TJT wil zich even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2021, 23:44 0 x

Wat tank jij in jouw tweety?
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2021, 23:46 2 x

Alleen maar BP Ultimate, bij uitzondering Shell V-Power.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 okt 2021, 21:09 0 x

HansJan schreef:
28 okt 2021, 23:46
Alleen maar BP Ultimate, bij uitzondering Shell V-Power.
Daar heb je vast een goede reden voor, benieuwd :)
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 okt 2021, 21:24 2 x

BP om de hoek, Shell niet. Keuze voor E5 behoeft geen toelichting meer, daar is al genoeg en soms zelfs teveel over gezegd. Bovendien wil ik dit draadje niet onnodig met een nieuwe discussie over brandstof vervuilen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 nov 2021, 21:35 2 x

Tijd voor een update!

Allereerst het goede nieuws dat vandaag mijn A2 vlekkeloos door de APK is gekomen!
Dat mag ook wel, voor dat geld...
Enige opmerking was dat het lichtbeeld van de mistlampen voor iets te hoog is. Was nu niet noodzakelijk om bij te stellen, dus volgt later.

Dan het motorblok...
Na alle 4 de penbobines te hebben vervangen merkte ik al een behoorlijk verschil in prestatie van de motor.
Op een volle tank Belgische E10 Wynn’s injector cleaner toegevoegd. (Is een Belgisch product :mrgreen: )
Met de 4 nieuwe penbobines en vermoedelijk ook de injector cleaner liep de motor al 35 km zuiniger.
Dit was nog met E10.
Inmiddels één hele tank BP ultimate 98 leeg gereden, wederom met Wynn’s injector cleaner.
De motor loopt er lekker op, heeft naar mijn idee meer power en loopt nu nog zuiniger!
Nu al 62 km winst behaald behaald.
Dus waar het eerst een kleine 600 km was waarna ik op reserve ging rijden, is dat nu na 662 km.
Ik rij voornamelijk lange afstanden, over de snelweg, liefst met cruise control.
Vandaag voor de 2e keer getankt met BP ultimate 98 en weer een flesje Wynn’s injector cleaner toegevoegd.
De bedoeling is om dit hierna nog één keer te herhalen, dus dan zijn er in totaal 4 flesjes Wynn’s ingegaan en 3x BP ultimate 98.
Ik ben benieuwd of er nog wat winst valt te behalen.
Na dit experiment ga ik bekijken of ik definitief over ga op E5 of toch weer terugga naar E10.
Eventueel nog een middenweg:
In rustige periodes dat de auto vaker stilstaat E5 en wanneer er veel wordt gereden E10.
Ik stop hierna in ieder geval wel met Wynn’s, maar voor een 16 jaar oude auto, waarvan de laatste paar jaar van achterstallig is te spreken en ervan uitgaande dat de injectors nooit zijn gereinigd, denk ik dat 4 flesjes Wynn’s geen overbodige luxe is.
Benieuwd hoe de bougies eruit zien na 3x E5 en 4x Wynn’s!

Maar het belangrijkste van al:
Geen misfires meer! 🎉🎉🎉🎉
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 nov 2021, 22:42 1 x

Moderator edit: quoten van voorgaande post is overbodig.

De koprevisie gaat dus niet door ... ;)

Ik denk dat vooral de injectiereiniger zijn werk heeft gedaan.

Vanaf het moment dat ik mijn eerste auto op brandstofinjectie kocht (nu 30 jaar geleden),
deed de garagehouder bij elke beurt een busje injectiereiniger bij de tankinhoud.

Was volgens de garagehouder toen al goed om het injectiesysteem in goede staat te houden.
Lijkt te kloppen, mijn auto's zijn tot nu toe nog altijd door het roestspook geveld, niet door motorische (brandstof) problemen ...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

17 nov 2021, 07:24 0 x

Extra tip....;
Doe die injector reiniger in maar 1/4 gevulde tank!
Dan is die hogere concentratie en bij lampje PIEP pas bijvullen met goede schone benzine!

Ik vind 4* erg veel, 1* vullen per jaar lijkt me ruim voldoende.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 nov 2021, 07:39 1 x

Precies hetgeen ik gedaan heb @eekhoorntje 👍
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 nov 2021, 11:50 0 x

@Peter_Audi_A2
Nee, die koprevisie kan gelukkig voorlopig van het to-do-lijstje af.
Ik geloof ook wel dat de injectiereiniger echt effectief is.
Het zal wellicht een combinatie zijn, want nadat ik de penbobines alle vier had vervangen bemerkte ik al echt een verschil in hoe de motor zich gedroeg.
Misfires waren voorbij en hij liep al stabieler en zuiniger.
Dat is nu met de injectiereiniger en E5 alleen maar beter geworden.

@eekhoorntje
Dank voor de tip!
Ik heb nog 1 flesje staan, dus kan dat de volgende ronde nog eens doen.
Ja, 4 lijkt veel, maar bedenk wel dat dit een auto van 16 jaar oud is en ik de indruk heb dat dit nog nooit is gedaan, dus zie het als achterstallig onderhoud wegwerken. 1 Flesje per injector. :mrgreen:
Na de volgende tankbeurt blijf ik Wynn’s wel gebruiken, maar dan 1x per jaar 1 flesje.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 dec 2021, 15:40 2 x

Oudjaarsdag 2021

Tijd voor een terugblik.

Op 1 april 2021 was het dan zover; mijn gele Colour.Storm stond klaar in Vorden om opgehaald te worden!
Het avontuur begon toen met 209.441 kilometer op de teller en nu inmiddels 9 maanden later staat er maar liefst 221.770 kilometer op de teller.
Toch even 12.329 kilometer gereden in 9 maanden tijd!
Het was een jaar met een lach en een traan, want ondanks het rijgenot heb ik toch ook behoorlijk wat pech gehad met deze auto en behoorlijk wat kosten gemaakt…
Dat ga ik nu niet allemaal nog eens opsommen, behalve één ding: de kachelventilator.
Al vrij snel na aankoop werd duidelijk dat die zijn beste tijd had gehad, maar uit ervaring weet ik dat het vervangen geen plezierig klusje is, dus stelde ik het steeds uit, tot maandag 20 december…
Notabene toen ik een afspraak had met @karolography, had de ventilator het begeven.
Ik heb van alles geprobeerd, maar er was geen leven meer in te krijgen.
Toen toch maar een nieuwe ventilator met weerstand besteld en ach, omdat we toch bezig waren ook gelijk maar een setje verwarmde spiegels erbij.
Bestelling werd verrassend snel geleverd!
20 December ‘s avonds besteld en 24 december al in huis, verzonden vanuit Polen!
Klasse, Autodoc!
Op 25 december maar gelijk aan de slag gegaan met dat klusje, want droog buiten en het zou de komende dagen toch alleen maar gaan regenen, maar het was helaas wel super koud...
Ach, vorig jaar met de blauwe A2 ook rond deze tijd de ventilator met weerstand vervangen, dus ik was er al aan gewend om dit klusje met deze temperaturen uit te voeren. :mrgreen:
Gelukkig ging het nu allemaal wel wat sneller en heb ik toch een record verbroken!
Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat de ventilator enorm stroef draaide.
Het is eigenlijk bizar te noemen dat-ie het nog zolang heeft gedaan…
Reden waarom ik toch wel schrok is omdat de ventilator van de blauwe A2 bij lange na niet zo vast zat en ook nog functioneerde en dan te bedenken dat dit een ventilator was van 20 jaar oud en die van de CS pas een kleine 16 jaar.
Tja, het kan verkeren.
Anyway, het klusje is geklaard en behalve een goed functionerende ventilator merk ik dat de BBY ook een stuk stabieler loopt en ik ook geen misfires meer heb.
Jep, die had ik ondanks het vervangen van de penbobines soms nog steeds en ik verdenk de onregelmatig en stroef draaiende ventilator van die storing.

Hierbij nog wat plaatjes en filmpjes:
FB8B97AF-4060-415D-A241-65FA4DB489BA.jpeg
FB8B97AF-4060-415D-A241-65FA4DB489BA.jpeg (3.04 MiB) 1092 keer bekeken
A2032A51-88DE-4DF6-A821-C22D7384108E.jpeg
A2032A51-88DE-4DF6-A821-C22D7384108E.jpeg (2.84 MiB) 1092 keer bekeken
01AA3927-0321-4626-A571-F02AE1B2C7D7.jpeg
01AA3927-0321-4626-A571-F02AE1B2C7D7.jpeg (5.91 MiB) 1092 keer bekeken
CCAC6009-DD95-4D11-8876-4003F433868C.jpeg
CCAC6009-DD95-4D11-8876-4003F433868C.jpeg (3.02 MiB) 1092 keer bekeken
BDDA9887-6A0D-461F-969B-5C260B462111.jpeg
BDDA9887-6A0D-461F-969B-5C260B462111.jpeg (2.34 MiB) 1092 keer bekeken
https://youtu.be/8xin5oLSZFs

https://youtube.com/shorts/QYYlGWHRrpw?feature=share

Voor wie het zich nog kan heugen, ik ben een tijdje terug overgestapt op E5 BP Ultimate, maar daar ben ik toch weer van afgestapt.
Vooral toen ik ondanks dat toch weer een misfire kreeg, was ik er eigenlijk wel klaar mee.
Ik rij nu inmiddels alweer een tijdje E10 en dat bevalt eigenlijk meer dan prima, dus dat zal ik zeer waarschijnlijk ook blijven tanken.

Zoals gezegd, een jaar met ups & downs, maar ondanks de soms toch best flinke downs, ben ik nog steeds hartstikke blij met Geeltje en los van de schokbrekers aan de voorkant die er mogelijk nog aan zitten te komen, heb ik goede hoop dat 2022 een wat zorgelozer jaar zal worden.

Iedereen een heel fijne jaarwisseling gewenst en alle goeds voor 2022! ✨
Plaats reactie