a2 1.4TDI uit dld geïmporteerd

Stel hier jezelf en je A2 voor.
falcon

21 jul 2010, 13:25 0 x

De vorige auto, een golf 3 tdi had bijna 4 ton op de klok, het werd tijd voor wat anders. Liefst wel een tdi, liefst 4/5 deuren, maar graag ook zelfde gewichtsklasse. Dan kom je al snel uit bij een A2. Getwijfeld tussen een 1.2 en een 1.4. De 1.2 is op bais van 25000 km al gauw zo'n 1200 e/jr goedkoper. Maar de hogere aanschafprijs, de onzekere "gangsteller" en de onzekerheid over wellicht veranderende wegenbelastingen heeft me toch doen besluiten te zoeken naar een 1.4. Daarnaast was ik erg gecharmeerd van het OSS (open dak) en die vind je niet op de 1.2.
In Duitsland zie je toch vaak wat lagere kilometerstanden met meer opties, dus na beetje heen en weer mailen 300 km naar DLD gereden. Proefrit gemaakt, voelde goed, dus auto meteen meegenomen (met duitse platen naar NL gereden). Dag later naar RDW gereden en overgeschreven. Meteen APK erbij, daar werd nog eens bevestigd dat het en goede koop was. BPM formulier (via internet ingevuld) afgeven en weekje later had ik kentekenbewijs in huis.
De uitvoering: 1400 AMF motor uit 2001, modeljaar 2002.
Advance pakket: airco, metallic, radio, dubbele bodem
Hightech pakket: oss, pdc, handsfree
Style pakket: stuur leer, spiegel + grepen in kleur, 15" alu, stoelhoogte, ABcv
130.000 km op de teller dus kan nog hele poos mee!
Wilde er wel erg graag cruise control in hebben, dus heb een hendel via ebay besteld, met een kant en klare kabelboom voor naar de computer. Kost wel even tijd, maar erg leuk zelf te doen.
Hele fijne, degelijke auto!
Enige minpuntje is de softlak op de buttons van de airco en radio. Deze zijn versleten, en volgens mij moet je dan je complete bedieningsdeel van de airco vervangen in plaats van de losse knopjes.
Enkele foto's in het fotoalbum: http://www.audi-a2.nl/gallery/album.php?album_id=41
sanders

22 jul 2010, 22:41 0 x

welkom falcon,

mooie keus gemaakt heb gelijk even je foto's bekeken ziet er netjes uit je a2.

heel veel rij plezier.

gr sander
falcon

01 feb 2011, 14:46 0 x

Afgelopen weekend het wiellager vervangen. Kost zeker wel een paar uurtjes, maar dan heb je ook een geruisloos draaiend voorwiel :)
Had een lager besteld in Dld, alsook de doppenset om de moer van de aandrijfas te halen (oude met imbus 19) en weer vast te draaien (nieuwe 12-kant sw36). Verder bij de VW dealer de benodigde moertjes en soort van loctite gehaald om de boel weer in elkaar te zetten.
Uit elkaar halen ging verrassend makkelijk. Bijna alle moeren wilden prima los. Ik was bang dat de aandrijfas stevig verlijmd zou zitten in 't oude lager, maar 1 tik op 't einde van de as en hij was los. De strategie was om het gehele wiellager-huis los te maken omdat ik niet het speciale gereedschap had om het lager uit en in de fusee te persen. Daarom moest dus ook de stuurkogel los (normaal hoeft dat niet). In het begin zat de stuurkogel nog vast geklemd en kon ik de moer eenvoudig los draaien, maar toen schoot de kogel los en begon de draad mee te draaien. Deze kun je van boven af tegen houden met 'n imbus sleutel, maar het ijzer is zo zacht dat deze vrijwel meteen door draaide. Ondanks de wd40 weigerde de moer verder los te komen. Vervolgens met de slijptol 2 kanten van de moer af geslepen en toen kon ik 'm met de hand eraf draaien. Daarna de veerpoot los en toen was de wiellager huis los. Vervolgens geprobeerd met een ijzeren buis en een moker het wiellager uit de fusee te meppen. Vergeet het maar, lukt niet. Toen naar de lokale hobby-garage, waar ze een pers hebben. Daarmee was 't een fluitje van een cent, maar dan merk je pas hoe vast het lager geklemd zit (schoot met een knal los). Vervolgens ook het nieuwe lager over te buitenschaal weer in de fusee gedrukt met de pers. Dat wilde ik eigenlijk doen door het wiellager-huis een uurtje op 200 graden in de oven te leggen en het lager een nachtje op -18 in de vriezer. Volgens de oosterburen zou het er dan zo met de hand in geduwd kunnen worden. Maar met een pers in de buurt ga je natuurlijk niet lopen prutsen.
Vervolgens de hele handel weer in mekaar gezet. Nog wel even de vraag hoe de stuurkogel weer vast zou moeten. Tip van de hobby-garage was om een krik onder de stuurkogel te zetten en dan met een koevoet de kogel (die conisch is) klem zetten. En dat bleek inderdaad de truuc om te zorgen dat de bout niet doordraait. Daarna de aandrijfas met speciaal borgmiddel vast gezet en de nieuwe wielmoer met 120 nm aangedraaid. Vervolgens draagarm vastzetten, daarna de abs-sensor weer terug plaatsen, remschijf vast met schroef en de klauw erop. Als laatste wiel weer vast en een proefritje. Gelukkig geen foutmeldingen dus abs-sensor niet beschadigd.
De irritante zoemtoon door het kapotte lager bleek niet meer op te treden, dus helemaal content met het resultaat.
Paar foto's bijgevoegd, helaas niet van dat het wiellager-huis los is. Het klusje is goed zelf te doen, maar dan is het wel handig om het speciale gereedschap te huren. Dan ben je echt in 2 uur klaar. Heb er wel erg veel lol in gehad!
falcon

