EV voor erbij
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Lees ik dat goed?rolf schreef: ↑10 dec 2019, 18:22Een Leaf kun je prima laden met een 220V 16A wandcontactdoos, heb je genoeg aan.
Ik heb toen zelf er een laad kabel die tot 16A kan laden ipv de 10A bijgeleverde lader, gaat toch wel een stuk sneller.
Hangt ie de hele dag aan de stroom, dan kan je ook met de 10A kabel af.
Verder hebben we een type 2 naar type1 laad kabel voor bij openbare palen, die zijn hier veelal van de gemeente en kan je gratis gebruiken.
Mocht je toch een hybride, neem dan een Toyota, de uitvinders.
Maar je moet nog steeds naar de pomp........
Voor zover ik weet, heeft alleen Tesla "gratis" (snel)laden ...
Als dat zo is, kan ik het enthousiasme van de Noren voor de EV wel begrijpen ....
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Waar Nederland gezellig feest vierde van de aardgas-opbrengsten, zijn de Noren zo verstandig feest te vieren van het rendement van de olie-opbrengsten.
Dan zijn laadpalen met gratis stroom een prima stimulans om van het binnenlands gebruik van olie af te komen. En zo kun je nog meer olie exporteren en nog meer verdienen als land (nieuw probleem: wat doe je met al dat geld?). En zolang het merendeel van de aardbewoners nog verslaafd is aan fossiele brandstoffen (al was het maar om stroom mee op te wekken) lachen de Noren zich een slag in de rondte.
Dan zijn laadpalen met gratis stroom een prima stimulans om van het binnenlands gebruik van olie af te komen. En zo kun je nog meer olie exporteren en nog meer verdienen als land (nieuw probleem: wat doe je met al dat geld?). En zolang het merendeel van de aardbewoners nog verslaafd is aan fossiele brandstoffen (al was het maar om stroom mee op te wekken) lachen de Noren zich een slag in de rondte.
- jmkoole
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Heb nog nooit een Noor zien lachen, maar verstandig zijn ze wel.
Vergeet niet dat Noorwegen - een enorm groot land - sinds lang over witte steenkool beschikt. Daar konden die Noren zichzelf al prima mee bedruipen. Gas en olie kwamen daar later bij en is puur voor de verkoop gebruikt. Geld is op de bank gezet.
Nederland - met drie maal zoveel inwoners - moest het qua energie hebben van... aardgas. Groot deel van dat gas is ook nog veel te goedkoop verkocht aan o.a. de Russen (jaren '60 en '70) en verschillende knoflooklanden. Winst is o.a. besteed aan het prima sociale stelsel in NL. Ook niet verkeerd hoor.
Vergeet niet dat Noorwegen - een enorm groot land - sinds lang over witte steenkool beschikt. Daar konden die Noren zichzelf al prima mee bedruipen. Gas en olie kwamen daar later bij en is puur voor de verkoop gebruikt. Geld is op de bank gezet.
Nederland - met drie maal zoveel inwoners - moest het qua energie hebben van... aardgas. Groot deel van dat gas is ook nog veel te goedkoop verkocht aan o.a. de Russen (jaren '60 en '70) en verschillende knoflooklanden. Winst is o.a. besteed aan het prima sociale stelsel in NL. Ook niet verkeerd hoor.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
- Spits
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Dat hebben de Noren inderdaad goed voor elkaar!Peter_Maathuis schreef: ↑11 dec 2019, 21:54Waar Nederland gezellig feest vierde van de aardgas-opbrengsten, zijn de Noren zo verstandig feest te vieren van het rendement van de olie-opbrengsten.
Toch heb ik er ook een dubbel gevoel bij, misschien niet terecht, maar een gevoel kan ik niet ontkennen; Ze vinden dat ze goed bezig zijn met elektrisch rijden en het milieu een warm hart toe dragen. Maar aan de andere kant wordt dat mogelijk gemaakt door de export van aardolie.
Komt over als een dealer die heel vroom leeft en goed voor z'n familie zorgt, omdat ie z'n eigen waar niet door de neus snuift of aderen spuit...... Maar het wel verkoopt.
Ik besef dat het vergelijk cru is en misschien mank gaat...... Maar dat gevoel krijg ik.
Ben trouwens blij hoor met de Noren, want ik ben ook verslaafd aan hun product

ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- rolf
Dat gratis is niet overal meer zo, in het centrum van Oslo is het niet meer en wordt er een kleine bijdrage gevraagd.Peter_Audi_A2 schreef: ↑11 dec 2019, 19:49Lees ik dat goed?rolf schreef: ↑10 dec 2019, 18:22Een Leaf kun je prima laden met een 220V 16A wandcontactdoos, heb je genoeg aan.
Ik heb toen zelf er een laad kabel die tot 16A kan laden ipv de 10A bijgeleverde lader, gaat toch wel een stuk sneller.
Hangt ie de hele dag aan de stroom, dan kan je ook met de 10A kabel af.
Verder hebben we een type 2 naar type1 laad kabel voor bij openbare palen, die zijn hier veelal van de gemeente en kan je gratis gebruiken.
Mocht je toch een hybride, neem dan een Toyota, de uitvinders.
Maar je moet nog steeds naar de pomp........
Voor zover ik weet, heeft alleen Tesla "gratis" (snel)laden ...
Als dat zo is, kan ik het enthousiasme van de Noren voor de EV wel begrijpen ....
Dit is puur om te voorkomen dat de plek als parkeerplaats gebruikt gaat worden omdat het aantal EV's daar nu zo groot wordt.....
In Lillehammer zijn de gemeente laadpalen niet meer gratis in het centrum maar wel degene die net buiten het centrum staan.
Tesla gratis laden is al een tijdje over, meen ergens in 2019 dat het niet meer inclusief is.
Bij Model 3 is het zeker niet gratis, maar nog steeds aanzienlijk goedkoper dan de openbare laders en snelladers en een lachertje als je het vergelijkt met benzine of diesel.
Meen dat de "destignation chargers" die veelal bij hotels en winkelcentra hangen wel gratis zijn, en de die met een groen schild door iedere EV gebruikt kan worden die CCS heeft.
Maar de meeste Noren laden gewoon thuis, dat is het goedkoopste.
- rolf
Wij zijn ook blij met jullie, houden wij de leuke kortingen op EV rijden nog wat langer.Spits schreef: ↑11 dec 2019, 22:23Dat hebben de Noren inderdaad goed voor elkaar!Peter_Maathuis schreef: ↑11 dec 2019, 21:54Waar Nederland gezellig feest vierde van de aardgas-opbrengsten, zijn de Noren zo verstandig feest te vieren van het rendement van de olie-opbrengsten.
Toch heb ik er ook een dubbel gevoel bij, misschien niet terecht, maar een gevoel kan ik niet ontkennen; Ze vinden dat ze goed bezig zijn met elektrisch rijden en het milieu een warm hart toe dragen. Maar aan de andere kant wordt dat mogelijk gemaakt door de export van aardolie.
Komt over als een dealer die heel vroom leeft en goed voor z'n familie zorgt, omdat ie z'n eigen waar niet door de neus snuift of aderen spuit...... Maar het wel verkoopt.
Ik besef dat het vergelijk cru is en misschien mank gaat...... Maar dat gevoel krijg ik.
Ben trouwens blij hoor met de Noren, want ik ben ook verslaafd aan hun product.

- rolf
Dat gas is te goedkoop naar Italië verkocht, meneer Luns heeft daar goede sier mee gemaakt bij de NATO waardoor NL heel veel centjes misgelopen is.jmkoole schreef: ↑11 dec 2019, 22:15Heb nog nooit een Noor zien lachen, maar verstandig zijn ze wel.
Ze waren toen als de dood dat Italië russisch gas zou gaan importeren wat ze een bepaalde machtspositie zouden geven in het Europa, midden in de koude oorlog.
Weet je gelijk waar Luns zijn dikbetaalde baan bij de NATO aan overgehouden heeft.............
- Spits
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Yup, als het eigen straatje maar schoon is........... Ignorance is Bliss!rolf schreef: ↑12 dec 2019, 09:11Wij zijn ook blij met jullie, houden wij de leuke kortingen op EV rijden nog wat langer.Spits schreef: ↑11 dec 2019, 22:23Dat hebben de Noren inderdaad goed voor elkaar!Peter_Maathuis schreef: ↑11 dec 2019, 21:54Waar Nederland gezellig feest vierde van de aardgas-opbrengsten, zijn de Noren zo verstandig feest te vieren van het rendement van de olie-opbrengsten.
![]()
![]()
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- rolf
Niemand verplicht jullie om olie of gas te kopen................Noordzee had al lang vol kunnen staan met windmolens en elk dak had al vol kunnen liggen met zonnepanelen............als de wil er was.Spits schreef: ↑12 dec 2019, 10:44Yup, als het eigen straatje maar schoon is........... Ignorance is Bliss!rolf schreef: ↑12 dec 2019, 09:11Wij zijn ook blij met jullie, houden wij de leuke kortingen op EV rijden nog wat langer.Spits schreef: ↑11 dec 2019, 22:23Dat hebben de Noren inderdaad goed voor elkaar!Peter_Maathuis schreef: ↑11 dec 2019, 21:54Waar Nederland gezellig feest vierde van de aardgas-opbrengsten, zijn de Noren zo verstandig feest te vieren van het rendement van de olie-opbrengsten.
![]()
![]()