wel/niet voorstel.

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

08 jun 2018, 12:53 0 x

Hej allen,

Mijn naam is Menno en ik ben aan het kijken naar een A2 TDI. Op dit moment rij ik voor woon werk verkeer tussen Rotterdam/Amsterdam een Arosa TDI. Nog steeds naar volle tevredenheid, heb er ondertussen zelf 2ton mee op de teller gezet en het totaal van deze Arosa staat nu op 365.000.

Een A2 omdat de extra portieren achter toch wel handig zijn en het in het geheel een luxere (toch?) auto is dan de Seat.
De A2 waar ik een oog op heb staat bij een handelaar in Schiedam, heeft 209.000 km, welke overigens door de RDW als "onlogisch" is aangemerkt.
Ben er even wezen kijken vandaag en het ziet er allemaal niet heel fraai uit. Auto loopt niet op dit moment (accu leeg) en de turbo schijnt defect te zijn. Nu is de prijs daar ook naar natuurlijk, en bijkomend voordeel is dat ik niet bang ben voor vieze handjes.
Voor mezelf had ik eigenlijk min of meer de beslissing al gemaakt om het ding maar te nemen...... Helaas is er een handelaar uit Litouwen welke het apparaat eigenlijk al gekocht had, ware het niet dat zijn centen nog niet binnen/gestort waren bij de autohandelaar. Vanmiddag kan ik nog even bellen of dat er geld is overgemaakt, is dit niet het geval dan ben ik welkom om de A2 te kopen.

Misschien krijgt dit verhaal dus nog een vervolg, misschien niet...... vandaar wel/niet voorstellen ;)

Cheers, Menno.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

08 jun 2018, 13:01 1 x

Laat ‘ m maar aan je voorbij gaan....
Tellerstand onlogisch bij een TDI ... tel er maar 100 000 bij, en dan accu leeg?
Er komt nog wel 1 die maar 1 op te lossen probleem heeft deze ziet er naar uit dat er een veelvoud aan problemen is
Succes Jaapje.
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 jun 2018, 13:17 1 x

2 ton in een Arosa :cool:

De prijs moet wel heel gunstig zijn geweest om hem niet-lopend te kopen. Weet niet of het een 90pk diesel was, maar dan zijn de turbo's ook wel behoorlijk prijzig (meen me een bedrag van 800 euro te herinneren, bovendien zijn ze heel moeilijk te vervangen). Bij de 75 pk diesels moet je het wel behoorlijk bont maken wil de turbo stuk gaan.

De dieseltjes zijn redelijk ruim beschikbaar, en ook lopende varianten zijn hier en daar goedkoop op te pikken. Wat is je budget? Er is vast wel iemand die met je mee wil zoeken.
Spits

08 jun 2018, 13:31 0 x

Eigenlijk geen budget.... waar ik mee wil zeggen dat ik een A2 een leuke auto vindt, maar dat ik niet opzoek ben.
Deze staat toevallig in de buurt en ik dacht; Kom laat ik 's gaan kijken. De handelaar vraagt er 750,- voor en het is een 75pk. Zoals je al zegt; de turbo's gaan niet gauw....... Het ding is ingeruild en weggezet, volgens de blauwe ogen van de handelaar is er niet naar de staat van de turbo gekeken, dus kans dat er wat anders aan de hand is, is mogelijk.
Trouwens, als het een 90pk was had ik wel wat meer moeite gedaan om 'm meteen mee te nemen, die versie heeft toch ook remschijven achter?
Misschien is het inderdaad wijs om 'm te laten staan........ Aan de andere kant heb ik plek om 'm neer te zetten en eventueel te schorsen om er weer wat betrouwbaars van te maken. De Arosa maakt toch wel z,n kilometers, en is over de jaren een betrouwbaar hok gebleken.... :tongueclose

Kenteken van de A2 is trouwens 14-HT-ZV, misschien een bekende geweest hier op het forum?
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Jur

08 jun 2018, 16:50 1 x

Ik zou zelf geen auto kopen waar je niet vooraf een testrit in hebt gemaakt. Zoals jij de auto beschrijft lijkt mij dat hij rijp is voor een enkeltje naar de sloop ;)
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jun 2018, 17:11 1 x

Ik vind het eigenlijk wel heel nobel van @Spits om een ogenschijnlijk voor de sloop rijpe A2 toch nog een kans te geven op een tweede leven. Weggooien kan altijd nog alhoewel de (hoge) kosten die gemaakt moeten worden voor het herstel vormen dan de risico van het project.

