Een trotse A2-bezitter

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Plaats reactie
Jur
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

01 aug 2017, 13:15 0 x

Beste medebezitters,

In mei heb ik een A2 aangeschaft. Ik heb al een Toyota Starlet P9 in bezit, maar vanwege de vele kilometers die ik rijd was het voordeliger om een diesel aan te schaffen. Na een tijdje wikken en wegen ben ik bij de A2 uitgekomen. Deze auto heeft de nodige luxe (zeker vergeleken met mijn vrijwel kale Starlet), goedkoop door zijn gewicht, een prima brandstofverbruik en een zeer actieve community. :) Zeker toen ik erachter kwam dat het een miskent uniek project van Audi, was ik verkocht.

Na aanschaf heb ik de auto laten checken bij een garage en alles was goed. Daarna ben ik begonnen met het vervangen van onderdelen. Tot nu toe heb ik het volgende gedaan:
- Interieuronderdelen vervangen (asbak en beide binnenverlichtingmodules).
- Interieurfilter.
- Dieselreiniger.
- Exterieur gereinigd.

Op de planning staat:
- Luchtfilter.
- Oliefilter.
- Olie verversen.
- Schakelbakolie vervangen (schakelen gaat stroef).
- Uitlezen van foutmeldingen m.b.v. VagCom.

Hebben jullie nog tips voor zaken die gecontroleerd moeten worden? In ieder geval zijn de distributieriem, de vering en de remmen in orde.

Nog een andere vraag: als ik op de snelweg rij dan hoor ik vaak een suis/fluit. Het lijkt te komen van de antenne, maar dat weet ik niet zeker. Iemand hier ervaring?

Hartelijk dank alvast voor het meedenken!

Jur

Afbeelding
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 aug 2017, 14:17 0 x

Leuk, een stadgenoot, welkom :) Ik ga ervan uit dat je een diesel hebt, dus zou je je motorcode in je profiel kunnen wijzigen naar AMF, om verwarring te voorkomen?

Die antenne heb ik nog nooit zo gezien in het midden van het dak, dat lijkt me niet standaard. Heb je een aftermarket radio? Ik kan me wel voorstellen dat hier het geruis vandaan komt.

Ik denk dat je alles wel redelijk op een rijtje hebt kwa standaard onderhoud. Enige aanvulling die ik nog zou kunnen geven is het brandstoffilter als je niet weet wanneer deze vervangen is, en de remvloeistof. De bak staat verder bekend om het houterige schakelen; wat je nog zou kunnen doen is de schakelkabels opnieuw stellen, dit is vrij makkelijk zelf te doen, informatie hierover moet wel elders op het forum te vinden zijn. Verder zou ik gewoon lekker gaan rijden.

Verder zou ik aanraden om de auto op de (doe het zelf garage) brug te zetten voor het onderhoud wat je genoemd hebt, werkt makkelijk en kun je gelijk de onderkant van de auto inspecteren.
Jur

01 aug 2017, 14:41 0 x

Ha Spinazie,

Ik had je al op het forum gespot ;) Dank voor je reactie! Ik heb mijn motorcode aangepast. Volgens mij heb ik de originele radio. De vorige eigenaar gaf expliciet aan dat hij de originele radio erin had gezet. Het kan zijn dat de eigenaar daarvoor deze antenneconstructie heeft geplaatst. Origineel zit de antenne achterin toch?

Bedankt voor de overige tips. Ik zal het brandstoffilter en de remvloeistof checken en vervangen.
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 aug 2017, 15:47 0 x

Klopt, normaal gesproken zitten de antenne (achterruitverwarming) en antenneversterkers weggewerkt achter de bekleding van de achterklep. Misschien dat dit een erfenis van een vorige aftermarket radio is, en dat deze niet meer in gebruik is. Dan zou je in theorie de antenne weg kunnen halen (maar wel ff checken dus of ie niet toch gebruikt wordt).

Overigens wel een behoorlijk barbaarse actie van de vorige eigenaar ;)
Jur

02 aug 2017, 11:04 0 x

Het is mogelijk om het bovenste gedeelte van de antenne er af te schroeven. De radio blijft dan gewoon werken. Helaas heb ik hier niet veel aan omdat het gesuis daarmee niet weg is. De houder blijft dit geluid veroorzaken. Ik ben bang dat als ik de houder verwijder er een gat in het dak overblijft, dus dat is geen optie. Accepteren dan maar ;)
edje13
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 aug 2017, 15:08 0 x

Hallo, je kan het gat ook mbv een afdekdop(ff googlen) dicht maken.
Grt,edje13
Plaats reactie