Nieuw op dit forum: mvdklip

Stel hier jezelf en je A2 voor.
mvdklip

08 nov 2010, 18:14 0 x

Hoi,

Ik heb een aantal dagen geleden het koopcontract voor een Audi A2 uit 2001 getekend. Later pas dit forum ontdekt waar ik al wat handige dingen ontdekt heb. Bijzonderheden van de A2 die ik gekocht heb:
  • Audi A2 Exclusive 1.4 benzine
  • Ebonyschwarz Perleffekt
  • Bouwjaar: mei 2001
  • Kilometers: 160.000
  • Mistlampen/breedstralers voor
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Alarmsysteem
  • Open Sky System
Het panorama schuifdak zag ik als een leuke bonus tot ik hier las over de problemen. Hopen maar dat die problemen mij bespaard blijven en anders dakje dichtdoen en terugbrengen tot gesloten panoramadak.

Ik heb de auto gekocht bij een Honda/Mazda dealer in Delfzijl met nieuwe APK, NAP en 3 maanden garantie erop. Cruisecontrol wil ik z.s.m. laten toevoegen door Marja en een setje winterbanden lijkt me ook wel aan te bevelen.

Twijfel nog om de auto direct bij afhalen (18 november) langs een ANWB keurstation te sturen. Heeft dat zin als de koop al gesloten is?
Peter

08 nov 2010, 20:38 0 x

Hoi en welkom ! Heb je al foto's ? Als je garantie hebt op de auto zou je'm nog kunnen laten keuren maar je kunt het geld natuurlijk ook in een grote beurt steken. Veel plezier alvast van je nieuwe aanwinst !
mvdklip

08 nov 2010, 21:07 0 x

Ik heb alleen een foto van de buitenkant gemaakt door de dealer:

Afbeelding

Op deze foto is ie alleen even snel gewassen, maar nog niet gepoetst.

Een grote beurt is ook een idee, maar dan zou ik m'n dealer moeten vragen om eventueel gevonden mankementen wel te melden, maar niet te verhelpen zodat ik dit onder garantie bij de verkopende partij kan laten doen? Distributieriem en waterpomp zijn trouwens (aantoonbaar) 2000 km geleden vervangen.
Romulus

09 nov 2010, 17:33 0 x

Welkom!

3 maanden garantie is een rare termijn. Standaard Bovag-garantie op een occasion van minimaal € 4500 is 6 maanden. Is het bedrijf lid van de Bovag?

Ik zou in de tussentijd geen andere garage aan de auto laten werken. Je zult altijd zien dat er onduidelijkheid van komt m.b.t. of gebreken al aanwezig waren. Een ANWB-keuring is dan misschien een beter (neutraal) idee, zeker als je het direct doet. Daarna (na evt. afhandeling van mankementen door verkoper) kun je dan naar een andere garage voor onderhoud, hoewel je dan nog steeds onduidelijkheid zou kunnen krijgen.

Just my 2 cents - gefeliciteerd met een geweldige auto in elk geval!
(en hopelijk heb je die garantie helemaal niet nodig)
mvdklip

10 nov 2010, 15:08 0 x

Die drie maanden vond ik ook raar, maar zoals bij zoveel bedrijven moest ik ook hier bijbetalen voor de volledige 6 maanden BOVAG garantie. Ik was dan ook al blij dat deze dealer tenminste uberhaupt standaard garantie geeft op de auto's die hij verkoopt. Enneh die drie maanden vallen op zich wel gunstig zo in de winter. ;)

Wat betreft de andere dealer: ik denk dat het inderdaad het best is om voorlopig even geen andere garage aan de auto te laten sleutelen. Ik heb net nog even gemeld bij de verkopende dealer dat ik hem nog even langs de ANWB wil sturen. Daarop kwam deze al met een klein lijstje van gevonden en verholpen mankementjes. Er is zelfs een gloednieuw dashboardkastje bij de Audi dealer besteld. Klinkt allemaal wel vertrouwd dus.