Benieuwd naar het verloop!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Spits

08 jun 2018, 18:33 2 x

Dank voor al jullie reacties!

De A2 gaat niet door, althans niet bij mij. De Litouwse (Litouwense?) handelaar heeft toch keurig zijn centen overgemaakt naar de autohandel in Schiedam, en is aldus nu de nieuwe eigenaar van een A2 tdi. Waarschijnlijk zal deze A2 zijn loopbaan vervolgen in het oosten van Europa......

Wat betreft de keuze maken voor wel of niet een voor ons (Westerlingen) afgeschreven auto nieuw leven in te blazen is voor ieder persoonlijk. Als je voor reparaties bent aangewezen op garages of derden dan zou ik het ook niet doen, maar aangezien ik alles zelf (helaas :joy: ) zelf doe aan mijn voertuigen kan ik er misschien sneller mee uit in financieel opzicht.
Het geeft best wel voldoening om van een "no go" toch weer iets te maken.

Mocht er weer een (afgeschreven) A2 op de markt verschijnen met iets wat met wat TLC te verhelpen is, dan zal ik mij hier weer melden......... Zeauh, nu maar weer het WWW af struinen, want het kriebelt nu toch wel een beetje ;)
jaapje
Audi A2 clublid

08 jun 2018, 19:32 0 x

Het A2 virus komt al om de hoek geloof ik😁
In de klasse waar jij zoekt is het vaak wel snel handelen, soms staan ze naar 1 of 2 dagen op internet.
Zoek je wel speciaal naar een diesel?
Spits

08 jun 2018, 19:50 0 x

Yup, virussen............ Het zou verboden moeten worden :joy:

Een diesel gaat het echt wel worden! Niet alleen vanwege de kilometers, het rijdt gewoon heel relaxed in mijn optiek. Dat gezegd hebbende zou een Volvo 940 met een turbo op benzine het ook goed doen (Nou, da's toevallig; die heeft mijn vrouw!).... Ik weet ook wel donders goed dat nieuwere generaties benzine auto's ook goed en zuinig rijden, maar het nagelende, stampende en van onderuit wegtrekkende van een diesel (ook als 't maar een "1.4tje 3 cilinder" is) vind ik gewoon een bepaalde charme hebben, noem het maar karakter....... :cool:
Spits

29 jun 2018, 12:40 0 x

Na een aantal A2 tdi's bekeken te hebben is het dan zover; Sinds vandaag mag ik ook overal te hard rijden en scheef/fout parkeren... (intern grapje hier over Audi rijders, neem het zekers met een korrel zout!) :joy:

Van de week ben ik nog bij een Ambulance gele wezen kijken en dit was eigenlijk de auto die ik wou gaan kopen. De prijs voor deze was in mijn optiek "normaal", ware het niet dat er ook nog het een en ander aan moest gebeuren (kraak derde versnelling, hoorbaar druklager/koppeling, sigaretten stank).
Net toen ik mij aan het beraden was om het wel of niet te doen, kwam er op Marktplaats een andere op mijn pad.
Wel meer kilometers, 3 eigenaren en uit 2005 met schijfremmen achter.......YES, een ATL TDI! De prijs sprak mij ook wel aan, dus ik was voorbereid op het ergste.
Er stond in de advertentie dat de turbo defect is (heb ik al eens gezegd dat ik een voorliefde bezit voor defect rollend materieel?, bij deze ;) ).
Daar is niks aan gelogen, het motorlampie licht op en de kar doet het met een helft aan vermogen schat ik in. Staat dus waarschijnlijk in noodloop.
De koppeling voelt goed en soepel aan, dus ik hoop dat ik daar nog een tijd mee voort kan. Volgens mij zijn dit ook de twee voornaamste dingen waar een ATL nu weer niet in uitblinkt; Turbo en DMF (dual mass flywheel).

Airco blaast goed....... jammer genoeg alleen warme lucht :rolleyes:
Anyway staat ie nu bij mij op de oprit, en voor de leeftijd ziet ie er nog aardig uit. Full fis display, wel een aftermarket radio en geen sigaret geur. De buitenkant is een licht blauw/zilver metallic, klein flauw "zonkje" in de portier deur, voor de rest hier en daar een klein krasje, niks groots zo op het oog.
Ga er van de week pas naar kijken/repareren, want zit nu in de nachtdiensten dus moet een beetje fris op het werk verschijnen.

Kortom een auto met werk, maar dat komt met de tijd wel weer goed.

Foto's zullen volgen, after the graveyard shift!

Aloha, Menno.
Plaats reactie