Sinds een week ben ik eigenaar van een A2 1.2 TDI met auto.schakelbak van 8/2005.
Volgens de importeur van de oorspronkelijk duitse auto is dit een van de laatste A2's.
Wij zochten weer een automaat. Mijn elf jaar oude Golf kreeg steeds meer roestvlekken en andere aftakelverschijnsels. Maar na 3ton mag dit ook wel. Daarom ging ik op zoek naar een nieuwe/andere duitse degelijkheid.
Omdat ik sinds kort weer met de fiets naar mijn werk kan, was die Golf diesel (€106.- wegenbelasting per maand) te duur geworden. Een belastingvrije was een pre, maar nog vrij zeldzaam op de gebruiktwagenmarkt. Toevallig kwam ik op de A2. Na inruil van een Yaris en een Golf (beide van 2000) moesten wij noch € 5000,- bij leggen. Eigenlijk verschrikkelijk veel geld, 10.500,- voor een gebruikte auto van 5 ½ jaar met 84.000km.
Maar als ik de prijzen van een A2 bj.2000 bekijk, dan denk ik dat deze prijs nog mee valt.
Nu na 625km en een theoretisch gem.verbruik van 4,6 l/100km, had ik een dorst van 30 liter diesel verwacht. Benieuwd naar de echte verbruik ging ik vandaag naar de pomp. De boordcomputer dacht noch 250 km nog te kunnen voorspellen.
Ik dacht ik zie niet goed. Lutte 22 liter, 1 op 28,4. Volgens mij heb ik met mijn BMW R1100R motor vorig jaar ook al voor 27,- euro moeten tanken. Alleen kom ik dan maar 325km ver.
Mijn oude Golf was een vrij luxe uitgevoerd. Bij mijn A2 mis ik de cruise controle, afstandsbediening, hoogte verstelbare stoelen en het soepel schakelen van de 4-traps automaat.
Daar voor heb ik clima controle, stoelverwarming en een excellent strak rijgevoel terug gekregen.
Nu al mijn eerste vraag: Is het normaal dat ik het gevoel heb dat ik de auto dood rem?
Als ik in “ECO stand” in een hogere versnelling op een rotonde of kruispunt toe rij en ik moet de snelheid naar loopsnelheid terug nemen, dan heb ik elke keer de nijging de koppeling in te trappen. Net op het nippertje blijft de motor draaien en de versnellingsbak gaat over in de eerste versnelling.
Is dit het “automatisch schakelbak rijgevoel”? Of moet ik me nu al zorgen maken? :oops:
In ieder geval ben ik blij met het A2 forum, waar ik het een en ander nieuws over mijn nieuw autotje kan lezen en misschien mijn zorgen kan delen.
Zo ver bedankt,
Groeten Jondalar