Voorstellen Peter_Audi_A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 dec 2020, 19:03 2 x

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en mijn A2 (met een aantal kwaaltjes) bij de bekende dokter in Waalwijk gebracht.

Een donkergroene A2 3L was mijn leenauto, zo kon ik ook eens ervaren hoe een dieselgestookte A2 met automatische (robot)bak rijdt.

Na een paar dagen kon ik de auto weer ophalen.

Met een ander gebruikt stuurhuis (het oude stuurhuis lekte olie), 2 rubber afdichtingsringen voor de olieafscheider, 2 nieuwe koppelstangen
voor de stabilisatorstang en als klap op de vuurpijl een setje gietstalen draagarmen als vervanging voor de plaatstalen uitvoering.

Kost wat, maar dan heb je ook wat. Mijn A2 kan er ieder geval weer een poosje tegen, met dank aan de A2 dokter. :thumbmin:
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

04 dec 2020, 19:54 1 x

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je bevindingen met de 3L
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 dec 2020, 22:41 1 x

Johan 3L schreef:
04 dec 2020, 19:54
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je bevindingen met de 3L
Tsja, wat zal ik er van zeggen.
Het is een auto die je moet leren rijden.

Je stuurt de bak (zoals elke automaat) met het gaspedaal, en dat is een wat fijngevoeliger bezigheid vergeleken met een handgeschakelde auto.

Ineens vermogen vragen (lees het gaspedaal diep intrappen) levert een vertraagde reactie op (de auto schakelt eerst 1 of 2 trappen terug)
Gas loslaten levert het omgekeerde op, met het gevolg dat je bij hernemen of traag optrekken of een terugschakelende bak krijgt (in beide gevallen ook weer vertraagde reactie)
Om dit te voorkomen het is verstandig (nog meer) te anticiperen en het gaspedaal subtiel te bedienen, maar dat valt in het drukke spitsverkeer soms niet mee ...

Heeft denk ik ook te maken dat de deze automaat niet is uitgerust met een koppelomvormer die de overgangen tussen de diverse versnellingen dempt
en waarmee je tijdens het schakelen toch vermogen over kunt brengen.

Blijf het desondanks wel knap vinden hoe goed rem/gas/koppeling samenwerkt bij het wegrijden. Zelfs op een (flauwe) helling kun je zonder gebruik van de
handrem gladjes wegrijden door de voet van rem naar gaspedaal te brengen ...
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

05 dec 2020, 11:20 0 x

Je omschrijft het gevoel goed.
Het is inderdaad een "stijl van rijden", anders dan een normale automaat en handbak.

Echt vlot rijden is er niet bij.
Ik, persoonlijk, vind dat heerlijk rijden.
Eigenlijk jammer dat ze steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen. Deze 3L uitvoeringen.
Blijven de "normale" diesel en benzine A2's over.

Was je het andere onderstel, en koetswerk (details) al opgevallen?
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 dec 2020, 11:42 0 x

Johan 3L schreef:
05 dec 2020, 11:20

Was je het andere onderstel, en koetswerk (details) al opgevallen?
de 4-gats wielen zouden zo onder mijn oldtimer golf passen, en inderdaad, door de smallere wielbogen
voor en achter past deze A2 nog beter in mijn smalle garage ... ;)

De A2 is op zich al een ingenieurs-auto cq. concept-auto
die nooit gebouwd had mogen worden, de 3L is dit in de overtreffende trap ...

De echte liefhebber met gevoel voor de techniek is zuinig op de auto,
en laat het gangstellermechaniek bijstellen als de auto niet lekker meer schakelt/koppelt.

Het is wat dat betreft jammer dat er nooit een benzine A2 4L is geleverd,
de overlevingskans van het gangstellerprincipe zou dan groter zijn geweest.
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

05 dec 2020, 13:19 0 x

Tot slot nog even een leuke wetenswaardigheid.
VW is destijds met de Lupo gekomen in de 3L uitvoering.
Daarna kwam Audi met de A2 3L.

Men bedacht dat Seat ook een 3L uitvoering moest hebben en daarmee was het concept Arosa 3L geboren.
Afbeelding

Echter nooit in productie gekomen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 aug 2021, 12:32 1 x

Afgelopen week begon ineens het motorlampje te knipperen en de motor beroerd te lopen.
Uitlezen bij de garage leverde een misfire op cilinder 1 op.
Penbobine vervangen en het het probleem was daarmee weer opgelost.

Voor mij de 3e penbobine, sinds ik de auto in bezit heb (9 jaar) en kort voor aanschaf was er al eens een penbobine vervangen.

