TJT wil zich even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 okt 2021, 09:22 1 x

Airspeed schreef:
27 okt 2021, 08:56
Als je er helemaal geen chocola meer van kan maken, is ook een relatief goedkope injector reiniging en -test nog een optie: blijkt dat 20 jaar oude injectoren niet altijd meer helemaal overal hetzelfde inspuiten.
Zeker met de huidige bagger benzine begin ik dat zelf steeds minder te vertrouwen. En zeker bij auto's die soms wat langer stil staan.
Voor alle duidelijkheid: ik bedoel daarmee niet iets toevoegen aan de tank, maar het eruit halen van de injectoren en dynamisch testen in een speciaal apparaat, speciale testvloeistof, daarna ultrasoon reinigen en opnieuw die test doen op druk en flow. Zijn gespecialiseerde bedrijfjes voor.

Maar zul je zien, het is uiteraard gewoon de bekende penbobine :mrgreen:
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2021, 10:25 1 x

Zo, daar schrok ik ook wel even van! Maar zoals gezegd zijn er meer opties om te proberen voordat je gelijk aan de koprevisie gaat. Een elektronisch probleem klinkt nog steeds het meest waarschijnlijkst zoals al genoemd; zeker als het probleem begint op te treden bij een warmer wordende motor. Ik lees het zo snel niet terug, maar zijn de bobines nu vervangen of niet?

Komende zondag is de klusmeeting, mocht er iemand een compressiemeter hebben dan kunnen we wat waarden vergelijken. Ik heb zo het het vermoeden dat onze A2 wel eens mindere compressie zou kunnen hebben ;)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

27 okt 2021, 12:23 0 x

Als er meerdere merken in zitten kan het zijn dat ze door toen nog
goed werkende gebruikte zijn vervangen.

En bougie? Ik wisselde wel eens van merk wegens leverringsproblemen met NGK en Nippon Denso.

Maar ook Bosch heeft goede Long Life... en de prijzen wisselen bij vraag en aanbod.
Maar ook de injectoren? Goede Tip....

Zelf nu 4x NGK Bobine en Denso Bougie geplaatst maar zie bij leverancier in DE nu uitverkocht!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2021, 17:58 2 x

TDI3 schreef:
26 okt 2021, 21:50
Jee TJT ,

Je hebt idd wel heel erg veel pech. Als ik hele geschiedenis van gebreken en reparaties in de verschillende topics op een rijtje zet en daarbij aan de aankooprijs denk, mag je van een profesioneel bedrijf , specialist zelfs, toch echt wel enige coulance verwachten. Ik heb het dan niet over een detail van misschien € 20,- .
En idd HansJan mss off topic maar er lijkt toch echt wel een rode draad in de topics van TJT te zitten met deze auto stap je wel erg gemakkelijk overheen.
TJT succes met de A2 en hoop voor jou dat je van de kant van de verkoper nog actieve service krijgt.

Groet TDI3

Moderator edit: bericht verplaatst uit topic verwarmde spiegels

In eerste instantie en qua gevoel ben ik het met je eens dat dit niet ideaal is. Toch is het belangrijk het verhaal goed te lezen.

Als ik het goed begrijp is het zo dat een flink deel van de aanschafprijs bij de lange lijst van gevraagde modificaties ligt:
Op mijn eigen verzoek en uiteraard voor eigen rekening heb ik het volgende laten doen:
- koplampen polijsten
- Mistlampen voor + juiste schakelaar
- Kentekenverlichting units vervangen
- Parkeersensoren laten plaatsen
- Cruise control
- Distributieset vervangen
- Veerschaal rubbers achter vervangen
- Bluetooth/USB adapter
- Velours mattenset erbij gekocht met korting
- 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak
Qua gevoel ben ik het dus met je eens, je wilt een perfecte auto. Ik geloof ook niet dat de leverancier blij is met de situatie. Toch is er aan de ene zijde afstand gedaan van coulance, en is die toch geleverd. Nadat TJT aangaf niet tevreden te zijn over de staat van het voertuig deed hij afstand van verdere claims in ruil voor €50,- korting op een setje wielen voor zijn ouders. Daarop zijn alsnog uit coulance de brandstoffilter en stuurkogelhoezen vervangen.
"Ik berichtte Jan met het goede nieuws dat de koop door kon gaan, maar gaf ook gelijk een terugkoppeling over mijn gele A2, dat bepaalde zaken toch niet zo heel netjes waren opgelost en dat je voor een auto van bijna € 7000,- iets anders mag verwachten.
Mijn voorstel was dat ik daar niet meer moeilijk over zou gaan doen en alles op eigen kosten zou laten herstellen bij mijn garage tijdens de grote onderhoudsbeurt, maar dat mijn ouders dan wel € 50,- korting zouden krijgen op de 4 velgen met nagenoeg nieuwe banden. (...) Op het laatst kwam Jan nog even terug op mijn mail en gaf aan dat ik wel een punt had. Hij had blijkbaar al met zijn vaste monteur gesproken, want Jan stelde voor dat nu alsnog het brandstoffilter kon worden vervangen door een echte nieuwe en dat de stuurkogelhoezen ook door nieuwe zouden worden vervangen.
Dit had ik absoluut niet verwacht en was dan ook een aangename verrassing!"
Op eigen kosten zijn tijdens de grote beurt oa. ook de niet goedkope einddemper vervangen, een fors deel van de rekening. Natuurlijk had je een deel van de beurt zelf kunnen doen, maar dat moet je ook willen. Ik denk overigens dat de thermostaat onder de garantie op blok en bak die is bijgekocht zou moeten vallen. De misfires kwamen denk ik pas na die garantie naar boven. Balen dus dat je daar na zes maanden pas achter komt.

