Ff voorstellen na lang meelezen.

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

30 dec 2021, 14:50 0 x

Leuk! Welke audio upgrades staan op de planning? Ik ben gek op audio upgrades 👍👍👍
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Raymond038
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 jun 2020, 13:27
Locatie: Zwolle
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 dec 2021, 15:04 0 x

Heb de frames van zowel voor als achter uit een sloper gebruikt om te voorzien van boston accoustics 16,5cm compo set.

Overigens nog zonder succes. De voorzijde is natuurlijk prima gelukt, maar de concert is nog niet imngeleerd op een a2, klinkt evenals de originele speakers niet mooi.

Weet dat ik nu eerst op zoek moet naar een blaupunkt versterker voor achter. Maar "even" een kabelboom uit een sloper halen is me nog niet gelukt.
Audi A2 1.4 '01
Audi TT 1.8 225 Quattro '04
Hyunday Tucson 1.6 T GDI Hybrid '23
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

30 dec 2021, 19:12 0 x

Kabelboom kan je beter zelf maken. Versterkertje zijn er genoeg. Connectoren en Stekkers zijn het probleem. Die zijn duur bijbel dealer. Als je er een vindt op de sloop dan gewoon de stekkers losknippen en zelf een kabelboompje maken. Ik kan je er evt wel bij helpen. Verstekertje is rond de 10€ wel te krijgen. Wat vindt je niet mooi aan de standaard luidsprekers? Ik denk dat ik je wel begrijp, maar kan er naast zitten.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Raymond038
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 jun 2020, 13:27
Locatie: Zwolle
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 dec 2021, 19:40 0 x

Het was meer van ik heb nog een mooie set speakers liggen, zal vast beter zijn als origineel, maar los van de vraag of dat wel zo os, denk ik dat ik een reden heb waarom het niet mooi klinkt.
Namelijk de radio is niet afgestemd op een a2.

Wss zal mits goed ingesteld het origineel ook prima klinken.

Eerst maar eens de Can bus connectie maken voor de juiste verlichting en het inlezen, kijken we daarna weer verder, origineel zit er immers ook zo weer in he.
Audi A2 1.4 '01
Audi TT 1.8 225 Quattro '04
Hyunday Tucson 1.6 T GDI Hybrid '23
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 dec 2021, 20:04 0 x

DED@2 schreef:
30 dec 2021, 19:12
Wat vindt je niet mooi aan de standaard luidsprekers? Ik denk dat ik je wel begrijp, maar kan er naast zitten.
Eenzelfde opmerking / wens:
Deuren gedempt, een 6cd lader (achterin), geluid meer dan matig (vindt m'n echtgenote).
type radio: helaas kan ik niet even kijken (niet in Nederland op het moment), als ik het me goed herinner zit er een A2 radio radio zonder cassette / cd speler in.
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

30 dec 2021, 20:52 3 x

De originele audio radio’s van de eerste en tweede generatie kunnen ingesteld worden op de desbetreffende Audi waarin ze verbouwd zijn. Verschillen zijn minimaal, maar toch. Waar meer verschil in zit zijn de bose versterkers per model Audi .
Als je de radio inderdaad goed op de canbus hebt aangesloten dat wordt hij geactiveerd door de infotainment canbus. Dus verlichting gaat aan indien de autoverlichting wordt aan gezet en de radio gaat aan en uit met het plaatsen en verwijderen van de sleutel in het contactslot.

Het geluid is natuurlijk persoonlijk en je hebt gelijk dat een betere luidspreker niet perse een beter geluid heeft in een bepaalde configuratie. Audio in onze Audi’s maken gebruik van luidsprekers met een lage impedantie, denk aan 3 Ohm nominaal. Dus als je een aftermarket luidspreker gebruikt met een hogere impedantie zal het kil en zachter klinken dan met de originele luidsprekers. Om maar een voorbeeld te geven. In het hoog is dit het meest merkbaar. De tweeter van de Audi a2 wordt parallel aan de woofer gevoed en heeft enkel een condensator in serie om het laag eruit te filteren. Dit is dus niet heel verfijnd maar is afgestemd op de toepassing en pst inboet geheel met de originele radio en versterkers. Daarnaast is er een verschil tussen de normale luidsprekers en de bose luidsprekers in kwaliteit en filtering. In een bose toepassing wordt actief in de versterker gefilterd per kanaal, vandaar dat de versterker model specifiek is. Dit neemt niet weg dat een bose amp uit een A4 prima toegepast kan worden in een A2.

