Even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gaakeer
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 jan 2018, 17:00 1 x

Goedemiddag allemaal,

Graag stel ik mij even voor als nieuwe Audi A2 bezitter. Mijn naam is Arnaud Gaakeer, 45 jaren jong en na jaren al een droom te hebben gehad om een Audi A2 bezitter te worden inmiddels deze droom kunnen verwezenlijken.

Het betreft een A2 1.4 AUA met 270.000 kilometer op de teller, donkergrijs, climatronic en cruise control en donkergrijs interieur. De auto is overgenomen voor een zeer schappelijke prijs, genoeg ruimte een grondig onderhoud te gaan plegen, van een familie lid die na verschillende hoge garage rekeningen de auto zat was. Er zit dus wat werk aan te komen maar dit zie ik alleen maar als uitdaging.

Met de vele posts hier op het forum moeten de meeste zaken goed aan te pakken en op te lossen zijn. Tijdsspanne met een prachtig gezin weet ik op dit moment niet. Alvast dank daarvoor. Tevens mijn complimenten voor dit prachtige forum en leuk om de verschillende posts te lezen.

Inmiddels al het nodige aan onderdelen besteld. Grootste prioriteiten:
1) alle vloeistoffen vervangen
2) alle filters vervangen
3) motor spoelen (Forte)
4) Vibraties in aandrijflijn oplossen. Zeer waarschijnlijk homokineet problemen zowel binnenste als buitenste. Knak geluiden in scherpe bochten en vibraties alleen tijdens accelereren in met name z'n 3,4 en 5. Aangezien auto geen volledige onderhoudshistorie heeft gaan de assen er onderuit en worden volledig door mij nagekeken en daar waar nodig worden de homokineten vervangen.
5) Kan via een VAG COM kloon niet in alle modules komen waar ik het vermoeden heb dat er in het verleden creatief met ABS/ASR/ESP problemen is omgegaan. Deze lampjes verschijnen bij op contact zetten niet in het instrument cluster alsmede geen waarschuwings toon. Mogelijk de 60 Amp zekering bij voeteneinde eruit gehaald?
6) zie punt 5) geen toegang tot immobilizer, instrument cluster en abs module. Melding can't sink baudrate. Verschillend baudrates ingevoerd maar helaas. Ik heb nog niet gekeken onder de bekleding maar dit is een vermoeden. Andere modules zijn wel toegankelijk.
7) nadat bovenstaande te hebben opgelost is het doel LPG G3 in de auto te plaatsen. Dit zal onder begeleiding van een LPG bedrijf worden uitgevoerd. Ik installeer zij regelen keuring en G3 aantekening op kentekenbewijs. Wij rijden al > 20 jaar zonder noemenswaardige lpg. De huidige 2e auto is een VW polo op lpg g3 , Koltec Necam met 380.000 kilometer op de teller. Nog altijd met originele cilinderkop.
8) Verschillende cosmetische zaken aanpakken maar dat is van latere zorg.
9) zo snel mogelijk uitvinden wat het olieverbruik is en mogelijke actie hierop nemen.
10) G263 sensor van airco vervangen deze fout komt repetitief terug.
11) Thermostaat vervangen. Auto komt zeer langzaam op temperatuur en zowel VAG COM als de temperatuur meter geven ongeveer de gelijke waarde aan 65 graden Celsius na warm rijden.

Ik ga mijn best doen jullie op de hoogte te houden van de vorderingen.
Spinazie
Audi A2 clublid

17 jan 2018, 20:43 1 x

Welkom! Een behoorlijk lijstje om aan te pakken, maar allemaal relatief kleine dingen. Zo te zien heb je je behoorlijk ingelezen, ook over het mogelijke olieverbruik.

Het uitlezen dmv VAG-COM en goedkope chinese kabels gaat niet altijd goed. Zo kan ik bij een van onze A2-tjes wel het motorstuur apparaat uitlezen, en bij de andere niet. Met een stand-alone lezer levert dat weer geen problemen op, dus het kabeltje is bij mij de boosdoener. Ik zou eerst even kijken of je hem ergens anders kan uit laten lezen.

Ik weet dat er een aantal mensen zijn die op LPG rijden hier en er tevreden zijn, bijvoorbeeld @chipsoer. Misschien dat er iemand nog langs komt om ervaringen te delen.

Succes!
Gaakeer

17 jan 2018, 20:53 0 x

Beste Spinazie,

Heel hartelijk dank voor jouw reactie. Heb jij misschien enig idee hoe het kan dat de dashboard lichtjes van de abs/asr/esp niet oplichten? Ook is de ASR niet te bedienen. Knop werkt niet maar dit lijkt mij logisch als ABS computer niet wordt aangestuurd, correct? Kan hier mee geknoeid zijn. Er zijn nogal wat onderdelen die deze waarschuwingslampjes kunnen triggeren. Mijn gedachten gang is dat dit in het verleden niet kon worden opgelost en dat men tot andere maatregelen is overgegaan.

M.a.w. wat is het resultaat als de hoofdzekering van het ABS, 60 Amp, stuurapparaat is verwijderd? Klopt het als zekering nr. 40 getrokken zou zijn dat dan in een AUA ook de tacho het niet meer zou doen?

Genoeg vragen zoals je ziet.

Mvgr.

Arnaud
Spinazie
Audi A2 clublid

17 jan 2018, 21:11 0 x

Ik heb geen heel diepgaande kennis van de materie, maar het lijkt me doorgaans meer moeite om de boel te saboteren dan om een defect onderdeel te vervangen.