Ik wil absoluut niet zeggen dat het niet zuur is dat "Geeltje" nog niet perfect is, maar het is wel belangrijk het in perspectief te zien. Ik wil geen partij trekken en ik kan het fout hebben, sta open voor correcties.

Ik heb hieruit geleerd dat bij een aankoopkeuring altijd een compressietest hoort.

Hou de moed er in @TJT het komt allemaal goed man, we steunen je!
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2021, 21:27 0 x

Allereerst:
Dank allen voor het meedenken en jullie steun!

Vandaag zelf nog wat gedaan en ik ben voorzichtig optimistisch.

Vandaag de bougies eruit gedraaid en op cilinder 2 een nieuwe bobine geplaatst.
Foutcodes gewist, proefritje gemaakt, deels snelweg/deels binnendoor met veel stoplichten, de auto daarna nog een tijd stationair laten lopen en er is nog geen misfire geweest.
Dat zegt nog niet zoveel, want het gebeurd niet elke rit.
Vanaf vrijdag moet ik weer een aantal keer op en neer naar het zuiden, dus lange ritten en dan hoop ik dat er meer duidelijk wordt.
In afwachting daarvan besluit ik of ik alle bobines ga vervangen.
1 vd 4 is nog origineel, de andere 3 zijn al eens vervangen en ik kan niet herleiden wanneer, dus die kunnen ook al makkelijk 50.000 km oud zijn, zo niet ouder.
Zie hier de meetwaardeblokken van de ECU:
D5E60B19-1460-4C6A-A0A4-4D8D812BEEA5.jpeg
D5E60B19-1460-4C6A-A0A4-4D8D812BEEA5.jpeg (5.87 MiB) 1517 keer bekeken
@Airspeed
Vervuilde injectoren lijken mij zeker niet zo gek gedacht. Vooral omdat ik op alle 4 de bougies toch wel enig verschil zie in kleur rondom.
Zou ook kunnen verklaren waarom het mengsel te arm is, toch?
Enig idee wat laten reinigen kost en heb je een of meerdere adresjes voor mij?

@Peter_Audi_A2
Klopt, sinds E10 doet de monteur bij elke beurt ethanolbeschermer in de tank.
Inhouden bij optrekken was voor de grote beurt meer aanwezig en ook wilde de motor vaak niet in één keer aanslaan bij starten, dus nieuwe bougies hebben daar zeker goed aan gedaan, maar ik merkte wel altijd een verschil met de AUA, hoe minimaal ook.
Ik ben sinds het op drie poten lopen nog niet hiermee terug geweest bij de garage.
Ik rijd voornamelijk lange afstanden over de snelweg, met een snelheid tussen de 100 en 110 km per uur en als ik 110 rijd dan is dat op 3000 toeren volgens instrumentenpaneel.
Bougies heb ik vandaag eruit gedraaid, zijn NGK BKUR6ET-10 bougies.
Zie hier de kleur van de bougies:

Bougie cilinder 1:
01F4A7D5-302B-41B9-B9FB-01DF8DEAE7BB.jpeg
01F4A7D5-302B-41B9-B9FB-01DF8DEAE7BB.jpeg (1.64 MiB) 1517 keer bekeken
Bougie cilinder 2:
FD345B59-FD41-440B-BDF1-9C12C0296A6E.jpeg
FD345B59-FD41-440B-BDF1-9C12C0296A6E.jpeg (1.69 MiB) 1517 keer bekeken
Bougie cilinder 3:
0CF41581-2E04-466B-8E26-06D36756F420.jpeg
0CF41581-2E04-466B-8E26-06D36756F420.jpeg (1.71 MiB) 1517 keer bekeken
Bougie cilinder 4:
CBA24D6B-D68B-4F5F-A1B5-9448D3D9D51C.jpeg
CBA24D6B-D68B-4F5F-A1B5-9448D3D9D51C.jpeg (1.76 MiB) 1517 keer bekeken

