nieuw op forum A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
toutdroit
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 nov 2024, 22:17 1 x

Peter_Maathuis schreef:
23 nov 2024, 14:19

In een A2 heeft de accu door plaatsing in de kofferruimte ook minder last van hoge temperaturen (die hij wel in de motorruimte zou ervaren) en dat helpt ook. Een levensduur van meer dan 10 jaar in een A2 is daarom niet bijzonder.
Op de foto ziet de accu er behoorlijk nieuw uit (+ en - polen nog niet 'verhard').
Je kan accu's ook (laten) testen op ontlaadstroom en dat soort dingen.
Veel geduld en dank voor al de heldere beschrijvingen van wat je allemaal meegemaakt hebt.
Houd moed, het wordt een fijne auto !!!
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006, na 19 jaar verkocht; Korando 4x4 2005
marcoa2
Audi A2 clublid

25 nov 2024, 19:41 3 x

ik heb toch maar een iets lichtere accu besteld, de varta E44 Silver Dynamic 12V 77Ah , lijkt me wat beter , ook nog een prima capaciteit. !
de ""oude"" accu lijkt mij ook nog goed, laten testen had ook gekund, maar kost ook geld, dus maar gewoon nieuw beginnen voor alle zekerheid !
intussen heb ik ook de lichtschakelaar en behuizing netjes gemaakt, lak liet los. heb de behuizing en knop met een schuursponsje ontdaan van alle plaklak, laage kunstof primer er op daarna helemaal mat zwart gespoten.
met een mesje bij de logos lak weer weg ""gekrast"" en daar de stickersymbolen op geplakt. die heb ik een stuk kleiner uitgeknipt zodat de stickertjes goed blijven zitten. zie foto voor het resultaat ! is weer netjes al zeg ik het zelf.
Bijlagen
IMG_1551[1].JPG
IMG_1551[1].JPG (2.42 MiB) 881 keer bekeken
WesselAudiA2

26 nov 2024, 23:48 1 x

Met veel belangstelling lees ik de berichten.
Ik leef met je mee!

Ik heb zelf ook een keer het gasklephuis schoongemaakt en alle toeters en alarmen gingen af. Na het opnieuw inleren van het gasklephuis reedt ie weer als een zonnetje..

Succes! :thumbmin:
marcoa2
Audi A2 clublid

27 nov 2024, 17:08 6 x

de frequentie van de storingen zijn wel veel minder geworden, en de laatste 3 dagen zelfs helemaal geen storingen meer ! het lijkt er dan toch heel sterk op dat de gasklep/egr zichzelf beter heeft afgeregeld tijdens rijden !
iets anders zou ik me niet kunnen bedenken, ik heb namelijk eigenlijk niets gedaan verder behalve nog connectoren en verbindingen/aansluitingen stekkers gecheked ..
goed=goed zou ik zeggen,als de storingen wegblijven hoef ik dus niets opnieuw in te leren, erg blij mee !
gisteren ook nog de nieuwe accu gemonteerd voor alle zekerheid, ik heb er nu een goed gevoel over. :D

ook het benzineverbruik is dratisch afgenomen, in het begin zat ik op een verbruik van 1 op 9.. dit had duidelijk te maken met de haperende koelvloeistoftemperatuursensor waardoor er meer benzine werd ingespoten ,(chokestand) en dus bij warme motor de motor aan het verzuipen was. (dan ook niet meer te starten )
ook niet meer gehad , 100% zeker had dit met die sensor te maken had.
het verbruik zit nu ongeveer 1 op 15 , dat is een enorm verschil. op lange ritten zal het verbruik nog beter zijn, ik heb eigenlijk alleen nog maar korte stukken gereden.

al met al blijkt het toch gewoon een goede auto te zijn, ik ben er erg enthousiast over, en nodigd me uit om deze wagen netjes te houden.
komend voorjaar / zomer wil ik roest gaan aanpakken bij de ophanging voor en achter, en de nodige rubbers gaan vervangen.
dit is wel een aandachtspunt, ondanks dat het chassis niet roest zijn de stalen onderdelen toch flink aan het roesten. nu is dat nog heel goed aan te pakken. daar moet ik geen jaren op wachten, de kans is dan groot dat het door gaat roesten met alle gevolgen en hoge kosten van dien.
wordt een leuk project,ik heb er zin in !
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

27 nov 2024, 20:45 1 x

Goed te lezen dat je de A2 storingsvrij hebt weten te krijgen.

