Heeft het zin om een A2 1.4 benzine te chiptunnen
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hallo Sjors,
Bij die Km-stand zal het inderdaad niet aan eventuele compressieverlies liggen.
Wat betreft het gepaard gaan met olieverbruik is wel gebruikelijk (maar veel A2 rijders vinden dan ook dat de a2 toch wel meer olie verbruikt dan ze gewend zijn) maar het hoeft natuurlijk niet per definitie zo te zijn. Je hebt (in de regel) 2 compressieveren en één olieschraapveer, indien de laatste zijn werk (goed) doet zal het olieverbruik nog acceptabel kunnen zijn.
Maar in jouw geval is er een andere oorzaak aan de orde. Overigens moet ik zelf stellen dat mijn A2 (1.4 benzine uit 2001 met 78.000KM) hier geen last van heeft(m.u.v. het uit stand wegrijden, maar dat is normaal bij de A2). Ik moet hierbij stellen dat het in ieder geval niet zo is dat het mij zodanig is opgevallen dat het mij zou storen. Hierbij ook nog in aanmerking genomen dat ik ook een A4 2 ltr benzine met 130PK heb en dus dit verschil direkt zou moeten merken.
Theo
Bij die Km-stand zal het inderdaad niet aan eventuele compressieverlies liggen.
Wat betreft het gepaard gaan met olieverbruik is wel gebruikelijk (maar veel A2 rijders vinden dan ook dat de a2 toch wel meer olie verbruikt dan ze gewend zijn) maar het hoeft natuurlijk niet per definitie zo te zijn. Je hebt (in de regel) 2 compressieveren en één olieschraapveer, indien de laatste zijn werk (goed) doet zal het olieverbruik nog acceptabel kunnen zijn.
Maar in jouw geval is er een andere oorzaak aan de orde. Overigens moet ik zelf stellen dat mijn A2 (1.4 benzine uit 2001 met 78.000KM) hier geen last van heeft(m.u.v. het uit stand wegrijden, maar dat is normaal bij de A2). Ik moet hierbij stellen dat het in ieder geval niet zo is dat het mij zodanig is opgevallen dat het mij zou storen. Hierbij ook nog in aanmerking genomen dat ik ook een A4 2 ltr benzine met 130PK heb en dus dit verschil direkt zou moeten merken.
Theo
Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij de dealer voor te kijken welke softwareversie op de ECU zit en zo nodig aanpassen zodat het wegrijden en kracht onderin verbeterd. Ben toch benieuwd!!
Ook gaat men kijken naar het dynamo lampje dat blijft branden na een dag stilstaan tot dat ik een keer gas geef tot over de 2000 toeren dan gaat het uit en blijft hij ook uit.
Dan gaat men kijken naar mijn zelf ingebouwde originele Audi autoradio concert 2 die er na een uur spontaan mee ophoud. Heb wel eens gelezen dat er op die radio verschillende mogelijkheden zitten die men er vanaf fabriek inzet, weet daar iemand iets van!
Het laatste puntje is dat ik regelmatig met de afstandbediening de deur niet open krijg. Door de deur dan te openen via het sleutelgat en de sleutel in het contact plaats doet hij het weer.
De afspraak is voor 7 september gepland. Duurt zo lang in verband met vakantie.
Jullie horen hier nog van.
Groetjes, Sjors
Ook gaat men kijken naar het dynamo lampje dat blijft branden na een dag stilstaan tot dat ik een keer gas geef tot over de 2000 toeren dan gaat het uit en blijft hij ook uit.
Dan gaat men kijken naar mijn zelf ingebouwde originele Audi autoradio concert 2 die er na een uur spontaan mee ophoud. Heb wel eens gelezen dat er op die radio verschillende mogelijkheden zitten die men er vanaf fabriek inzet, weet daar iemand iets van!
Het laatste puntje is dat ik regelmatig met de afstandbediening de deur niet open krijg. Door de deur dan te openen via het sleutelgat en de sleutel in het contact plaats doet hij het weer.
De afspraak is voor 7 september gepland. Duurt zo lang in verband met vakantie.
Jullie horen hier nog van.
Groetjes, Sjors
- jmkoole
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
- Locatie: Sdwest-Frysln
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Inderdaad zonde van je geld...
