:-)) Wie niet luisteren wil moet maar voelen :-))
Zijn die nieuwe pitten in het portier toch van de schroevendraaiers in jouw kontzak. Kon het weten ... Pu-re afgunst :-D
Geen demper, maar complete veerpoot vervangen
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- VerA2
Omdat ik toch onze A2 een grote beurt wilde geven en dus eenmaal er aan bezig was dacht ik dat dit een goed moment was om de topmounts "even" te vervangen. De hele dag al bezig en ik heb nu de rechter poot eronderuit. :-?
Een of andere eikel had de hele spline ingesmeerd met groene Locktite, en bedankt. #-o
Hopelijk zijn ze van de linkerkant afgebleven.
Een of andere eikel had de hele spline ingesmeerd met groene Locktite, en bedankt. #-o
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Als je splines van de aandrijfas bedoeld.... die moeten met 2 streepjes locktide rondom gemonteerd worden van audi, dit om de speling op te vangen en geluiden en loslopen van de moer te voorkomen. Hij zou kunnen gaan knakken bij optrekken vanuit stilstand, deze klacht is al eens aan bod gekomen hier.Omdat ik toch onze A2 een grote beurt wilde geven en dus eenmaal er aan bezig was dacht ik dat dit een goed moment was om de topmounts "even" te vervangen. De hele dag al bezig en ik heb nu de rechter poot eronderuit. :-?
En j het loshalen is dan geen pretje... wij hebben hier een klein hydraulisch persje voor van VW/Audi.
De nieuwe moer moet maar met 100nm vast en dat is niet veel.
Tegenwoordig sta ik bij nieuwere audi modellen met een hele grote sleutel 190nm en 180 graden te trekken.... en dan hoeft er geen locktide op!
- VerA2
Ik heb een ringetje Loctite gedaan en de moeren moeten volgens wat ik heb gevonden 90Nm en 90 graden. Dat is toch behoorlijk vast hoor.
Na een paar dagen wat rondrijden ben ik wel positief verrast hoor. De A2 rijdt een heel stuk beter met de nieuwe topmounts en de oude had ik normaal gewoon weer terug geplaatst want er was niets aan te zien. Wel was het rechter lager, die tussen de veer en topmount, droog en roestig. Vandaar dat bij sturen die _klonk klonk_ veer geluiden hoorbaar waren.
Hij rijdt zo opvallend veel beter dat zelfs mijn ega het opviel.
Jammer dat aan beide kanten de complete spline was ingesmeerd met Loctite en dat het daardoor zo lang duurde om de topmounts te wisselen.
De auto rijdt nu veel comfortabeler zonder overmatig gehobbel.
Lijkt me een aanrader om dat rond de 180.000km preventief te doen.
Na een paar dagen wat rondrijden ben ik wel positief verrast hoor. De A2 rijdt een heel stuk beter met de nieuwe topmounts en de oude had ik normaal gewoon weer terug geplaatst want er was niets aan te zien. Wel was het rechter lager, die tussen de veer en topmount, droog en roestig. Vandaar dat bij sturen die _klonk klonk_ veer geluiden hoorbaar waren.
Hij rijdt zo opvallend veel beter dat zelfs mijn ega het opviel.
Jammer dat aan beide kanten de complete spline was ingesmeerd met Loctite en dat het daardoor zo lang duurde om de topmounts te wisselen.
De auto rijdt nu veel comfortabeler zonder overmatig gehobbel.
Lijkt me een aanrader om dat rond de 180.000km preventief te doen.