Audi A2 in Amsterdam

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulusvana
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jul 2019, 11:25
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 jun 2020, 14:10 1 x

Best Audi-a2 forum,

Zo ondertussen is het al bijna een jaar geleden dat ik mij aanmeldde op de website en bekijk de site bijna dagelijks; de hoogste tijd mij eens kort te introduceren! Ik ben Paulus, 36, en woon in Amsterdam.

Het is best een wonderlijke ervaring om als leek voor het eerst een auto uit te zoeken! Ik ben altijd verliefd geweest op een Volvo Amazon maar gezien de leeftijd niet praktisch, roest-technisch roest gevoelig en, niet onbelangrijk, naast niet zo zuinig in gebruik geeft de gemeente amsterdam geen parkeervergunningen meer uit voor deze auto’s. In de zoektocht naar de juiste auto begrijp je steeds beter waar autoliefhebbers hun sentiment vandaan halen en hun keuzes op baseren. Het zoekproces begon met met een lijst van eisen die tijdens de twee maanden zoektocht steeds langer werd. Het begon met deze relatief korte lijst van praktische eisen:

* Betaalbaar
* Betrouwbaar
* Jong genoeg voor een parkeervergunning
* Lage wegenbelasting (lees licht)
* Milieubewust (Tweedehands is mijn inziens een belangrijke milieubewuste keuze naast zuinig verbruik)
* Groot genoeg om een Contrabas in te vervoeren

Via o.a. Autoscout24, en hun filter functie een selectie gemaakt waar een aantal auto's in naar voren kwamen waaruit meerdere kandidaten voldeden aan de bovenstaande eisen. o.a. Daihatsu Cuore, Honda Jazz leken kanshebbers.

* Spoiler alert *

Geen van die auto’s is het geworden :tongueclose . Wellicht wat duffe keuzes maar praktisch. Als leidraad gebruikte ik de reliabilityindex.com waardoor vooral auto’s uit de Aziatische hoek de boventoon voerden in de afweging.

Gaandeweg in de zoektocht naar geschikte modellen bleek het lastig om de praktische eisen boven het steeds sterker ontwikkelende’ onderbuik-gevoel’ voor bepaalde modellen te zetten. Tevens werd de lijst van eisen groter en het viel het aantal modellen af. Relatief laat in het process realiseerde ik mij dat het onderhouds- en kostentechnisch slim was om een auto te kiezen waar óf veel van gemaakt waren, óf waar voor de aandrijf lijn standaard onderdelen voor gebruikt . Veel factoren die ontzettend achteraf voor de hand liggen, maar niet als je net om de hoek komt kijken.

Toegevoegde eisen:
* Veiligheid in geval van een crash
* Toch niet een ál te lelijke auto ;)
* Als het even kon: cruisecontrol
* Betaalbaar in onderhoud
* Niet overdreven veel electronica (i.v.m onderhoud)
* Verkrijgbaarheid vervang onderdelen

Deze zoektocht maakte het eigenlijk lastig: weinig auto’s konden hieraan voldoen. Uiteindelijk wilde ik settelen voor een Japanner, een rit gedaan in een Honda Jazz maar het voelde veel te praktisch en plastic-achtig waardoor de zoektocht verder ging. Pas heel erg laat kwam ik achter het bestaan van de Audi A2. Ik heb geen idee hoe deze niet eerder naar boven is gekomen in mijn zoektocht! Deze auto voldeed na het lezen van vele reviews, dit forum, het engelse forum, aan (bijna) zowel alle eisen als het onderbuikgevoel. Na het zien van de een aantal crashtests op youtube ben ik redelijk overtuigd dat deze aluminium auto een betere bescherming biedt dan het gemiddelde oma koekblik waar ik eerder naar keek.

Zo ongeveer tegelijk met mijn aanmelding heb ik een Zilveren Audi A2 AUA, 150k op de teller, met (toen werkend) OSS uit 2001 aangeschaft. Het enige wat er uit de eisen lijst aan ontbrak was Cruise control. Dat deze zelf te installeren was gaf de definitieve doorslag. Het exterieur is zeker niet puntgaaf maar het interieur waar je de meeste tijd in spendeert was in redelijk goede conditie. Ik heb gegokt voor de aanschaf van een particuliere auto boven die van een garage vanwege een groot prijsverschil en dat garages zelden garantie geven. Die gok is redelijk uitgepakt: motorisch doet hij het goed en rijdt hij gemiddeld 1/17,5 maar sensor-technisch bleek ik toch een beetje een pechvogel. Gelukkig heeft VCDS al meerdere keren in de goede richting gewezen achteraf.

