Mijn eerste A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Ticcie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 okt 2019, 22:33 2 x

Dag allemaal,
Ik ben sinds gisteren eigenaar van mijn eerste A2. Het is een beetje een klusprojectje, maar ik heb op dit moment tijd, dus prima om m weer een beetje toonbaar te krijgen. Ik heb de A2 altijd een hele leuke innovatieve auto gevonden, dus nu toch maar eens eentje aangeschaft.

De auto: een donkergroen (alhoewel ook een beetje blauwig in de zon) metallic exemplaar uit 2001 met een 1.4 benzinemotortje. Beige van binnen en met niet werkend panorama dak. Hij (of is het meer een zij?)heeft 280.000km achter de kiezen en ziet er op dit moment niet heel fris uit. Ik denk dat de laatste wasbeurt 3 jaar geleden is geweest en er is 6 jaar fanatiek in gerookt met een ongelooflijk vieze bruine aanslag tot gevolg. Dat combineert lekker met de loslatende softlack :tongueclose

Hij heeft wel wat noodzakelijk onderhoud gehad, oa waterpomp en distributie bij 225dkm en een beurt 15dkm geleden, maar wel tijd voor nieuwe olie en filters. Verder nog geen hele gekke dingen gezien, de banden zijn wel van hele matige merken en zingen enorm. En het motorlampje brandt, dat zou een lambdasonde zijn vlgs de verkoper. Maar eens uitlezen.

Prio 1 nu de rembekrachtiger -> sist flink bij het rempedaal en ben er na klein beetje onderzoek wel achter dat het idd de bekrachtiger is. Had al voor de koop gezien dat die dingen nieuw goud geld kosten (de eerst serie, met electronica in de bekrachtiger) en daarbij zit ie op een erg vervelende plek.... dus nu via de onderdelenlijn een tweedehands exemplaar gekocht, 450 euro nieuw is me teveel...

Vandaag het plastic van het interieur schoongemaakt, van de week maar eens een stoomreiniger huren voor de bekleding. En hopelijk dan allemaal iets frisser.
Bijlagen
7505747B-0DE6-4EA0-9F72-9F540FA0EE06.jpeg
7505747B-0DE6-4EA0-9F72-9F540FA0EE06.jpeg (3.61 MiB) 5352 keer bekeken
Airspeed
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

20 okt 2019, 23:14 1 x

Welkom!
Piniengrün misschien? Hele gave kleur!
Gaaf dat je al een uitlees apparaat hebt :thumbmin:
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

20 okt 2019, 23:19 1 x

Hi,

Leuke intro !
Vind het mooi om te lezen wanneer leden deze uitdaging aangaan.
Uitlees software is wel essentieel voor dit soort klachten.
Is zo’ n ozon behandeling niet een idee voor de nicotine en rook schade?
Veel plezier met het klussen👍
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

20 okt 2019, 23:51 0 x

Welkom,

Ga vooral hier vooraf lezen en zoeken want vaak vind je tips hoe andere het opgelost hebben.

En die rook, niet de stoom reiniger gebruiken want dan komt de stof van de hemel los als je pech hebt, en dat is lastig herstellen,
de knoppen Airco, even zoeken en je ziet dat Ali Express die verkoopt en het is weer netjes tenzij je lange nagels hebt....

Mijn zoon rijd ook een Pieningrun met open sky die wel open gaat maar de lichtval nu is ook mooi meegenomen en ik denk dat ze over een jaar of 10 flink duurder worden.
Kijk maar eens wat een kever van f500,- vorige eeuw gekocht in 1999 nu waard is....!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Cooper
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 okt 2019, 15:49 0 x

Voor de kleding gewoon SHOUT gebruiken. Goed inspuiten en heet water gebruiken. Gaat lukken.
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 okt 2019, 17:02 1 x

Succes met de schoonmaakklus!
De geur zul je waarschijnlijk nooit uit de auto krijgen. Ik ben wel eens met een ozonlamp bezig geweest. Maar zomers met de zon op de auto, dan kwam die rookgeur weer uit de kachelbuizen ed.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Ticcie
Audi A2 clublid

21 okt 2019, 22:19 1 x

Nee als een auto eenmaal naar rook stinkt, dan gaat dat er nooit echt meer uit helaas. Maar hij is zo goor, dat ie vast minder gaat stinken dan nu door een flinke schoonmaakbeurt :-) tapijtreiniger bij de gamma gehuurd vanmiddag en al een heel eind gekomen. Es kijken hoe het er morgen bij daglicht uitziet! Vergeten een paar voor-foto’s te maken...

