Voorstellen, ik en mijn A2 1.4 zilvergrijs 2001
Geplaatst: 03 apr 2017, 21:03
Hoi!
Sinds 10 maart dit jaar de trotse bezitter van een Audi A2. Eigenlijk een verschrikkelijke auto, gezien de problemen die ik er al mee gehad heb en de staat die hij in is, maar ik was al bij de proefrit verliefd op het zit- en rijconfort en de "retro" technische snufjes die er in zitten. En natuurlijk is het wel een enorme stap omhoog van de auto die ik hiervoor had: een Renault Clio 1.4 uit 1993 (zonder welke optie dan ook), die dankzij een aanrijding technisch total loss was, al was ik al voor de aanrijding aan het denken aan iets nieuws.
Ik had bij mijn vaste garage een zoekopdracht gegeven naar een 2e-hands auto, met als eisen: nieuwer dan 2001, cruise control en zuinig in verbruik (en dan had ik het vooral over het milieu, dus niet zozeer over de kosten), en €3000-4500
Na een week kwamen ze met deze auto op de proppen. Gelijk hebben ze verteld dat de kilometerstand teruggedraaid is — hij stond op 103.000, maar is waarschijnlijk tussen de 160 en 190.000, en dat ze hem daarom vanwege hun imago eigenlijk niet aan een particulier willen verkopen maar omdat hij verder wel in mijn zoekopdracht pastte toch mij opgebeld hadden. (Dat is de reden dat ik de naam van de garage niet noem.)
Voor €2900 mocht ik hem meenemen, dan zat er geen garantie bij. Gelukkig wel voor €87 nog een pechservice met europadekking erbij genomen.
Ik heb de auto 10 maart afgehaald van de garage, en er gelijk mee naar Enschede gereden (vanuit Amsterdam). Bij Bathmen ging echter het oliepeillampje aan. Direct van de snelweg af, en gepeild - te weinig olie. Ik ben echter geen autokenner en had dus niet even gewacht, bovendien zat de peilstok er op zijn kop in (kwam ik later achter). De hulpdiensten gebeld (heb ik eens waar voor mijn geld), na een half uur kwam die langs, peilde en de oliestand bleek goed en ook geen foutmeldingen. Toch maar wat olie (5w40) gekocht en een half litertje in de motor gedaan en verder gereden zonder problemen.
Op de terugweg kwam ik er achter dat de cruise control, na bijremmen, weer terugging naar de oude snelheid - alleen bij erg fors remmen ging deze eraf. Na enig testen kwam ik erachter dat ook mijn remlichten het niet deden. Erg handig om om 1 uur 's nachts met nog 200 km voor de boeg achter te komen. De rest van de rit maar mijn mistachterlicht aangedaan elke keer dat ik remde om maar iets van attentie naar de achterliggers te hebben.
De volgende dag om 8:00 naar de garage gebeld, om 9:30 reed ik er weer weg met getest oliepeil (dat was goed) en een nieuwe rempedaalsensor. Maar op verdere ritten ging steeds na zo'n 100 km de oliepeilwaarschuwing aan, en de laatste keer werd het ook niet opgelost na een half uur af laten koelen (wat ik toen nog niet wist, is dat deze zich niet reset als de serviceklappe niet een keer open is geweest en vanwege de regen was ik in de auto blijven zitten - ik was inmiddels wel gewend dat het peil toch wel goed was).
Vervolgens maar weer naar de garage. 4 dagen later opgehaald met een nieuwe oliepeilsensor, nieuwe olie én een nieuwe "serviceklappesensor" - die laatste was duidelijk gecorrodeerd, de eerste is niet aan te zien of deze al dan niet defect is. Overigens alle werkzaamheden voor €0 (erg goedkoop voor een auto zonder garantie).
Afgelopen weekend zo'n 400 km gereden, wel in stukken van steeds maar zo'n 100 km. Volgend weekend ga ik naar België, 280 km in eens, dus echt testen of de auto het doet.
Overigens ben ik absoluut geen autokenner noch liefhebber. Ik houd van
rijden in het buitenland, maar in Nederland neem ik liever het OV. En auto's zijn voor mij toch vooral gebruiksartikelen. Voor mij dus geen pimppogingen of conserveringswerkzaamheden.
