1e auto: Audi A2 1.4 AUA

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2020, 10:37 1 x

eekhoorntje schreef:
24 feb 2020, 10:26
...
Maar losmaken zonder nieuwe riem? Dat begrijp ik niet, vertel, waarom dan wel los geweest?
@Spaceframe heeft contact met twee garages - de eerste (vorig jaar) deed de riem, de tweede (nu) gaf de diagnose die overeenkomt met jouw idee (en ik ben het helemaal met je eens: alles wijst op uitermate slordige montage na distributie-wissel door eerste garage).

Verbazingwekkend dat je er "gewoon" mee door kon rijden en daarom verwacht ik geen total loss. Ik zou wel zien dat je een of twee bouten vastzet voordat je verder rijdt. Krik onder de motor en beetje duwen en trekken zou dat mogelijk moeten maken. En als je dat niet ziet zitten, de wegenwacht een tijdelijke oplossing laten maken.
Gebruikersavatar
Spaceframe
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jul 2018, 16:21
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2020, 11:12 1 x

De riem is in mei vervangen door de vorige eigenaar zelf, die overkwam als prima doe-het-zelver en zei altijd zelf onderhoud te doen aan al z'n auto's. Daarna voor aankoop nog aankoopkeuring laten doen bij lokale vakgarage in Venray, met de vraag om exact dit nog even na te lopen om 100% zeker te zijn dat het goed gebeurd was. Blijkbaar dus niet, of domme pech.

De monteur van mijn garage in Leiden komt nu bij mij langs om de auto ter plekke te bekijken. Wat een service! Na het zien van de foto's adviseerde hij er geen meter meer mee te rijden. Hopelijk krijgt hij de motor weer vast, zodat hij hem mee kan nemen naar zijn garage om eventuele schade te herstellen. Fingers crossed!
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

24 feb 2020, 12:11 2 x

Mijn vermoeden is ook dat de bouten er niet netjes zijn ingedraaid waardoor de tapdraad beschadigd is geworden. Bij mijn A2 zijn, de laatste keer dat de distributieriem is vervangen, 1,5 jr geleden, er grotere bouten in gezet met, bijbehorende maat tapdraad. Mijn monteur vondt dat de bouten destijds er zich niet lekker lieten indraaien, zodoende voor deze optie gekozen. Ik denk dat dit ook in dit geval de enige optie is. Succes.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 feb 2020, 13:00 0 x

DHZ riem, dan is daar vermoedelijk niets te claimen....

En is alleen de goedkope 2 riemen gedaan voor €30,- of complete set?
De spanrollen en waterpomp horen ook vervangen te worden en ik krijg na dit nogmaals gezien te hebben, foto uitvergroot.....

Zou niet rijden meer, ram je radiateur lek of olie vul/peil stok deel kapot... en Airco zit daar ook nog ergens.... Dit blok is wel erg veel naar voren....
Daar rekende ze bij de Vakgarage keuring ook niet op, maar een claim proberen kan altijd!
Je betaalde toch €147,- voor deze keuring en garantie, en zij hadden beter moeten kijken......

Naast vastzetten gelijk even een spanrol op datum zoeken, vaak staat de productie datum erop.
Bij dit soort prutswerk kun je beter te veel vervangen dan straks een vastgelopen rol of waterpomp hebben....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2020, 17:15 0 x

Spaceframe schreef:
24 feb 2020, 08:26
Verder klopt het inderdaad, de distributie is afgelopen mei vervangen. Ik had net de garage aan de lijn (zij hebben niet de riem vervangen), die zeiden ook dat het daar misgegaan moet zijn met weer vastzetten van de motorsteun.
Een motorsteun raakt niet zomaar los. Ik zou hier de garage die de werkzaamheden heeft uitgevoerd voor aansprakelijk stellen. Heb je die al benaderd?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Spaceframe
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jul 2018, 16:21
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2020, 17:18 1 x

@HansJan

Zoals eerder geschreven zijn de riemen + rollen + waterpomp zijn vervangen door de vorige eigenaar zelf. Daar valt dus weinig te halen. Wel heb ik een aankoopkeuring laten doen, en het daar gevraagd om deze ingreep extra te controleren. Ik wacht de schade af, als dit veel is kan ik allicht proberen het daar te verhalen.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2020, 17:25 0 x

Sorry, daar heb ik dan overheen gelezen. Dan heeft de vorige eigenaar toch heel wat uit te leggen ... :flushed:

Hopelijk kan jouw monteur bevestigen dat de schade meevalt en je weer zonder problemen je weg kunt vervolgen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Spaceframe
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jul 2018, 16:21
Locatie: Leiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 jul 2020, 14:13 2 x

Om nog even terug te komen op het hele motorsteun-verhaal: Van de monteur van Garage Peter ( :heart: ) mocht ik er geen meter meer mee rijden, en zelfs niet naar de garage laten slepen. Hij is na werktijd naar mijn huis gekomen om daar de motor weer omhoog te takelen. Hij hing te laag om er een krik onder te krijgen. Slik. Toen de motor eenmaal weer zat, is 'ie naar de garage gereden om alles na te lopen. Wat bleek: verder geen schade, rekening een schamele €180 voor een nieuwe motorsteun.

Afbeelding

Daarna de blaudi maar eens goed verwend bij Goat Car Detailing (gevonden met Google), een zeer charmante onderneming van twee kerels die zeer trots te werk gaan. Daar stond mijn A2 toch maar mooi te glimmen tussen alle BMW's en taxi's. Bumper tot bumper van binnen en buiten gezogen, gereinigd, gewassen, gepolijst, gepoetst. Alles voor minder dan €200. Geweldige gasten.

Afbeelding Afbeelding

Tenslotte vanmiddag een zwarte Kamei armsteun helemaal zelf gemonteerd. Kleur is niet ideaal, maar goed, ze hebben hem niet in beige. Comfort is even belangrijker dan de juiste kleur. Dank @wil voor de snelle verzending.

Afbeelding
Plaats reactie