Even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

14 nov 2021, 17:51 0 x

Denk merkloze....
Meeste hier kiezen een Varta, maar of dit datum is?
Als je een sticker ziet aan zijkant maar boven de 12.4 volt moet in rust na uurtje stilstand moet deze nog goed genoeg zijn.

Als alle lampjes aan en storing en weer starten was vaak een oude accu.
Dit is geen Originele want bij Varta komst dat wel vaker voor na 20 jaren.



Deze Atlantic Bleu was bij de eerst in 2000 verkochte erg populair,
Later was deze kleur eruit gehaald.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2021, 21:35 0 x

Adrie-1 schreef:
14 nov 2021, 17:34
My bad, ik heb inderdaad de boordspanning gemeten bij de aansteker. Dan brandt er interieurverlichting, en op het instrumentenpaneel de tijd en km´s. Zal misschien een paar tienden Volt uitmaken.

Fotootje accu, ik gok april 2012:
Ik gok mei 2012 :)
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2021, 22:06 1 x

Dus toch alweer 9 jaar oud.. Accu's kunnen langer meegaan, maar als de auto echt maanden stil heeft gestaan (en ik denk niet continu aan de lader maar daar kom je niet meer achter) dan kan de accu wel eens diep ontladen zijn en dus twijfelachtig... Zou m toch maar vervangen...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 nov 2021, 23:11 1 x

Klopt. Meeste accu’s houden het een jaar of 5 vol. Dus e100 investeren in een nieuwe accu is geen verkeerde beslissing, aangezien een slechte accu voor veel spook fouten kan zorgen.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

15 nov 2021, 10:56 0 x

Op de start niet meer even 4 accu' s gezet.... vermoedelijk de nr 1 als in 2012 gekochte....
Dan via iemand het Bosch in sturen naar de meest gekochte Varta naar de Zilveren betere de link geplaatst.

Nu duurder maar het is koud buiten!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Adrie-1
Audi A2 clublid
Berichten: 138
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:11
Locatie: Eindhoven
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 nov 2021, 10:58 1 x

Dank voor de suggesties!

Mooi dat de accu achterin zit, dat geeft veel minder temperatuurschommelingen dan onder de motorkap, en zou goed voor de levensduur moeten zijn... Maar wat een lel van een ding zeg, voor een 1.4 motortje!

Ik heb hier al meer gelezen over oude accu´s en spookmeldingen, snappen doe ik het alleen niet. De dynamo, of eigenlijk de spanningsregelaar van de dynamo, zorgt tijdens het rijden toch voor de boordspanning?
Starten doe je op de accu, maar daarna is zijn rol uitgespeeld dunkt me. Kan iemand me de relatie met spookmeldingen uitleggen, ik begrijp graag waar ik mee bezig ben :)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

15 nov 2021, 18:17 0 x

Ja, ik snap dat zelf ook niet!
Na of tijdens de start gaan ze van ruim 12 volt naar 11 of tikje lager, 10,7 volt ook wel eens gezien bij erg koude strart maar geen storingen!

Na wegrijden altijd boven de 13,5 en meestal tussen de 14,1 en 14,4 volt op de sigarenplug met USB stekkers en Voltage display.
En juist bij 14 volt of hoger gaan de A2 soms storen!
Gewoon rijden en dan Bingo...
Alle lampjes aan....
Dan Contact uit,
koppeling intrappen,
Contact weer aan...
En onze A2 mag zichzelf aanduwen,
Dan is vrijwel altijd alle lampjes weer uit en storing spoorloos!
Ook bij uitlezen vaak niets te zien.

En deze is vaak bij oudere en zwakker geworden accu!
Ik heb hier ook geen verklaring voor maar wel meerdere keren met een originele 20 jaren oude accu meegemaakt en na nieuwe monteren opgelost.

Als dit voor een stoplicht bij Stationair was kon ik het nog begrijpen maar nee....
Bij voldoende snelheid zomaar plotseling en uit/aan zetten en koppeling weer opkomen en je reed door of er niets gebeurd is.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 nov 2021, 19:04 1 x

Adrie-1 schreef:
15 nov 2021, 10:58
Dank voor de suggesties!