Sinds 10 maart dit jaar de trotse bezitter van een Audi A2. Eigenlijk een verschrikkelijke auto, gezien de problemen die ik er al mee gehad heb en de staat die hij in is, maar ik was al bij de proefrit verliefd op het zit- en rijconfort en de "retro" technische snufjes die er in zitten. En natuurlijk is het wel een enorme stap omhoog van de auto die ik hiervoor had: een Renault Clio 1.4 uit 1993 (zonder welke optie dan ook), die dankzij een aanrijding technisch total loss was, al was ik al voor de aanrijding aan het denken aan iets nieuws.
Ik had bij mijn vaste garage een zoekopdracht gegeven naar een 2e-hands auto, met als eisen: nieuwer dan 2001, cruise control en zuinig in verbruik (en dan had ik het vooral over het milieu, dus niet zozeer over de kosten), en €3000-4500
Na een week kwamen ze met deze auto op de proppen. Gelijk hebben ze verteld dat de kilometerstand teruggedraaid is — hij stond op 103.000, maar is waarschijnlijk tussen de 160 en 190.000, en dat ze hem daarom vanwege hun imago eigenlijk niet aan een particulier willen verkopen maar omdat hij verder wel in mijn zoekopdracht pastte toch mij opgebeld hadden. (Dat is de reden dat ik de naam van de garage niet noem.)
Voor €2900 mocht ik hem meenemen, dan zat er geen garantie bij. Gelukkig wel voor €87 nog een pechservice met europadekking erbij genomen.
Ik heb de auto 10 maart afgehaald van de garage, en er gelijk mee naar Enschede gereden (vanuit Amsterdam). Bij Bathmen ging echter het oliepeillampje aan. Direct van de snelweg af, en gepeild - te weinig olie. Ik ben echter geen autokenner en had dus niet even gewacht, bovendien zat de peilstok er op zijn kop in (kwam ik later achter). De hulpdiensten gebeld (heb ik eens waar voor mijn geld), na een half uur kwam die langs, peilde en de oliestand bleek goed en ook geen foutmeldingen. Toch maar wat olie (5w40) gekocht en een half litertje in de motor gedaan en verder gereden zonder problemen.
Op de terugweg kwam ik er achter dat de cruise control, na bijremmen, weer terugging naar de oude snelheid - alleen bij erg fors remmen ging deze eraf. Na enig testen kwam ik erachter dat ook mijn remlichten het niet deden. Erg handig om om 1 uur 's nachts met nog 200 km voor de boeg achter te komen. De rest van de rit maar mijn mistachterlicht aangedaan elke keer dat ik remde om maar iets van attentie naar de achterliggers te hebben.
De volgende dag om 8:00 naar de garage gebeld, om 9:30 reed ik er weer weg met getest oliepeil (dat was goed) en een nieuwe rempedaalsensor. Maar op verdere ritten ging steeds na zo'n 100 km de oliepeilwaarschuwing aan, en de laatste keer werd het ook niet opgelost na een half uur af laten koelen (wat ik toen nog niet wist, is dat deze zich niet reset als de serviceklappe niet een keer open is geweest en vanwege de regen was ik in de auto blijven zitten - ik was inmiddels wel gewend dat het peil toch wel goed was).
Vervolgens maar weer naar de garage. 4 dagen later opgehaald met een nieuwe oliepeilsensor, nieuwe olie én een nieuwe "serviceklappesensor" - die laatste was duidelijk gecorrodeerd, de eerste is niet aan te zien of deze al dan niet defect is. Overigens alle werkzaamheden voor €0 (erg goedkoop voor een auto zonder garantie).
Afgelopen weekend zo'n 400 km gereden, wel in stukken van steeds maar zo'n 100 km. Volgend weekend ga ik naar België, 280 km in eens, dus echt testen of de auto het doet.
Overigens ben ik absoluut geen autokenner noch liefhebber. Ik houd van
rijden in het buitenland, maar in Nederland neem ik liever het OV. En auto's zijn voor mij toch vooral gebruiksartikelen. Voor mij dus geen pimppogingen of conserveringswerkzaamheden.