trekhaak onder A2 1.2 TDI?

Algemene discussie over de A2
thehens
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

19 mar 2020, 16:30 0 x

Ik zou graag een trekhaak monteren voor mijn gehandicapten fiets karretje. Weet iemand of dat mogelijk is? Want bij AST zeggen ze dat het niet kan, terwijl ik wel A2 1.2 tdi's met trekhaak te koop heb zien staan.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

19 mar 2020, 16:54 0 x

Wegens kenteken en gewicht en lichte versnellingsbak mag er inderdaad geen Trekhaak achter....

Maar wel een fietsenrek + kogel.... dus die mag altijd erop!
Een makkelijker alternatief is de achterklep van een erop schroeven rek te voorzien, dus op de achterruit en dat mag ook.... voordeliger en op elke A2 passende binnen enkele minuten zonder gezeur van garage of lastige montage.

Zal eens kijken of ik deze nog heb.... passen ook 2 fietsen op!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
edje13
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 mar 2020, 17:42 0 x

@ eekhoorntje, het is voor een invalide fiets karretje. Al weet ik niet hoe die er uit ziet. Maar ik neem aan dat het geen fiets betreft.
Johan 3L

19 mar 2020, 19:36 0 x

Denk er ook even aan dat wanneer de RDW bij je kenteken schrijft dat er geen trekhaak (trekgewicht = nul) achter mag, je verzekering in voorkomende gevallen moeilijk kan gaan doen.
Caspeer
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

19 mar 2020, 21:12 1 x

Een trekhaak achter een 1.2 TDI ís mogelijk, maar dit is enkel bedoeld voor fietsendragers (geen karretjes zoals je beschrijft) en baggageboxen. Deze trekhaken hebben als onderscheidend element dat ze een platte kop hebben. Als de trekhaak officieel op zo een 1.2 is gemonteerd, dan is de kans heel groot dat het ook een met platte kop betreft.
Deze trekhaken hebben, in tegenstelling tot de haken die wel mogen trekken, geen bussen die het frame in gaan. De installatie wordt daardoor aanzienlijk makkelijker en dus goedkoper.
Ga je met zo een trekhaak toch trekken? Dan kun je de bijbehorende problemen ook verwachten. Denk aan een verbogen achterkant van het frame... Het spaceframe is heel mooi en licht, maar ook vrij buigzaam. Ik refereer naar de laatste post van dit gearchiveerde topic: http://archief.audi-a2.nl/index.php?p=/ ... n-monteren

Stel, je bent rebels. De RDW maakt je niet uit en onverzekerd rondrijden ook niet. Je bent eigenwijs en monteert een trekhaak waar een 1.4 of 1.6 wél mee mag trekken. Wat gebeurt er dan met jouw auto?
Zoals we weten is de automaatbak van de 1.2 niet de sterkste. Extra gewicht erachter hangen, in combinatie met je zuinige driepitter, gaat zorgen voor snellere slijtage aan deze onderdelen.

Hopelijk hiermee genoeg geïnformeerd te hebben.

-Casper
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 mar 2020, 22:51 0 x

Als je er nog eentje kunt krijgen, dan kun je gewoon een trekhaak monteren. Uiteraard mag je er geen karretjes mee trekken, maar een fietsendrager kan prima.
Zo zwak is dat schakelsysteem van een 1.2 tdi 3L niet hoor. Ik ken iemand die met zn Lupo 3L met twee motoren op een aanhanger de Alpen over ging... Illegaal, maar technisch geen probleem.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Johan 3L

20 mar 2020, 10:52 1 x

Mag ik dan ook even opmerken dat "de automaatbak" van de 3L een handgeschakelde bak is, die middels een schakelrobot wordt geschakeld.
Wat mogelijk een zwak punt kan zijn is de koppelings-cylinder.
De motoren zijn sterk genoeg voor een aanhanger, ze liggen sowieso onder sommige modellen polo.

De keuze van "geen trekhaak" logt 'm voornamelijk vanwege het verbruik (3Liter). Met aanhanger haal je dat niet.
thehens

20 mar 2020, 14:36 0 x

edje13 schreef:
19 mar 2020, 17:42
@ eekhoorntje, het is voor een invalide fiets karretje. Al weet ik niet hoe die er uit ziet. Maar ik neem aan dat het geen fiets betreft.
Het gaat inderdaad om een driewieler aangepaste fiets. Die zet je niet zomaar achterop.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

20 mar 2020, 14:47 0 x

een foto van 3 wiel fiets is wel handiger... er zijn er vele en dan weten we of iets paste of niet.

Eventueel moet er een afwijkende beugel gelast worden om deze op een rek te zetten.
Fietsenrek heeft maar 2 gootjes en ik denk dat hier 3 voor nodig zijn of 3 x½ monteren waardoor er geen normale fiets meer op kan.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
thehens

21 mar 2020, 21:10 0 x

Ik krijg het niet voor elkaar om een foto te uploaden in een reactie!
Plaats reactie