nieuw op forum A2
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Als je accu de 12,3 en 13,8v geeft, dan lijkt het laden en de accu het probleem niet.
Ik zou de verschillende massa punten langs lopen en zorgen voor goed contact.
Je foutmeldingen lijken me niet zoveel met elkaar te maken te hebben en dat alles in 1 keer defect raakt lijkt ook raar…
Dus normaal gesproken zou dan de accu de eerste verdachte zijn, maar als die goed is, dan worden t de massa punten.
Er staan meer topics over de massa punten en waar je ze kunt vinden vlgs mij.
Succes en sterkte, het gaat je lukken hoor :-)
Ik zou de verschillende massa punten langs lopen en zorgen voor goed contact.
Je foutmeldingen lijken me niet zoveel met elkaar te maken te hebben en dat alles in 1 keer defect raakt lijkt ook raar…
Dus normaal gesproken zou dan de accu de eerste verdachte zijn, maar als die goed is, dan worden t de massa punten.
Er staan meer topics over de massa punten en waar je ze kunt vinden vlgs mij.
Succes en sterkte, het gaat je lukken hoor :-)
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3844
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Topic over slecht werkende dynamo: viewtopic.php?f=14&t=9395
Oplossing was uiteindelijk het massapunt tussen motor en carrosserie: viewtopic.php?p=89507#p89507
Topicstarter verbond provisorisch het motorblok en de carrosserie met een startkabel.
Het slechte laden van de dynamo en de lage boordspanning was ineens opgelost ...
Het gewraakte massapunt zit onder de koplamp aan de bestuurderszijde: viewtopic.php?p=89516#p89516
Oplossing was uiteindelijk het massapunt tussen motor en carrosserie: viewtopic.php?p=89507#p89507
Topicstarter verbond provisorisch het motorblok en de carrosserie met een startkabel.
Het slechte laden van de dynamo en de lage boordspanning was ineens opgelost ...
Het gewraakte massapunt zit onder de koplamp aan de bestuurderszijde: viewtopic.php?p=89516#p89516
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
massapunten gaat ik nog controleren/ meten op weerstand zoals gezegd, en accu in de gaten houden tijdens rijden.
wat betreft foutcode16407 wat niet zo moeten kunnen bij deze motor :
ik zoek op google ""audi a2 16407 '' en deze storingscode kan wel degelijk, er zijn meerdere problemen omtrent deze code bij een 1.4 bby ,heel bizar maar het is zo.
wat elke keer de rode draad is, wat ik ook continu van anderen leest is dat de ene na de andere met grote electrische problemen komt na alleen het schoonmaken van het gasklephuis/egr systeem !
wat betreft foutcode16407 wat niet zo moeten kunnen bij deze motor :
ik zoek op google ""audi a2 16407 '' en deze storingscode kan wel degelijk, er zijn meerdere problemen omtrent deze code bij een 1.4 bby ,heel bizar maar het is zo.
wat elke keer de rode draad is, wat ik ook continu van anderen leest is dat de ene na de andere met grote electrische problemen komt na alleen het schoonmaken van het gasklephuis/egr systeem !
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Diagnostics: Bizarre fault code on BBY: 16407 - Position Actuator Malfunction
link:
https://www.a2oc.net/community/index.ph ... ion.32168/
link:
https://www.a2oc.net/community/index.ph ... ion.32168/
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3844
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Update voor AUA / BBY: https://audi-a2.nl/viewtopic.php?p=32880#p32880
quote uit deze post:
""
dit zijn meestal lambda storingen maar ook; mengsel adaptie, nokkenasverstelling (die er niet op zit...leuk software foutje!), spruitstukdruk, belasting registratie storingen zitten er tussen.
....
tevens helpt deze update voor het hebben van vermogen verlies tijdens wegrijden met de airco aan.
hij voelt dan traag aan, na de update schakelt hij de airco even uit tijdens wegrijden en voelt het wat beter aan.
....
Ik heb deze update voor mij Audi A2 BBY kort na aanschaf laten doen, omdat ik het wegrijden bij stilstand niet echt prettig vond gaan.