De eerste stap zou mi zijn om nogmaals uit te laten lezen met betrouwbare apparatuur om te kijken of er foutcodes zijn. Aan de andere kant, ik heb ook nog niets gehoord wat het echt niet doet. De ASR-knop doet bij volgens mij ook niet veel. Dus misschien is alles wel gewoon in orde. Misschien te nuchter gedacht, maar ga op een rustig weggetje op je rempedaal staan. Als de ABS ingrijpt voel je de vibraties in je rempedaal. Soieso eigenlijk wat iedereen eens een keer zou moeten doen om te kijken wat je auto doet.

Zekering eruit trekken zou kunnen, daar trigger je ongetwijfeld foutcodes mee normaal gesproken. Ik weet alleen niet of dat ook kwaad kan.
Gaakeer

17 jan 2018, 21:16 0 x

Ga ik zeker proberen. Ik houd jullie op de hoogte van evt. bevindingen.

Gr.

Arnaud
Spinazie
Audi A2 clublid

01 mar 2018, 22:11 1 x

Is het lijstje al wat korter geworden? ;)
Gaakeer

02 mar 2018, 17:02 0 x

Hoi,

Zeker korter geworden.

Wat is er al gedaan:
1) thermostaat vervangen
2) koelvloeistof vervangen
3) g263 sensor vervangen
4) gasklephuis gereinigd
5) buis onder gasklephuis huis naar egr gereinigd
6) veren achterklep vervangen
7) motor olie vervangen alsmede filter
8) interieur filter vervangen
9) lucht filter motor vervangen
10) bougies vervangen
11) schakel mechanisme versnellingsbak opnieuw afgesteld
12) alle (4x) homokineten vervangen (wat een speling zat daarop)
13) alle computer modules met China cable gereset en gemonitort op nieuwe fouten. Gelukkig achter wegens gebleven.
14) map sensor gereinigd

Nog te doen:
1) knoppen interieur (sticker velletjes al binnen)
2) 2x lambda vervangen (Just in case)
3) versnellingsbak olie vervangen
4) remmen nakijken
5) remvloeistof vervangen
6) bescherming schokbrekers vervangen
7) stoelbekleding bestuurders stoel maken . Johan van dit forum reeds benaderd. Dank alvast voor de snelle reactie!
8) lpg G3 inbouwen
9) airco servicebeurt. Nog advies regio Alkmaar/Heerhugowaard?
10) bekleding reinigen
11) over 20000km distributie riem , geleiders en waterpomp vervangen
12) klepdeksel van nieuwe pakking voorzien
13) olie verbruik in kaart brengen . Als het er al is.
14) injectoren reinigen
15) start motor reviseren. Deze giert wat. Waarschijnlijk as van bendix smeren.
16) dagrij verlichting. Pin 6/7/8
17) comfort blinker installeren.

Mochten er forum leden zijn die hun A2 willen laten uitlezen dan kan dat evt. (Kleine vergoeding) . Tevens een hydraulische pers beschikbaar om aandrijfas uit flens te drukken. Alleen wiel hoeft verwijderd te worden en persen maar. Zie ook Duitse a2 forum voor beschrijving.

Nog aardig wat werk maar langzaam maar zeker wordt er progressie geboekt.

Spullen gekocht via A...D.C. in Berlijn .Mag dat worden genoemd? Geen aandelen in dat bedrijf maar scheelde te veel met andere bedrijven. Autorijden is al duur genoeg toch? Bij elkaar toch een paar honderd 💶 maar bij een garage was dit alles onbetaalbaar geworden. Olie en G12 koelvloeistof komt bij A.t..n vandaan. Onze vorige auto's lpg , Passat 3B en Polo 6n hebben daar plus 400.000 km prima op gelopen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Gr.

Arnaud
Gaakeer

02 mar 2018, 17:09 1 x

Nog vergeten te melden. Lampjes van ASR ESP en motorunits brandde niet. Teller uitgebouwd. Bleek er zwarte kit op de ledjes gespoten te zijn. Heel creatief. Dit verwijderd. Er bleken geen storingen te bestaan maar waarschijnlijk zijn deze er in het verleden wel geweest. Deze zijn toen wel heel creatief opgelost :joy:

Tot zover.

Arnaud
Gaakeer

13 nov 2018, 20:38 1 x

Een update.

Alleen punt 11 moet nog uitgevoerd worden en dat staat voor het voorjaar op de planning. Over ruim een week eerst voor onze 1e APK. Kijken wat daar uitrolt. Tevens worden er nieuwe banden geïnstalleerd. 165/65/R15. Nu nog oude b of c merk banden en deze maken heel wat lawaai en lijken gecupt met het nodige geluid als gevolg.

Recentelijk nog de foutmelding g92 V68 opgelost door de handleiding op de Duitse site te volgen en de banen van de pot meter van de stelmotor te reinigen. Afgelopen weken geen problemen meer. Al lijkt nu de andere stel motor kuren te krijgen. Zo'n moment van had ik die maar direct meegenomen.

Maar wat een heerlijk karretje is het!

Arnaud
Gaakeer

13 nov 2018, 20:42 0 x

IMG_20181109_120132.jpg
Eindelijk volledige readiness en wat loopt die AUA mooi.
IMG_20181109_120132.jpg (1.69 MiB) 3704 keer bekeken
Plaats reactie