verbruik/omrolwaarde banden ????

Algemene discussie over de A2
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 dec 2010, 12:43 0 x

Ik ben het in deze helemaal met Henk eens. Wil er nog even aan toevoegen dat bij een te hoge bandenspanning ook nog eens extra bandenslijtage optreedt en dat dan ook nog eens hoofdzakelijk op het middelste deel van het loopvlak waardoor dus over het gehele loopvlak gezien de band onregelmatig afslijt!

Theo
VerA2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 dec 2010, 01:59 0 x

Dan wil ik er nog graag aan toevoegen dat je beter met een iets hogere bandenspanning kunt rijden dan met een te lage bandenspanning.
Ten eerste omdat je niet even je bandenspanning verhoogt als er iemand of enkele personen extra instapt/instappen en ten tweede omdat de bandentemperatuur slechts over een bepaalt snelheidsbereik lineair verhoogt en daarna exponentieel. Dit snelheidsbereik wordt verlaagd bij lagere bandenspanning en de hoger als normale bandentemperatuur zorgt voor extra slijtage.
Ook vervormt de wang van de band veel minder tijdens het nemen van een bocht, bij een iets hogere bandenspanning, zodat de auto minder overhelt.

Iets verhoogd is 2 of 3 tiende en niet meteen je banden op 3bar zetten.

Persoonlijk zou ik zeker niet lager gaan als de laagste waarde die Audi aangeeft, dus "normale belading" die is tot 3 personen + bagage.
beemerk1

22 dec 2010, 15:00 0 x

Iets te hoog lijkt inderdaad minder erg, dan iets te laag, maar 10% vind ik nogal wat. Voordeel is wel dat je iets langer kunt wachten met bijpompen voordat de spanning te laag wordt, hoewel, bij 10 graden temperatuurverschil, dien je de bandenspanning sowieso aan te passen.
De bandenspanning moet gewoon juist zijn!

Ik neem aan dat Audi de bandenspanning al naar boven heeft afgerond om de redenen die je noemt. Om daar dan ook weer boven te gaan zitten, geeft eigenlijk aan Audi het wel bij het verkeerde eind zal hebben.

Wangvervorming is niet erg, daar is een band gewoon op gemaakt, wil je dat niet, dan beter een andere (laagprofiel) band kopen. Wangvervorming tegengaan door een band harder op te pompen is feitelijk een band buiten spec gebruiken en daar wordt hij niet beter van.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 dec 2010, 17:31 0 x

Ik ben het met beemerk1 eens, er is feitelijk maar één juiste bandenspanning en dat is hetgeen de fabrikant voor de gebruiksomstandigheden voorschrijft!(deze heeft dat niet voor niets onder verschillemde omstandigheden getest en goed bevonden).
Alle afwijkingen hierop zijn in feite compromissen die mogelijk aan de ene zijde een positief effect hebben maar ook altijd een negatief bijverschijnsel(Johan Cruijff zegt niet voor niets "ieder voordeel heeft zijn nadeel").
Dus niet mee marchanderen maar gewoon de juiste spanning aanhouden, dan heb je ook geen problemen.
Wel is het zaak om met enige regelmaat de spanning te controleren.
Daarvoor zijn in de betere automaterialenzaak heel goede (digitale) bandenspanningsmeters te koop (voor relatief weinig geld), voordeel hiervan is dat je op ieder moment (ook thuis) kunt meten en pas naar de pomp hoeft indien de spanning niet juist is (te laag dus), is de spanning juist dan is het zo gepiept en hoef je niet extra naar de pomp te rijden.

Theo
Vriendje
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

10 dec 2020, 21:41 0 x

jmkoole schreef:
20 okt 2010, 00:16
Origineel horen er 145/80R14 banden onder de A2 1.2 TDI. Deze zitten om superlichte 3L velgen.
Mijn A2 1.2 TDI heb ik voorzien van 165/70R14 Michelin Energy Saver banden. Gewoon omdat ik er iets bredere banden onder wil en goede ervaringen lees over de Energy Savers (harde rubbercompound met bijzonder lage rolweerstand). Ook de twee extra brede regensporen in het profiel zorgen voor minder weerstand.

Afbeelding

De eerste week reed ik heel netjes (rustig) met m'n A2 en het gemiddelde verbruik bedroeg 1 op 34. Ondertussen rij ik normaal (80 waar je 80 mag etc.) en staat de boordcomputer op 1 op 29. Als je verbruik 1 op 22-24 is doe je iets niet goed met je 1.2 TDI. Een 1.4 TDI haalt dat verbruik misschien... Heb wel de bandendruk op 3,0 bar staan. Kunnen de banden prima hebben, wel een beetje stug op klinkerwegen, maar op asfalt nergens last van en super-zuinig.
Dat bericht was uit 2010. Hoe zijn die bredere banden je de rest van de tijd bevallen? En hoe was het verbruik? Ik wil in mei 2021 nieuwe banden voor mijn 3L kopen. Wat raad jij me aan?
Is de omtrek van een 165/70R14 wel ongeveer hetzelfde als een 145/80R14?
4$$
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 dec 2020, 23:17 0 x

Zie hier uw antwoord mbt de rolomtrek!
Bijlagen
Screenshot_20201210-231621_Chrome.jpg
Screenshot_20201210-231621_Chrome.jpg (601.65 KiB) 1641 keer bekeken
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Plaats reactie