Wellicht is deze update nooit gedaan bij jouw A2? @Peter Maathuis hint hier op in deze post: viewtopic.php?p=106356#p106356
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
of deze auto in de voorgaande 21 jaar is hergeprogrammeerd geen idee van, heb de airco meestal uitgeschakeld staan,zeker nu effe dus dat scheelt.
bij stationair draaiend kakt het toerental behoorlijk in, daarbij was mn stationair toerental al aan de lage kant na schoonmaken gasklephuis en agr systeem/map sensor.
helaas is de gasrespons ook behoorlijk traag, bij gas geven duurd het effe . waardoor het wat lastiger is om in hogere toerentallen over te schakelen, toerental /vermogen stort direct in. ik moet daar heel erg aan wennen.
maar vandaag gereden, het stationaie toerntal was hoger dan gisteren, en geen foutmeldingen. meer.
accu is gewoon goed. vanochtend 1 graad, tikken en lopen. startmotor draais als een malle.als een accu al slechter is gaat het vooral mis met kou en vriesweer.
accuspanning goed dynamo ook goed. een nieuwe accu zou altijd beter zijn,maar geen idee hoe oud deze is, staat helaas geen datum ingedrukt. (zie foto)
massa punten blok en systememen moet ik nog een weerstandsmeteing doen. natte sneeuwe en regen vandaag dan gaat de kap er niet af.
wel vandaag gereden, het stationaie toerental was hoger dan gisteren, kakt dus minder in,en geen foutmeldingen.of rare motorloop meer. ook alle verdere systemen prima. zou die dan toch zichzelf aan het inleren zijn ?! zeg maar de finetuning. i hope so !
maar dat had ik al 2 keer eerder bij de hand ,dus zeg effe niks meer. een week eens aankijken nu. daarna kan ik dingen uit gaan sluiten.
bij stationair draaiend kakt het toerental behoorlijk in, daarbij was mn stationair toerental al aan de lage kant na schoonmaken gasklephuis en agr systeem/map sensor.
helaas is de gasrespons ook behoorlijk traag, bij gas geven duurd het effe . waardoor het wat lastiger is om in hogere toerentallen over te schakelen, toerental /vermogen stort direct in. ik moet daar heel erg aan wennen.
maar vandaag gereden, het stationaie toerntal was hoger dan gisteren, en geen foutmeldingen. meer.
accu is gewoon goed. vanochtend 1 graad, tikken en lopen. startmotor draais als een malle.als een accu al slechter is gaat het vooral mis met kou en vriesweer.
accuspanning goed dynamo ook goed. een nieuwe accu zou altijd beter zijn,maar geen idee hoe oud deze is, staat helaas geen datum ingedrukt. (zie foto)
massa punten blok en systememen moet ik nog een weerstandsmeteing doen. natte sneeuwe en regen vandaag dan gaat de kap er niet af.
wel vandaag gereden, het stationaie toerental was hoger dan gisteren, kakt dus minder in,en geen foutmeldingen.of rare motorloop meer. ook alle verdere systemen prima. zou die dan toch zichzelf aan het inleren zijn ?! zeg maar de finetuning. i hope so !
maar dat had ik al 2 keer eerder bij de hand ,dus zeg effe niks meer. een week eens aankijken nu. daarna kan ik dingen uit gaan sluiten.
- Bijlagen
-
- IMG_1513[1].JPG (2.71 MiB) 788 keer bekeken
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
helaas komen toch nog elke keer dezelfde storingen terug, en elke keer nog steeds bij laag toerental, meestal vanuit stilstand wegrijden/sturen. toerntal en vermogen kakt dan in, motor slaat nog net niet af.
vag foutcode 17961 (obd code P1553 ) dat kan zijn: :
1-Lek in inlaat of uitlaat - (getest , en goed bekenen, geen lekken)
2-EGR systeem ( -egr en klep gereinigd,geen bijzonderheden)
3-Klep actieve koolstoffilter tankontluchtingssysteem - niet getest,maar geeft verder geen storingen aan op deze klep..!
4-Bedrading en/of aansluitingen defect -(stekkers en verbinding gecheked,gereinigd)
5-Gasklephuis vuil / defect -(gasklephuis volledig gereinigd/nieuwe pakkingen)
6-Sensor absolute druk inlaatspruitstuk (G71) defect - (G71 is de mapsensor, zit een nieuwe op.)
7-Sensor barometrische druk (F96) defect -(F96 is de buitenlucht druksensor in de ecu-motorcintroller,ik lees nergens dat
deze kapot zou kunnen zijn, deze sensor zit ook vastgesoldeerd op de
printplaat ,niet uitwisselbaar)
tijdens rijden of wanneer de storing er weer inkomt zie ik geen afwijkende waardes verder, alles werkt okay !
toch voorzichtig positief...het probleem blijft zich rond het inlaattraject/druksensor/egr bevinden, de rest van de componenten zijn gewoon goed ! daar twijfel ik niet meer over.
zoals eerder aangegeven dit is gebeurd na reiniging gasklephuis en egr systeem
nog steedsveel twijfels over het zogenaamde inleren, ik heb dat dus handmatig gedaan ( tijd accu los, tijd alleen op contact, daarna pas starten en gas geven. de vraag is dus heeft het inlaattraject en gasklepjhuis zich echt wel ingeleerd ? aan de andere kant zijn alle waardes goed, eigenlijk valt er dus niets meer in te leren !
eigenlijk is de laatste mogelijkheid herprogrameren/meetblokkenwaardes van gasklephuis via vcds progrmma.
mogenlijk helpt dat nog.
maar die mogelijkheid heb ik zelf niet,ik kan alleen storingen uitlezen en waardes bekijken. heb het programma wel op mijn laptop maar geen licensie. dat wordt me ook veels te prijzig om zo even aan te schaffen hiervoor
ik denk dus dat ik daarmee nog aan de slag moet !?
mischien iemand hier die dit programma met licensie heeft , en dit eventueel zou willen doen voor mij ?
(kosten die hier aan verbonden zijn betaal ik uiteraard, tenminste als dat niet te gek word..
tips hierover zeer welkom !
ik kijk het nog even aan verder.
vag foutcode 17961 (obd code P1553 ) dat kan zijn: :
1-Lek in inlaat of uitlaat - (getest , en goed bekenen, geen lekken)
2-EGR systeem ( -egr en klep gereinigd,geen bijzonderheden)
3-Klep actieve koolstoffilter tankontluchtingssysteem - niet getest,maar geeft verder geen storingen aan op deze klep..!
4-Bedrading en/of aansluitingen defect -(stekkers en verbinding gecheked,gereinigd)
5-Gasklephuis vuil / defect -(gasklephuis volledig gereinigd/nieuwe pakkingen)
6-Sensor absolute druk inlaatspruitstuk (G71) defect - (G71 is de mapsensor, zit een nieuwe op.)
7-Sensor barometrische druk (F96) defect -(F96 is de buitenlucht druksensor in de ecu-motorcintroller,ik lees nergens dat
deze kapot zou kunnen zijn, deze sensor zit ook vastgesoldeerd op de
printplaat ,niet uitwisselbaar)
tijdens rijden of wanneer de storing er weer inkomt zie ik geen afwijkende waardes verder, alles werkt okay !
toch voorzichtig positief...het probleem blijft zich rond het inlaattraject/druksensor/egr bevinden, de rest van de componenten zijn gewoon goed ! daar twijfel ik niet meer over.
zoals eerder aangegeven dit is gebeurd na reiniging gasklephuis en egr systeem
nog steedsveel twijfels over het zogenaamde inleren, ik heb dat dus handmatig gedaan ( tijd accu los, tijd alleen op contact, daarna pas starten en gas geven. de vraag is dus heeft het inlaattraject en gasklepjhuis zich echt wel ingeleerd ? aan de andere kant zijn alle waardes goed, eigenlijk valt er dus niets meer in te leren !
eigenlijk is de laatste mogelijkheid herprogrameren/meetblokkenwaardes van gasklephuis via vcds progrmma.
mogenlijk helpt dat nog.
maar die mogelijkheid heb ik zelf niet,ik kan alleen storingen uitlezen en waardes bekijken. heb het programma wel op mijn laptop maar geen licensie. dat wordt me ook veels te prijzig om zo even aan te schaffen hiervoor
ik denk dus dat ik daarmee nog aan de slag moet !?
mischien iemand hier die dit programma met licensie heeft , en dit eventueel zou willen doen voor mij ?
(kosten die hier aan verbonden zijn betaal ik uiteraard, tenminste als dat niet te gek word..
tips hierover zeer welkom !
ik kijk het nog even aan verder.
Nog even een tip
Koolstoffilterklep test is 1 ding.
Wat je hier mee vergeet dat de slang die vanaf de klepnaar inlaat lek kan zijn
Ondanks dat ik zelf alles gecontroleerd had was deze wel lek. En dat had ik toch echt goed gecontroleerd.
Koolstoffilterklep test is 1 ding.
Wat je hier mee vergeet dat de slang die vanaf de klepnaar inlaat lek kan zijn
Ondanks dat ik zelf alles gecontroleerd had was deze wel lek. En dat had ik toch echt goed gecontroleerd.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1624
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Marco,
Ik wil wel even bij je langsrijden met VCDS om de gasklep in te leren. Moeten maar even kijken wanneer beste uitkomt. Mvg
Ik wil wel even bij je langsrijden met VCDS om de gasklep in te leren. Moeten maar even kijken wanneer beste uitkomt. Mvg
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
- edje13
- Audi A2 clublid
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
- Locatie: Sittard-Geleen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@marcoa2 , volgens mij is jouwn accu nog de originele fabrieks accu. Ik had nl dezelfde ( ook zonder herkenbare stempel). Bij de vag dealer hier over bevestiging gekregen.