Voorstellen, ik en mijn A2 1.4 zilvergrijs 2001

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
IIVQ
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 apr 2017, 20:30

03 apr 2017, 21:03 1 x

Hoi!

Sinds 10 maart dit jaar de trotse bezitter van een Audi A2. Eigenlijk een verschrikkelijke auto, gezien de problemen die ik er al mee gehad heb en de staat die hij in is, maar ik was al bij de proefrit verliefd op het zit- en rijconfort en de "retro" technische snufjes die er in zitten. En natuurlijk is het wel een enorme stap omhoog van de auto die ik hiervoor had: een Renault Clio 1.4 uit 1993 (zonder welke optie dan ook), die dankzij een aanrijding technisch total loss was, al was ik al voor de aanrijding aan het denken aan iets nieuws.

Ik had bij mijn vaste garage een zoekopdracht gegeven naar een 2e-hands auto, met als eisen: nieuwer dan 2001, cruise control en zuinig in verbruik (en dan had ik het vooral over het milieu, dus niet zozeer over de kosten), en €3000-4500
Na een week kwamen ze met deze auto op de proppen. Gelijk hebben ze verteld dat de kilometerstand teruggedraaid is ­— hij stond op 103.000, maar is waarschijnlijk tussen de 160 en 190.000, en dat ze hem daarom vanwege hun imago eigenlijk niet aan een particulier willen verkopen maar omdat hij verder wel in mijn zoekopdracht pastte toch mij opgebeld hadden. (Dat is de reden dat ik de naam van de garage niet noem.)
Voor €2900 mocht ik hem meenemen, dan zat er geen garantie bij. Gelukkig wel voor €87 nog een pechservice met europadekking erbij genomen.

Ik heb de auto 10 maart afgehaald van de garage, en er gelijk mee naar Enschede gereden (vanuit Amsterdam). Bij Bathmen ging echter het oliepeillampje aan. Direct van de snelweg af, en gepeild - te weinig olie. Ik ben echter geen autokenner en had dus niet even gewacht, bovendien zat de peilstok er op zijn kop in (kwam ik later achter). De hulpdiensten gebeld (heb ik eens waar voor mijn geld), na een half uur kwam die langs, peilde en de oliestand bleek goed en ook geen foutmeldingen. Toch maar wat olie (5w40) gekocht en een half litertje in de motor gedaan en verder gereden zonder problemen.
Op de terugweg kwam ik er achter dat de cruise control, na bijremmen, weer terugging naar de oude snelheid - alleen bij erg fors remmen ging deze eraf. Na enig testen kwam ik erachter dat ook mijn remlichten het niet deden. Erg handig om om 1 uur 's nachts met nog 200 km voor de boeg achter te komen. De rest van de rit maar mijn mistachterlicht aangedaan elke keer dat ik remde om maar iets van attentie naar de achterliggers te hebben.

De volgende dag om 8:00 naar de garage gebeld, om 9:30 reed ik er weer weg met getest oliepeil (dat was goed) en een nieuwe rempedaalsensor. Maar op verdere ritten ging steeds na zo'n 100 km de oliepeilwaarschuwing aan, en de laatste keer werd het ook niet opgelost na een half uur af laten koelen (wat ik toen nog niet wist, is dat deze zich niet reset als de serviceklappe niet een keer open is geweest en vanwege de regen was ik in de auto blijven zitten - ik was inmiddels wel gewend dat het peil toch wel goed was).

Vervolgens maar weer naar de garage. 4 dagen later opgehaald met een nieuwe oliepeilsensor, nieuwe olie én een nieuwe "serviceklappesensor" - die laatste was duidelijk gecorrodeerd, de eerste is niet aan te zien of deze al dan niet defect is. Overigens alle werkzaamheden voor €0 (erg goedkoop voor een auto zonder garantie).

Afgelopen weekend zo'n 400 km gereden, wel in stukken van steeds maar zo'n 100 km. Volgend weekend ga ik naar België, 280 km in eens, dus echt testen of de auto het doet.

