Mijn 2de A2 - 1.4TDI 90PK met OSS en NaviPlus + info over import naar België

Stel hier jezelf en je A2 voor.
marciemarc

21 mei 2015, 21:52 0 x

Ik ben deze week een A2 in Duitsland gaan kopen, ik had al eenzelfde 90PK versie maar die heeft wel wat veel kilometers (213.000km) en mijn vrouw moet toch echt een betrouwbare wagen hebben.
Eigenlijk is dat een smoes om een nieuwe A2 te kopen, want de oude doet het ook nog elke dag prima.
Ik was al maanden via Autoscout24 aan het volgen wat er zoal voor andere A2's werden aangeboden, en zo kwam ik op de wagen die ik dus gisteren ben gaan ophalen in Paderborn.
Wat is er zo speciaal en beter dan onze huidige A2 aan deze nieuwe:

Het is er een met zo'n prachtig OpenSkySysteem, hij heeft licht beige bekleding, electrische ramen voor EN achter, CruiseControl (GRA), NavigationPlus (oftewel een RNS4,1 DX TravelPilot - 2din radio), hij is geproduceerd op 19.5.2005 en uitgeleverd op 9.6.2005. Echt een van de laatste modellen dus. En hij heeft pas 138.000km, dat is dus gemiddeld 13.800km per jaar, en dat is niet veel voor een diesel.

Eerst had ik een veel kalere versie in Italië gevonden met zelfs maar 83.000km. De particulier die deze auto te koop had staan, reageerde echter niet op mijn emails en zal wel gedacht hebben dat zo'n buitenlander niet te vertrouwen is. Achteraf hoorde ik ook dat de Italiaanse auto's op hun beurt ook niet te vertrouwen zijn, vooral voor wat betreft kilometers. Geen echte check op kilometers zoals dat hier in België (Car-Pass) bijvoorbeeld gebeurt.

Nee, ik heb dus een Duitse autohandelaar vertrouwd op zijn goede reviews en een aanbetaling gedaan. omdat ik anders misschien wel voor niks die hele rit zou maken. Kom je daar aan en dan is de wagen net voor je neus verkocht. Ik was er zo weg van, vond het zo'n goede aanbieding dat ik dus echt dacht dat ik hem maar snel moest gaan kopen. Dus gisteren ochtend vroeg vertrokken, ik moest ten laatste om 11u aankomen, anders kregen we de tijdelijke uitvoerkentekens niet meer geregeld. Het Strassenverkehrsamt was namelijk maar tot 12u open. Dus ik kwam er om 11u15 aan, heb de wagen rondom bekeken en de handelaar vertelde dat hij technisch prima in orde zou zijn, hij had hem immers zelf 400km verderop gaan inkopen bij een particulier, en persoonlijk met de wagen naar zijn bedrijf gereden. Dus we hebben maar snel alles geregeld om het kenteken in orde te brengen.
Ik rij weg met de wagen, en werkelijk...wat een genot. Wat een verschil met onze oudere A2. Veel stiller, alle extra opties bekijken, knopjes uitproberen, alles gaat goed, ow ja...even dat panoramadak proberen. Knak, kraak, rtssjjj, ahum...ow jee ! Het dak gaat met veel lawaai open, ik denk, doe maar weer gauw dicht, jammer dat gaat dus niet meer. Hij trekt krom, links wil wel dicht, rechts blijft ie hangen. Dan maar even met de hand helpen, hij gaat redelijk dicht, maar sluit niet goed meer. Met windgeruis terug naar de handelaar, ik was slechts 10km bij hem vandaan.
En dan begint de film die je niet wilt meemaken. "we zullen eens nazien of we er iets aan kunnen doen, maar je hebt de auto gekocht in de staat zoals hij zich bevond. Gisteren werkte het dak nog prima, de baas is helaas niet meer aanwezig, geld geven wij niet terug, omruilen kan niet, jouw wagen is officieel uitgevoerd, helaas we kunnen niks voor je betekenen, dan moet je morgen even terugkomen als de baas er weer is" Ja, doei ! Ik kom niet nog een keer 340km op en neer rijden, om dan van de baas te horen, jammer maar helaas.

Ik voel me behoorlijk dom, voel me bedrogen, ik zie geen oplossing, mijn gevoel zegt dat zo'n reparatie heel duur is, en eenmaal thuisgekomen met de wagen (inclusief windgeruis tot en met) ga ik dus meteen op het internet op zoek naar een oplossing. Daar wordt ik niet vrolijk van, reparatie is vrijwel niet mogelijk. Audi dealers die tussen de 2000 en 3000 euro vragen voor het vervangen van het dak. Zoeken, zoeken, en lezen (vooral in het Duits natuurlijk) en dan kom je opeens erachter dat iedereen alleen maar praat over Rinner Bad Tolz. En daar ligt dus de oplossing ? Hey, dat is 750km ver weg... En hoeveel gaat dat kosten en wie gaat dat betalen ?