Er is op het net genoeg te vinden over de canbus aansluiting en upgrades met en zonder originele onderdelen.
Houdt alleen in de gaten dat de diagnose en aanpassing van de radio’s plaatsvinden via de k-line . Zit deze er niet dan zal je de radio ooo niet kunnen benaderen.
Succes 🤞!
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Raymond038
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 jun 2020, 13:27
Locatie: Zwolle
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 dec 2021, 22:07 0 x

@DEDa2, dank voor je heldere uitleg . Mooie speurtocht naar de juiste configuratie en aansluiting in het vooruitzicht.
Audi A2 1.4 '01
Audi TT 1.8 225 Quattro '04
Hyunday Tucson 1.6 T GDI Hybrid '23
Gebruikersavatar
Raymond038
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 jun 2020, 13:27
Locatie: Zwolle
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 jun 2022, 08:12 1 x

Na 6 jaar komt er een einde aan het A2 tijdperk.

We hebben onverwacht een prachtige TT Quattro, in superstaat gevonden. Een auto type die ik al jaren koester, maar in nette goed onderhouden staat ook schaars is.

Een langgekoesterde droom gaat daarmee in vervulling.

De A2 is erop ingeruild. Deze eveneens nette verschijning heeft eind vorig jaar nog heel groot onderhoud gehad bij/via Jan Eenink, o.a nwe conti's, nwe triangels, nieuwe ophanging achter e.d.

Voor de liefhebber: komt te koop bij auto Scherpenzeel.

Akoyasilver, 1.4, 179900km.

Bedankt voor de vele tips. Keep the A2 alive.

Groet Raymond
Audi A2 1.4 '01
Audi TT 1.8 225 Quattro '04
Hyunday Tucson 1.6 T GDI Hybrid '23
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

04 jun 2022, 11:06 0 x

DED@2 schreef:
30 dec 2021, 20:52
De tweeter van de Audi a2 wordt parallel aan de woofer gevoed en heeft enkel een condensator in serie om het laag eruit te filteren. Dit is dus niet heel verfijnd maar is afgestemd op de toepassing en pst inboet geheel met de originele radio en versterkers. Daarnaast is er een verschil tussen de normale luidsprekers en de bose luidsprekers in kwaliteit en filtering. In een bose toepassing wordt actief in de versterker gefilterd per kanaal, vandaar dat de versterker model specifiek is. Dit neemt niet weg dat een bose amp uit een A4 prima toegepast kan worden in een A2.
Succes 🤞!

interessant. Ik heb niet per se een hoge pet op van Bose maar ik heb dan ook geen ervaring met Car-audio. Bedoel je te zeggen dat de woofers en tweeters een apart signaal krijgen vanuit de Amp die de zelf crossover regelt, of zit er toch een (betere?) crossover na het signaal vanuit de amp?

Voor DIY is een crossover relatief eenvoudig berekend (software zat op het internet waar je de waardes van je speakers kunt invoeren) en gesoldeerd. Daar is denk ik het meeste winst te behalen in de electro. Eerst de deuren dempen en ik denk dat er bij het dak ook veel te behalen valt met demping (volsuiten met PUR natuurlijk :mrgreen: )
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

04 jun 2022, 12:35 1 x

In een bose toepassing vindt de filtering plaats in de versterker en aanvullend een condensator voor het hoog apart in de kabelboom om het laag weg te filteren. Dus aanpassen in de versterker is mogelijk. Dempen van de deuren helpt aanzienlijk om op een hoger volume een zuiverder geluid te krijgen. En er rammelt minder enz. Dak dempen is zeker de moeite alleen veel werk. 👍bijkomend voordeel is dat het interieur stiller wordt, minder afrolgeluid banden enz
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Plaats reactie