Achteraf gezien vond ik de A2 al een paar weken niet helemaal lekker lopen,
maar ik dacht dat het tussen de oren zat ...
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 aug 2021, 15:45 1 x

Bobines komen en gaan :mrgreen:

Is het idee om zelf een uitleesapparaat aan te schaffen? Voor dit soort fouten is uitlezen wel handig en een bobine zelf vervangen is sneller dan een afspraak maken bij de garage .
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 aug 2021, 16:50 1 x

Spinazie schreef:
07 aug 2021, 15:45
Bobines komen en gaan :mrgreen:

Is het idee om zelf een uitleesapparaat aan te schaffen? Voor dit soort fouten is uitlezen wel handig en een bobine zelf vervangen is sneller dan een afspraak maken bij de garage .
De garage zit bij mij op loopafstand, dit soort klusjes doen ze er even tussendoor. Penbobine hadden ze niet liggen,
kon hem de volgende morgen vroeg weer ophalen. Kost geld, maar de snelle service is ook wat waard ...

Het enige sleutelen wat ik doe, is de halfjaarlijkse wissel van bandenschoeisel. De rest laat ik zoveel mogelijk aan de garage over.
Het begint, nu de auto wat ouder wordt, wel een uitdaging te worden om het kostentechnisch nog leuk te houden in verband met reparaties.
Vandaar ook het uitstapje naar de A2-dokter voor het gebruikte stuurhuis en nog wat onverwachte extra's.
Gebruikersavatar
Vriendje
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

07 aug 2021, 23:44 3 x

Johan 3L schreef:
05 dec 2020, 11:20
Je omschrijft het gevoel goed.
Het is inderdaad een "stijl van rijden", anders dan een normale automaat en handbak.

Echt vlot rijden is er niet bij.
Ik, persoonlijk, vind dat heerlijk rijden.
Eigenlijk jammer dat ze steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen. Deze 3L uitvoeringen.
Kom nou toch, ga toch weg!
"Echt vlot rijden is er niet bij"??? Nou, ik wil wel eens een sprintje trekken met je!!!

De mijne is getuned en heeft 83 PK. Met zijn 830 kg gewicht is dat 10 kilo per PK.
Mijn vorige auto, een Lupo 3L, was niet getuned en dus 61 PK. Maar echt geen traag autootje hoor!
De Garrett turbo met dynamische geometrie komt bij 2000 toeren al in, dus trekken doet hij wel.
De bak schakelt niet echt snel (de A2 wel veel sneller dan de Lupo), dus dat levert wel enige vertraging op. Het is bepaald geen DSG!
Maar ik zou best wel eens een wedstrijdje willen houden...

En over "de stijl van rijden": je moet het schakelen aan de auto overlaten. Dus niet je gas even minderen als jij wilt dat hij gaat schakelen. Niet doen, gewoon je rechterpoot stilhouden, dan schakelt hij heel soepel. Bij een kickdown (volgas) schakelt hij inderdaad één of twee gangen terug. Hij schakelt direct van ECO-modus (45 PK) over naar Sport-modus (61 PK, de mijne 83 PK) en schakelt grootverbruikers zoals airco, elektrische verwarming, achterruitverwarming en stoelverwarming uit om alle energie aan snelheid te besteden. Als je plankgas blijft geven, dan gaat het goed. Je bent echter snel geneigd om het gaspedaal een klein beetje los te laten omdat het best wel hard gaat, maar dan is het gelijk einde-kickdown, dus in ene weer terug naar 45 PK en zo en dat verloopt soms wat houterig. Maar blijf je plankgas geven totdat er weer opgeschakeld is en de auto op snelheid is (want daarom gaf je toch plankgas), dan verloopt het allemaal heel soepel en voorspelbaar. Dus: vertrouw op de computer en piel niet te veel met het gaspedaal. Met de standen ECO-automaat, Sport-automaat en Sport-tiptronic is de bak een genot om mee te spelen. Mijn niet getunede Lupo 3L (Cw 0,29) had een top van 184 echte km/uur (196 op de teller). Hij was toen 18 jaar oud en de teller stond op 700.000. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat mijn getunede A2 haalt met zijn betere stroomlijn (Cw 0,252), 16 jaar oud en 300.000 op de teller. Overigens rijd je een 3L niet voor de snelheid, maar voor de zuinigheid; een andere tak van sport die minstens even leuk is!

Wie wil, mag tijdens de clubdagen wel eens een stukje met mijn auto rijden. Zo kunnen we auto's vergelijken.
Plaats reactie