Binnenkort A2 voor de deur

Stel hier jezelf en je A2 voor.
EenpuntVier
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 okt 2019, 17:29 0 x

Zojuist een briljantblauwe A2 bekeken in het (voor mij) verre oosten.
(https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/aud ... ousPage=lr)

Het betreft een 1.4 (zoals de gebruikersnaam al doet vermoeden) uit 2004.
Direct een proefritje gemaakt; de algehele staat van het voertuig viel niet tegen, evenals de kilometerstand (89dkm).

Echter had ik nog wel een klein minpuntje gevonden: de knopjes voor de koplampen, clima-control en achterbankhendel zijn aardig versleten:Afbeelding

Is dat normaal voor de kmstand/leeftijd? Dit zal m'n eerste VAG-auto worden, dus ben niet helemaal bekend met de gebreken. (Weet alleen dat de 1.4 ijzersterk schijnt te zijn :) )
Verder doet het niks af aan de functionaliteit, maar zou ze toch wel graag wat "cleaner" zien. Weet een van jullie of er een adres bekend is waar deze voor een schappelijke prijs verkocht worden?

Ook ben ik van plan cruise-control in te bouwen. Her en der gelezen dat dit zonder al teveel moeite te doen is. En is voor mij een waardevolle optie gezien ik ongeveer 20dkm jaarlijks rijd, waarvan groot deel auto(snel)weg.

Als hij voor de oprit staat zal ik wat foto's delen!
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

05 okt 2019, 17:46 0 x

Welkom,

Even een vraag, gezien de prijs , is er garantie bij en onderhoudsboekjes, op RDW stond geen melding van deze in 2004 gemaakte en 2006 geïmporteerde..

de knoppen Airco is simpel plakken, verlichting knop vervangen en de rest kan meer kosten.

Hoe is de tandriem, weinig KM maar leeftijd, kan uitgedroogd zijn, en breken kost veel geld.
Verder veel plezier en hopelijk heb je ook de onderhoudshistorie erbij gekregen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
EenpuntVier

05 okt 2019, 17:59 1 x

Hoi eekhoorntje,

Snelle reactie! Top.
De historie bleek bekend, evenals een kloppend NAP (echter zelf niet bekeken).
Heb een stukje van de prijs af weten te praten, en hij krijgt een beurt waarbij riem + waterpomp preventief worden vervangen. Dit leek me sowieso verstandig na 15 jaar.
Helaas zit garantie er niet meer bij voor dat bedrag.
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 okt 2019, 10:26 0 x

Welkom op het forum! Slijtage op de knoppen van de lichtschakelaar is helaas een veelvoorkomend probleem, net als slijtage van knoppen op radio en raamschakelaars. Nieuwe schakelaars zijn nieuw te koop, maar helaas ook vrij prijzig. Zoek maar eens op "softlack" met de zoekfunctie.

De 1.4 is behoorlijk robuust, echter kunnen sommige exemplaren wel wat olie gebruiken. De komende tijd dus even het pijl in de gaten houden.

Cruise controle is inderdaad makkelijk achteraf in te bouwen. Kun je zelf doen met een setje, of als je minder handig bent iemand anders laten doen.
EenpuntVier

07 okt 2019, 11:17 0 x

Spinazie schreef:
07 okt 2019, 10:26
Nieuwe schakelaars zijn nieuw te koop, maar helaas ook vrij prijzig. Zoek maar eens op "softlack" met de zoekfunctie.
Oei, heb even rondgezocht, de nieuwprijs voor het koplamp-paneel (8Z1941531E) is ~130 euro. Tweedehands nauwelijks te vinden.

Clima-control paneel zie je wel meer tweedehands, maar daar durven mensen nog 40 pond te vragen voor een exemplaar wat er nóg slechter uit ziet...
(https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-A2-2000 ... SwpztcniJr)

Heb wel ergens gelezen dat de knoppen van een A4 ook te gebruiken zijn. Ik vermoed dat men dan de B6 bedoelt, maar ook die heeft zo te zien andere knoppen(?). Audi A4 is iig gemakkelijker te vinden dan een A2 :)

Spinazie schreef:
Cruise controle is inderdaad makkelijk achteraf in te bouwen. Kun je zelf doen met een setje, of als je minder handig bent iemand anders laten doen.
Heb hier meerdere hendeltjes gevonden, sterk varierend in prijs én configuratie:
Afbeelding
Afbeelding

