voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
whiskey&pipe

24 jan 2011, 23:59 0 x

Dag trotse A2 bezitters.
Na een lange zoektocht voor een nieuwe gebruikte wagen ben ik in aanraking gekomen met het fenomeen A2. Dit wagentje sprak me zeer aan. met name het lichte gewicht en de toch niet misse standaard uitrusting.
Na wat verder speurwerk een mooi A2'tje gevonden.
Sinds vorige week ben ik dan ook de trotse bezitten van een rode 1.6 fsi s-line.
Wagentje rijdt lekker en ben superblij met de uitrusting. Vooral de half lederen stoelen die verwarmd zijn, zijn erg fijn :P
Echter nu hoorde ik vandaag een vreemd ratelend geluid uit de motor kamer komen.
Ik vreesde voor tikkende kleppen, dus meteen naar een ames werkplaats gereden.
Daar werd me verteld dat het aan de egr zou liggen.
Geluid is alleen hoorbaar bij lichtjes het gaspedaal intrappen.
Nu is mij verteld dat dit niks ernstigs is maar ik stoor me er wel aan.
Nu werd mij verteld dat de klep inc pakkingen e.d. rond de 220 euro kost. excl arbeidsloon.
Hiervan kon men geen indicatie geven hoelang het zou gaan duren.
Van een kennis automonteur gehoord dat het ook vaak aan een of ander "dopje" kan liggen welke vaak bij lage temperaturen eruit kan knallen.
Zijn hier eventueel mensen met dezelfde ervaring?
Weet iemand hoelang een garage met deze werkzaamheden bezig is en dit euvel niet eenvoudig zelf te verhelpen valt?
Romulus

25 jan 2011, 10:23 0 x

Proficiat met de A2!
[quote="whiskey&pipe"]Echter nu hoorde ik vandaag een vreemd ratelend geluid uit de motor kamer komen. Geluid is alleen hoorbaar bij lichtjes het gaspedaal intrappen.

Van een kennis automonteur gehoord dat het ook vaak aan een of ander "dopje" kan liggen welke vaak bij lage temperaturen eruit kan knallen.[/quote]
Ik kan op basis van jouw verhaal niet precies zeggen wat het euvel is. Indien gekocht met garantie, mooi daar parkeren en vragen het op te lossen. Anders zou er ik mee naar een andere garage gaan voor een second opinion. En sowieso via de testkast het storingsgeheugen laten afvragen.

Het verhaal van je kennis kan ik niet plaatsen. Het doet me denken aan een vriesstop, maar dat hoop ik niet voor je - dat zou ook eigenlijk alleen maar kunnen als er geen antivries maar water in het koelsysteem zit.

Succes!
whiskey&pipe

25 jan 2011, 14:22 0 x

Ik kan op basis van jouw verhaal niet precies zeggen wat het euvel is. Indien gekocht met garantie, mooi daar parkeren en vragen het op te lossen. Anders zou er ik mee naar een andere garage gaan voor een second opinion. En sowieso via de testkast het storingsgeheugen laten afvragen.
Hey romulus. ik heb de auto voor meeneemprijs meegenomen. Scheelde ruim 1200 euro.
Morgen neemt een collega van me zijn vagcom mee. lezen we hem effe uit.
Auto geeft via boordcomputer geen storingsindicaties aan. Wellicht weet ik morgen wat meer.

Kennis had het inderdaad over een vriesdop. Lijkt me dat ik toch maar es de koelvloeistof na moet laten kijken dan. Kan een teveel aan antivries in je koelwatersysteem schade aanrichten?

Bedankt voor je snelle reactie.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 jan 2011, 14:39 0 x

Een vriesdopje heeft natuurlijk helemaal niet te maken met een (licht) tikkend geluid bij gas geven.

Het doet mij meer denken aan de hydraulische klepstoters! Dit is heel vaak te verhelpen door eenmaal een speciaal reinigingsmiddel toe te voegen speciaaal voor de klepstoters.

