Mijn 1.6 FSI
Geplaatst: 19 jan 2015, 10:00
Al heb ik mezelf al eerder voorgesteld, vind ik het toch leuk mijn blauwe gevaar hier wat nader in de schijnwerpers te zetten.
Ik heb een jaartje rondgereden in de gele Colour Storm met 1.4 motor. Net als bij een eerder A2 ervaring ontstond toch het gevoel in sommige situaties wat ‘ondergemotoriseerd’ rond te rijden. Bijna een jaar geleden kwam het blauwe voorwerp uit dit topic tegen. Hoewel ie al 159.000 km’s had gereden moest en zou ik ‘m hebben.
Het onderwerp van mijn affectie (je moet toch iets van een voorliefde voor dit type auto hebben) is een Sprintblauwe 1.6 FSI met S-Line sportpaket Plus. Naast de S-Line features heeft deze versie automobilistische lekkernijen als als een zwarte dakhemel, het stuurwiel met geperforeerd leer, sportstoelen met leer en stof ‘Speed’, zwartomlijste meters en FIS.
De eerste eigenaresse (Frau Dokter) had de goede smaak ook nog het HighTech pakket toe te voegen en radio Symphony te kiezen icm Bose luidsprekers. Doorslaggevend voor mij was echter de kleur. Sprintblauw pareleffect was alleen voorbestemd voor A2 CS. Maar na achterlaten van € 2.800,00 voor een Sonderlackierung was Audi bereid deze A2 in dezelfde kleur te spuiten. Purist als ik ben is ie nu gelijk aan de S-Line auto uit de folder uit 2003.
Ik vind de 1.6 een prettige motor. In de stad kun je rustig op het koppel met de rest van het verkeer meekomen zonder ooit boven de 3.000 toeren te komen. Mocht je de behoefte hebben op te schieten dan wordt een diepere trap op het gaspedaal beloont met meer kracht en een kernachtige brom.
Van mij had ie een zesbak mogen hebben. Op langere autobaanritten is ie wel wat luidruchtig omdat ie best toeren wil draaien.
Erg prettig is ook het S-Line sportfahrwerk. Ik vond een A2 met standaardonderstel altijd wat onrustig. Vaak rolt ie ook wat om z’n lengte-as. Ik merk nauwelijks dat het onderstel stugger is, maar hij rijdt strakker, rustiger.
Natuurlijk heeft een auto van die leeftijd en die km stand wat gebreken en uiteraard valt de rekening altijd hoger uit. Behalve een grote beurt met distributie (en waterpomp, spanrollen), twee homokineten, diverse interieurdelen (o.a. nieuwe lichtschakelaar, nieuwe knopjes op de airco, nieuwe rugleuningvergrendeling) is ook het OSS geheel gereviseerd.
Verantwoordelijk voor de huidige goede staat is de bij velen bekende garage Terpstra in Sexbierum die ook z’n hand niet omdraaide voor reparatie van het dak. Erg tevreden.
Nu km’s maken met deze fijne kar.
Als ie in ’t voorjaar verlost wordt van zijn winterwielen, zal ik eens wat fraaie plaatjes maken.
Ik heb een jaartje rondgereden in de gele Colour Storm met 1.4 motor. Net als bij een eerder A2 ervaring ontstond toch het gevoel in sommige situaties wat ‘ondergemotoriseerd’ rond te rijden. Bijna een jaar geleden kwam het blauwe voorwerp uit dit topic tegen. Hoewel ie al 159.000 km’s had gereden moest en zou ik ‘m hebben.
Het onderwerp van mijn affectie (je moet toch iets van een voorliefde voor dit type auto hebben) is een Sprintblauwe 1.6 FSI met S-Line sportpaket Plus. Naast de S-Line features heeft deze versie automobilistische lekkernijen als als een zwarte dakhemel, het stuurwiel met geperforeerd leer, sportstoelen met leer en stof ‘Speed’, zwartomlijste meters en FIS.
De eerste eigenaresse (Frau Dokter) had de goede smaak ook nog het HighTech pakket toe te voegen en radio Symphony te kiezen icm Bose luidsprekers. Doorslaggevend voor mij was echter de kleur. Sprintblauw pareleffect was alleen voorbestemd voor A2 CS. Maar na achterlaten van € 2.800,00 voor een Sonderlackierung was Audi bereid deze A2 in dezelfde kleur te spuiten. Purist als ik ben is ie nu gelijk aan de S-Line auto uit de folder uit 2003.
Ik vind de 1.6 een prettige motor. In de stad kun je rustig op het koppel met de rest van het verkeer meekomen zonder ooit boven de 3.000 toeren te komen. Mocht je de behoefte hebben op te schieten dan wordt een diepere trap op het gaspedaal beloont met meer kracht en een kernachtige brom.
Van mij had ie een zesbak mogen hebben. Op langere autobaanritten is ie wel wat luidruchtig omdat ie best toeren wil draaien.
Erg prettig is ook het S-Line sportfahrwerk. Ik vond een A2 met standaardonderstel altijd wat onrustig. Vaak rolt ie ook wat om z’n lengte-as. Ik merk nauwelijks dat het onderstel stugger is, maar hij rijdt strakker, rustiger.
Natuurlijk heeft een auto van die leeftijd en die km stand wat gebreken en uiteraard valt de rekening altijd hoger uit. Behalve een grote beurt met distributie (en waterpomp, spanrollen), twee homokineten, diverse interieurdelen (o.a. nieuwe lichtschakelaar, nieuwe knopjes op de airco, nieuwe rugleuningvergrendeling) is ook het OSS geheel gereviseerd.
Verantwoordelijk voor de huidige goede staat is de bij velen bekende garage Terpstra in Sexbierum die ook z’n hand niet omdraaide voor reparatie van het dak. Erg tevreden.
Nu km’s maken met deze fijne kar.
Als ie in ’t voorjaar verlost wordt van zijn winterwielen, zal ik eens wat fraaie plaatjes maken.