Is dat vanwege OEM/Genuine > Niet-OEM?
Zie ook dat sommige zonder de kabeltjes verkocht worden, is even opletten dus.
chipsoer
Audi A2 clublid

07 okt 2019, 12:10 0 x

EenpuntVier schreef:
07 okt 2019, 11:17
Spinazie schreef:
Nieuwe schakelaars zijn nieuw te koop, maar helaas ook vrij prijzig. Zoek maar eens op "softlack" met de zoekfunctie.
Oei, heb even rondgezocht, de nieuwprijs voor het koplamp-paneel (8Z1941531E) is ~130 euro. Tweedehands nauwelijks te vinden.

Clima-control paneel zie je wel meer tweedehands, maar daar durven mensen nog 40 pond te vragen voor een exemplaar wat er nóg slechter uit ziet...
(https://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-A2-2000 ... SwpztcniJr)

Heb wel ergens gelezen dat de knoppen van een A4 ook te gebruiken zijn. Ik vermoed dat men dan de B6 bedoelt, maar ook die heeft zo te zien andere knoppen(?). Audi A4 is iig gemakkelijker te vinden dan een A2 :)

Spinazie schreef:
Heb hier meerdere hendeltjes gevonden, sterk varierend in prijs én configuratie:
Afbeelding
Afbeelding

Is dat vanwege OEM/Genuine > Niet-OEM?
Zie ook dat sommige zonder de kabeltjes verkocht worden, is even opletten dus.
Tip: koop een nieuwe koplamp, het is een euvel van de A2,s gebruikte komt ook vocht in, of ze worden dof. Goedkoop is duurkoop.
HansJan
Moderator

07 okt 2019, 12:11 0 x

Hey @chipsoer, wel even bij de les blijven. Het gaat om de schakelaar :tongueclose :thumbmin:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
HansJan
Moderator

07 okt 2019, 12:16 0 x

Evengoed welkom hier, mooi exemplaar in de combinatie blauw en beige.

Maar hoe ze het met deze lage kilometerstand voor elkaar krijgen om de lichtschakelaar zo te molesteren ... :flushed: Mogelijk alleen in donkere omstandigheden gereden ;)

Ik heb nog een complete originele cruise-control kit (met de tuimelschakelaar) liggen, zal je daarvoor een PB sturen.

Het clima paneel kan je herstellen met de daarvoor verkrijgbare stickerset (heb je ook stoelverwarming?) of je zou het hele paneel moeten vervangen. Een versie met softlack vinden die er spik-en-span uit ziet is echter zoeken naar de welbekende speld in de hooiberg ...

Olieverbruik zou ik niet heel bang voor zijn, de onze lust ook een slok maar rijdt verder prima. En Castrol vaart er wel bij :mrgreen:

Veel plezier van je nieuwe aanwinst!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
chipsoer
Audi A2 clublid

07 okt 2019, 12:22 0 x

HansJan schreef:
07 okt 2019, 12:11
Hey @chipsoer, wel even bij de les blijven. Het gaat om de schakelaar :tongueclose :thumbmin:
I,am sorry. Las alleen koplamp (dislectisch ??😁) het woord lichtschakelaar was beter op z,n plaats geweest.
EenpuntVier

07 okt 2019, 12:40 0 x

HansJan schreef:
07 okt 2019, 12:16
Maar hoe ze het met deze lage kilometerstand voor elkaar krijgen om de lichtschakelaar zo te molesteren ... :flushed: Mogelijk alleen in donkere omstandigheden gereden ;)
Ja dit was voor mij ook het grootste vraagteken qua betrouwbaarheid van de km-stand. NAP zegt ook niet alles in die zin.
Maar het stuur en de schakelpook zagen er een stuk beter uit vreemd genoeg. Misschien is hij al die jaren eigendom geweest van een vrouw met enorm lange nepnagels... Verschrikkelijk.

Het is overigens de A4 - B5 die hetzelfde climacontrol-paneel heeft.
Zal er dan een zonder stoelverwarming moeten vinden of de knopjes overzetten.

Heb de stickerset ook gezien, maar ben nooit zo gecharmeerd van stickers. Krijg dan last van OCD-verschijnselen met het plakken e.d. :joy:
Plaats reactie