nieuw op forum A2
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
gasklephuis en egr buis en aansluitingen gecheked, remreiniger test ook geen bijzonder heden.
de seonsoren gaskleohuis lijken ook gewoon op orde te zijn.
maar het probleem blijft ..
uitgelezen, en nu weer elke keer een andere foutcode :
U3FFF please refer to vehicle service manual !
uitgezochd wat deze weer nieuwe foutmelding betekend , defecte communicatie tussen verschillende modules van uw voertuig
en dat was hhet dan, nu blijft alleen het etc lampje branden+motorstoringslampje,
tja..
de seonsoren gaskleohuis lijken ook gewoon op orde te zijn.
maar het probleem blijft ..
uitgelezen, en nu weer elke keer een andere foutcode :
U3FFF please refer to vehicle service manual !
uitgezochd wat deze weer nieuwe foutmelding betekend , defecte communicatie tussen verschillende modules van uw voertuig
en dat was hhet dan, nu blijft alleen het etc lampje branden+motorstoringslampje,
tja..
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1624
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Misschien een rare vraag/opmerking, maar kan het zijn dat de ECU een probleem heeft? Als alle sensoren foutcodes random genereren komt dat allemaal bij de ECU bij elkaar. In het verleden zijn er gevallen bekend van lekkage bij de geheime ruimten onder de voeten. Onder de bestuurdersstoel bevindt zich alle elektronica. Kan het zijn dat je hier een lekkage en daardoor corrosie hebt?
Ik heb dit nog niet voorbij zien komen. Just a thought.
Baat het niet schaadt het niet, controle is zo gepiept.
We leven met je mee!
Ik heb dit nog niet voorbij zien komen. Just a thought.
Baat het niet schaadt het niet, controle is zo gepiept.
We leven met je mee!
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
geen idee of de ecu goed is. volgens de laatste storing twijfel ik daar nu ook nog aan. aan de andere kant hebben alle electrische systemen rond de motor foutcodes en storingslampjes doorgegeven voordat ik deze laatste code kreeg...de ecu ontbrak nog aan de waslijst alles gaat niet spontaan kapot. en als tie weer gewist is, start hem en ga rijden loopt en draaid aALLES als een zonnetje. ook de ecu dus.ook geen storingslampjes in klokkenwinkel ! maar dan gaat de motor spontaan iets inhouden haperen en daschboardklok loopt weer vol met storingslampjes. geen tijdstip aan te hangen, de ene keer na 5 minuten de andere keer na bv 20 km. kan nog wel rustig doorrijden,maar motor loopt bedudent beroerder, maar klinkt niet gevaarlijk zal ik maar zeggen.het luik onder vloermat met de controllers al bekeken ziet er goed nergens sporen van vocht of corrosie.
had gedacht een beurd te geven en eventuele mankementen gelijk op te lossen, rijden komende winter. en voorjaar/zomer veel meer aan te gaan pakken. onderstel.ophanging , remmerij etc. ben allergisch voor roest ook, kan het niet aanzien nu. (nu nog goed te behandelen trouwens)
loopt nu even wat anders.punt is ook dat ik alles buiten moet doen, weer wordt slechter met veel regen, dan ligd het zowiezo stil.
wacht nu de bestelde mapsensor eerst af. in wil nog een en ander nalopen,maar durf bijna nergens geen stekkertje meer af te halen,gezien de volgende storing dan.
ik ga de min pool er maar af gooien zodat de ecu niet weet wat ik aan het doen bent intussen en toch wat meer componenten checken rond gasklep en inlaattraject. en egr klep schoonmaken,dat soort dingen. dan zullen er toch diverse stekkers afmoeten,is niet te voorkomen.
meeleven is lief hoor maar hoefd niet. er zijn ergere dingen zal ik maar zeggen. ik blijf wel roepen dat hij technisch 100% is, dus ik blijf moed hoeden ! en ik leer ook weer heel veel ! samenvattend is het de elctronica die hem nu (bijna) nekt. maar geef me niet zomaar gewonnen,ik ga winnen.
had gedacht een beurd te geven en eventuele mankementen gelijk op te lossen, rijden komende winter. en voorjaar/zomer veel meer aan te gaan pakken. onderstel.ophanging , remmerij etc. ben allergisch voor roest ook, kan het niet aanzien nu. (nu nog goed te behandelen trouwens)
loopt nu even wat anders.punt is ook dat ik alles buiten moet doen, weer wordt slechter met veel regen, dan ligd het zowiezo stil.
wacht nu de bestelde mapsensor eerst af. in wil nog een en ander nalopen,maar durf bijna nergens geen stekkertje meer af te halen,gezien de volgende storing dan.
ik ga de min pool er maar af gooien zodat de ecu niet weet wat ik aan het doen bent intussen en toch wat meer componenten checken rond gasklep en inlaattraject. en egr klep schoonmaken,dat soort dingen. dan zullen er toch diverse stekkers afmoeten,is niet te voorkomen.
meeleven is lief hoor maar hoefd niet. er zijn ergere dingen zal ik maar zeggen. ik blijf wel roepen dat hij technisch 100% is, dus ik blijf moed hoeden ! en ik leer ook weer heel veel ! samenvattend is het de elctronica die hem nu (bijna) nekt. maar geef me niet zomaar gewonnen,ik ga winnen.
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
timing trouwens ook gechekd en staat distibutie nokkenassen/krukas waterpomp/spanrollen. volgens de info bij 205000 km distriebutieriemen vervangen. nu 215.000. klopt ook wel zier er als nieuw uit, ook dit zit wel goed.
- edje13
- Audi A2 clublid
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
- Locatie: Sittard-Geleen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zou het niet aan de egr kunnen liggen ondanks dat je hier geen foutmelding van krijgt. Hier viewtopic.php?f=14&t=9847 wordt één en ander besproken. Hierdoor gaan ook diverse lampjes branden en loopt de motor beroerd.
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
zo,daar ben ik weer,lang geleden !
eerst even reactie op 2 eerdere berichten /vragen
- de storingen kwamen nadat ik de gasklep gedemonteerd ,en schoongemaakt heeft. na montage (met nieuwe pakkingen. is het gekomen.
wat betrefr egr: dat weet ik niet zeker, er waren in ieder geval geen storingen wat betreft egr klep..
Maar dan nu het echt goede nieuws.
gezien ik het een beetje zat begon te worden heb ik vanmiddag het volgende gedaan op volgorde:
-eerst alle foutmeldingen en foutcodes gewist obd en niet meer starten !
- de min accupool daarna direct losgehaald, zodat het hele systeem spanningsvrij was.
-weer het inlaat traject verwijderd,vooral om nu echt alles goed te chekken,ook de slangen acher/onder luchtinlaat.
conclusie hierover: geen bijzonderheden.
-gasklep zelf weer verwijderd, en nu ook de gehele egr buis en egr klep gedemonteerd.
-de egr buis en egr klep geheel gereinigd.
-de map sensor gedemonteerd+schoongemaakt.
-van een antal sensors de stekkers eraf, schoongemaakt met contactspray
-dubbelchek aansluitingen op ecu onder voetenmat
-check aarding blok-componenten
daarna alles weer monteren.
-hier kwam ik tot de ontdekking dat gasklepbehuizing klem tegen de aansluiting egr buis gedrukt zit. zit net niet goed en vlak aangedrukt, willicht met de 4 imbusbouten wel goed aan te draaien, maar ik heb een hoekje weggevijld van gasklephuis zodat het zonder de bouten aan te draaien al een goede passing had !!!
(zie FOTO van gasklephuis met het weggevijlde hoekje stelmotor klep ! )
-alle losgehaalde stekkers 1 voor 1 weer netjes terug geklikt
-egr klep en map weer gemonteerd. bij de map sensor stekker was het lipjes afgebroken, die heb ik nu gefixeerd met een stukje
afgeknipte tyrep..zodat ik zeker weet dat die goed contact blijft houden en evt niet hapert of gaat haperen..
-en de -pool van de accu er weer op...
en wat denk je, tikken en lopen ZONDER storingslampjes en meldingen op display !!
-kwartier onbelast warm laten draaien.
- toen rijden, GEEN storingen , motor loopt nu nog beter en stiller als watr tie al deed , op alle mogelijke manier getest,plankgas/extreem
laag in de toeren, bochten rijden noodstops maken , gewoon alles perfect !
-thuisgekomen weer de obd uitgelezen, alleen 2 meldingen sleutel centrale vergrendeling of zoiets. en dat klopt precies gezien de sleutel
weer moest ""ingeleerd"" worden na langere tijd zonder spanning !( een uur of 3)
-die storingen ook gewist dus alles nu clean.
waar heeft het nu eigenlijk aan gelegen ?
-ik denk zelf toch het gasklephuis wat niet helemaal lekker zat. vraag met niet waarom, echt bizar ! helaas is oude metalen pakking al ij de vuilstort ,maar mijn vermoeden is dan dat de nieuwe pakking dunner was en daardoor nog iets van een vacuumlek had. met remreinger ""test"" niets van gemerkt,geen verhoogd toerental. dus ik weet het gewoon niet zeker.
-het kan ook opgelost zijn eventueel door mapsensor en egr klep en buis schoon te maken, alhoewel dat beide sensoren en buis licht aangeslagen met roed, niet extraam vervuild ofzo/ laat staan verstopt..
-mogelijk slechte contacten bij 1 of meerdere stekkers van de sensoren
maar laat ik niet te vroeg juichen..al 2 keer eerder gedaan wel in korte tijd veel geleerd,dat dan weer wel.
en nog een belangrijke opmerking wat betreft loshalen stekkers van wat voor component dan ook:
ALTIJD EERST DE MINPOOL LOSGOOIEN ! en het liefst daarvoor alle foutcodes en meldingen wissen zodat je ""clean"" begint. ik hoefde nu zelfs het gasklephuis nu helemaal niet meer in te leren ,ondanks dat stekker los is geweesd om maar wat te noemen.
ik lees het op topics, ook hier, weinig terug. dat heb ik er zelf van geleerd. voorkomt een berg ellende ! gebleken is dat deze auto hier supergevoelig voor is. (electrische componenten)
eerst even reactie op 2 eerdere berichten /vragen
- de storingen kwamen nadat ik de gasklep gedemonteerd ,en schoongemaakt heeft. na montage (met nieuwe pakkingen. is het gekomen.
wat betrefr egr: dat weet ik niet zeker, er waren in ieder geval geen storingen wat betreft egr klep..
Maar dan nu het echt goede nieuws.
gezien ik het een beetje zat begon te worden heb ik vanmiddag het volgende gedaan op volgorde:
-eerst alle foutmeldingen en foutcodes gewist obd en niet meer starten !
- de min accupool daarna direct losgehaald, zodat het hele systeem spanningsvrij was.
-weer het inlaat traject verwijderd,vooral om nu echt alles goed te chekken,ook de slangen acher/onder luchtinlaat.
conclusie hierover: geen bijzonderheden.
-gasklep zelf weer verwijderd, en nu ook de gehele egr buis en egr klep gedemonteerd.
-de egr buis en egr klep geheel gereinigd.
-de map sensor gedemonteerd+schoongemaakt.
-van een antal sensors de stekkers eraf, schoongemaakt met contactspray
-dubbelchek aansluitingen op ecu onder voetenmat
-check aarding blok-componenten
daarna alles weer monteren.
-hier kwam ik tot de ontdekking dat gasklepbehuizing klem tegen de aansluiting egr buis gedrukt zit. zit net niet goed en vlak aangedrukt, willicht met de 4 imbusbouten wel goed aan te draaien, maar ik heb een hoekje weggevijld van gasklephuis zodat het zonder de bouten aan te draaien al een goede passing had !!!
(zie FOTO van gasklephuis met het weggevijlde hoekje stelmotor klep ! )
-alle losgehaalde stekkers 1 voor 1 weer netjes terug geklikt
-egr klep en map weer gemonteerd. bij de map sensor stekker was het lipjes afgebroken, die heb ik nu gefixeerd met een stukje
afgeknipte tyrep..zodat ik zeker weet dat die goed contact blijft houden en evt niet hapert of gaat haperen..
-en de -pool van de accu er weer op...
en wat denk je, tikken en lopen ZONDER storingslampjes en meldingen op display !!
-kwartier onbelast warm laten draaien.
- toen rijden, GEEN storingen , motor loopt nu nog beter en stiller als watr tie al deed , op alle mogelijke manier getest,plankgas/extreem
laag in de toeren, bochten rijden noodstops maken , gewoon alles perfect !
-thuisgekomen weer de obd uitgelezen, alleen 2 meldingen sleutel centrale vergrendeling of zoiets. en dat klopt precies gezien de sleutel
weer moest ""ingeleerd"" worden na langere tijd zonder spanning !( een uur of 3)
-die storingen ook gewist dus alles nu clean.
waar heeft het nu eigenlijk aan gelegen ?
-ik denk zelf toch het gasklephuis wat niet helemaal lekker zat. vraag met niet waarom, echt bizar ! helaas is oude metalen pakking al ij de vuilstort ,maar mijn vermoeden is dan dat de nieuwe pakking dunner was en daardoor nog iets van een vacuumlek had. met remreinger ""test"" niets van gemerkt,geen verhoogd toerental. dus ik weet het gewoon niet zeker.
-het kan ook opgelost zijn eventueel door mapsensor en egr klep en buis schoon te maken, alhoewel dat beide sensoren en buis licht aangeslagen met roed, niet extraam vervuild ofzo/ laat staan verstopt..
-mogelijk slechte contacten bij 1 of meerdere stekkers van de sensoren
maar laat ik niet te vroeg juichen..al 2 keer eerder gedaan wel in korte tijd veel geleerd,dat dan weer wel.
en nog een belangrijke opmerking wat betreft loshalen stekkers van wat voor component dan ook:
ALTIJD EERST DE MINPOOL LOSGOOIEN ! en het liefst daarvoor alle foutcodes en meldingen wissen zodat je ""clean"" begint. ik hoefde nu zelfs het gasklephuis nu helemaal niet meer in te leren ,ondanks dat stekker los is geweesd om maar wat te noemen.
ik lees het op topics, ook hier, weinig terug. dat heb ik er zelf van geleerd. voorkomt een berg ellende ! gebleken is dat deze auto hier supergevoelig voor is. (electrische componenten)
- Bijlagen
-
- IMG_1506[1].JPG (2.9 MiB) 603 keer bekeken
-
- IMG_1505[1].JPG (2.71 MiB) 603 keer bekeken
Laatst gewijzigd door marcoa2 op 18 nov 2024, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2638
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dat was een grondige aanpak! En het klinkt alsof je het lek boven hebt (maar dat dachten we eerder) dus even een paar dagen aanzien...
Voorzichtig optimisme lijkt me gepast
Voorzichtig optimisme lijkt me gepast