen, eigenlijk wil ik ook gelijk nieuwe veerpoten/veren/schokdempers voor, en als er veel losligt dan is het eigenlijk ook beter om gelijk nieuwe koppelingsplaten/druklager te monteren, de koppeling zit vrij hoog. maar slipt verder nog niet ofzo.
dat word dus ook weer een project op zich.
wordt vervolgt.

Vraag aan moderator : zou dit topic naar projecten topic kunnen ? ik ben nu nog steeds bij voorstellen te berichten..en zo nieuw ben ik hier niet meer ook :)
Plaats reactie