Overigens ben ik absoluut geen autokenner noch liefhebber. Ik houd van
rijden in het buitenland, maar in Nederland neem ik liever het OV. En auto's zijn voor mij toch vooral gebruiksartikelen. Voor mij dus geen pimppogingen of conserveringswerkzaamheden.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 apr 2017, 08:44 0 x

Welkom IIVQ! Een bijzondere keuze, de A2, als je zoals je zegt niet zo veel met auto's hebt. Maar wel weer logisch als je een lichte, niet-roestende en zuinige auto zoekt.
En elke auto die je tweedehands koopt, kan in de eerste weken "verschrikkelijk" lijken: je weet (nog) niet wat er mis is. Maar na elke reparatie wordt de auto betrouwbaarder, je leert je auto beter kennen en waarderen.

Wel mooi dat de garage zelf meldde dat de km-teller is teruggedraaid - je kunt de werkelijke km-stand uitlezen met VCDS / VagCom - software. De motor-besturingscomputer houdt ook de stand bij, los van het instrumentenpaneel. Veel mensen op dit forum kunnen dat, 5 minuten werk. Je zou ook de km-stand in het instrumentenpaneel kunnen corrigeren. Dan is de hele "terugdraai"-affaire gecorrigeerd.

Olie peilen is een bekende uitdaging bij de (benzine) A2 - daarover kun je op dit forum wel meer vinden. Met een goed werkende oliepeilsensor kun je doorrijden tot het lampje aan gaat en dan een halve liter bijvullen. Met de hand peilen gaat wel, maar dan moet je de peilstok uitnemen, een half uur wachten (tot de buis waar de peilstok doorgaat vrij van olie is) en dan peilen.

Ook de remlichtschakelaar is een bekende bron van problemen en inderdaad, als de cruise control niet weet dat je remt, schakelt ie niet uit. Dat probleempje is dus ook al verholpen.

Kun je op een of andere manier achterhalen hoe lang (in tijd en km's) de distributieriem er in zit? Zo niet, dan zou ik die preventief (laten) vervangen, want als die knapt is het vaak "einde oefening" voor de motor.

Goede reis naar België en veel genoeglijke en veilige kilometers toegewenst!

P.S. Veel forummers vinden het leuk als je ook een fotootje van je auto post. Gaat heel gemakkelijk: je sleept een foto zo van je pc in je bericht.
A2 1.4 AUA 2001 - OSS, leer, stoelverw, RNS-E nav, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, koplampspr, DRL, 6 airbags
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, RNS-E nav, 5x2-sp 18", afn.trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
IIVQ
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 apr 2017, 20:30

05 apr 2017, 21:54 0 x

Dank je voor het welkom Peter! Zuinigheid is voor mij belangrijk (al moet ik zeggen dat de A2 mij een klein beetje tegenvalt, ik reed op de vorige tankbeurten gemiddeld 6.0l/100 km (1:16.6), dat is toch eigenlijk niet zo best voor een 16 jaar oude auto die de benzineversie is van de eerste auto die 1:33 kon rijden, een auto die ontwikkeld is om optimaal zuinig te zijn. Mijn maar 20 kilo lichtere Clio reed 1:17.5 met een motor ontwikkeld in 1988. Maar op de huidige tank zit ik op 5.5l/100 km per boordcomputer en ik moet ook weer even leren rijden met een Cruise control, en leren zuinig schakelen. Met de Clio reed ik eigenlijk vanaf 30 km/h al in zijn 5, dat kan met deze auto niet en zuinig is 'ie dan zeker niet :-)

Als een forumlid mijn auto wil uitlezen en de werkelijke km-stand kan achterhalen en terugzetten vind ik dat wel interessant! De distributieriem ga ik achteraan. Bedankt voor de tips alvast!

Hierbij een foto. Auto is niet gewassen enzo, alleen even naast de stretch limo van de zaak gezet (ik ben geen chauffeur, heb slechts een B'tje op mijn roze pasje staan)Afbeelding

P.S. Er zat een audi original opbergbox bij, die bied ik ter overname aan.
Gebruikersavatar
IIVQ
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 apr 2017, 20:30

01 jun 2017, 22:24 0 x

Ik had er al een tijdje last van, maar afgelopen weekend in Limburg en België geweest en bij elke drempel of gat in de weg (van die laatste hebben ze er veel daar ;) ) een harde klap rechtsvoor. En als het een kleiner gat was leek het wel een kort sissend geluid.

Ook kon met de hitte (37°C volgens de thermometer) de Airco het niet bijbenen - er kwam ook als hij niet recent gebruikt was totaal geen koude uit. Later met 20°C buiten werd het wel flink kouder.

