De afwijking zit hem in de topsnelheid.Alleen de diameter van het wiel (dus velg+band) is van belang. Als die hetzelfde is, zou je hetzelfde gedrag verwachten bij lage snelheden (optrekken).
Een bredere band heeft wellicht iets meer rolweerstand en zeker meer luchtweerstand, dus een lagere top is verklaarbaar.
"Zelfs op de GPS is er een afwijking" bestaat niet. Je snelheidsmeter geeft een andere aanwijzing als de diameter van de (voor)wielen verandert, want hij meet omwentelingen.
Snelheid op de GPS is (bij goed zicht op de satellieten) de enige echte snelheid, die is correct ook al heb je geen wielen.
Ik bedoelde te zeggen dat ik dus niet alleen maar op de snelheidsmeter afga, want het kan kloppen dat je bij verschillende wieldiameters , en hetzelfde toerental, verschillende snelheden ziet.
175/60 r15 heeft een iets kleinere diameter dan 205/40 r17.
theoretisch zouden de 15" sneller moeten optrekken (dat klopt dus) maar heb je een lagere topsnelheid, ten opzichte van 205/40 r17.
En dat laatste klopt dus niet bij mij. vreemd.
volgens de boekjes is de top 173 km/h dus waar komt nou die 176 km/h vandaan.
Ben echt in staat om binnenkort eens te kijken wat ie max. doet.
zal de dashcam wel mee laten lopen en dan post ik het hier wel.
Mijn a2 heeft ooit een motor revisie gehad bij van Beijnum en hebben ze iets met de nokkenas / kop gedaan.
Weet niet of ze dan ook een kop afvlakken o.i.d.
Misschien heeft deze wel 78 pk i.p.v. 75.
=))