Wat de roest betreft, de plaatstalen draagarmen willen nog wel eens doorroesten aan de bovenzijde, best om deze even te controleren.
ik heb bij mijn A2 deze een aantal jaren geleden laten vervangen door de gietstalen uitvoering.

Hier een voorbeeld van een geroeste draagarm: viewtopic.php?p=87140#p87140
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
marcoa2
Audi A2 clublid

29 nov 2024, 20:39 0 x

roest op alle ophangingen en stalen subframesen + draagarmen is wel een ding ja. ik denk ook dat dit deels te maken heeft met galvanische corosie. minst edele matriaal roesten/corroderen harder als normaal , in dit geval de stalen onderdelen van de auto. als het goed is hebben alle bouten wel ooit een groene coating gehad wat dat directe contact verminderd ,maar of dat na 22 jaar nog afdoende werkt is de vraag.
elke bout die losgedraaid word moet eigenlijk ook vervangen worden voor een nieuwe bout met deze coating om direct contact met aluminium te voorkomen. . (eenmalig gebruik) ben eigenlijk wel benieuwd of iemand dit hier ook doet bij reparatie of vervangen stalen onderdelen aan chassis ?

verder een en ander nog is goed bekeken ik blijk een trekhaak te hebben in bumper,met 13 polige stekker ! :cool:
alleen de trekhaak zelf, de kogel er niet bij dus.. maar wi ik zeker wel hebben . niet zo heel goed bekeken verder, het is denk wel origineel aan het audi vw logo op de stekker te zien, verder nergens geen merk of typeaanduiding gevonden, mischien kan iemand aan de hand van dit systeem me hier zo kan vertellen welk type aansluiting kogel ik nodig heb ?
ik heb de verkopende garage nog opgebeld, mogelijk slingerde die dus daar nog ergens.maar hun wisten hier ook niets van af.
als ik zelf naar fotos kijk zie ik nu pas goed hoe het kunstof gedeelte weggeklapt kan worden :) . zit een beetje vast allemaal. ik denk zelf al jaren niet meer gebruikt. en sorry de auto is vies..
Bijlagen
IMG_1557[2].JPG
IMG_1557[2].JPG (2.67 MiB) 224 keer bekeken
IMG_1559[1].JPG
IMG_1559[1].JPG (1.69 MiB) 224 keer bekeken
IMG_1555[1].JPG
IMG_1555[1].JPG (2.69 MiB) 224 keer bekeken
IMG_1558[2].JPG
IMG_1558[2].JPG (2.3 MiB) 224 keer bekeken
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

29 nov 2024, 21:05 0 x

Hier een voorbeeld van de aluminium trekhaak voor de A2 met foto's: https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=40&t=8685

Er is een speciale sparing voor deze trekhaak in de kunstof houder van het boordgereedschap naast de accu.
De trekhaak kan daar met de kogel naar beneden worden opgeborgen.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
HansJan
Moderator

Gisteren, 09:06 0 x

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
marcoa2
Audi A2 clublid

Gisteren, 17:45 0 x

die jullie bedoelen moet het inderdaad zijn. dit type trekhaak zaten ook onder andere modellen audi (a4,a6 volgens internet. dat de trekhaak van aluminium is lijkt me wel heel sterk, ik denk zelf gewoon zilver gespoten staal .
de prijs van trekhaak in het linkje bevalt me helemaal niet, te duur !
ik hou komende tijd mn ogen wel open, dat kan goedkoper
HansJan
Moderator

Gisteren, 18:01 0 x

Vergis je niet; een originele trekhaak voor de A2 gaat zomaar voor €650 over de toonbank. Zijn zeer gewild.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie