topsnelheid en wielgrootte

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 748
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 jan 2016, 18:05 0 x

Alleen de diameter van het wiel (dus velg+band) is van belang. Als die hetzelfde is, zou je hetzelfde gedrag verwachten bij lage snelheden (optrekken).
Een bredere band heeft wellicht iets meer rolweerstand en zeker meer luchtweerstand, dus een lagere top is verklaarbaar.

"Zelfs op de GPS is er een afwijking" bestaat niet. Je snelheidsmeter geeft een andere aanwijzing als de diameter van de (voor)wielen verandert, want hij meet omwentelingen.
Snelheid op de GPS is (bij goed zicht op de satellieten) de enige echte snelheid, die is correct ook al heb je geen wielen.
De afwijking zit hem in de topsnelheid.
Ik bedoelde te zeggen dat ik dus niet alleen maar op de snelheidsmeter afga, want het kan kloppen dat je bij verschillende wieldiameters , en hetzelfde toerental, verschillende snelheden ziet.
175/60 r15 heeft een iets kleinere diameter dan 205/40 r17.
theoretisch zouden de 15" sneller moeten optrekken (dat klopt dus) maar heb je een lagere topsnelheid, ten opzichte van 205/40 r17.
En dat laatste klopt dus niet bij mij. vreemd.
volgens de boekjes is de top 173 km/h dus waar komt nou die 176 km/h vandaan.

Ben echt in staat om binnenkort eens te kijken wat ie max. doet.
zal de dashcam wel mee laten lopen en dan post ik het hier wel.

Mijn a2 heeft ooit een motor revisie gehad bij van Beijnum en hebben ze iets met de nokkenas / kop gedaan.
Weet niet of ze dan ook een kop afvlakken o.i.d.
Misschien heeft deze wel 78 pk i.p.v. 75.

=))
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

25 jan 2016, 18:43 0 x

Als de kop opnieuw is afgevlakt zou je een iets hogere compressie hebben en waarschijnlijk ook iets meer pk's. 3 pk extra zou kunnen.
Zoals @Peter_Maathuis aangaf is GPS de goede snelheid, maar deze kan best eens 3km/pu afwijken door boven door bebossing of dat je in noordelijke richting rijdt. De meeste GPS-satellieten zijn aan de zuidzijde te vinden.

Ik heb het geluk dat ik met mijn velg-band combinatie, de snelheidsmeter exact overeen komt met de GPS van mijn dashcam.
Gebruikersavatar
Rein
Audi A2 clublid
Berichten: 459
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:15
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

25 jan 2016, 21:30 0 x

Ik rij nu op weer op 15 inch - nu mijn winterset, eerder ook 15 inch zomerbanden er onder gehad - en herken het grote verschil tov de 17 inch. Al heb ik het niet met gps/daschcam gemeten, maar hij lijkt vanuit stilstand sneller van zijn plek te komen en lijkt rapper in de acceleratie op de 15 inch.
Daarnaast had ik bijna nooit een ingreep door de eletronica op de 17, nu is het weer iets meer op letten met het gasvoetje
:D

Voor rijden vind ik de 15 inch misschien wel het leukste, al doen de 17 inch het beter in bochten en bij zijwind... maar het staat wel miezerig van die lege wielkasten, dus voor de looks...
Gebruikersavatar
muurman
Berichten: 415
Lid geworden op: 05 sep 2015, 15:31

25 jan 2016, 22:36 0 x

https://a2-freun.de/forum/showthread.php?t=19403&page=2

Reduktion der ungefederten Massen (Räder) um 1 kg pro Rad (4 kg insgesamt)===> Reduktion des Karosseriegewichts um 40 kg (d. h. 1:10 !!!).

6,5 X 4 X 10 effect zou dan 260gk zijn
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

25 jan 2016, 22:45 0 x

Voor rijden vind ik de 15 inch misschien wel het leukste, al doen de 17 inch het beter in bochten en bij zijwind... maar het staat wel miezerig van die lege wielkasten, dus voor de looks...
Lege wielkasten met 15 inch? [-X
Nogmaals met de totale diameter (velg+band) veranderd niets!
15 inch met hoge band, 17 inch met lage band.
Hoe moeilijk is het?

Neem een velg en een band met totaal maximaal 62 cm diameter en je hebt een gevulde wielkast.
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1343
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

25 jan 2016, 22:47 0 x

<blockquote class="Quote" rel="Rein">
Voor rijden vind ik de 15 inch misschien wel het leukste, al doen de 17 inch het beter in bochten en bij zijwind... maar het staat wel miezerig van die lege wielkasten, dus voor de looks...
Lege wielkasten met 15 inch? [-X
Nogmaals met de totale diameter (velg+band) veranderd niets!
15 inch met hoge band, 17 inch met lage band.
Hoe moeilijk is het?</blockquote>

Voor het oog vult zwart rubber natuurlijk minder op in een zwarte wielkast dan lichtmetaal @audigekkie dat zullen de mensen bedoelen.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

25 jan 2016, 22:49 0 x

Maar ik heb een CS met zwarte wielkastranden :) )
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1343
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

25 jan 2016, 22:52 0 x

Maar ik heb een CS met zwarte wielkastranden :) )
daarom zie jij ook geen verschil =))
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

25 jan 2016, 22:55 0 x

:-j :-bd
Gebruikersavatar
Eekastar
Berichten: 436
Lid geworden op: 26 sep 2014, 22:43

26 jan 2016, 12:35 0 x

https://a2-freun.de/forum/showthread.php?t=19403&page=2

Reduktion der ungefederten Massen (Räder) um 1 kg pro Rad (4 kg insgesamt)===> Reduktion des Karosseriegewichts um 40 kg (d. h. 1:10 !!!).
Bedankt Muurman, die formule kende ik nog niet.
Onafgeveerd gewicht bvk laag houden ivm weggedrag en centrifugaal krachten was me bekend. Dat 1kg verschil in wielgewicht leidt tot 40kg verschil in voertuigmassa wist ik nog niet.

Heb n klein beetje spitwerk gedaan maar kan geen bron voor bevestiging vinden.
Plaats reactie