Tank maar eens Total Excellium of BP Ultimate benzine, dat scheelt ook wat vermogen. Waarschijnlijk net zo veel als de chiptuning.
Een schoon luchtfilter helpt ook. Een open K&N luchtfilter scheelt weer meer.
Tank maar eens Total Excellium of BP Ultimate benzine, dat scheelt ook wat vermogen. Waarschijnlijk net zo veel als de chiptuning.
Een schoon luchtfilter helpt ook. Een open K&N luchtfilter scheelt weer meer.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
[quote="j.hoeben1"]Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij de dealer voor te kijken welke softwareversie op de ECU zit en zo nodig aanpassen zodat het wegrijden en kracht onderin verbeterd. Ben toch benieuwd!!
[/quote]Wij ook!
[quote="j.hoeben1"]Ook gaat men kijken naar het dynamo lampje dat blijft branden na een dag stilstaan tot dat ik een keer gas geef tot over de 2000 toeren dan gaat het uit en blijft hij ook uit.[/quote]De laadregelaar van de dynamo, schijnt vaker voor te komen. Zo lang het uitgaat boven een bepaald toerental, hoef je je geen zorgen te maken.
[quote="j.hoeben1"]Dan gaat men kijken naar mijn zelf ingebouwde originele Audi autoradio concert 2 die er na een uur spontaan mee ophoud. Heb wel eens gelezen dat er op die radio verschillende mogelijkheden zitten die men er vanaf fabriek inzet, weet daar iemand iets van!
[/quote]Dit heeft dacht ik iets met de aansluiting op de CAN-bus te maken. En daar houdt mijn kennis dan ook op...
[quote="j.hoeben1"]Het laatste puntje is dat ik regelmatig met de afstandbediening de deur niet open krijg. Door de deur dan te openen via het sleutelgat en de sleutel in het contact plaats doet hij het weer.
[/quote]Het zouden de batterijtjes in de sleutel kunnen zijn.
Veel kleine dingetjes die op een gegeven moment best wat ergernis kunnen geven. Gelukkig geeft de A2 (mij althans) daar veel rijplezier en kwaliteit voor terug. Hou ons op de hoogte!
[/quote]Wij ook!
[quote="j.hoeben1"]Ook gaat men kijken naar het dynamo lampje dat blijft branden na een dag stilstaan tot dat ik een keer gas geef tot over de 2000 toeren dan gaat het uit en blijft hij ook uit.[/quote]De laadregelaar van de dynamo, schijnt vaker voor te komen. Zo lang het uitgaat boven een bepaald toerental, hoef je je geen zorgen te maken.
[quote="j.hoeben1"]Dan gaat men kijken naar mijn zelf ingebouwde originele Audi autoradio concert 2 die er na een uur spontaan mee ophoud. Heb wel eens gelezen dat er op die radio verschillende mogelijkheden zitten die men er vanaf fabriek inzet, weet daar iemand iets van!
[/quote]Dit heeft dacht ik iets met de aansluiting op de CAN-bus te maken. En daar houdt mijn kennis dan ook op...
[quote="j.hoeben1"]Het laatste puntje is dat ik regelmatig met de afstandbediening de deur niet open krijg. Door de deur dan te openen via het sleutelgat en de sleutel in het contact plaats doet hij het weer.
[/quote]Het zouden de batterijtjes in de sleutel kunnen zijn.
Veel kleine dingetjes die op een gegeven moment best wat ergernis kunnen geven. Gelukkig geeft de A2 (mij althans) daar veel rijplezier en kwaliteit voor terug. Hou ons op de hoogte!
Hoi Romulus,
Wat dat dynamo lampje betreft wist ik al dat dit geen kwaad kan maar heb dat al een tijdje en stoort mij toch telkens als ik s'morgens het karretje start. Dus dat moet maar gerepareerd worden.
Wat de radio betreft denk ik ook dat ik misschien iets verkeerd aangesloten heb. Ik heb ook dat de verlichting van de radio wisselt van stekte. Dat stoort mij dus ook, en laat ik dan ook maar meteen oplossen.
Wat de sleutel betreft denk ik niet dat de batterijen het zijn. Heb wel eens geprobeerd als hij niet open ging de reserve sleutel te gebruiken maar dan werkte hij ook niet!