Ik was al van plan naar de garage te rijden, maar 20 km voor ik daar was ging het oliepeillampje weer aan.
De oliepeilsensor is 3600km terug vervangen en toen is er ook olie bijgevuld. Vóór ik naar Limburg ging (850 km eerder) al gepeild volgens methode @Peter_Maathuis en toen was het goed. De monteur peilde echter met een warme (5 min stilstaande) motor en heeft van het onderste tot bovenste streepje bijgevuld met 5W40.
Na een proefrit constateerde hij kapotte schokbreker, wat ik al dacht.

Omdat ik geen leeftijd van de distributieriem heb kunnen achterhalen en de auto waarschijnlijk 180-190000 heeft gelopen, is het logisch dat deze aan de 2e nieuwe riem toe is (2x90k, en ik zou er geen nieuwe inzetten om de auto binnen 10k daarna te verkopen)

Naar de garage gegaan en ze een grote opdracht gegeven (ze beginnen pas 9 juni)
- Schokbrekers beide kanten voor vervangen
- Distributieriem vervangen incl waterpomp
- Airco controleren & bijvullen. (Bij lek eerst offerte maken.)

Zijn er nog specifieke A2-dingen die handig zijn om preventief te laten doen/controleren als ze toch met bovenstaande klussen bezig gaan?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 jun 2017, 22:38 0 x

Bij de distributieriem horen de rollen te worden vervangen en ik zou ook de multiriem (kost € 15 of zo) laten vervangen (die moet er toch af).

Misschien wel slim om te kijken of je er nu niet teveel olie in je carter hebt - dat kan je een katalysator kosten... Peilen volgens bekende methode: peilstok eruit, 20 minuten wachten en dan peilen (of via VCDS de stand van de sensor uitlezen).
A2 1.4 AUA 2001 - OSS, leer, stoelverw, RNS-E nav, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, koplampspr, DRL, 6 airbags
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, RNS-E nav, 5x2-sp 18", afn.trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

05 jun 2017, 12:34 0 x

Edit, verkeerd gepost.
Gebruikersavatar
Gideon
Berichten: 196
Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
Locatie: Twenterand
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

05 jun 2017, 22:43 0 x

Bij het vervangen van de schokdempers gelijk de koppelstangen mee laten nemen, moeten toch los en willen nog wel eens verslijten.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jun 2017, 09:13 0 x

Gideon schreef:
Bij het vervangen van de schokdempers gelijk de koppelstangen mee laten nemen, moeten toch los en willen nog wel eens verslijten.
Goede tip. En dat zijn ook de kosten ook niet. En als je dan toch bezig bent is het altijd raadzaam om de stabilisatorstangrubbers te controleren. De bussen willen scheuren/breken met een hoop gekraak tot gevolg. Setje rubbers en beugels kost niet meer dan €20 en dan is de ophanging voor weer lekker fris.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
IIVQ
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 apr 2017, 20:30

08 jun 2017, 23:02 0 x

Dank voor alle tips, ik heb ze meegegeven aan de garage.
Hij staat nu bij de garage, morgen of zaterdagochtend wordt het schrikken van de prijs :-)
Gebruikersavatar
IIVQ
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 apr 2017, 20:30

10 jun 2017, 13:28 0 x

Eerste helft van de reparatie is gebeurd.

Distributieset, multiriem en waterpomp vervangen incl arbeid €608.
Bedankt voor de aansporingen om deze te vervangen, de nokkenasriem was nog nooit vervangen (heeft dus waarschijnlijk een kleine 2 ton er op zitten) en begon al behoorlijk te rafelen.

De garage kon de slotbout niet vinden. Ze hebben mij gebeld toen ik in bespreking was, ik heb pas 2 uur later teruggebeld (met toestemming om de slotbout te kraken) en toen was er te weinig tijd om vrijdag de schokbrekers nog te vervangen. Dus dat gaat over anderhalve week gebeuren.
Uiteindelijk bleek de slotbout er gewoon in te zitten, de eerste monteur wist niet dat er een driedubbele bodem in de kofferbak zat :-)

De airco is in september 2016 nog gevuld. Vermoedelijk is de temperatuursensor van de verdamper kapot, omdat hij even koud wordt en daarna
De sensor is niet duur, maar hem inbouwen betekent uitbouwen van het dashboard. Gaat dus nog wat aan geld kosten, maar ik heb het er voor over, ook al ben ik geen groot airco-gebruiker.
Plaats reactie