levensduur accu

Algemene discussie over de A2
Kogelman

16 mar 2012, 00:06 0 x

[quote="Romulus"]Zeker voor de benzine A2 is de accu van ca. 80 Ah rijkelijk overgedimensioneerd (in een Polo met dezelfde motor zit een accu van rond de 45 Ah :s hock: ). De accu dient bij de A2 tevens als contragewicht achterin de auto voor de balans/aslast/wegligging. Doordat hij zo groot is, heeft de accu eigenlijk "niets te lijden". Er zijn legio A2's van de eerste bouwjaren die nog met de eerste accu (10-12 jaar oud) rondrijden. De mijne zit er ook al 9 jaar in, vorige week doorgemeten: alles picobello. Ik had ook niet anders verwacht...[/quote]

Ik ben wel benieuwd hoe oud mijn accu is, staat er ergens een getal op waaruit je het bouwjaar kunt afleiden van de accu?
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 mar 2012, 09:27 0 x

[quote="Romulus"]Zeker voor de benzine A2 is de accu van ca. 80 Ah rijkelijk overgedimensioneerd (in een Polo met dezelfde motor zit een accu van rond de 45 Ah :s hock: ). De accu dient bij de A2 tevens als contragewicht achterin de auto voor de balans/aslast/wegligging. Doordat hij zo groot is, heeft de accu eigenlijk "niets te lijden". Er zijn legio A2's van de eerste bouwjaren die nog met de eerste accu (10-12 jaar oud) rondrijden. De mijne zit er ook al 9 jaar in, vorige week doorgemeten: alles picobello. Ik had ook niet anders verwacht...[/quote]

Ik had datzelfde gevoel en verbaasd, dat er eigenlijk voor zo'n bescheiden motor zo'n dikke accu in ligt. Ik zat nog zo te denken van, het zal wel voor de elctronica zijn. Maar dan nog... In mijn Monza (een 6 cilinder) ligt "maar" een 65 Ah accu en dat is al zwaarder dan dan de fabriek origineel monteerde.
jnobel

16 mar 2012, 13:30 0 x

Hoewel ik toch iets van 7 jaar met de accu heb gedaan, heb ik hem toch een keer vervangen.
Dat was na een periode met allerlei vage probleempjes: motor elektronica lampjes die willekeurig aangingen en de auto die af en toe daardoor in de noodloop ging.
Bij scannen kwam dan relatief vaak : voedingsspanning buiten de marges (o.i.d., vrij vertaald) naar voren. Toen de accu dus vervangen en de problemen waren daarmee ook weg.
Het kijkglaasje gaf toen wel nog een groen oogje aan bij de oude accu, dus hij dacht zelf dat 'ie nog goed was.

Groeten,
Johan
Romulus

18 mar 2012, 00:23 0 x

[quote="Kogelman"]Ik ben wel benieuwd hoe oud mijn accu is, staat er ergens een getal op waaruit je het bouwjaar kunt afleiden van de accu?[/quote]Vanmorgen even gekeken toen ik toch bezig was de winter- voor de zomerwielen te verruilen en dus onder de klep de slotboutadapter moest pakken. In de minpool van mijn (nog originele) accu staat de productieweek (37/02) geslagen. Staat zoiets er bij jou ook (en komt het ongeveer overeen met productieweek/maand van de auto) dan is de kans groot dat er de eerste accu nog in zit. Bij vervanging van de accu zal niet snel de datum worden ingeslagen, maar het kan wel.
Rinus

18 mar 2012, 19:21 0 x

Vanmiddag ook eens even bij de accu gekeken, en daar zag ik dat er vanuit de accu een soort slangetje loopt. Dat heb ik nog nooit bij een andere accu gezien. Dat is een ontluchtingsslangetje. Maar betekent dat nu , dat je er geen normale vervangingsaccu erin kan zetten,die dat niet heeft? Lijkt me toch sterk.
pier

19 mar 2012, 00:31 0 x

Bij mij zit er ook nog de eerste accu in over een paar maanden is hij 10 jaar.

Verleden week geinformeerd naar een nieuwe Varta accu 80 ah.
Ze konden me niet precies de prijs geven maar het zou ongeveer € 200 zijn.

Op de Varta site geven ze 74 ah aan voor Audi A2.
Wie heeft er goedkopere prijzen gezien voor een Varta blue dynamic ?
Rinus

19 mar 2012, 10:55 0 x

Dat artikeltje ook al gezien bij de A2 Club forum.

En ook al op verschillende sites gezien, dat je met een A2 vaak bij 74 Ah uitkomt.

Halfords heeft ze in precies de goede maat, en die zijn rond de 100 Euro. Maar vlak bij mij, in Sliedrecht, zit een "accutoko", die ze nog goedkoper levert.

Maar mij gaat het er vooral om, of het een hele specifieke accu is, of dat je gewoon een "huis, tuin en keuken" accu er in kunt plaatsen. Is die "gasaflaat" via dat slangetje unbedingt notwendig?
Plaats reactie