Ik heb deze wagen al 3,5 jaar en rijd er nog ieder keer met veel plezier in. Ik ben ook van mening dat er maar weinig auto's in deze klasse zijn die zo goed rijden als de A2. Zolang hij het zo goed blijft doen, denk ik hem ook nog lang te houden.
Groetjes Sjors
Wat dat dynamo lampje betreft wist ik al dat dit geen kwaad kan maar heb dat al een tijdje en stoort mij toch telkens als ik s'morgens het karretje start. Dus dat moet maar gerepareerd worden.
Wat de radio betreft denk ik ook dat ik misschien iets verkeerd aangesloten heb. Ik heb ook dat de verlichting van de radio wisselt van stekte. Dat stoort mij dus ook, en laat ik dan ook maar meteen oplossen.
Wat de sleutel betreft denk ik niet dat de batterijen het zijn. Heb wel eens geprobeerd als hij niet open ging de reserve sleutel te gebruiken maar dan werkte hij ook niet!
Ik heb deze wagen al 3,5 jaar en rijd er nog ieder keer met veel plezier in. Ik ben ook van mening dat er maar weinig auto's in deze klasse zijn die zo goed rijden als de A2. Zolang hij het zo goed blijft doen, denk ik hem ook nog lang te houden.
Groetjes Sjors
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hallo Sjors,
M.b.t. de afstandsbediening, in de sleutel(s) zit een zender en in de portier een ontvanger. Deze werken op een (in jouw geval nog) vaste frequentie. (latere typen Audi's b.v. de A4 zijn in 2005 overgegaan op een wisselnde frequentie en dit leverde de nodige problemen op).
Zelf heb ik dit probleem ook ondervonden (welliswaar niet bij mijn A2 maar bij mijn A4).
Het bleek uiteindelijk niet de ontvanger (waar men meestal onmiddelijk de schuld bij neerlegd) maar in de sleutels zelf te zitten.
Dit kan men snel vast stellen aangezien andere Audi sleutels zo ingelezen kunnen worden bij de in de auto zittende computer (je kunt dan uiteraard niet in het contactslot en starten maar wel op afstand het juiste signaal aan de deurontvanger geven). Op deze manier kan snel vastgesteld worden (indien de sloten dan ook niet openen) dat het niet aan de sleutel(s) ligt maar aan de ontvanger.
In geval van de sleutels moet er een nieuwe set van twee via de fabriek besteld worden.
Wat betreft het dynamo probleem, dat is natuurlijk niet normaal (in tegenstelling totwat sommige beweren). Vroeger bij het type "gelijkstroomdynamo" kon dit probleem zich voordoen aangezien daar het toerental de laadstroom sterk beïnvloedde, echter bij de huidige generatie "wisselstroom" dynamo's mag en speelt dit geen rol meer. Bij stationair draaiende motor moet het lampje gewoon uitgaan.
Het probleem kan verschillende oorzaken hebben en het wordt gewoon giswerk om van afstand aan te geven waar in dit zit(mogelijk versleten contacten op de sleepringen, of een regelaarstoring).
We horen het nog wel.
M.b.t. de afstandsbediening, in de sleutel(s) zit een zender en in de portier een ontvanger. Deze werken op een (in jouw geval nog) vaste frequentie. (latere typen Audi's b.v. de A4 zijn in 2005 overgegaan op een wisselnde frequentie en dit leverde de nodige problemen op).
Zelf heb ik dit probleem ook ondervonden (welliswaar niet bij mijn A2 maar bij mijn A4).
Het bleek uiteindelijk niet de ontvanger (waar men meestal onmiddelijk de schuld bij neerlegd) maar in de sleutels zelf te zitten.
Dit kan men snel vast stellen aangezien andere Audi sleutels zo ingelezen kunnen worden bij de in de auto zittende computer (je kunt dan uiteraard niet in het contactslot en starten maar wel op afstand het juiste signaal aan de deurontvanger geven). Op deze manier kan snel vastgesteld worden (indien de sloten dan ook niet openen) dat het niet aan de sleutel(s) ligt maar aan de ontvanger.
In geval van de sleutels moet er een nieuwe set van twee via de fabriek besteld worden.