Ik begon met het lezen hoe je Cruise-control in kon bouwen. Op advies van dit forum geïnvesteerd in een nieuwe VCDS van Rosstech (het kost wat maar heb het er ondertussen al lang uit). Het inbouwen hiervan kostte toch meer tijd dan ik dacht maar des te groter het plezier toen het allemaal bleek te werken! Relatief kort daarna bleek de koppeling versleten (achteraf zou ik het hebben herkend bij de testrit), een relatief dure reparatie, maar in totaal nog steeds goedkoper dan een auto van een garage. Daarna gewaagd aan sensor G263 vervangen. 


Na het inbouwen voelde ik iets geruster om klein onderhoud zelf te doen. Zelf ben ik best handig maar toch ervaar ik vaak een beetje koud water vrees aangezien je toch werkt aan een apparaat dat in potentie een groot gevaar kan vormen voor jezelf en anderen bij slecht/onkundig onderhoud. Ik merk dat die wetenschap mij scherp houdt in de beslissing of je het zelf kan doen of moet overlaten aan professionals. Voor de gelegenheid van zelf onderhoud online een set Audi handboeken aangeschaft, wat momentsleutels en een uitdijende collectie aan gereedschap voor zelf onderhoud. Nu een jaar later zijn toch aardig wat problemen getackeld (met behulp van de vele goede handleidingen op dit forum waarvoor dank aan de schrijvers!) waaronder een motor die bij koud weer soms startte op 3 pitten, een overleden benzine pomp en een achteraf lekkende EGR klep waardoor de auto bij starten naar uitlaatgas stonk, soms rode uitroeptekens verschenen en bij lage toeren minder goed reed.

Lijst tot nu toe, vervangen / gerepareerd:
* Gasklep reiniging (wel zelf een pakking hiervoor gesneden, die plaatjes blijken kritischer dan verwacht)
* Map sensor
* G 263 temperatuur sensor (bleek achteraf niet het enige probleem)
* Weerstand ventilator en direct ook maar de ventilator zelf want die begon een beetje te piepen.
* Benzinepomp die er mee op hield (met wat hulp de motor hiervan vervangen)
* Bougies
* Tweeter bestuurderszijde
* Krukas sensor (de waarschijnlijk boosdoener voor het lopen op 3 pitten, maar wat een onmogelijk geklooi om die te vervangen!)
* EGR klep (toch lang mee geworsteld omdat ook een nieuwe Pierburg defect bleek)
* Versnellingsbak olie vervangen ivm soms lastig schakelen
* Oliepijl sensor
* Oliedruk sensor
* Airco sensor G65
* Luchtfilter
* Benzinefilter

Het laatste afgeronde project was de reparatie van mijn ondertussen Broken Sky System met behulp van de reparatieplaten, toch een grotere bevalling dan verwacht maar het dak werkt ondertussen weer naar behoren. Leuk om zo ondertussen meer over de werking van auto's te weten!

Toch een wat langere introductie dan gepland maar laat het duidelijk zijn dat ik bijzonder enthousiast ben over dit schattige maar ontzettende handige en praktische auto’tje (wel van uit gaande dat het aantal reparaties in de komende tijd wat afneemt :innocent: )

Hartelijke groet,

Paulus
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

27 jun 2020, 14:55 1 x

Alsnog Welkom Paulus 👍!
Zonet lezen is de a2 bij de juiste eigenaar terecht gekomen. Het is idd leuk om op zo’n manier je eigen auto te leren kennen. Je hebt al een aardig aantal “vervelende” klussen voor je kiezen gehad. Hierna wordt het alleen maar makkelijker 👊.

Geniet ervan en wellicht tot ziens op een meeting .

Oja, heb je nog wat leuke foto’s van de a2 en jouw avonturen?

Grtz
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 649
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 jun 2020, 15:53 1 x

Hoi @paulusvana, dank voor je uitgebreide introductie en vurige vertellingen over de geleden ongemakken. Grote klasse dat je deze te lijf bent gegaan! Zie daar ... een jaartje later ... staat er een trouwe metgezel te pronken voor de deur. Dit relaas is heel herkenbaar! Welkom om het forum en nog vele veilige km's gewenst.

Net als @DED@2 reeds noemde, voel je welkom om er bij de komende puzzelrit bij te zijn en je resultaten te showen.
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

27 jun 2020, 22:11 1 x

Welkom Paulus.

Mooi uitgebreid en lang verhaal....
Hou ik zelf van en andere vaak niet........

Maar gewoon goed lezen en zoeken is beter dan op goed geluk sleutelen wat vele Dealers doen,
uitlezen storingen en gelijk alle meldingen vervangen terwijl er een originele 19 jaren oude accu voldoende was!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie