Na het vervangen van de startmotor en remschijven + klauwen, ben ik naar Oostenrijk gereden. Dit was mijn eerste roadtrip naar het buitenland en in de bergen.
Heenweg op iets meer dan 1 volle tank (970 km) gedaan, voor de zekerheid bijgetankt voordat ik 'm helemaal opreed. Terugweg idem. Gemiddelde snelheid van 100 km/u; ik had geen haast. Natuurlijk wel een paar keer flink getrapt in Duitsland.. maar verder gewoon rustig aan gedaan.
Het rijden op de Oostenrijkse wegen en de bergen was een bijzondere en leerzame ervaring. Het heeft bijna elke dag constant geregend. Een van de leukste ritjes was naar een hotel in de bergen in Gosau, in de regen, in het donker met enkele wegwerkzaamheden.
Uiteindelijk ben ik veilig zonder problemen thuis aangekomen.
Geen enkel probleem met de auto gehad. Hij deed het m.i. goed op de wegen. Het fijnste was dat Oostenrijk niet anti-diesel is, dus lekker rondrijden zonder gedoe.
Iemand tips voor een andere roadtrip binnen de EU; rekening houdende met dieselbeperkingen?
Oostenrijk
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
ANWB heeft voor oude Euro 4 Diesels voor elk land de laatste info of je wel of niet elke stand in mag.
Wel elk voorjaar na eind februari kijken want ze kunnen iets op achter lopen.
Wel elk voorjaar na eind februari kijken want ze kunnen iets op achter lopen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Rein
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Mijn ervaring is dat je prima kan roadtrippen zonder gehinderd te worden door de milieuzones. Die gelden meestal in/rond de grote(re) steden, dus als je die vermijdt…
Ik heb de afgelopen jaren met een “vuile” benzine auto (nee, niet mijn A2
een aantal roadtrips gemaakt waarbij lekker rijden centraal stond.
Ter inspiratie:
- Duitsland: de Eifel, volop leuke wegen en stadjes. Wat verderop heb je de Deutsche Alpen Straße dat is ook leuk sturen!
- Frankrijk: de Vogezen, lijkt wel wat op de Eifel. Ik heb deze zomer en een paar jaar terug de (redelijk) bewegwijzerde en historische Route Des Cretes gereden, echt een aanrader!
- Frankrijk: Heb je meer tijd en wil je iets verder en op grotere hoogte rijden dan is de Route des Grandes Alps een topper! Je kan uiteraard ook een gedeelte van de route doen en/of afbuigen naar Italië (Turijn ligt dichtbij, is compact en heeft een fijne sfeer) of Zwitserland. Iets toevoegen en daarna weer de route volgen is ook aan te raden bijv. Col de La Bonette of Col Agnel. Voor meer info over deze prachtige route door de Alpen check bijv. https://www.wegenwiki.nl/Route_des_Grandes_Alpes
- Zwitserland heeft prachtige en goed onderhouden wegen ook op de Alpen passen. Ik heb er een flink aantal kms gereden maar de omgeving van Interlaken en Fluela, Furka, Bernina en Albula pass komen als top in mijn geheugen op als ik aan die roadtrip denk.
- Italië, uiteraard de Stelvio maar ook rond en in Livigno liggen mooie stuurmanswegen. De Grande Strada delli Dolomiti had ik voor afgelopen zomer in de planning, die leek me wel wat, maar het (nood)weer in Italië trok me minder, dus het werd Frankrijk (Vogezen, Route des Grandes Alpes)
Wat mij helpt in de voorbereiding op roadtrips is Googlen op stuurmanswegen, de website wegenwiki, maar ik bekijk ook de routes van de grote wielerrondes (Giro, tour de France, ronde van Zwitserland) want die gaan vaak door mooie landschappen.
Ik heb de afgelopen jaren met een “vuile” benzine auto (nee, niet mijn A2

Ter inspiratie:
- Duitsland: de Eifel, volop leuke wegen en stadjes. Wat verderop heb je de Deutsche Alpen Straße dat is ook leuk sturen!
- Frankrijk: de Vogezen, lijkt wel wat op de Eifel. Ik heb deze zomer en een paar jaar terug de (redelijk) bewegwijzerde en historische Route Des Cretes gereden, echt een aanrader!
- Frankrijk: Heb je meer tijd en wil je iets verder en op grotere hoogte rijden dan is de Route des Grandes Alps een topper! Je kan uiteraard ook een gedeelte van de route doen en/of afbuigen naar Italië (Turijn ligt dichtbij, is compact en heeft een fijne sfeer) of Zwitserland. Iets toevoegen en daarna weer de route volgen is ook aan te raden bijv. Col de La Bonette of Col Agnel. Voor meer info over deze prachtige route door de Alpen check bijv. https://www.wegenwiki.nl/Route_des_Grandes_Alpes
- Zwitserland heeft prachtige en goed onderhouden wegen ook op de Alpen passen. Ik heb er een flink aantal kms gereden maar de omgeving van Interlaken en Fluela, Furka, Bernina en Albula pass komen als top in mijn geheugen op als ik aan die roadtrip denk.
- Italië, uiteraard de Stelvio maar ook rond en in Livigno liggen mooie stuurmanswegen. De Grande Strada delli Dolomiti had ik voor afgelopen zomer in de planning, die leek me wel wat, maar het (nood)weer in Italië trok me minder, dus het werd Frankrijk (Vogezen, Route des Grandes Alpes)
Wat mij helpt in de voorbereiding op roadtrips is Googlen op stuurmanswegen, de website wegenwiki, maar ik bekijk ook de routes van de grote wielerrondes (Giro, tour de France, ronde van Zwitserland) want die gaan vaak door mooie landschappen.
- SaluG
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Dank voor deze tips nog!
Ik heb getourd door de Eifel en de Alpen Straße. Supermooie en spannende wegen om te rijden, en met mooie uitzichten.
Foto's vanaf Brodenbach (na bezoek kasteel Ehrenburg). En daarna doorgereden naar Koblenz. Prachtig en relatief dicht bij de Nederlandse grens.
+ 4 Duitse A2's gespot.
- Bijlagen
-
- Audi A2 Forum 2.png (3.65 MiB) 627 keer bekeken
-
- Audi A2 Forum 1.png (2.98 MiB) 627 keer bekeken