Wat betreft het dynamo probleem, dat is natuurlijk niet normaal (in tegenstelling totwat sommige beweren). Vroeger bij het type "gelijkstroomdynamo" kon dit probleem zich voordoen aangezien daar het toerental de laadstroom sterk beïnvloedde, echter bij de huidige generatie "wisselstroom" dynamo's mag en speelt dit geen rol meer. Bij stationair draaiende motor moet het lampje gewoon uitgaan.
Het probleem kan verschillende oorzaken hebben en het wordt gewoon giswerk om van afstand aan te geven waar in dit zit(mogelijk versleten contacten op de sleepringen, of een regelaarstoring).
We horen het nog wel.
Hoi Theo,
Wat het sluiten van de wagen betreft zegt mijn gevoel dat het niet in de sleutel zit omdat het probleem zich bij beide sleutels voor doet, dat zou wel toevallig zijn. Wat jij zegt zou natuurlijk ook kunnen omdat kan zijn dat de sleutels hun code niet vasthouden. Als ik de wagen veel gebruik heb ik er minder last van. Meestal is het ook het moment als ik hem uit de garage rijd en hem dan afzet en op slot doe. Of men dergelijke problemen ook uit kan lezen weet ik niet. Maar goed dat moeten ze dan maar eens uitzoeken!
Wat het brandend dynamo lampje betreft denken ze bij de dealer dat dit iets met de spanningsregelaar te maken heeft. Volgens hun zeggen een regelmatig voorkomend iets bij de A2. Men kan daar volgens hun zeggen gewoon mee blijven rijden als het dat zou zijn. Kan het zijn dat dit ding ergens in het koffer bij de accu zit! Volgens hun zeggen zit de accu wat te ver van de motor wat de kans op storingen vergroot!
Groetjes, Sjors
Wat het sluiten van de wagen betreft zegt mijn gevoel dat het niet in de sleutel zit omdat het probleem zich bij beide sleutels voor doet, dat zou wel toevallig zijn. Wat jij zegt zou natuurlijk ook kunnen omdat kan zijn dat de sleutels hun code niet vasthouden. Als ik de wagen veel gebruik heb ik er minder last van. Meestal is het ook het moment als ik hem uit de garage rijd en hem dan afzet en op slot doe. Of men dergelijke problemen ook uit kan lezen weet ik niet. Maar goed dat moeten ze dan maar eens uitzoeken!
Wat het brandend dynamo lampje betreft denken ze bij de dealer dat dit iets met de spanningsregelaar te maken heeft. Volgens hun zeggen een regelmatig voorkomend iets bij de A2. Men kan daar volgens hun zeggen gewoon mee blijven rijden als het dat zou zijn. Kan het zijn dat dit ding ergens in het koffer bij de accu zit! Volgens hun zeggen zit de accu wat te ver van de motor wat de kans op storingen vergroot!
Groetjes, Sjors
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hallo Sjors,
Even nog over de sleutels, toen dat aan mij werd verteld was mijn eerste reactie ook zoals die van jou, teveel toeval dat beide sleutels het probleem veroorzaken, maar het bleek later toch echt zo te zijn.
V.w.b. het probleem met de dynamo, als eerste de spanningsregelaar zit in (of aan) de dynamo gebouwd. Het is een electronische regelaar dus in principe is deze goed of defect.
Het verhaal over de accu die tever weg zit van de dynamo vind ik wat deze storing betreft niet relevant.
Wat mij niet helemaal duidelijk is geworden of dat lampje na het starten indien je geen gas zou geven blijft branden? In dat geval zouik eens een voltmeter over de accupolen heen zetten om te controleren wat op dat moment de laadspanning is.
Theo
Even nog over de sleutels, toen dat aan mij werd verteld was mijn eerste reactie ook zoals die van jou, teveel toeval dat beide sleutels het probleem veroorzaken, maar het bleek later toch echt zo te zijn.
V.w.b. het probleem met de dynamo, als eerste de spanningsregelaar zit in (of aan) de dynamo gebouwd. Het is een electronische regelaar dus in principe is deze goed of defect.
Het verhaal over de accu die tever weg zit van de dynamo vind ik wat deze storing betreft niet relevant.