@Blauwbaard
Je hebt het wel bij het juiste eind.
De auto koste oorspronkelijk € 4950,- en daar zijn dus nog wat kosten voor modificaties, revisie/onderhoud en bijgekochte garantie van 3 maanden voor € 350,- bijgekomen waardoor ik op een totaal kwam van iets onder de € 7000,-
(Weet het precieze bedrag niet uit mijn hoofd)
Wellicht had ik meer kunnen claimen onder garantie, waaronder vervanging thermostaat en (eergisteren) vervanging temperatuursensor koelwater, maar ik had er geen vertrouwen meer in en dan met name in de monteur waar Jan mee samenwerkt.
Iets moet goed gerepareerd worden en niet half.
Dat maakte dat ik op een gegeven moment besloot alles maar uit eigen zak te betalen om zeker te zijn dat het goed zou zijn.
Een perfecte auto van 16 jaar oud is zeldzaam en verwacht ik ook niet, maar dit is toch wel het andere uiterste, want als de koprevisie niet nodig is, komen er op den duur wel de toplagers met mounting en veren aan die nog vervangen moeten worden.
Laatst gewijzigd door TJT op 27 okt 2021, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2021, 21:35 0 x

Iemand trouwens enig idee waar die 39000 voor staat?
26D82A62-B81A-4BB2-8448-4E0385AAAE68.jpeg
26D82A62-B81A-4BB2-8448-4E0385AAAE68.jpeg (5.28 MiB) 1511 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2021, 22:42 2 x

TJT schreef:
27 okt 2021, 21:27


@Peter_Audi_A2
Klopt, sinds E10 doet de monteur bij elke beurt ethanolbeschermer in de tank.
Inhouden bij optrekken was voor de grote beurt meer aanwezig en ook wilde de motor vaak niet in één keer aanslaan bij starten, dus nieuwe bougies hebben daar zeker goed aan gedaan, maar ik merkte wel altijd een verschil met de AUA, hoe minimaal ook.
Ik ben sinds het op drie poten lopen nog niet hiermee terug geweest bij de garage.
Ik rijd voornamelijk lange afstanden over de snelweg, met een snelheid tussen de 100 en 110 km per uur en als ik 110 rijd dan is dat op 3000 toeren volgens instrumentenpaneel.
Bougies heb ik vandaag eruit gedraaid, zijn NGK BKUR6ET-10 bougies.
Het merk/type bougies zie ik vaker voorkomen op het forum, dus dat lijken wel de goede te zijn. De witte kleur, misschien een bijverschijnsel van de ethanolbescherming? Wellicht kan de garage hier meer over vertellen. Ik zou eerst maar eens een tank leegrijden met de nieuwe penbobine. Koprevisie kan altijd nog.
Ik begrijp dat je de auto perfect wilt hebben, daar zit echter wel een prijskaartje aan. Zeker als je het niet zelf kunt/wilt doen. Ik heb nu 3x in 10 jaar tijd en bijna 100.000 km een kapotte penbobine gehad, 2x ging de auto ineens op 3 poten lopen en was het met vervanging van de penbobine opgelost, 1 keer merkte ik het lichtjes bij het optrekken en is bij controle door de garage de penbobine vervangen. Is een stuk goedkoper dan een koprevisie ....
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2021, 23:03 0 x

Dank. Ik neem je tips mee.
Binnenkort APK bij betreffende garage die de grote beurt heeft gedaan, dus ik zal eens overleggen en foto’s van de bougies laten zien.
Ik wil de auto uiteindelijk wel zo perfect mogelijk hebben, dat is ook de sport en dat daar een prijskaartje aan hangt ben ik ook van bewust, maar dat mag wel gefaseerd gebeuren. Ik kan het deels zelf, maar het meeste zal wel uitbesteedt moeten worden aan de professionals.
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2021, 06:09 2 x

Stop met het tanken van E10 (carbon aanslag kan je compressie verprutsen) en reinig je injectoren (te witte bougies betekend een te arm mengsel door zooi in je injectoren). Gebruik premium E5 en af en toe injector reiniger in je tank. Ik zou zeker eens 3 of vier tanks E5 met elk een busje Wynns leegrijden.

Ik tank nu al sinds een aantal maanden geen E10 meer en hij loopt echt mooier sinds dien. Elke cent die je bij de pomp bezuinigd geef je bij de monteur weer uit. Vraag het aan je monteur, die gooit niet voor niets ethanolbeschermer in je tank omdat de kwaliteit van goedkope E10 benzine slecht is en water aantrekt. Dat hoeft hij niet meer te doen als je overstapt op E5.

Geeltje af en toe liefkozend toespreken helpt ook.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2021, 09:55 0 x

Dank voor de tip.
Lukas adviseerde dat ook al aan mij.
Ik ga er eens over nadenken.
Het is natuurlijk wel zo dat als ik E5 had willen tanken ik net zo goed voor een FSI had kunnen gaan. Officieel gezien moeten deze motoren E10 kunnen verdragen.

Omdat ik vaak in het zuiden van het land kom tank ik tegenwoordig in België en ik heb net even gekeken of ik daar ook goedkoop E5 kan tanken en dat kan gelukkig. Actuele prijs is daar € 1,744.
Die Wynn’s injector cleaner is sowieso een goed idee en ga ik waarschijnlijk vandaag al in de tank gooien.
Plaats reactie