Bedankt voor de adviezen.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 nov 2010, 17:00 0 x

Ik begrijp dit niet helemaal, het is n.l. zo dat indien de auto € 4500,- of meer als verkoopprijs heeft het bedrijf verplicht 6 maanden Bovag moet geven (mits uiteraard aangesloten bij de Bovag), dus drie kan helemaal niet!
Ik mag toch aannemen dat de Handa/mazda dealer lid is van de Bovag lijkt mij!
Of deze A2 had een verkoopprijs onder de € 4500,- wat mij eerlijk gezegd gezien het bouwjaar niet mogelijk lijkt!

Theo
mvdklip

11 nov 2010, 20:20 0 x

Ik vond het eerst ook raar, maar kwam eigenlijk overal alleen maar 'meeneemprijzen' tegen. De BOVAG zelf zegt daar het volgende over:

http://www.bovag.nl/index.php?pageID=5&categoryID=5

M'n budget was tussen de 4500 en 5500 euro, dus misschien dat het daar aan ligt. Uiteindelijk heb ik 5500 euro betaald voor m'n A2 inclusief nieuwe APK, afleveringsbeurt en 3 maanden garantie. Er waren wel wat kleine mankementjes:

- Dashboardkastje defect - Wordt vervangen door een gloednieuw exemplaar.
- Vlek bekleding achterbank - Wordt gereinigd met garantie dat vlek weg is.
- Kleine defecten - Worden opgelost tijdens afleveringsbeurt (nieuwe bougies o.a.).
- Asbak sluit niet meer - Ga ik zelf wel aan prutsen.

Het Open Sky System heb ik zelf een aantal keer geopend en gesloten. Dat liep nog goed, maar was wel voordat ik van de problemen met dat schuifdak wist. Ik heb ook wat basale testjes gedaan om te zien of de auto goed uitgelijnd is e.d.

Ik beschouw het zelf als een voordeel dat ik een proefrit heb kunnen maken voordat de dealer zelf echt goed naar de auto heeft kunnen kijken. De auto was feitelijk gewoon in de staat zoals de vorige eigenaars hem ingeleverd hadden (de CD-wisselaar was zelfs nog gevuld met CD's ;) ). Ik schijn de derde eigenaar te zijn. Gekocht in 2001 door de eerste eigenaar. In 2002 ingeruild bij de bewuste dealer en verkocht aan de tweede eigenaar die hem in 2010 weer teruggebracht heeft naar dezelfde dealer en ingeruild heeft voor een nieuwe Mazda 2. Waarom die eerste eigenaar hem maar zo kort heeft gehad, is me compleet onduidelijk. :?
mister

12 nov 2010, 01:51 0 x

Sorry dat ik me in dit onderwerp mijn eigen vraagje stel. Maar het leek me makkelijker omdat het onderwerp toch hier besproken wordt.

Ik heb ook mijn A2 sinds een maand. Ik heb meer dan 4500 euro voor betaald alleen zonder garantie. Dit is ook vermeld op factuur. Nu lees ik dat boven 4500 euro je standaard 6 mnd garantie krijgt. Wat is hier nu correct. Heb ik dan stiekem toch garantie? Mits autobedrijf aangesloten is bij Bovag natuurlijk.

Want zo wordt er wel een beetje misbruik van je gemaakt. Terwijl je standaard toch garantie moet krijgen maar je er wel meestal 1000 euro meer voor moet betalen.
j.hoeben1

12 nov 2010, 08:33 0 x

Hoi Mister,
Ik denk dat je geen garantie hebt omdat dit vermeld staat in het koopcontract. Ik kocht mijn A2 destijds bij een Honda dealer. Was 100km van mij thuis. Ik kocht de wagen zonder garantie. Daardoor kreeg ik extra korting. Dit stond in het koopcontract.

Sjors
mvdklip

12 nov 2010, 12:21 0 x

Zie de link naar de BOVAG site een paar berichten terug. In principe hoor je 6 maanden garantie te krijgen, maar vaak wordt er voor gekozen de prijs zonder garantie te adverteren en dan extra geld te vragen voor de BOVAG garantie. Althans, dat is wel mijn ervaring. Ik denk dat dat vooral veel voorkomt bij auto's net boven de grens van 4500,- euro. Een auto van pak 'm beet 8000,- euro zal minder snel voor een 'meeneemprijs' aangeboden worden.
Plaats reactie