1.6 is niet meer, kat mogelijk de oorzaak?

Bugs gevonden in het forum ?
Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
Locatie: De Friese Meren
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

06 mar 2022, 20:45 3 x

Vandaag heb ik onze A2 leeggehaald. :cry

Voor ons is het doek gevallen voor de 1.6 FSI S line met 140.000km op de klok.

Daar stond ik op dinsdagavond naast de vangrail op de A7 met storm en regen, zonder waarschuwing stopte de motor ermee. Na 30min te zijn weggehaald door Rijkswaterstaat en gedumpt op het eerstvolgende industrieterrein, maar wel veilig deze keer.
45min later door de berger de vrachtwagen opgetrokken maar halverwege de helling hoorden we een kat miauwen!
De auto werd teruggezet op het asfalt en de motorkap verwijderd. Met de zaklamp zagen we een kat liggen op de bodemplaat. Dierenambulance gebeld en netten om de wagen gezet om vluchten van de kat te voorkomen. Auto op de krik en voorzichtig de kat bevrijd. Hij leefde nog maar kon niet meer lopen. (De eigenaar is reeds bekend).

Na 3 uren de auto bij onze monteur te hebben gestald eindelijk thuis, doorweekt en verkleumd.

Na inspectie later in de week bleek het licht piepende geluid wat ik had gehoord tijdens het starten een kapotte multiriem te zijn, deze was flink gerafeld en had reeds de waterpomp ook vernield. De beschermkap was ook behoorlijk ingesleten. De V-snaar was ook een flinke hap kwijt en de dynamo zat vol kattenhaar. Het dier heeft zo'n 5km in een hel geleefd.
Onder het kleppendeksel was de situatie al niet veel beter. Tuimelaars afgebroken en op de nokkenas zit veel te veel ruimte. Er is geen compressie maar de distributieriem staat nog op tijd. Om te kunnen beoordelen of er nog meer interne schade is zal het blok verder open moeten. Conclusie: repareren geeft geen garantie op succes. Een ruilblok of een nieuw blok is geen optie voor ons gezien de oplopende kosten hiervan en vertrouwen is bij ons verdwenen.
De WA+ verzekering geeft niet thuis want het was geen aanrijding met een dier....dus....0,00. We zijn nog bezig met de verzekering van de eigenaar van de kat, het zal mij benieuwen.
De wagen ziet er nog prima uit met veel nieuwe onderdelen en met een zeer mooi, S line, half leer interieur. Het gaat ons aan het hart maar hij gaat de handel in. Mocht er iemand van het forum belangstelling hebben voor dit mooie exemplaar met gebroken hart neem dan zsm contact met mij op middels PB. Groet Harm.
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 mar 2022, 21:03 0 x

Shit, Harm! wat een naar verhaal!

Jammer dat repareren blijkbaar een brug te ver is...
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 mar 2022, 21:20 0 x

We voelen me je mee, triest eind van een mooie A2 :cry :cry :cry .
Zou er ergens toch een reparatie / motorwissel optie te vinden zijn ?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 mar 2022, 07:53 1 x

@Harm, heb je bericht even afgesplitst.

In het proces heb ik helaas een aantal reacties permanent verwijderd. Iig die van @Rein, @eekhoorntje, @DED@2, @HansJan en @luukske. Excuses voor het ongemak.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
WHM
Berichten: 371
Lid geworden op: 17 jun 2015, 19:49
Locatie: Amsterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

08 mar 2022, 08:55 0 x

Dit is heel jammer, veel te weinig km’s mee gelopen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 mar 2022, 18:05 0 x

Heel jammer van de auto, maar hoe is het uiteindelijk met de kat afgelopen?

Dit is/wordt een auto voor de handige doe-het-zelver.
En anders voor onderdelen.
Dat is (helaas) vaak het lot van auto's op leeftijd ...
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

08 mar 2022, 19:24 0 x

Dat vraag ik mij ook af; hoe het met de kat is.

Als ik het verhaal lees, begrijp ik nog niet goed wat er door de kat veroorzaakt is. Is de multiriem door de kat gaan rafelen??
En de problemen onder het kleppendeksel zullen los staan van de problemen aan de buitenkant van het motorblok?
Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
Locatie: De Friese Meren
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

08 mar 2022, 20:30 0 x

Dank voor de reacties en adviezen. :thumbmin:

Volgens de laatste berichten is de kat verlamd. De dierenarts adviseert om het dier 3 weken met rust te laten, mocht de toestand in deze weken niet verbeteren dan is de verlamming definitief.

Het zal waarschijnlijk een samenloop van omstandigheden zijn. We weten het gewoon niet.
Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 jul 2018, 22:37
Locatie: De Friese Meren
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

12 mar 2022, 15:14 5 x

Ter info: de A2 is verkocht aan een liefhebber binnen het forum. :thumbmin:

Iedereen hartelijk bedankt voor de adviezen!
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 mar 2022, 18:04 1 x

@Harm, dat is fijn om te horen dat de 1.6 niet naar de slachtbank gaat. Mag je er iets over loslaten welk forumlid de 1.6 gered heeft?
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Plaats reactie