Een anderemogelijkheid (maar minder voor de hand liggend) is dat de klopsensor niet meer juist functioneerd. Deze dient ervoor om indien het onstekingsmoment niet juist is t.o.v. de op dat moment aanwezige omstangigheden in de motor (toerental, vacuum, brandstoftoevoer en temperatuur) een signaal te geven aan het motormanagement zodat deze het ontstekingsmoment even aanpast. (vroeger geschiedde dit met een centraal- en vacuumvervroeger). Indien de sensor niet werkt treedt er onder ongunstige omstandigheden ook een hoorbare pingel op. (overigens is deze wel schadelijk voor de motor!)

Theo
Romulus

25 jan 2011, 16:50 0 x

De omschrijving van het voorwerp door je kennis deed denken aan een vriesstop. Met het verhaal kan ik het ook niet rijmen. Een vriesstop is een dop in het motorblok die bezwijkt indien het koelwater zou bevriezen, zodat niet het hele motorblok kapot zou vriezen. Dat het koelwater bevriest lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk als er, zoals het hoort, antivries (G12) in zit en geen water. Als er een vriesstop bezweken zou zijn, zou er ook sprake zijn van (groot) verlies van koelwater.

Zonder betere informatie is elk antwoord helaas speculatie. De klepstoters komen in elk geval vaker voor. Laat er bij een garage naar luisteren en lees hem uit. Ik hoop dat je die 1200 euro niet nodig gaat hebben. :s hock:

Keep us posted! Succes!
whiskey&pipe

25 jan 2011, 18:26 0 x

Klepstoters zou het volgens ames niet zijn. Bij stationair toerental ook geen waarneembaar geluid.
Ik vrees dus dat het toch aan het egr systeem zal liggen.
Heb vandaag nog effe onder de kap gekeken. Ik vermoed dat de klep aan de linkerzijde tegen het blok aan ligt. Kan m alleen niet duidelijk zien wegens de massa's slangetjes welke daar lopen. :o
Even een vraagje aan romulus. Die trekhaak van jou, zat die af fabriek op of zelf (laten) (ge)monteren :?:
Kostenplaatje laten doen ?????
whiskey&pipe

25 jan 2011, 18:31 0 x

Een anderemogelijkheid (maar minder voor de hand liggend) is dat de klopsensor niet meer juist functioneerd. Deze dient ervoor om indien het onstekingsmoment niet juist is t.o.v. de op dat moment aanwezige omstangigheden in de motor (toerental, vacuum, brandstoftoevoer en temperatuur) een signaal te geven aan het motormanagement zodat deze het ontstekingsmoment even aanpast. (vroeger geschiedde dit met een centraal- en vacuumvervroeger). Indien de sensor niet werkt treedt er onder ongunstige omstandigheden ook een hoorbare pingel op. (overigens is deze wel schadelijk voor de motor!)

Theo
Hey theo. Weet jij toevallig of een defect aan de klopsensor wordt gemeld in de vag-com software?
Morgen gaan we hem uitlezen, althans proberen. Schijnt wel eens probleem te wezen met bepaalde motorcodes ofzo.
Romulus

25 jan 2011, 18:53 0 x

[quote="whiskey&pipe"]Die trekhaak van jou, zat die af fabriek op of zelf (laten) (ge)monteren :?: [/quote]http://www.audi-a2.nl/post1374.html#p1374
[quote="whiskey&pipe"]Kostenplaatje laten doen ?????[/quote]
post1390.html#p1390

8-)
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 jan 2011, 19:56 0 x

Normaal gesproken zou hiervan wel een foutmelding moeten komen.

Theo
Peter

26 jan 2011, 09:10 0 x

Hoi en welkom op het forum ! Over het geratel/gerammel: zou het niet een loszittend hitteschildje kunnen zijn ? Of komt het geluid echt uit het blok ?
Plaats reactie