Goede radio ontvangst in de A2 met DAB ??

Meningen over, tips voor en kritiek op audi-a2.nl
Plaats reactie
be68an
Audi A2 clublid
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 aug 2019, 20:28
Locatie: Duiven
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 okt 2022, 23:00 1 x

Beste A2 rijders,

Ik heb een frustrerend probleem en dat is een steeds wegvallende DAB ontvangst. Voorheen had ik een audio radio erin en stoorde als dat ding zijn ontvangst kwijtraakte en dan hoor ik ruis. Nu heb ik een Alpine CDE-205 DAB (± 200 euro) met een Pioneer DAB+ windscreen antenna - CA-AN-DAB.001 (± 33 euro) en dat is een gezamenlijke bedrag met montage van bijna 400 euro. Dan zou je denken dan heb je het technisch goed voor elkaar door auto radio firma laten inbouwen.....maar niets is minder waar.

Met de DAB ontvanger sta je op de oprit en de ene zender na de andere kun je ontvangen. En het klinkt allemaal perfect. Maar het luisteren onderweg is een crime want je bent de straat nog niet uit of het is stil en hij is aan het zoeken! En dan doet hij het weer een paar minuten of tot aan de snelweg en dan is het weer mis weer weg. En zo gaat dat op een ritje van een half uur wel een keer of 6!

Heeft hier iemand ervaring mee? En zo ja hoe heb jij het zo gemaakt dat je goede ontvangst blijft houden of heb ik gewoon de verkeerde radio gekocht!? Ik dacht DAB is de toekomst en vond wel handig dat op Bluetooth je de telefoon op kon nemen nou schijnt ook niet alles te zijn want ben regelmatig slecht verstaanbaar maar hoor de ander wel goed. Dus alles bij elkaar eigenlijk een miskoop die Alpine met de vooruit antenne.

Iemand een idee hoe ik de ontvangst STERK kan verbeteren zodat ontvangst met sprongen vooruit gaat?
En ik weer met veel plezier naar mijn radio luister... :)

Ik hoor het graag ik ben bijna zover dat ik hem er weer uit laat halen en dat is toch eigenlijk niet de bedoeling.

Groeten Johan
Tanken doe ik graag ik rij "lach-gas" :)
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 okt 2022, 07:52 0 x

Wellicht open deur maar heb je de firma die alles heeft geleverd en ingebouwd het probleem al voorgelegd? Zij lijken mij het eerste aanspreekpunt en zouden je het beste kunnen helpen. Zeker wanneer zij de inbouw hebben verzorgd.

Neemt niet weg dat het interessant is om te weten wat de oorzaak is. Clublid @FrankDercks heeft dezelfde radio en enkel goede resultaten.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
epki
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2020, 16:20
Locatie: Uden
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 okt 2022, 18:37 0 x

Ik heb zelf de Alpine 204 dab met pioneer antenne, om dezelfde reden gekocht...
Ontvangst is wel stukken beter, valt inderdaad ook regelmatig weg, mij werd verteld dat de dab ook nog niet overal optimaal is.
Mij werd geadviseerd om een ander antenne (haaienvin) te monteren.
Ik heb dit nog niet gedaan omdat ze geen garantie kunnen geven dat de ontvangst dan wel goed is.
Gebruikersavatar
Lucske
Audi A2 clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 nov 2021, 10:59
Locatie: Weesp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 okt 2022, 18:55 1 x

Voor wat het waard is, want het is een ander merk. Maar mijn pioneer DAB+ met plakantenne functioneert zonder problemen. Maw, aan de antenne zou het niet moeten liggen…
1.6 BAD | kastellrot
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

25 okt 2022, 11:31 0 x

Ik rij nu meerdere jaren met DAB+
Zowel in A2 als Kampeerauto... en per regio is ontvangst erg wisselend nog.

De FM antenne is ook niet foutloos maar als goed is zou je automatisch moeten overschakelen.
Ook ik heb ooit een dure Hirschmann antenne terug gebracht omdat de Ali Express plak zooi beter werkte.

Na inleveren bij dure plaatselijke vakman zag ik dat hij die met knik gemonteerd had....
de Ali Express zelf geplakte was knik vrije.....

Ja, een kabel scherp buigen? Ook de Warmtepomp bij mijn buren had zelfde foutje....
Die werkte wel maar tekort.... ook knik gemaakt en mooie afwerk kappen was de oorzaak.

U heeft garantie en ga terug.... de soepeler Ali Ex plakzooi buigde makkelijker en nooit knik maken!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 okt 2022, 13:45 0 x

Ik heb de 'upgrade' van DAB overgeslagen en stream radio via de smartphone (ik gebruik TuneIn). Werkt feilloos en overal.
Gebruikersavatar
Lar
Audi A2 clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 05 dec 2018, 18:45
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 okt 2022, 20:51 1 x

Hier een oudere JVC met DAB. werkt niet altijd feilloos. Maar het geluid in de DAB stand klinkt super.
Plaats reactie