01 feb 2011, 14:47 0 x

en nog een laatste foto waar de remschijf weer is bevestigd.
VerA2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 feb 2011, 17:02 0 x

[quote="falcon"] Tip van de hobby-garage was om een krik onder de stuurkogel te zetten en dan met een koevoet de kogel (die conisch is) klem zetten. [/quote]

Tip van mij, iets te laat dat wel, zo had je hem ook los kunnen draaien. Dat is namelijk het voordeel van de conische passing, die klemt als je de conische pen in het gat drukt. Bijvoorbeeld door er een krik onder te zetten.

Helaas dus komt deze tip te laat maar misschien voor de volgende keer of dat iemand anders er zijn voordeel mee kan doen.

Groeten, Joop.
Gompie

01 feb 2011, 17:39 0 x

Mooi die zelfredzaamheid! Of het een koud kunstje is weet ik niet, een koud klusje was het vast wel...
Groeten, Gompie
falcon

01 feb 2011, 18:22 0 x

Koud viel nog alleszins mee, hadden de A2 zo neergezet dat we lekker in de zon konden werken en die deed goed z'n best zaterdag.
En @Joop: dat 'ie zo ook los had gekund realiseerde ik me bij 't vastzetten ook :) Weet ik 't als de linkerkant ooit nog 's kuren krijgt :)
Pyro_loe
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

01 feb 2011, 19:25 0 x

Knap werk hoor!
Romulus

02 feb 2011, 14:44 0 x

[quote="falcon"]Het klusje is goed zelf te doen, maar dan is het wel handig om het speciale gereedschap te huren. Dan ben je echt in 2 uur klaar. Heb er wel erg veel lol in gehad![/quote]Mooi werk! Het kan heel wat voldoening geven om zo aan je auto te sleutelen, dat kan ik zeker beamen (al heb ik het al een tijdje niet meer hoeven doen, immers de VW voor een Audi verruild :s hock: :lol: )
falcon

16 apr 2011, 00:44 0 x

Gister naar Bad Tölz geweest omdat m'n open sky system niet goed werkte. Ik kon het dak wel openen, maar er zat speling op de plek waar de staalkabel aan de glasplaat vast zit zodat er vertraging zat tussen het indrukken van de knop en het open gaan van het dak. Ook ging het dak de laatste 15 cm niet meer open. Na alle positieve verhalen over Audi Rinner in Bad Tölz heb ik daar maar eens een afspraak gemaakt. M'n laatste beurt bij de audi dealer was in 2005 dus om in aanmerking te komen voor coulance moest er sowieso een longlife service bij.
Woensdagmiddag om 15 uur uit NL vertrokken met m'n racefietsje achter in de auto. 's Nachts heb ik nog enkele uurtjes kunnen tukken (in de a2) om overdag fit te zijn om te fietsen :) De auto om 7:30 bij Rinner afgeleverd en zoals iedereen al beschrijft ontzettend vriendelijk ontvangen. Meteen naar het dak gekeken met mijnheer Grünwalder die volgens mij de OSS klanten begeleidt. Ik had de indruk dat de staalkabels vervangen zouden gaan worden op dat moment. De auto zou in ieder geval om 17 uur weer klaar zijn dus ik heb m'n racefiets gepakt en heb de omgeving verkend. Echt een aanrader als je daarvan houdt! 's Middags nog even een duik gedaan in het zwembad van Lenggries, 10 km onder Bad Tölz, ook een aanrader!
Om 17:00 was de auto wel klaar, alleen het papierwerk nog niet. Men liep zich meer dan nodig te verontschuldigen, maar ik vermaakte me prima bij de Barista koffiemachine tussen de nieuwe audi's in de showroom.
Uiteindelijk rond 18:00 met heer Grünwalder de auto geïnspecteerd en tot mijn grote verbazing was er toch een volledig nieuw dak in gezet, waarbij de schuivende glasplaten opnieuw gebruikt zijn. Het dak opent nu zo soepel als je je maar kunt voorstellen, geweldig.
Ik moest alleen de longlife service afrekenen en omdat ik m'n eigen castrol slx prof. olie had meegebracht kostte het me "maar" 350 euro. Daarbij ook nog eens 2 jaar mobiliteitsgarantie krijgend en 2 jaar garantie op het dak. En natuurlijk een gewassen en gezogen auto :)
Wat was ik onder de indruk van de service daar, alsof ik net een nieuwe auto van 50 mille gekocht had :)
Nog een paar foto's van het dak voor en na de reparatie hieronder. En tijdens mijn fietstochtje zag ik dat ik eigenlijk komend weekend in Bad Tölz had moeten zijn voor een leuk feestje :)
Plaats reactie