nieuw op forum A2
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Goedendag Beste mensen, audi a2 liefhebbers,
Mijn naam is Marco, en nieuw hier, afgelopen week heb ik een azuurblauwe a2 met 1.4 benzinemotor aangeschaft van 2003
Altijd al de A2 een mooie en bijzondere autoos gevonden en nu eindelijk eentje aangeschaft.
vooral het model en het aluminium frame kan ik enorm waarderen, maar ook de kleur ( LZ5H ) azuurblauw vind ik prachtig staan.
intussen al wat ritjes gereden, de auto rijdt heerlijk en is erg stil.
maar er zijn helaas al wel wat problemen naar boven gekomen die wel als eerste verholpen moeten worden te weten:
1-hoofdprobleem : de motor loopt goed en erg netjes , maar start regelmatig niet meer, na een paar startpogingen gaat de motor wel lopen, maar slechts op 1 cilinder ! na wat gassen komt de motor zeg maar ineens "los"" en gaat dan wel op 4 cilinders lopen !
dit probleem doet zich veel voor als de motor warm is gelopen , dan uitzet en na zeg maar 5 minuten weer start is het weer mis.
uiteraard wil ik dit als allereerst verhelpen gezien ik wel een betrouwbare auto wilt die gewoon op elk moment goed start.
nu durf ik er eerlijk gezegt niet veel mee te rijden.
ik zou de auto uit moeten lezen om hopenlijk erachter te komen waarom dit gebeurd, hier moet ik me nog verder in verdiepen ! hopenlijk kom ik mede via dit forum er achter komen wat dit nu is !?
2-wielmoer sloten is geen passende dop meegeleverd, nu kan ik dus niet de wielen demonteren / vervangen !
(ik ga komende week even langs de bandenboer of hij geen passende dop heeft waardoor de bouten er wel uit kunnen..)
3-als bovenstaande verholpen is wil ik de auto direct een ""begin beurd"" geven, te weten oliewissel+filter, bougies, luchtfilter,remvloeistof ,koelvloeistof etc
4-kleine zaken/ reparaties zoals:onder andere de deurvangers kraken voorportieren goed smeren of vervangen, gasdrukveren kofferdeksel zijn te slap,vervangen voor nieuwe exemplaren, nieuwe kentekenplaten , stuurkogels vervangen,omdat daar speling op zit.
Ik ben erg handig, beurten geven doe ik zelf ,en voer ook altijd zelf de reperaties zelf uit, ik kom alleen bij de garage voor de jaarlijkse A.P.K...
tot zo ver de belangrijkste punten , verder hoop ik er vooral van te gaan genieten,en de auto netjes te houden ,zoniet verbeterd.
fotoos heb ik niet de zal ik snel komende week maken en hier posten.
met vriendelijke groet,marco.
Mijn naam is Marco, en nieuw hier, afgelopen week heb ik een azuurblauwe a2 met 1.4 benzinemotor aangeschaft van 2003
Altijd al de A2 een mooie en bijzondere autoos gevonden en nu eindelijk eentje aangeschaft.
vooral het model en het aluminium frame kan ik enorm waarderen, maar ook de kleur ( LZ5H ) azuurblauw vind ik prachtig staan.
intussen al wat ritjes gereden, de auto rijdt heerlijk en is erg stil.
maar er zijn helaas al wel wat problemen naar boven gekomen die wel als eerste verholpen moeten worden te weten:
1-hoofdprobleem : de motor loopt goed en erg netjes , maar start regelmatig niet meer, na een paar startpogingen gaat de motor wel lopen, maar slechts op 1 cilinder ! na wat gassen komt de motor zeg maar ineens "los"" en gaat dan wel op 4 cilinders lopen !
dit probleem doet zich veel voor als de motor warm is gelopen , dan uitzet en na zeg maar 5 minuten weer start is het weer mis.
uiteraard wil ik dit als allereerst verhelpen gezien ik wel een betrouwbare auto wilt die gewoon op elk moment goed start.
nu durf ik er eerlijk gezegt niet veel mee te rijden.
ik zou de auto uit moeten lezen om hopenlijk erachter te komen waarom dit gebeurd, hier moet ik me nog verder in verdiepen ! hopenlijk kom ik mede via dit forum er achter komen wat dit nu is !?
2-wielmoer sloten is geen passende dop meegeleverd, nu kan ik dus niet de wielen demonteren / vervangen !
(ik ga komende week even langs de bandenboer of hij geen passende dop heeft waardoor de bouten er wel uit kunnen..)
3-als bovenstaande verholpen is wil ik de auto direct een ""begin beurd"" geven, te weten oliewissel+filter, bougies, luchtfilter,remvloeistof ,koelvloeistof etc
4-kleine zaken/ reparaties zoals:onder andere de deurvangers kraken voorportieren goed smeren of vervangen, gasdrukveren kofferdeksel zijn te slap,vervangen voor nieuwe exemplaren, nieuwe kentekenplaten , stuurkogels vervangen,omdat daar speling op zit.
Ik ben erg handig, beurten geven doe ik zelf ,en voer ook altijd zelf de reperaties zelf uit, ik kom alleen bij de garage voor de jaarlijkse A.P.K...
tot zo ver de belangrijkste punten , verder hoop ik er vooral van te gaan genieten,en de auto netjes te houden ,zoniet verbeterd.
fotoos heb ik niet de zal ik snel komende week maken en hier posten.
met vriendelijke groet,marco.
