De A2 van mijn schoonouders.

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Plaats reactie
wouterduijndam
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2018, 21:18 3 x

Ik heb afgelopen woensdag voor mijn schoonouders een A2 uit 2003 gekocht van Marktplaats.

Nette auto, maar de puntjes moeten even op de i gezet worden.
Afbeelding
Afbeelding

Zo zijn de naafkappen van alle 4 de originele wielen heel erg verweerd.
Heb ik het stickerset van JohanS overgenomen om het climate control paneel te doen.
Mist er 1 dorpel kapje en moet er een vreemde schade boven de rechter handgreep gedaan worden.
Afbeelding
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

11 nov 2018, 10:11 1 x

Dorpel kapje te koop bij elke Audi Dealer.
Wel is links en rechts andersom begreep ik.

De lak is slordig bij gestipt en met schuren en spuitbus word het meestal ook niet perfect.
Ik denk dat zelf bij stippen en niet over bestaande lak heen beter kan.

Zelf gebruik ik hier voor Au Ban Marie, en potje verdunde lak die tot 45 graden verwarmde mooi glad kan uitvloeien, maar een deur, dat gaat druipen als kaars dus eerst de deur eruit voor je na schuren dit kan doen... Workmate is hiervoor onmisbaar!

Naaf kapjes, ik heb gelijkwaardige en denk aan opschuren en als je toch bezig bent...
die ook in zelfde kleur verven op mijn genoemde manier met hete zelf strak trekkende lak.

Wel na afloop de blanke 2K lak erover dus die 2 componenten lak en geen Action spuitbusje die bij eerste keer poetsen weer verdwenen is....

Als je bij de Dealer naaf kapjes wilt bestellen, houd rekening met de stevige prijzen en helaas beperkte levensduur!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
trebbor77
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 nov 2018, 11:40 1 x

Ebay is your friend Voor de naafkappen.. Ik had er vier voor onder de € 25
wouterduijndam
Audi A2 clublid

13 nov 2018, 14:22 0 x

De dealer is het één en ander aan het uitzoeken voor mij en hoop daar spoedig antwoord op te krijgen.

Afbeelding
A4 by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr
De rechter is de mijne en alweer meer dan 6 jaar naar volle tevredenheid in bezit.

Vandaag het eerste gedeelte van de "puntjes op de i" lijst afgewerkt.
Airco werd niet koud en had al een poosje geen onderhoud gehad.
Vandaag het systeem laten vullen en deze was helemaal leeg.
Geen overbodige luxe dus.
Afbeelding
Airco controle en bijvullen by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr
audiJan

13 nov 2018, 20:29 0 x

Een leeg systeem is lek en zomaar vullen is compeet zinloos en zonde van je geld laat staan mileu technisch
Het lek zal boven moeten komen ,meestal condensor . afpersen en soppen of tracer toevoegen.
wouterduijndam
Audi A2 clublid

13 nov 2018, 20:33 0 x

Er is 7ml UV vloeistof toegevoegd.
Het systeem is 20minuten gevacumeerd en na vullen was er geen drukverlies zichtbaar.
De toekomst zal het uitwijzen..
audiJan

13 nov 2018, 20:45 2 x

Vacumeren heeft geen zin als je dat als lek test wilt gebruiken.
Maar zo verkoop je het wel lekker eenvoudig betalen en hoppa wegwezen

Een goed net bedrijf zal het systeem onder druk zetten en de boel afsoppen.
Ik heb ook wel eens meer dan 30 min moeten zoeken en wachten tot dat er toch uiteindelijk de zeepbellen zichtbaar worden.
eekhoorntje

13 nov 2018, 21:17 0 x

Zeep?

Met de stof die voor de lekkage word toegevoegd zie je gelijk Fluor kleuren bij lek.
Als ik het nippeltje indruk krijg ik vieze vingers en bij een lekje hoe klein dan ook zie je gelijk waar het is.

Als ze eerst vacuüm zuigen en volgens de regels doen niets aan de hand.
Na een tussen de 480 en 520 gram vullen met Airco gas en beetje olie voor de pomp te smeren en nog de Fluor stoffen , als het lek was had je vreemde kleuren gezien en met de airco op Low moet je tussen de 3 en 5 graden halen bij uitblaas, en als het lek was, dus gewoon goed gedaan.

Andere merken hebben vaker lekkage kreeg ik de indruk en heb meerdere totaal lege na vele jaren laten vullen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
audiJan

13 nov 2018, 23:49 0 x

Inderdaad gewoon zeep afwasmiddel de kleinste lekkage zie je na een tijdje

En inderdaad de machine zijn werk en tijd laten doen is altijd fout bij een leeg systeem en

Je wilt niet weten hoeveel systemen lek zijn terwijl de machine zegt dat het goed is bijna altijd.

Een systeem is nooit zomaar helemaal leeg .
eekhoorntje

14 nov 2018, 09:48 0 x

@audiJan

Zeep werkt goed voor de gasslang van kookplaat en CV ketel zelf plaatsen, maar voor de Airco hoeft het niet meer, de toe gevoegde Chloor met gif groen kleurtje, als je de vul nippels even kort indruk heb je vingers als de Hulk!

Wel is Vacuum trekken voor het leeg halen, soms komt er gruis van kapotte pomp in apparaat dus veel schoonmaak werk en dus niet even aansluiten en laten werken!
Elke lek zal tot deze vrijwel leeg is omdat deze 5 tot 20 % verliest een gif groen vlek veroorzaken die het lek aangeeft.
Soms moet je inderdaad het vullen stoppen omdat het toch lek was ondanks vacuüm zuigen!
Dan is snel op leeg halen drukken de oplossing om geen duur Airco gas te verspillen!
Weglopen en koffie drinken tijdens Airco vullen mag daarom niet en je moet er bij blijven!

Zeep was de oude manier, maar nu ze op de huidige manier werken hoeft dat niet meer.
Kosten Nihil en je vind het lek met groene vegen eerder dan met borrelde zeep!

De Airco kan tussen de 5 en 20 jaren mee zonder vullen maar half gevulde word het vochtig in je auto en werkt de kachel slechter!
Het advies van jaarlijkse controle vind ik broodje aap, maar als je met thermometer in uitblaas en Airco op Lo zet dus onder de 18 graden moet het tussen de 3 en 6 graden komen, als je boven 10 graden en niet lager kom moet je zeker vullen.

Verder is goede instructie voor deze Airco apparaten zeer belangrijk en ervaring opdoen!
Als je even vlug zeg welke knoppen en hij doet het wel, dan gaat het zeker fout.
Een Airco instructie duurde toch al snel 2 uren die je niet kunt werken dus €50,- per uur Ex BTW verlies!
Daarom is een of enkele opgeleide voldoende en niet elke monteur zal dit leren.
Elkaar ongeveer uitleggen en vooral de problemen vinden en oplossen ontbreekt vaak.

Ook de verschillen tussen onze 134 en de nieuwe 1234 gassen leren vele niet, ik weet het al.. en kost geld!
Daarmee gaat er veel fout!

Maar jou zeep, die het ik wel hard nodig na een test door op het Airco ventiel drukken nodig!
Plaats reactie