Demontage draagarmen voor

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dunebug
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jun 2019, 16:16
Locatie: Schouwen-Duiveland
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 jun 2021, 22:21 0 x

20210613_131339.jpg
20210613_131339.jpg (4.79 MiB) 2282 keer bekeken
hallo
bij het vervangen van de stabilisator stangetjes een gat in de draagarm rechts voor gezien boven zijde, bij de apk in januari is dat ( van onderen op de brug) niet gezien, uiteindelijk bleek er zelfs meerdere roestgaten.
dus nieuw besteld, ook nw veerpoten en toplagers erbij. Veerpoten zitten er nu in , toch een flinke klus. Nu dan de draagarmen ( Meyle gietstaal)

Vraag: ik krijg de bout van de linker draagarm die ik uiteraard ook meteen wil vervangen wel los, circa 1.5 cm en dan loopt hij vast, met de hydraulische krik krijg ik hem met veel moeite nog wat verder , maar ik voel dat de bout tordeert, en dus ook kan breken en dat moeten we helemaal niet hebben. Aan de rechter zijde kreeg ik hem wel los, maar zag wel dat het middendeel forse gecorrodeerd en verdikt was, dus dat zal vastlopen.. ben nog wel bezig met kruipolie, maar dat zal hem niet gaan worden.

wat zijn nog opties, zou het mogelijk zijn dat deel door te slijpen?
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3334
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

15 jun 2021, 18:17 0 x

Ondanks mijn lievelingskleurtje... ik hoef deze stalen niet.
Volgende jaar echt APK adres zoeken, als de arm afbreekt mag je sloperij bellen.

Een slimme APK keurder gebruikte spiegeltje.
Dan vind je ook rondom de gaten in de harmonica rubbers op de aandrijfas en zo...
Net als rubber Fusee kogel lastig zichtbaar is.
Dat rubber tijdig vervangen is voordeliger als complete arm nu....

Ik denk dat slijpen inderdaad enige oplossing is helaas.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
dunebug
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jun 2019, 16:16
Locatie: Schouwen-Duiveland
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 jun 2021, 07:05 0 x

nu is er nog al weinig ruimte , ik zal natuurlijk door het uiteinde van de draagarm én het lager moeten slijpen, zonder het subframe te beschadigen ,en dan moet ik er ook de bout nog kunnen uitdraaien,
zal niet meevallen...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3334
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

17 jun 2021, 09:57 0 x

Als nog rijdbaar, naar garage gaan,
die hebben meer ervaring in roestige vastlopende bouten.
Een Grip tang is vaak niet genoeg, na afgeslepen moet vaak de Loodgieter tang of warm stoken...
Vermoedelijk bewust niet gemeld bij APK omdat dit vervelend klusje is.....

Reken wel op flink uurloon, En ze moeten tijd ruim inplannen.
Na afloop kunnen ze gelijk uitlijnen of ga je vaker banden kopen?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
dunebug
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jun 2019, 16:16
Locatie: Schouwen-Duiveland
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 jun 2021, 20:39 1 x

dank voor je reactie Eekhoorn.
maar het zat opeens mee..
Bout kwam met een knal los, overigens helemaal niet gecorrodeerd...

Ik gebruikte de bestaande achterste rubbers, heb wel nieuwe, maar deze zien er vitaal uit en ik heb er geen trekker voor.

Ik kreeg de 6 kant er maar met moeite in, zeep en een beetje duwen is niet voldoende, ik gebruikte weer de veerspanner , zie foto.

Uitlijnen zal toch niet nodig zijn, bevestigingspunten zijn toch niet los geweest?
ga er vanuit dat de afmetingen niet anders zijn dan van de blikken draagarmen.

De nieuwe zien er wel een stuk beter uit.
Bijlagen
20210617_143059.jpg
20210617_143059.jpg (3.89 MiB) 2052 keer bekeken
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3334
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

18 jun 2021, 09:58 0 x

Even met losse handjes gaan rijden, bij 80 km/h en zowel gas geven als remmen...
wel ingrijpen als het ........

Uitlijnen is niet duur in bepaalde regio.
In Delft is het reclame tarief nu weer van €39,95 naar €34,95 gegaan....
Er komen meerdere A2 rijders dankzij mijn tip en tot nu toe iedereen tevreden!
Bekijk hun Web shit, en tarieven...
wel afspraak maken, vaak druk met Studenten File...
Nog geen enkele klager gehoord.
Ook prima Cappuccino voor maar €0,00!

https://www.skybanden.nl/uitlijnen/

1 Nieuwe band monteren & balanceren is al duurdere!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
dunebug
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jun 2019, 16:16
Locatie: Schouwen-Duiveland
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jun 2021, 10:51 1 x

@eekhoorntje

dank voor de tip, zal het zeker overwegen
Gebruikersavatar
dunebug
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 jun 2019, 16:16
Locatie: Schouwen-Duiveland
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2024, 19:25 1 x

Even omhoog gehaald..

Dat de 6 kant bij de gietmetalen dikker zou zijn was mij niet opgevallen.
Kreeg ze wel heeeeel moeilijk in..
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 558
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2024, 19:50 1 x

Er zijn 2 maten (pin) op de markt. Dit is ook bekend bij onze oosterburen. Mijn originele gegoten draagarmen hebben een dunnere pin dan de nieuwe.
Plaats reactie