Vandaag de handelaar gebeld, de baas was vriendelijk, dat moet ik echt zeggen. Ik weet dat het een bekende "Krankheid" van de Audi A2 is, zegt ie. Hij wil de wagen dus niet terugnemen, ik moet proberen om bij mij in de buurt een handelaar te vinden die het kan fixen, en de rekening van die herstelling moeten we dan samen nog maar eens bespreken. Ik proef aan zijn houding dat hij wel iets wilt vergoeden, maar natuurlijk nooit 2000-3000 euro. Ik denk eerder dat hij 50-50 wilt doen voor een herstelprijs tussen de 250-750 euro. Dus ik ga verder zoeken naar oplossingen.
Er wordt op de verschillende fora ook veel gesproken over de coulance garantie. De norm in Duitsland ligt duidelijk anders dan in België. Ik heb namelijk bij mijn plaatselijke Audi dealer gevraagd, en hun antwoord was dat er inderdaad een bekend probleem met de OSS systemen bekend was, maar daarop wordt in geen geval meer dan 5 jaar of 100.000km coulance garantie op gegeven.
In Duitsland is de norm: altijd netjes op onderhoud bij een Audi dealer + maximaal 10 jaar oud.

Mijn wagen wordt dus binnen 14 dagen precies 10 jaar oud. En hij heeft altijd zijn onderhoud bij een Audi dealer gehad. Vandaag, nog geen 24 uur later na mijn domste aankoop ooit, dus een geniale oplossing gevonden dankzij de heren van Audi Rinner in Bad Tolz. Ik heb een afspraak halverwege juni gemaakt en heb per email een bevestiging op zak dat mijn OSS volledig kosteloos wordt vervangen door een nieuw dak ! Ik moet alleen de vervangwagen betalen omdat ik natuurlijk niet de hele dag wil blijven rondhangen in die garage met vrouw en kinderen. We gaan er dus een leuk uitstapje van maken.

Als alles achter de rug is, gaan we pas houden van onze nieuwe A2. Heel veel zelfs denk ik, want verliefd was ik natuurlijk al vanaf de eerste seconde.

Greetz,
Marciemarc
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 mei 2015, 22:04 0 x

Wat een verhaal, smakelijk verteld. :-) Het is wel een van de nadelen om een auto in Dld te kopen, het exportkenteken noet je inderdaad voor 12 ophalen. Wij hadden het vooraf aangevraagd en bij de garagehouder laten afleveren. Onder druk van de tijd loop je dus het gevaar te snel een beslissing te nemen ...

Tijdens het lezen kreeg ik diverse malen de neiging om het verhaal te onderbreken om een reactie te plaatsen met het advies direct contact te zoeken met Rinner. Het verhaal bleef me echter boeien tot het einde waar je gelukkig met dezelfde naam op de proppen kwam. :-D

En wat een geluk dat je een van de laatsten hebt die nog binnen garantie gerepareerd kan worden! Dat zullen veel toekomstige kopers helaas niet meer kunnen.

Autohaus Rinner staat erom bekend dit zeer professioneel uit te voeren, daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Maar het kost ze wel een hele dag werk, ik neem aan dat je de dag ervoor naar Dld afreist? Anders moet je in het holst van de nacht vertrekken ....

In elk geval succes en we zien het vervolgverhaal met foto's graag tegemoet!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
luukske
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

21 mei 2015, 22:42 0 x

Het is inderdaad een spannend verhaal geworden, maar met een hopelijk goed einde. nu nog de foto's :x
Audi_gekkie

21 mei 2015, 23:03 0 x

Wauw wat een mooi voorstellen Marciemarc. =D>
Slechte smoes die 213.000km om een andere A2 te kopen. ;) Forumlid Dirck heeft net een sloper TDI gekocht met ruim 820.000 op de teller!

Maar uuh welkom hier op het forum met je niet allerdaagse A2. Eén met best veel opties en ook nog eens één van de laatst geproduceerde.
Jammer van het probleem met de OSS. Tja liefde :x maakt blind.
Misschien hebt dit tijdelijk bij je OSS?
[enter link description here](http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/OSS)

De kilometerstand is inderdaad erg laag voor een TDI. Heb je het gecontoleerd door het te laten uitlezen via VCDS?

Ik wens je veel plezier op dit forum en met je nieuwe aanwinst.
Foto's zijn gewenst.
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

21 mei 2015, 23:14 0 x

@marciemarc ,

Welkom op het forum.

leuk uitvoerig verhaal heb je ervan gemaakt ,jammer dat er problemen zijn geweest.

kan iedereen overkomen toch.

Maar gelukkig dat je het OSS kan repareren en nog garantie hebt.

Ik wens je veel plezier met jullie nieuwe aanwinst in de toekomst en mischien zien wij je eens bij een meeting in Nederland of wellicht willen meerdere A2 forumleden eens een dagje belgie doen in de toekomst ?

ben benieuwd naar de foto's...

Groeten,

Rolf

Almere
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Dirck

22 mei 2015, 16:58 0 x

824.632 Km bij aankoop, nu iets meer...!

Ja en het OSS, na verwijderen Duck Tape de rails gereinigd en dit ging dus erg voorzichtig dus niet gelijk vol op die knop en viel mee...
Dicht doen ging zwaarder maar na reinigen toch redelijk vlak dicht...

Na waterslang test 2 stukjes ducktape op die plekken binnen gedaan omdat rubbers ouder zijn...
Nu waterdicht en wie komt helpen met de vele lijmresten op het dak zelf...

Viel mee, na dit bericht ben ik wel blij dat ik dit thuis probeerde en niet onderweg na aankoop...
marciemarc

22 mei 2015, 21:59 0 x

Bedankt voor jullie berichten, leuk om te zien dat het jullie interesseert hoe ik aan mijn tweede A2 ben gekomen. De andere A2 gaat natuurlijk in de verkoop, maar eerst moet ik de wagen op Belgisch kenteken krijgen en dat verhaal begon vanochtend als volgt:

### Een A2 importeren vanuit Duitsland naar België

De Duitse handelaar heeft me netjes alle papieren van de wagen bezorgd: Gelijkvormigheidsattest, Fahrzeugbrief, Ongeldig gemaakt Kentekenbewijs deel II van de vorige eigenaar, mijn tijdelijke Uitvoerkentekenbewijs deel I en deel II, een de koopovereenkomst. Uiteraard ook twee sleutels, het onderhoudsboekje, diverse facturen van onderhoud en herstellingen, en de complete map met instructieboekjes.
Met al deze papieren vertrek ik deze ochtend naar het grootste keuringsstation in Belgisch Limburg, Alken. Daar zit op maandag, woensdag en vrijdag ook een afdeling van de Douane, en dat is natuurlijk belangrijk bij een importwagen. Daar aangekomen vraag ik eerst maar even of ik wel de juiste weg bewandel, maar dan wordt mij gezegd dat de douane daar alleen is om de reeds geïmporteerde en gekeurde wagen te valideren om van een Belgisch kenteken te voorzien. Ik moet dus naar een totaal andere locatie om eerst de import en een vignet 705 te regelen, bij het entrepot in Bilzen/Genk moet ik zijn. Dat is pas zeer recent opengegaan op deze plaats, het ligt verscholen achter een groot Bruno's tankstation op het industrieterrein dichtbij de Ford fabrieken. Daar aangekomen moet ik eerst een half uur wachten vooraleer ik aan de beurt ben. Ik geef alle papieren en meteen krijg ik al te horen dat ik de wagen zo niet kan invoeren. Aangezien de verkoper geen particulier was, maar een handelaar is een verkoopovereenkomst (Verkaufsvertrag) dus niet voldoende. Ik moet een rekening hebben met volgende kenmerken: De naam adresgegevens van de handelaar inclusief zijn BTW-nummer (MehrwertsSteuerNummer), het chassisnummer en de kilometerstand van de wagen, de verkoopprijs, dat de factuur betaald is, en ondertekend en gestempeld door de handelaar. Ik kreeg van de douane het mailadres waarop ik de factuur mocht mailen. Ik ga buiten dus even een telefoontje doen, de handelaar waarmee ik nog een akkefietje moet regelen over het defecte panoramadak, is meteen welwillend om mij snel een factuur te mailen. Binnen 5 minuten komt de mail aan, en ik stuur hem door naar het entrepot van de douane, dat mailadres was ietwat te moeilijk om direct aan de handelaar door te geven: kant.douane.entrepot.genk(at)minfin.fed.be
Ik loop naar binnen, en meteen wordt de uitgeprinte factuur aan mij overhandigd. Ik moet wel opnieuw op mijn beurt wachten. Weer een half uur later ben ik aan de beurt, en 15 minuten later en 0,03 Eurocent armer (echt waar !) krijg ik het roze formulier met het benodigde vignet 705. Hiermee kan ik naar de autokeuring.
Terug naar Alken dus, en daar ga ik in de rij staan bij poort 1, hier worden alleen de wagens voor 2de hands verkoop en de importwagens gecontroleerd. Tijdens de controle wordt er gevraagd naar de verplichte brandblusser en fluovestjes. Tsja, dat is natuurlijk weer dom van mij, en ik denk al meteen dat mijn auto hierop wordt afgekeurd. Nee hoor, dat is meer iets voor de politie blijkbaar. Er wordt zelfs geen aanmerking over gemaakt. Wel een reden voor afkeuring is een dimlicht dat te hoog staat afgesteld. Een rode kaart dus en de kosten voor de keuring zijn 60,50 euro.
Ik rij een beetje in de buurt rond om een garage te vinden waar ze mijn lichten kunnen regelen. Die vind ik snel en voor 10 euro zijn de lichten nu goed afgeregeld. Terug (voor de derde keer) naar het keuringsstation. Ik sluit aan in de rij voor poort 2 (herkeuringen) en ben snel aan de beurt. De lichten gecheckt en dan mag ik doorrijden naar de kassa. En nu ik het bedrag van 15,80 heb betaald krijg ik een groene kaart, een Car-Pass formulier en een inventarislijst waarop alles beschreven wordt dat er bij een volgende verkoop van de auto bij hoort te zijn. Het roze inschrijvingsformulier is weer een stapje verder ingevuld en gestempeld.
Nu moet ik met dit formulier bij mijn verzekeringsmakelaar langsgaan. Die ligt in Lanaken, opnieuw een 30-tal kilometers rijden dus. De verzekeringsmakelaar moet een stempel op het roze formulier zetten waarmee bewezen is dat de wagen verzekerd is.
Als dat eenmaal gedaan is, kun je kiezen: Je laat het door de makelaar naar Brussel sturen, en dan duurt het een aantal dagen tot een week voordat je een nummerplaat en kentekenbewijs (inschrijvingsformulier) thuisgestuurd krijgt. Wil je het sneller regelen, dan moet je met het roze formulier naar Alken. Maar zoals in het begin van dit verhaal gezegd, alleen op maandagochtend, woensdagochtend of vrijdag (tussen 8u30 en 15u45). De douane moet namelijk valideren dat het vignet 705 geregistreerd staat en dan pas kan de D.I.V. het roze formulier verwerken. Heel vreemd, bij het inleveren van het roze inschrijvingsformulier bij de D.I.V. in Alken wordt ook mijn originele Duitse tijdelijke kentekenbewijs deel I en deel II ingenomen. Feitelijk kan ik nu dus niet meer naar huis rijden, want van de tijdelijke Duitse nummerplaten heb ik dus geen papieren meer. De dame van de D.I.V. bevestigd ook dat dit een beetje een vreemde zaak is, maar het moet nu eenmaal zo. Ik vraag voor een kopie van deze papieren en die krijg ik. Daarmee zal het wel in orde komen, mocht ik worden aangehouden tijdens het weekend. De eerstvolgende werkdag zal de Belgische nummerplaat bij mij thuis worden bezorgd, dat is dus in dit geval a.s. dinsdag.

Deze lap tekst is natuurlijk alleen interessant voor Belgische lezers, en voor mezelf, mocht ik ooit nog eens een auto willen importeren. Dan kan ik hier nalezen hoe dat ook alweer in zijn werk ging en hoop ik dat we weer geleerd hebben.

Foto's volgen natuurlijk ook nog. Maar niet even snel/snel, ik wil mooie foto's maken en daarvoor moet de wagen ook nog eens netjes gepoetst worden.

Greetz,
Marciemarc
HansJan
Moderator

22 mei 2015, 22:50 0 x

Dat gaat bij ons toch een stuk minder omslachtig. Het enige voordeel wat ik zie is dat ze een km-stand op papier van de handelaar overnemen (wat ook nog geen 100% garantie is) en het kenteken snel beschikbaar is.

Ter illustratie:

In NL vraag je een eendagskenteken aan. Daarmee meld je je bij het RDW met de autopapieren en optioneel keuringspapieren die 1-1 worden overgenomen, auto wordt door RDW keurmeester gecontroleerd en km- stand overgenomen, je betaalt daarna de administratiekosten, doet BPM aangifte (extra belasting gebaseerd op bruto catalogusprijs, uitstoot en bouwjaar) bij belastingdienst, betaalt rest BPM (voor de A2 plm €300) en wacht dan geduldig op het nieuwe kentekenbewijs.

Daarmee vervoeg je je naar een automaterialenhandel en laat de platen maken. Tussentijds mag je niet met de auto rijden maar kan hem op basis van chassisnummer wel verzekeren. Invoer duurt zo ca. 5-10 werkdagen.

Succes verder!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Audi_gekkie

22 mei 2015, 23:02 0 x

Wederom een geweldig verhaal Marciemarc.
Ben je een schrijver/journalist of zo? Zo niet dan moet je dat worden. :)
JDuijnker

23 mei 2015, 09:29 0 x

Mooi verhaal!! En ook ik ben benieuwd naar je mooie TDI. Wij zochten ook naar een exemplaar met OSS maar bewust vanaf gezien ivm de vele verhalen over storingen en dure reparaties.
Plaats reactie