Mooi dat de accu achterin zit, dat geeft veel minder temperatuurschommelingen dan onder de motorkap, en zou goed voor de levensduur moeten zijn... Maar wat een lel van een ding zeg, voor een 1.4 motortje!

Ik heb hier al meer gelezen over oude accu´s en spookmeldingen, snappen doe ik het alleen niet. De dynamo, of eigenlijk de spanningsregelaar van de dynamo, zorgt tijdens het rijden toch voor de boordspanning?
Starten doe je op de accu, maar daarna is zijn rol uitgespeeld dunkt me. Kan iemand me de relatie met spookmeldingen uitleggen, ik begrijp graag waar ik mee bezig ben :)
even geleend uit het ander topic .....
Adrie-1 schreef:
15 nov 2021, 10:58
Ook geen foutmeldingen opgeslagen hier.

Ik kan geen wijs uit de getallen op de accu, dus die leeftijd is nog even onbekend. Al kan ik nog wat oude rekeningen gaan doorspitten, maar denk niet dat ik het daar moet zoeken.
Accuspanning na een dag stilstaan 12V (onbelast), 13.8-14.0V bij stationair, lijkt me normaal.

De mijne heeft de wasstraat al een tijd niet gezien, stond vanaf januari bij een garage. Ik trof haar binnen aan, aan de druppellader en beetje stoffig. Bij de proefrit waren de banden de eerste kilometers nog vierkant, en met weinig lucht, dus die stond er al een tijdje.
Hier het relaas van een andere forummer, die zat te tobben met een (te) lage laadspanning, bleek later een massapunt onder de koplamp te zijn, die niet helemaal lekker meer was ...

viewtopic.php?f=14&t=9178&hilit=massa+koplamp&start=30

Na 20 jaar kan de bedrading/aansluitingen wat minder worden, en daarmee kun je spanningsval op de verkeerde plekken krijgen. De hedendaagse electronica kan daar niet altijd goed tegen.
Adrie-1
Audi A2 clublid
Berichten: 138
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:11
Locatie: Eindhoven
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 nov 2021, 18:30 0 x

Een sensitief dametje die A2!

Wat ik hier zo lees kunnen massapunten een probleem zijn, oude ECU zijn gevoeliger en oude accu´s kunnen spookmeldingen geven. Ok... ik zal ´t rijtje langzaam maar zeker afgaan... Massapunten heb ik er al een paar van geinspecteerd, maar nog geen overduidelijk probleemgeval gevonden.
Nieuwere ECU wordt aan gewerkt, accu laat ik nog even, stilvallen heeft zich ook niet meer voorgedaan. Mocht dat binnenkort toch weer gebeuren zal ik de garage waar die vandaan komt eens lief aankijken of ze daarin tegemoet willen komen :tongueclose

Over die garage, die hebben nog olie ververst en de A2 staat nu olie te lekken op mijn oprit. Toch maar even checken waar dat vandaan komt, afdekplaat eraf (die maar met de helft van de schroeven vastzit :flushed: ). Dat lijkt dus gewoon bij de aftapplug te lekken! :dizzy:
Rondom schoongemaakt, tikkie vaster gedraaid en bij de volgende rit maar weer even checken.
Peilstok was ook afgebroken dus het is een beetje sturen in de mist wat betreft oliepeil op het moment... Gaat vanzelf een lampje branden toch? :mrgreen:
AC397E8D-0AD1-4510-995A-D4E2163C53F6.jpeg
AC397E8D-0AD1-4510-995A-D4E2163C53F6.jpeg (2.13 MiB) 1964 keer bekeken
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 nov 2021, 18:33 0 x

Adrie-1 schreef:
18 nov 2021, 18:30
Peilstok was ook afgebroken dus het is een beetje sturen in de mist wat betreft oliepeil op het moment... Gaat vanzelf een lampje branden toch?
Yep! En anders stopt ie er vanzelf een keer mee!
Plaats reactie