Wat mij niet helemaal duidelijk is geworden of dat lampje na het starten indien je geen gas zou geven blijft branden? In dat geval zouik eens een voltmeter over de accupolen heen zetten om te controleren wat op dat moment de laadspanning is.
Theo
Hoi Theo,
Wat de sleutels betreft. Het zou goed kunnen wat jij zegt, ik heb er namelijk helemaal geen verstand van. Je zou kunnen denken dat de sleutels de code niet meer kunnen vasthouden, alleen vind ik het vreemd dat dit niet altijd is. Dagen gaat het goed en dan krijg je in een keer dagen dat het om de haverklap niet werkt. Ik hoop dat ze dit met het uitlezen kunnen vinden, weet ik trouwens niet! Ik heb er ook niet zo veel moeite mee maar als het opgelost kan worden zou dat prettig zijn. Ik zal in ieder geval daarom geen nieuwe sleutels kopen, want die zullen wel flink aan de prijs zijn!
Wat het dynamo lampje betreft is het zo dat ik de motor wel eens een minuut of twee stationaire heb laten draaien maar dan bleef het lampje branden, maar als je een keer gas geeft van net iets boven de 2000 toeren gaat deze uit en blijft hij ook uit. Je hebt er dan de hele dag geen last meer van. Maar het brand iedere morgen als je de eerste keer start. Of ze dit uit kunnen lezen, ook dat weet ik niet! Ik heb horen zeggen dat er bij de accu iets zit (ik dacht een regelaar) wat de oorzaak kan zijn! Misschien de accuklemmen een keer los maken en weer vast zetten. Ik weet niet of dat zo maar mag in verband met het geheugen, dus heb ik dat ook nog maar niet gedaan.
Groetjes Sjors
Wat de sleutels betreft. Het zou goed kunnen wat jij zegt, ik heb er namelijk helemaal geen verstand van. Je zou kunnen denken dat de sleutels de code niet meer kunnen vasthouden, alleen vind ik het vreemd dat dit niet altijd is. Dagen gaat het goed en dan krijg je in een keer dagen dat het om de haverklap niet werkt. Ik hoop dat ze dit met het uitlezen kunnen vinden, weet ik trouwens niet! Ik heb er ook niet zo veel moeite mee maar als het opgelost kan worden zou dat prettig zijn. Ik zal in ieder geval daarom geen nieuwe sleutels kopen, want die zullen wel flink aan de prijs zijn!
Wat het dynamo lampje betreft is het zo dat ik de motor wel eens een minuut of twee stationaire heb laten draaien maar dan bleef het lampje branden, maar als je een keer gas geeft van net iets boven de 2000 toeren gaat deze uit en blijft hij ook uit. Je hebt er dan de hele dag geen last meer van. Maar het brand iedere morgen als je de eerste keer start. Of ze dit uit kunnen lezen, ook dat weet ik niet! Ik heb horen zeggen dat er bij de accu iets zit (ik dacht een regelaar) wat de oorzaak kan zijn! Misschien de accuklemmen een keer los maken en weer vast zetten. Ik weet niet of dat zo maar mag in verband met het geheugen, dus heb ik dat ook nog maar niet gedaan.
Groetjes Sjors
Hallo Sjors,
Doet het probleem met de sleutels zich meestal thuis voor of overal wel?
Je hoort ook wel eens dat bepaalde sterke straalzenders de verbinding tussen auto en
sleutel storen. In Leeuwarden is ook zo'n plek waar veel automerken problemen hebben met
op slot/los doen via afstandbediening. Ook stond er jaren geleden een stukje in de ANWB
kampioen van die wegenwacht Gijs over dit probleem. Misschien heb je er wat aan, ik hoop dat
je problemen snel verleden tijd zijn! Groeten, Gompie
Doet het probleem met de sleutels zich meestal thuis voor of overal wel?
Je hoort ook wel eens dat bepaalde sterke straalzenders de verbinding tussen auto en
sleutel storen. In Leeuwarden is ook zo'n plek waar veel automerken problemen hebben met
op slot/los doen via afstandbediening. Ook stond er jaren geleden een stukje in de ANWB
kampioen van die wegenwacht Gijs over dit probleem. Misschien heb je er wat aan, ik hoop dat
je problemen snel verleden tijd zijn! Groeten, Gompie