bedankt, dat is een erg fijn aanbod ! maar ik wil ook graag naar zoetermeer rijden met de auto hoor, hij rijdt verder wel gewoon.. scheelt jouw een hoop extra tijd en (bezine)kosten, ik zal anders wel even een persoonlijk bericht sturen.
nieuw op forum A2
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
dit lijkt mij bijna onmogelijk, de auto is van 2003..dan zou deze accu al dik 22 jaar oud zijn !. en er zit geen stofje op,lijkt mijzelf juist een vrij nieuwe . gedacht aan een nieuwe accu, maar de eccu heeft een prima voltage en laad ook nog goed bij, of hij ten alle tijden nog genoeg capaciteit heeft is wel de vraag, moeilijk te meten. een nieuwe accu neem ik nog wel zeker in overweging.
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Het kan wel! Ik kocht de mijne in 2019 en hij is van 2001 en kwam met met de originele accu!! Ik vond het bijna zonde om m te vervangen En ik heb meerdere verhalen gelezen van mensen met een 20 jaar oude accu in een A2. Ik weet niet hoe het kan, want over het algemeen heeft ook een fabrieksoriginele accu t na een jaar of 6 (mss uitzondering 8) wel gezien.
De A2 accu heeft wel echt veel capaciteit, mss dat ie daardoor langer ok blijft?
Maar als ik naar jouw model accu kijk, dan is ie al een keer gewisseld. Wel irritant dat ze de in gebruikname datum niet even hebben aangekrast…
De A2 accu heeft wel echt veel capaciteit, mss dat ie daardoor langer ok blijft?
Maar als ik naar jouw model accu kijk, dan is ie al een keer gewisseld. Wel irritant dat ze de in gebruikname datum niet even hebben aangekrast…
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Moderator edit: niet quoten gebruiken als je reageert op het laatste bericht
ik heb zelf in de accuwereld gezeten, de levensduur van een accu heeft niets met de capaciteit van de accu te maken. een 12V 20ah accu gaat net zo lang mee als een 120ah accu, even als voorbeeld. capaciteit is de stroomhoogte wat de accu per uur kan leveren. ah is amperage hour.
levensduur accu tot 10 jaar is nog wel mogelijk, maar de capaciteit neemt dan wel sterk af. licht er ook een beetje aan hoe belast en opgeladen, omgevingstemperatuur , maar 20 jaar is echt zeldzaam.
maar je maakt me wel nieuwsgierig morgen accu is losbouten,er zat nog een boekje aan de zijkant,ben benieuwd
ik heb zelf in de accuwereld gezeten, de levensduur van een accu heeft niets met de capaciteit van de accu te maken. een 12V 20ah accu gaat net zo lang mee als een 120ah accu, even als voorbeeld. capaciteit is de stroomhoogte wat de accu per uur kan leveren. ah is amperage hour.
levensduur accu tot 10 jaar is nog wel mogelijk, maar de capaciteit neemt dan wel sterk af. licht er ook een beetje aan hoe belast en opgeladen, omgevingstemperatuur , maar 20 jaar is echt zeldzaam.
maar je maakt me wel nieuwsgierig morgen accu is losbouten,er zat nog een boekje aan de zijkant,ben benieuwd
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik snap je redenering, maar ik dacht dat een accu mss minder ‘slijt’ doordat ie overcapaciteit heeft en grotendeels in z’n optimale parameters kan functioneren. Beetje a la de accu’s van de electrische auto’s (hoewel ander soort accu etc).
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
ahh bedoel je op die manier, dt klopt wel ja wat overcapaciteit over houden bij starten wordt er alleen al dik 200 ampere getrokken,met wat vebruikers er bij aan zit je zomaar aan dik 300 ampere, weet nog niet wat het beste type accu is voor een 1.4 tips ?
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2638
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Een accu lijdt vooral van te ver ontladen raken en dat geldt voor zo'n beetje alle soorten accu''s. Ontladen laten staan is helemaal funest. Een loodzuur accu die ooit onder de 10,8 Volt is gekomen, kun je beter vervangen. Hij kan best opgeladen worden tot 12,7 Volt onbelast, maar de capaciteit heeft flink geleden.
Een accu met een grotere capaciteit (zeg 80 Ah in de A2) zal minder diep ontladen worden (bijv. door veel korte ritjes) dan een kleine (40Ah) en zo minder lijden / slijten. Een grotere accu kan bovendien grotere stromen leveren: 320 Ampere tijdens het starten is voor een 80 Ah accu 4C en voor de 40 Ah accu 8C. Hoe groter de stroom, hoe kleiner de capaciteit van de accu. Bij 20C (dus een ontlaadstroom waarmee de accu in één uur wordt leeg getrokken) mag je blij zijn als je de helft van de opgegeven capaciteit haalt.
In een A2 heeft de accu door plaatsing in de kofferruimte ook minder last van hoge temperaturen (die hij wel in de motorruimte zou ervaren) en dat helpt ook. Een levensduur van meer dan 10 jaar in een A2 is daarom niet bijzonder.
Een grote accu is goedkoper per Ah capaciteit en bovendien zwaarder. Dat laatste is voor de gewichtsverdeling (voor/achter) ook mooi meegenomen.
Een accu met een grotere capaciteit (zeg 80 Ah in de A2) zal minder diep ontladen worden (bijv. door veel korte ritjes) dan een kleine (40Ah) en zo minder lijden / slijten. Een grotere accu kan bovendien grotere stromen leveren: 320 Ampere tijdens het starten is voor een 80 Ah accu 4C en voor de 40 Ah accu 8C. Hoe groter de stroom, hoe kleiner de capaciteit van de accu. Bij 20C (dus een ontlaadstroom waarmee de accu in één uur wordt leeg getrokken) mag je blij zijn als je de helft van de opgegeven capaciteit haalt.
In een A2 heeft de accu door plaatsing in de kofferruimte ook minder last van hoge temperaturen (die hij wel in de motorruimte zou ervaren) en dat helpt ook. Een levensduur van meer dan 10 jaar in een A2 is daarom niet bijzonder.
Een grote accu is goedkoper per Ah capaciteit en bovendien zwaarder. Dat laatste is voor de gewichtsverdeling (voor/achter) ook mooi meegenomen.
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
voledig mee eens dat een accu met hogere capaciteit meer stroom kan leveren. maar meer stroom kunnen leveren kan ook storingen geven op gevoelige electronica, en ook de dynamo en draadboom moet het aankunnen, soms raakt da accu niet helemaal vol meer bij (veel)meer capaciteit.
dan is er een wel aanpassing nodig.
in ieder geval heb ik mijn accu er even uitgehaald, dat is een 74ah accu van het merk coldax.
er staan diverse nummers ingeperst maar kan daar geen dautumaanduiding uithalen. de niet gebruikte datum sticker loopt van 0 tot 9..als dit tot en met het jaar 2009 zou betekenen kan het zomaar zijn dat deze accu ouder is als 10 jaar !
ik ga geloof ik dan toch een nieuwe accu bestellen om meer zekerheid te hebben dat accu ten alle tijden de stroomvraag goed aan kan,en ook goed oplaad.80 ah is dan volgens mij wel goed, is een iets hogere capaciteit.
dan is er een wel aanpassing nodig.
in ieder geval heb ik mijn accu er even uitgehaald, dat is een 74ah accu van het merk coldax.
er staan diverse nummers ingeperst maar kan daar geen dautumaanduiding uithalen. de niet gebruikte datum sticker loopt van 0 tot 9..als dit tot en met het jaar 2009 zou betekenen kan het zomaar zijn dat deze accu ouder is als 10 jaar !
ik ga geloof ik dan toch een nieuwe accu bestellen om meer zekerheid te hebben dat accu ten alle tijden de stroomvraag goed aan kan,en ook goed oplaad.80 ah is dan volgens mij wel goed, is een iets hogere capaciteit.
- Bijlagen
-
- IMG_1527[1].JPG (2.49 MiB) 475 keer bekeken
-
- IMG_1526[1].JPG (2.87 MiB) 475 keer bekeken