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
bedankt voor de tip, morgen is proberen of dat lukt !jaapje schreef: ↑03 nov 2024, 17:01https://youtu.be/mJNz4M3K8qc?si=KSInFvw6XdV_cJYM
Zo krijg je de slotbout los
- wouterduijndam
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 01 jul 2012, 23:13
- Locatie: s-Gravenhage
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Welkom.
Het slechte starten kan door je brandstoffilter veroorzaakt worden.
Ik zou deze als allereerste vervangen.
Het slechte starten kan door je brandstoffilter veroorzaakt worden.
Ik zou deze als allereerste vervangen.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2638
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ja, althans als de slotbout niet al te vast is aangedraaid en de dop sterker is dan de slotbout... en daarna kun je waarschijnlijk beide weggooien.jaapje schreef: ↑03 nov 2024, 17:01https://youtu.be/mJNz4M3K8qc?si=KSInFvw6XdV_cJYM
Zo krijg je de slotbout los
Je kunt ook gewoon even bij de dealer langs gaan. Mijn ervaring is dat ze daar een hele verzameling van die sleutels hebben. Dan komt ie er onbeschadigd vanaf, je weet welke sleuteldop je nodig hebt en die kun je (bij de dealer of Ali...) bestellen en de slotbouten weer gebruiken... Bovendien hebben ze een nieuwe wielbout om erin te draaien als de slotbout eruit is.
En wat betreft het slecht starten, vooral bij warme motor. Uitlezen is de voor de hand liggend eerste stap, dan weet je meer.
Als het slecht starten met name optreedt bij nog (enigszins) warme motor en niet bij koude motor, zou ik eerst vaststellen welke temperatuur de ECU door krijgt. De A2 heeft twee temperatuursensors in één behuizing: een voor de ECU en een voor het instrumentenpaneel en die kunnen los van elkaar defect raken.
Als je toch een soort grote beurt gaat doen, kun je een aantal relatief goedkope onderdelen vervangen (brandstoffilter, bougies, temp sensor, map sensor). Wel zorgen dat je de correcte trekker voor de penbobines hebt (T10094A als ik me niet vergis).
Euh dat zie ik niet zitten als de brandstoffilter verstopt zou zitten merkt je dat bij belasting niet bij starten .wouterduijndam schreef: ↑03 nov 2024, 18:59Welkom.
Het slechte starten kan door je brandstoffilter veroorzaakt worden.
Ik zou deze als allereerste vervangen
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Ik zou suggesties van Wouter altijd serieus nemen hoor! Hij is soort van ‘pro’audiJan schreef: ↑03 nov 2024, 19:54Euh dat zie ik niet zitten als de brandstoffilter verstopt zou zitten merkt je dat bij belasting niet bij starten .wouterduijndam schreef: ↑03 nov 2024, 18:59Welkom.
Het slechte starten kan door je brandstoffilter veroorzaakt worden.
Ik zou deze als allereerste vervangen
Als het een BBY motor is zou ik zelf anders denken aan aftakelende penbobines.
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
bedankt voor de tips ..wat betreft niet starten lijkt mij dat het niet het brandstoffilter is, bij verstoppig zou ik dat met rijden dan ook moeten merken (inhouden etc) ik ga hem wel zowiezo vervangen binnenkort. ik denk zelf ook iets van bougies of injectoren, laat ik hopen dan de bougies. nieuwe injectoren lijkt mij nogal kostbaar om te vervangen ? ik wil eigenlijk ook een obd kastje om uit te lezen en storingen zelf te gaan bekijken , resetten en dan checken welke storing er terugkomt. ik weet niet welke obd kastjes jullie het meest gebruiken ?
als ik de auto op contact zet ligt er even het woord service op, daarna gelijk ok op het display. weet niet of dit de normale opstart procedure is, of dat er service nodig is..gezien ik zelf het onderhoud doet zal ik zowiezo service op display uit moeten kunnen zetten zelf.
als ik de auto op contact zet ligt er even het woord service op, daarna gelijk ok op het display. weet niet of dit de normale opstart procedure is, of dat er service nodig is..gezien ik zelf het onderhoud doet zal ik zowiezo service op display uit moeten kunnen zetten zelf.
- wouterduijndam
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 01 jul 2012, 23:13
- Locatie: s-Gravenhage
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het zit hem niet alleen in de verstopping. Het brandstoffilter moet er ook voor zorgen dat de leiding gevuld en onder druk blijft staan.
Tijdens het starten daalt de spanning in je systeem. Hierdoor daalt ook de spanning op de benizinepomp en kan een vernauwing in het filter zorgen voor slechter aanslaan. Zodra de motor loopt stijgt de spanning en ook de druk vanuit de benzinepomp.
Bij geen duidelijke historie over het filter zou ik deze als allereerste vervangen.
Tijdens het starten daalt de spanning in je systeem. Hierdoor daalt ook de spanning op de benizinepomp en kan een vernauwing in het filter zorgen voor slechter aanslaan. Zodra de motor loopt stijgt de spanning en ook de druk vanuit de benzinepomp.
Bij geen duidelijke historie over het filter zou ik deze als allereerste vervangen.