De hemel reinigen leek me idd geen goed idee, die hangt nu al op een paar plaatsen helaas.

Dit allemaal nu omdat de onderdelen nog allemaal moeten aankomen overigens. Techniek moet eigenlijk eerst op orde en dan de cosmetische punten.

Uitlezen is overigens niet zo ingewikkeld: ik heb een obd WiFi dongeltje van 12 euro via bol.com en een app op mn telefoon waar je dan eea mee kan uitlezen en resetten. Best handig!

Met een ritje vanavond kreeg ik een abs/esp waarschuwing... ging weer weg bij start 2, maar kwam al snel weer terug. Denk een vuile of kapotte ABS sensor aan een wiel? We gaan t zien.

Veel info te vinden hier op t forum, leuk! En A2 freunde staat ook veel leesvoer!
Peter_Maathuis
Moderator

21 okt 2019, 22:36 0 x

Welkom hier en veel succes met je nieuwe aanwinst!

Mijn benzine-A2 heeft ook last van tabakslucht en trouwens ook een niet werkend OSS, maar ik heb een redelijk werkend dak op schraagjes in de achtertuin ;-)
Een zeepje in de bekerhouder lijkt de tabakslucht steeds beter te camoufleren: je ruikt het nog wel als je instapt, maar na een paar minuten valt het niet meer op...
Bernard
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2019, 11:17 1 x

Voor de schoonmaak van je bekleding wat ik al eerder schreef ""Dasty"" bij de Wibra
Bij mij werk(te) het prima :thumbmin:
Succes
Ticcie
Audi A2 clublid

27 okt 2019, 18:24 3 x

Even en korte update:
De reinigingsbeurt met de tapijtreiniger is echt heel goed geworden! Het interieur ziet er echt weer uit als nieuw! Nieuwe mattenset bij mattenonline besteld en dat maakt het helemaal af, samen met een nieuw plastic afdekstripje van Peter Maathuis.

De 2ehands rembekrachtiger is binnen, dus ik ben daar even mee aan de slag gegaan. Met het demonteren tikte ik tegen een plastic nippeltje aan op het thermostaathuis wat helaas direct afbrak :@ :@ Nog gekeken of het te maken viel, maar het plastic was zo bros dat dit niet ging helaas. Dus maar gedemonteerd en op zoek naar een andere... wat een varianten zijn daarvan... uiteindelijk een nieuwe niet originele gevonden die nu op weg naar Nederland is. Dan eerst die maar monteren en erna de nieuwe bekrachtiger ivm de ruimte die ik nu heb. De oude bekrachtiger had trouwens een gescheurde rubberring die de uitgang naar het pedaal hoort af te dichten. Dus geen overbodige vervanging lijkt het.

Verder zijn de filters, bougies, olie en ruitenwisser binnengekomen, dus daar kan ik mee aan de slag. Ik zag net een goede tip - het luchtfilter moet je dus blijkbaar van onderaf vervangen! En ik mis de onderbeplating zag ik. Wel makkelijk voor nu.

En met de nieuwe aero ruitenwisser zag ik dat het afdekkapje de ruit raakt - opnieuw ws, want er zit al een behoorlijk slijtspoor op de ruit helaas :rolleyes: dus die maar een beetje bijbuigen en knijpen zoals ik las dat anderen t hebben opgelost.

Jammer dat t nu weer zo vroeg donker is met de wintertijd.
9ACB0DBD-BB1D-473C-A608-45B939B21AAF.jpeg
9ACB0DBD-BB1D-473C-A608-45B939B21AAF.jpeg (2.61 MiB) 5038 keer bekeken
Plaats reactie